Gå til innhold
Hundesonen.no

Erstatning for tyggebein

Djervekvinnen

Recommended Posts

Hunden min elsker å tygge på bein. Hun får en gang iblandt slike bein man kjøper i butikken, både massive og knute. (er vel laget av oksehud) Men hun får diare av dette. Hva kan jeg heller gi? Er orntlige knoker bedre? Slike store lårbein?

Jeg har også hatt det samme problemet. Men jeg kjøpte (veldig vanskelig å forklare :) ) i matvarebutikk, slik som bare ser ut som bein? Men oppløser seg bedre og er bra for tennene. Noen som kan hjelpe meg å forklare? hehe. Eller skjønner du hva jeg mener? Selges i en gul pakke, ikke gjennomsiktig, med noe sølv eller gull utenpå, eller hva det var. Og er to "bein" i pakken.

Men du ville heller ha noe med litt størrelse på kanskje? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har vel kjøpt det meste av store bein i butikker rundt om. Kjøper oftes på Mega. Er ikke så mange matvarebutikker som selger store bein her. Kjøpte også noen massive bein på dyrebutikken. Her er et bein fra Mega:

heratullball.jpg

Disse spiser hun opp på max en time. Tygger og svelger ned. Og vips diare. <_<

Så derfor vil jeg slutte med slike bein helst. Men vil også gi henne noe hun kan tygge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd margbein ( kraftbein ) ??

Her får hunden noe å gnage på, samt at det er kjøtt den spiser og ikke bein/oksehud.

Margbein får du på butikken og koster ikke mye. Hos noen butikker kan du selv bestemme str på disse.

Men så klart, gir du masse av dette blir det diare/løs mage. Tilvenning er viktig. Men et margbein er ikke farlig, er ikke så mye kjøtt der.

Eller hva med en kong hvor du smører leverpostei el. ? Ikke helt det samme men .....

Har du prøvd Greenies ? Slike grønne "tannbørster" på dyrebutikken ?

Eller BucaDog tyggelapper ( www.vetshop.no - eller dyrlegen og noen få appotek )

Jeg har god erfaring med alle tre ( margbein, greenies og tyggelapper )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Kong med leverpostei blir bare slikking av, og jeg vil gjerne at hun tygger og gnager slik for tennenes del. Greenies har vi prøvd litt, men det er så dyrt syns jeg. :) De slukes dessuten ned med en gang. Jeg skal prøve å finne tak i sånn store margbein. De holdes jo veeldig lenge også! Det er jo bra. kanskje ringe slakteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er akkurat sånn lårbein jeg tenkte på! Sånn digert. hehe. da har hunden det er stund og så slipper de jo å sluke det med en gang. Men det forrige beinet vi hadde, (slik som på bildet over) da gnagde hun av splinter av beinet og svelgte hele stykker..... tenke at det der måtte jo være kjipt for tarmene? :unsure: De kan skade innvendig. For noen av stykkene var jo rene knivene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...