Gå til innhold
Hundesonen.no

Våt for ved hard aktivitet


MonicaT

Recommended Posts

Hei !

Er det noen her inne som bruker hundene hardt og som forer med VH eller NP ?

Leser jo mye bra om våtfor og har selv prøvd VH litt granne.

Men jeg lurer på om dette fungerer like bra under hard aktivtet ( jakt, trekking etc ). Leser jo på begge hjemmesidene at det gjør det, men stoler ikke blindt på alt av "reklame tekst".

Noen som har erfaring med våtfor og aktivt bruk av hunden ?

Når det gjelder tørrfor så bytter vi fra normal til aktiv før jakta.

Hvorfor trenger man dette på tørrfor og ikke på våtfor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Er det noen her inne som bruker hundene hardt og som forer med VH eller NP ?

Leser jo mye bra om våtfor og har selv prøvd VH litt granne.

Men jeg lurer på om dette fungerer like bra under hard aktivtet ( jakt, trekking etc ). Leser jo på begge hjemmesidene at det gjør det, men stoler ikke blindt på alt av "reklame tekst".

Noen som har erfaring med våtfor og aktivt bruk av hunden ?

Når det gjelder tørrfor så bytter vi fra normal til aktiv før jakta.

Hvorfor trenger man dette på tørrfor og ikke på våtfor ?

Jeg har ikke jakt- eller trekkhunder og skal derfor være veldig forsiktig med å si noe om hvor egnet NP eller VoH er under ekstremforhold (selv om det blir meg fortalt at f eks Robert Sørlie har brukt VoH på sine trekkhunder...)

Jeg tror, men vet ikke sikkert, at en av grunnene for at man bytter tørrfor under jakta er at man da er "sikrere" på at hunden får dekket ernæringsbehovet sitt... De behøver relativt stort VOLUM av tørrfor og det kan være vanskelig (min erfaring) å få dem til å spise nok til å dekke behovet ved bare å øke mengden av det "vanlige" foret.

Mine hunder liker normalt ikke smaken på høyprotein/aktivitetsfor og cluet for oss er å finne noe med høy smakelighet som de spiser nok av uansett - der er VoH uovertruffent, og selv den mest kresne og småspiste digger inn rikelig nok til å bli i veldig fint hold!...

Ellers er det vel å si at tørrfor tross alt er relativt nytt, og at det store utbudet av varianter har vokst i takt med kjøpernes iver etter å gjøre "alt rett" og ikke spare på noe for hunden sin. Jeg synes personlig at det er svært betenkelig at man nå lager egne for til dachser og bulldoger, schæfer og labrador - til jakt, og unghund, babyvalp og littstørrebabyvalp, voksenliten og litenvoksen og halvstormedium og littgammal og halvdød... De er tross alt bare hunder alle sammen, og kjøttetere, i bunn og grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har drevet med trekkhunder i to år (ikke egene hunder), og nå siste året brukte vi vom og hundemat i tillegg med tørrfor (troll ekstrem). Jeg syns det er veldig bra! I tillegg har vi brukt hvalkjøtt, noe som virkelig anbefalles hvis man kan få tak i det billig (dette var fra ett lager som hadde ligget to uker for lenge på fryselager for salg til japan). Men det er vel ikke vanelig å få tak i hval til brukandes pris til hundefor. Hvalkjøttet var nesten 50 % kjøtt, 50 % fett og ett enormt energiinnhold. Men tilbake til vom og hundemat. Jeg syns det funka bra. Kjenner også mange andre hundekjørere som forer med V&H, som oftest i kombinasjon med tørrfor. Hos aktive trekkhunder er det ikke noe anternativ å fore bare med tørrfor. Da får du rett og slett ikke nok energi i hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vom & Hundemat ble opprinnelig utviklet til arbeidende hunder, dvs jakt- og trekkhunder. Det er fullvitaminisert, så det kan gis alene. Men det er ikke den enkleste ting i verden å dra på en ukes jakt, uten fryser, med fôr nok til bikkja.

Produsenten av Vom & Hundemat forhandler også Skytten tørrfôr: http://vomoghundemat.no/produktertorrfor.asp. Jeg har ikke prøvd det, for jeg fôrer 100% rått, men skulle jeg gitt tørrfôr ville jeg gått etter noe som har en innholdsfortegnelse med mye animalske råvarer. Dette står å lese om Skyttens Special:

"Kyllingkjøtt, kyllingkjøttmel og kyllingfett, havfisk og havfiskolje, animalsk fett og vegetabilsk olje, blodpulver, hvete, mais, maisgluten, grønnsaker, lechitin, hele tørkede egg, gjær, vitaminer og mineraler."

Sjekk hvor langt ut i lista man må lese før man finner hvete, mais osv. Her er det mye kjøtt og lite korn. Den dagen jeg skal ut på langtur uten tilgang til fryser kommer jeg til å ha med meg dette fôret. Dvs jeg vil kjøpe det jeg får tak i av rimelige kjøtt-/fiskeråvarer i dagligvarebutikker jeg kommer over underveis, men for sikkerhets skyld ville jeg hatt med meg det av Skyttens tørrfôr som har høyest animalsk innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...