Gå til innhold
Hundesonen.no

Kupering?

LiLi

Hva synes du om kupering?  

21 stemmer

1. 1.

• Noen raser MÅ bare kuperes!
      3
    • Har ikke noe imot det..
      6
    • Liker det ikke i det hele tatt!
      12

Recommended Posts

• Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Syns ikke så mye om det..

Syns en hund skal være naturlig.. (Selv om det blir litt teit å si, ettersom

alle raser er designet)

Men har ikke så mye å si om dette. Liker hunden selv om den er kupert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det ikke, synes det er unødvendig og det åpner for mye useriøs virksomhet. Det er nok mange som kuperer selv eller får noen uprofesjonelle til å gjøre det, siden det er dyrere å få en veterinær til å gjøre det. Men så er jeg ikke så glad i plastisk kirurgi på mennesker heller da, men det er tross alt bedre, da de tar avgjørelsen selv.

Ellers har jeg ikke noe i mot hunder som faktisk er kuperte, det er jo ikke deres feil. :lol: Helt greit med folk som har kuperte hunder, men synes ikke man skal fortsette å kupere valper nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i grunden forbudt at stille kuperede hunde i Norge? Jeg tænker både på i udstillingsringen og til lydighed og agilitykonkurrencer.

Det er ikke lov å delta i noen konkurranser i Norge om man har kupert hund. Heller ikke kan man mentalteste disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det ikke, synes det er unødvendig og det åpner for mye useriøs virksomhet. Det er nok mange som kuperer selv eller får noen uprofesjonelle til å gjøre det, siden det er dyrere å få en veterinær til å gjøre det.

Her er jeg ikke enig! de oppdretterene som avler kuperingsraser er i stort flertall hva seriøsitet angår, da de er klar over hvilken betydning det har for enkelte. Skal man ha valp kupert, blir og dette gjort hos oppdretter, av en vetrinær! Jeg har papirer på at min hund er kupert skikkelig.

Og useriøs avl ? Trenger ikke lete blandt kuperingsrasene for å finne det... :wink: -bare titte på f.eks "Paris Hilton syndromet" det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, tak. Så blev jeg det klogere. Det er ligedan i Danmark.

*ler* man kan fint stille helkuperte hunder i danmark! :wink:

Danskene har nemlig ikke noen regler for kuperte ØRER...! Så har man papirer på at hunden er født naturlig stumphalet, kan man stille til man spyr...hehehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danskene har nemlig ikke noen regler for kuperte ØRER...! Så har man papirer på at hunden er født naturlig stumphalet, kan man stille til man spyr...hehehe...

Så pass.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jeg fået forkert information... skal plukke en høne med én. Vidste ikke at der ikke var regler for ører... det er der nogen lokale steder jeg kender til, men åbenbart ikke på landsplan.

Ved godt at man godt kan stille en hund hvis den er født stumphalet eller hvis man har dyrlægeerklæring på medicinsk årsag til kupering, men det med ørerne anede jeg ikke. :oops:

I DKK-bladet vil de jo heller ikke længere fremvise billeder af kuperede hunde (men mindre der er en særlig grund) nok derfor jeg faktisk troede at det var forbudt at stille dem. I en klub jeg har trænet i er det op til hver enkelt kreds at afgøre om kuperede hunde må træne der til daglig og i kredskonkurrencerne må de ikke deltage, men gør det så nogen gange alligevel... forvirrende altså. #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jeg fået forkert information... skal plukke en høne med én. Vidste ikke at der ikke var regler for ører... det er der nogen lokale steder jeg kender til, men åbenbart ikke på landsplan.

Ved godt at man godt kan stille en hund hvis den er født stumphalet eller hvis man har dyrlægeerklæring på medicinsk årsag til kupering, men det med ørerne anede jeg ikke. :oops:

I DKK-bladet vil de jo heller ikke længere fremvise billeder af kuperede hunde (men mindre der er en særlig grund) nok derfor jeg faktisk troede at det var forbudt at stille dem. I en klub jeg har trænet i er det op til hver enkelt kreds at afgøre om kuperede hunde må træne der til daglig og i kredskonkurrencerne må de ikke deltage, men gør det så nogen gange alligevel... forvirrende altså. #-o

Vel - jeg skal ikke være stabeist, men jeg kjenner flere med unghunder som stiller helkuperte i Danmark! På internasjonale utstillinger... :wink:

Og samtlige har de rette papirene...og at de ikke lenger viser bilder av kuperte hunder, er jo bare LATTERLIG !!!! Noen av verdens BESTE hunder er kuperte..!

-og når jeg sier verdens beste mener jeg hunder med titler både i bruks og utstilling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvad betyder "så pass" ... Er det jeg som er rar?

hihihi...litt morsomt at du spør om det, og så spør om du er rar...hihih.. :wink: -med tanke på hva rar betyr på dansk... -"så pass" betyr noe som...uhm...*tenke*..."nåh...sådan jah"...-ironisk ment...u see ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihihi...litt morsomt at du spør om det, og så spør om du er rar...hihih.. :wink: -med tanke på hva rar betyr på dansk... -"så pass" betyr noe som...uhm...*tenke*..."nåh...sådan jah"...-ironisk ment...u see ??

Hva betyr Rar på dansk? :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Calina: jeg brugte ordet "rar" i den norske betydning. Men det blev så bare mere forvirring... sorry.

Neida! ingen forvirring her - jeg syns bare det var morsomt at du kunne det ordet sin norske betydning... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det med at helkuperte hunde kan vises i Danmark vidste jeg ikke. kan ikke finde ud af de regler om kupering.... synes det er meget forvirrende. Men det skyldes sikkert at jeg jo ikke (indtil videre) kommer på de store internationale udstillinger fx. Og i lokalklubberne hvor man kan træne synes jeg ofte der er forskellige regler fra sted til sted, det gør jo ikke forvirringen mindre.

De går glip af utrolig mange hunde, i DKK-bladet ja, men det virker også noget modstridende at de som repræsenterer Danmarks største kennelklub ikke vil vise billeder af kuperede hunde i deres blad, men hundene må godt udstilles... kan du forstå min forvirring... det er da helt fjollet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det med at helkuperte hunde kan vises i Danmark vidste jeg ikke. kan ikke finde ud af de regler om kupering.... synes det er meget forvirrende. Men det skyldes sikkert at jeg jo ikke (indtil videre) kommer på de store internationale udstillinger fx. Og i lokalklubberne hvor man kan træne synes jeg ofte der er forskellige regler fra sted til sted, det gør jo ikke forvirringen mindre.  

De går glip af utrolig mange hunde, i DKK-bladet ja, men det virker også noget modstridende at de som repræsenterer Danmarks største kennelklub ikke vil vise billeder af kuperede hunde i deres blad, men hundene må godt udstilles... kan du forstå min forvirring... det er da helt fjollet!

Jeg skjønner deg godt jeg! Det er motsridende regler så det holder... :lol: :evil: -personlig så fatter jeg ikke i min villeste fantasi hvorfor det er forbudt å MENTALTESTE en kupert hund i noen land, da dette er noe av det VIKTIGSTE man gjør som hunde eier - hvertfall på min rase...-det sier bare litt om hvor inkompetente forlk som sitter og lager regler...de tenker nøaktig like langt som nesa si...

Og man får det påmint hver eneste gang det blir slått opp i avisene med importer som skambiter folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida! ingen forvirring her - jeg syns bare det var morsomt at du kunne det ordet sin norske betydning... :lol:

Hi hi, du kan tro jeg går og lærer noget norsk at at være herinde. Jeg bliver meget let influeret af andre sprog og dialekter, efter en uge i London taler jeg halvt engelsk i lange tider og efter at være blevet medlem herinde er jeg begyndt ubevidst at erstatte danske ord med norske af og til. Er fx begyndt at bruge ordet "kosebamse" i min hverdag selvom det slet ikke findes på dansk... mine omgivelser tror jeg er tosset... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi hi, du kan tro jeg går og lærer noget norsk at at være herinde. Jeg bliver meget let influeret af andre sprog og dialekter, efter en uge i London taler jeg halvt engelsk i lange tider og efter at være blevet medlem herinde er jeg begyndt ubevidst at erstatte danske ord med norske af og til. Er fx begyndt at bruge ordet "kosebamse" i min hverdag selvom det slet ikke findes på dansk... mine omgivelser tror jeg er tosset... ;)

Hehe.. :D

Kosebamse. Hva er det danske ordet for det da..

Føler meg ganske dum nå.. :oops: Burde jo egentligt vite det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi hi, du kan tro jeg går og lærer noget norsk at at være herinde. Jeg bliver meget let influeret af andre sprog og dialekter, efter en uge i London taler jeg halvt engelsk i lange tider og efter at være blevet medlem herinde er jeg begyndt ubevidst at erstatte danske ord med norske af og til. Er fx begyndt at bruge ordet "kosebamse" i min hverdag selvom det slet ikke findes på dansk... mine omgivelser tror jeg er tosset... :lol:

*ler* du er ikke den eneste! Jeg bruker fremdeles "hold så opp" når jeg kjefter på f.eks odin..hihih...-på min dialekt sier vi egentlig "kutt ut" - og så har jeg noen italienske ord jeg og bruker til dyrene mine..

-det går litt i hips som haps..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt jeg! Det er motsridende regler så det holder... :lol: :evil: -personlig så fatter jeg ikke i min villeste fantasi hvorfor det er forbudt å MENTALTESTE en kupert hund i noen land, da dette er noe av det VIKTIGSTE man gjør som hunde eier - hvertfall på min rase...-det sier bare litt om hvor inkompetente forlk som sitter og lager regler...de tenker nøaktig like langt som nesa si...

Og man får det påmint hver eneste gang det blir slått opp i avisene med importer som skambiter folk...

Helt enig! Det burde være enhver hundeejers pligt at mentalteste sin hund og så forbyde at mentalteste en kuperet hund, det er helt vanvittigt! Ved du om man heller ikke må det i Danmark? ... Skulle ikke undre mig, der er så mange helt åndssvage regler. Faktisk så står der noget om i den danske hundelov at visse racer enten slet ikke må blive luftet eller i alle fald skal holdes i snor eller på privat grund efter mørkets frembrud eller sådan noget. Det er da helt gak! Som om alle store racer er livsfarlige om natten men ikke om dagen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...