Gå til innhold
Hundesonen.no

Kupering?


LiLi

Hva synes du om kupering?  

21 stemmer

  1. 1.

    • Noen raser MÅ bare kuperes!
      3
    • Har ikke noe imot det..
      6
    • Liker det ikke i det hele tatt!
      12


Recommended Posts

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Syns ikke så mye om det..

Syns en hund skal være naturlig.. (Selv om det blir litt teit å si, ettersom

alle raser er designet)

Men har ikke så mye å si om dette. Liker hunden selv om den er kupert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det ikke, synes det er unødvendig og det åpner for mye useriøs virksomhet. Det er nok mange som kuperer selv eller får noen uprofesjonelle til å gjøre det, siden det er dyrere å få en veterinær til å gjøre det. Men så er jeg ikke så glad i plastisk kirurgi på mennesker heller da, men det er tross alt bedre, da de tar avgjørelsen selv.

Ellers har jeg ikke noe i mot hunder som faktisk er kuperte, det er jo ikke deres feil. :lol: Helt greit med folk som har kuperte hunder, men synes ikke man skal fortsette å kupere valper nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i grunden forbudt at stille kuperede hunde i Norge? Jeg tænker både på i udstillingsringen og til lydighed og agilitykonkurrencer.

Det er ikke lov å delta i noen konkurranser i Norge om man har kupert hund. Heller ikke kan man mentalteste disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det ikke, synes det er unødvendig og det åpner for mye useriøs virksomhet. Det er nok mange som kuperer selv eller får noen uprofesjonelle til å gjøre det, siden det er dyrere å få en veterinær til å gjøre det.

Her er jeg ikke enig! de oppdretterene som avler kuperingsraser er i stort flertall hva seriøsitet angår, da de er klar over hvilken betydning det har for enkelte. Skal man ha valp kupert, blir og dette gjort hos oppdretter, av en vetrinær! Jeg har papirer på at min hund er kupert skikkelig.

Og useriøs avl ? Trenger ikke lete blandt kuperingsrasene for å finne det... :wink: -bare titte på f.eks "Paris Hilton syndromet" det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, tak. Så blev jeg det klogere. Det er ligedan i Danmark.

*ler* man kan fint stille helkuperte hunder i danmark! :wink:

Danskene har nemlig ikke noen regler for kuperte ØRER...! Så har man papirer på at hunden er født naturlig stumphalet, kan man stille til man spyr...hehehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* man kan fint stille helkuperte hunder i danmark! :wink:

Danskene har nemlig ikke noen regler for kuperte ØRER...! Så har man papirer på at hunden er født naturlig stumphalet, kan man stille til man spyr...hehehe...

Så pass.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* man kan fint stille helkuperte hunder i danmark! :wink:

Danskene har nemlig ikke noen regler for kuperte ØRER...! Så har man papirer på at hunden er født naturlig stumphalet, kan man stille til man spyr...hehehe...

Så har jeg fået forkert information... skal plukke en høne med én. Vidste ikke at der ikke var regler for ører... det er der nogen lokale steder jeg kender til, men åbenbart ikke på landsplan.

Ved godt at man godt kan stille en hund hvis den er født stumphalet eller hvis man har dyrlægeerklæring på medicinsk årsag til kupering, men det med ørerne anede jeg ikke. :oops:

I DKK-bladet vil de jo heller ikke længere fremvise billeder af kuperede hunde (men mindre der er en særlig grund) nok derfor jeg faktisk troede at det var forbudt at stille dem. I en klub jeg har trænet i er det op til hver enkelt kreds at afgøre om kuperede hunde må træne der til daglig og i kredskonkurrencerne må de ikke deltage, men gør det så nogen gange alligevel... forvirrende altså. #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jeg fået forkert information... skal plukke en høne med én. Vidste ikke at der ikke var regler for ører... det er der nogen lokale steder jeg kender til, men åbenbart ikke på landsplan.

Ved godt at man godt kan stille en hund hvis den er født stumphalet eller hvis man har dyrlægeerklæring på medicinsk årsag til kupering, men det med ørerne anede jeg ikke. :oops:

I DKK-bladet vil de jo heller ikke længere fremvise billeder af kuperede hunde (men mindre der er en særlig grund) nok derfor jeg faktisk troede at det var forbudt at stille dem. I en klub jeg har trænet i er det op til hver enkelt kreds at afgøre om kuperede hunde må træne der til daglig og i kredskonkurrencerne må de ikke deltage, men gør det så nogen gange alligevel... forvirrende altså. #-o

Vel - jeg skal ikke være stabeist, men jeg kjenner flere med unghunder som stiller helkuperte i Danmark! På internasjonale utstillinger... :wink:

Og samtlige har de rette papirene...og at de ikke lenger viser bilder av kuperte hunder, er jo bare LATTERLIG !!!! Noen av verdens BESTE hunder er kuperte..!

-og når jeg sier verdens beste mener jeg hunder med titler både i bruks og utstilling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvad betyder "så pass" ... Er det jeg som er rar?

hihihi...litt morsomt at du spør om det, og så spør om du er rar...hihih.. :wink: -med tanke på hva rar betyr på dansk... -"så pass" betyr noe som...uhm...*tenke*..."nåh...sådan jah"...-ironisk ment...u see ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihihi...litt morsomt at du spør om det, og så spør om du er rar...hihih.. :wink: -med tanke på hva rar betyr på dansk... -"så pass" betyr noe som...uhm...*tenke*..."nåh...sådan jah"...-ironisk ment...u see ??

Hva betyr Rar på dansk? :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Calina: jeg brugte ordet "rar" i den norske betydning. Men det blev så bare mere forvirring... sorry.

Neida! ingen forvirring her - jeg syns bare det var morsomt at du kunne det ordet sin norske betydning... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det med at helkuperte hunde kan vises i Danmark vidste jeg ikke. kan ikke finde ud af de regler om kupering.... synes det er meget forvirrende. Men det skyldes sikkert at jeg jo ikke (indtil videre) kommer på de store internationale udstillinger fx. Og i lokalklubberne hvor man kan træne synes jeg ofte der er forskellige regler fra sted til sted, det gør jo ikke forvirringen mindre.

De går glip af utrolig mange hunde, i DKK-bladet ja, men det virker også noget modstridende at de som repræsenterer Danmarks største kennelklub ikke vil vise billeder af kuperede hunde i deres blad, men hundene må godt udstilles... kan du forstå min forvirring... det er da helt fjollet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det med at helkuperte hunde kan vises i Danmark vidste jeg ikke. kan ikke finde ud af de regler om kupering.... synes det er meget forvirrende. Men det skyldes sikkert at jeg jo ikke (indtil videre) kommer på de store internationale udstillinger fx. Og i lokalklubberne hvor man kan træne synes jeg ofte der er forskellige regler fra sted til sted, det gør jo ikke forvirringen mindre.  

De går glip af utrolig mange hunde, i DKK-bladet ja, men det virker også noget modstridende at de som repræsenterer Danmarks største kennelklub ikke vil vise billeder af kuperede hunde i deres blad, men hundene må godt udstilles... kan du forstå min forvirring... det er da helt fjollet!

Jeg skjønner deg godt jeg! Det er motsridende regler så det holder... :lol: :evil: -personlig så fatter jeg ikke i min villeste fantasi hvorfor det er forbudt å MENTALTESTE en kupert hund i noen land, da dette er noe av det VIKTIGSTE man gjør som hunde eier - hvertfall på min rase...-det sier bare litt om hvor inkompetente forlk som sitter og lager regler...de tenker nøaktig like langt som nesa si...

Og man får det påmint hver eneste gang det blir slått opp i avisene med importer som skambiter folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida! ingen forvirring her - jeg syns bare det var morsomt at du kunne det ordet sin norske betydning... :lol:

Hi hi, du kan tro jeg går og lærer noget norsk at at være herinde. Jeg bliver meget let influeret af andre sprog og dialekter, efter en uge i London taler jeg halvt engelsk i lange tider og efter at være blevet medlem herinde er jeg begyndt ubevidst at erstatte danske ord med norske af og til. Er fx begyndt at bruge ordet "kosebamse" i min hverdag selvom det slet ikke findes på dansk... mine omgivelser tror jeg er tosset... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi hi, du kan tro jeg går og lærer noget norsk at at være herinde. Jeg bliver meget let influeret af andre sprog og dialekter, efter en uge i London taler jeg halvt engelsk i lange tider og efter at være blevet medlem herinde er jeg begyndt ubevidst at erstatte danske ord med norske af og til. Er fx begyndt at bruge ordet "kosebamse" i min hverdag selvom det slet ikke findes på dansk... mine omgivelser tror jeg er tosset... ;)

Hehe.. :D

Kosebamse. Hva er det danske ordet for det da..

Føler meg ganske dum nå.. :oops: Burde jo egentligt vite det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi hi, du kan tro jeg går og lærer noget norsk at at være herinde. Jeg bliver meget let influeret af andre sprog og dialekter, efter en uge i London taler jeg halvt engelsk i lange tider og efter at være blevet medlem herinde er jeg begyndt ubevidst at erstatte danske ord med norske af og til. Er fx begyndt at bruge ordet "kosebamse" i min hverdag selvom det slet ikke findes på dansk... mine omgivelser tror jeg er tosset... :lol:

*ler* du er ikke den eneste! Jeg bruker fremdeles "hold så opp" når jeg kjefter på f.eks odin..hihih...-på min dialekt sier vi egentlig "kutt ut" - og så har jeg noen italienske ord jeg og bruker til dyrene mine..

-det går litt i hips som haps..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt jeg! Det er motsridende regler så det holder... :lol: :evil: -personlig så fatter jeg ikke i min villeste fantasi hvorfor det er forbudt å MENTALTESTE en kupert hund i noen land, da dette er noe av det VIKTIGSTE man gjør som hunde eier - hvertfall på min rase...-det sier bare litt om hvor inkompetente forlk som sitter og lager regler...de tenker nøaktig like langt som nesa si...

Og man får det påmint hver eneste gang det blir slått opp i avisene med importer som skambiter folk...

Helt enig! Det burde være enhver hundeejers pligt at mentalteste sin hund og så forbyde at mentalteste en kuperet hund, det er helt vanvittigt! Ved du om man heller ikke må det i Danmark? ... Skulle ikke undre mig, der er så mange helt åndssvage regler. Faktisk så står der noget om i den danske hundelov at visse racer enten slet ikke må blive luftet eller i alle fald skal holdes i snor eller på privat grund efter mørkets frembrud eller sådan noget. Det er da helt gak! Som om alle store racer er livsfarlige om natten men ikke om dagen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...