Gå til innhold
Hundesonen.no

Mentaltest

Tina

Recommended Posts

Skrevet

Nu hvor vi kom ind på mentaltest et andet sted. Hvad mener I om det?

Jeg mener at alle hunde burde mentaltestes og især mener jeg at det er vigtigt at de dyr der er i en races avlsklasse altid burde mentaltestes for at kunne blive alvskårede/godkendte. Ligesom HD-status fx angives for en del racer burde resultatet for en given mentaltest også vises, og selvfølgelig burde hunden bestå testen med et okay resultat for at kunne bruges i forsvarlig avl.

Man kan jo så også diskutere hvorvidt testen er god nok til at afgøre hvorvidt en hund er "sund" i hovedet eller ej... men om ikke andet ville testen som den er nu da være bedre end ingenting.

Skrevet

Syns at hunder bør mentaltestes, men også at testen burde ha noe å si på om den kan brukes i avl.

Hva er vits med å stryke på testen og alikevel avle på den..?

Skrevet

Nå skal ikke jeg uttale meg om alle raser, da de er så forskjellige. Men BRUKSHUNDRASENE bør hvertfall mentaltestes! La oss ta dobberen som et eksempel først - en vakthund på alt fra 30 - 50 kg med to tonns trykk i kjevene. En slik hund vil man ikke at skal være nervøs eller hissig.

Derfor finnes det flere mentaltester, hvorav den enkleste er en såkalt karaktertest. Denne går ut på å enkelt gå igjennom en bane/løype,og treffe på forskjellige hindinger på veien, hvor man så får et innblikk i hundens reaksjons evne /problemløsnings evne. Nødblinken hos meg kommer på, når mange dobbere ikke engang klarer denne testen, som faktisk ikke varer mer en ca 15 min!

Avlskravet for hanner i dobberklubben, er godkjent karaktertest og to røde sløyfer på utstilling, gitt av to forskjellige dommere mener jeg - siden jeg har kupert hund, er det litt andre regler for min, men det kommer jeg tilbake til.

På avlslisten idag er det (om jeg husker rett) 15 (!!!!) hannhunder som er godkjente!! Dette er FLAUT, mildt sagt..!

For å gå videre - min hund som da er kupert, må ha en såkalt MH test. dette er en mer dyptgående test, og varer ca 40 min. Som karaktertesten (k test for kort), er det en løype man skal igjennom med forskjellige momenter. Jeg skal finne en link.

MH testen er et avlskrav som nevnt, i Sverige, men det er ikke et krav om å ha godkjent test. I Norge, for min hund, må den være godkjent,og bra er det.

Den siste,og mest dyptgående testen er KORNING - denne varer vel ca 55min og har flest momenter enn noen andre. Hundene anbefales å være vel 2 år før de forsøker seg på denne testen, enkelt og greit fordi de må modnes først - man kan godt teste en unghund,men den vil nok stryke da det er en krevende test.

Ikke mange hunder har tittelen KORAD, som man får etter en godkjent KORNING...

Skrevet

Syns også at alle hunder burde mentaltestes før de avles på...

Syns faktisk det er viktigere enn utseende og bra resultater på utstilling.

Faren til hunden min er "mentalbeskriven", som det heter på svensk, og har bestått. OG I TILLEG til bra utst.res. og helse VET man med sikkerhet at dette er en god avelshund. Så, ja, absolutt, man burde mentalteste en avelshund uansett rase.

Skrevet

Etter å ha lest innlegget ditt Calina, er det nok MH-test faren til min hund har bestått.

Dette har han blitt testet i:

Mental Description

Score ranges from 1-5, where 1 is none or small reaction and 5 is a giant reaction.

1a. KONTAKT hälsning/CONTACT greeting:

1b. KONTAKT samarbete/CONTACT cooperation:

1c. KONTAKT hantering/CONTACT handling:

2a. LEK/PLAY:

2b. LEK gripande/PLAY grasping:

2c. LEK dragkamp/PLAY tug of war:

3a. 1 JAKTförföljning/1 HUNT pursuit:

3a. 2 JAKT förföljning/2 HUNT pursuit:

3b. 1 JAKT gripande/1 HUNT grasping:

3b. 2 JAKT gripande/ 2 HUNT grasping:

4. AKTIVNIVÅ/ACTIVITY LEVEL:

5a. AVSTÅND LEK intresse/DISTANT PLAY interest:

5b. AVSTÅND LEK hot,aggression/DISTANT PLAY threat,aggression:

5c. AVSTÅND LEK nyfiken/DISTANT PLAY curiosity:

5d. AVSTÅND LEK leklust/DISTANT PLAY desire:

5e. AVSTÅND LEK samarbete/DISTANT PLAY cooperation:

6a. ÖVERRASKNING rädsla/ SURPRISE fear:

6b. ÖVERRASKNING hot,aggression/ SURPRISE threat,aggression:

6c. ÖVERRASKNING nyfikenhet/ SURPRISE curiosity:

6d. ÖVERRASKNING kvarstående rädsla/ SURPRISE remaining fear:

6e. ÖVERRASKNING kvarstående intresse/ SURPRISE remaining interest:

7a. LJUD rädsla/SOUND fear:

7b. LJUD nyfikenhet/SOUND curiosity:

7c. LJUD kvarstående rädsla/SOUND remaining fear:

7d. LJUD kvarstående intresse/SOUND remaining interest:

8a. SPÖKEN hot,aggression/GHOSTS threat,aggression:

8a. SPÖKEN kontroll/GHOSTS control:

8a. SPÖKEN rädsla/GHOSTS fear:

8a. SPÖKEN nyfikenhet/GHOSTS curiosity:

8a. SPÖKEN kontakt/GHOSTS contact:

9a. LEK 2 leklust/PLAY 2 desire:

9b. LEK 2 gripande/PLAY 2 grasping:

10. Skott/GUN SHOT:

Setter ikke inn hans resultater, men bare et eks. på testen i seg selv.

Skrevet

Det blir jo for dumt å avle KUN på utseendet. Da ender man til slutt opp med hunder en ikke kan stole på.. Test dem, gjerne for meg!

Skrevet
Etter å ha lest innlegget ditt Calina, er det nok MH-test faren til min hund har bestått.

Dette har han blitt testet i:

Mental Description

Score ranges from 1-5, where 1 is none or small reaction and 5 is a giant reaction.

1a. KONTAKT hälsning/CONTACT greeting:  

1b. KONTAKT samarbete/CONTACT cooperation:  

1c. KONTAKT hantering/CONTACT handling:  

2a. LEK/PLAY:  

2b. LEK gripande/PLAY grasping:  

2c. LEK dragkamp/PLAY tug of war:  

3a. 1 JAKTförföljning/1 HUNT pursuit:  

3a. 2 JAKT förföljning/2 HUNT pursuit:  

3b. 1 JAKT gripande/1 HUNT grasping:  

3b. 2 JAKT gripande/ 2 HUNT grasping:  

4. AKTIVNIVÅ/ACTIVITY LEVEL:  

5a. AVSTÅND LEK intresse/DISTANT PLAY interest:  

5b. AVSTÅND LEK hot,aggression/DISTANT PLAY threat,aggression:  

5c. AVSTÅND LEK nyfiken/DISTANT PLAY curiosity:  

5d. AVSTÅND LEK leklust/DISTANT PLAY desire:  

5e. AVSTÅND LEK samarbete/DISTANT PLAY cooperation:  

6a. ÖVERRASKNING rädsla/ SURPRISE fear:  

6b. ÖVERRASKNING hot,aggression/ SURPRISE threat,aggression:  

6c. ÖVERRASKNING nyfikenhet/ SURPRISE curiosity:  

6d. ÖVERRASKNING kvarstående rädsla/ SURPRISE remaining fear:  

6e. ÖVERRASKNING kvarstående intresse/ SURPRISE remaining interest:  

7a. LJUD rädsla/SOUND fear:  

7b. LJUD nyfikenhet/SOUND curiosity:  

7c. LJUD kvarstående rädsla/SOUND remaining fear:  

7d. LJUD kvarstående intresse/SOUND remaining interest:  

8a. SPÖKEN hot,aggression/GHOSTS threat,aggression:  

8a. SPÖKEN kontroll/GHOSTS control:  

8a. SPÖKEN rädsla/GHOSTS fear:  

8a. SPÖKEN nyfikenhet/GHOSTS curiosity:  

8a. SPÖKEN kontakt/GHOSTS contact:  

9a. LEK 2 leklust/PLAY 2 desire:  

9b. LEK 2 gripande/PLAY 2 grasping:  

10. Skott/GUN SHOT:  

Setter ikke inn hans resultater, men bare et eks. på testen i seg selv.

Dette er en MH ja. :lol:

Og bare så det er sagt, så får man stryk kun om man ikke passerer TO momenter. Hilsning/kontakt/tilgjengelighet i begynnelsen av testen, og ved skudd.

De andre momentene gir ikke stryk om hunden feiler, da det jo er forskjellig hvordan hver hund reagerer.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
    • Å, så herlig! Jeg har siklet på den rasen innimellom. Arbeidshund med en del vokt, jeg har hørt den beskrevet som en blanding av rottweiler og berner sennen? Håper du poster her og oppdaterer, veldig spennende!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...