Gå til innhold
Hundesonen.no

Rideskole, hestepasser, fòrrytter eller egen hest?

MegaMarie

Recommended Posts

Jeg har bare prøvd to av disse tingene og det er hestepasser og ridekole, var bare hestepasser til skolehest da :rolleyes:

Men hva synest du er best da?

Jeg vurderer å bli hestepasser igjen nå, skal kanskje henge opp lapp i stallen min, men denne gangen blir det privat hest.

Synest nå at rideskolen som jeg rir i begynner å bli ganske kjip, fordi jeg går på sprag kur og kan kun huske at vi hoppet 2 ganger i forje halv år + vi gjør nøyaktig der samme som de som går på dressur kurs gjør.

Derfor skal jeg kanskje bli fòrrytter til neste sommer.

Det er nemlig mange som sier at de som går på mitt kurs kan ikke lære mer, jeg lærer enda da, men ikke noe serlig akkuratt.

Så nå trenger jeg din erfaring til hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he... Det er du igjen ja :P Jeg kan love deg en ting: når d begynner å bli litt høyde på hinderene kan du være GLAD du har lært så mye bakkearbeid som du har gjort! Man har ikke sjangs til å komme seg på noe høy sprang level hvis man ikke kan kontrollere hesten på riktig måte på bakken. De internasjonale stjernene trener nok mye mer på bakken enn over hindrene, og det gjorde de nok hvertfall i begynnelsen! :P Bare fortsett på det samme kurset så kan jeg love deg at dere begynner å hopep kikkelig snart! Har gått på sprang kurs selv, så vet hvor utålmodig man kan bli.. hehe

Men tilbake til saken. Jeg Vil mikse litt jeg... Liker best å ha egen hest med privattimer. Da har du en hest å jobeb med (akkurat som med hunder), som blir din partner fullt og helt. Med en lærer får du også 100% oppmerksomheten hele tiden, noe som gjør det mye lettere for læreren å se når man gjør feil og lettere å forbedre seg! Kjempe gøy syns jeg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. hadde jeg kunne velge, ville jeg kanskje hatt en egen hest. Og så hatt noen til å komme noen ganger i uka og stelle den. (finnes jo nok av jenter som vil sånnt så) :D Det aller ypperste er jo å ha tilgang til en hest når man måtte ønske, og at noen andre eide den. :D (ikke være hestepasser, siden de er såpass bundet) Men bare komme å ri når jeg måtte ønske.Knis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. hadde jeg kunne velge, ville jeg kanskje hatt en egen hest. Og så hatt noen til å komme noen ganger i uka og stelle den. (finnes jo nok av jenter som vil sånnt så) :D Det aller ypperste er jo å ha tilgang til en hest når man måtte ønske, og at noen andre eide den. :D (ikke være hestepasser, siden de er såpass bundet) Men bare komme å ri når jeg måtte ønske.Knis.

hehe! Skjønner hva du mener :o Det er jo et SINNSYKT styr! Nå er jeg så heldig å ha den muligheten da :( .... men bare når jeg er hos pappa... orker ikke reise halv annen time hver gang jeg føler for å ta en tur i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er best og være forrytter jeg. Har hatt egen hest men det ble for dyrt.

Men nå har jeg 3 hester jeg kan bruke så mye jeg vil.

Uten og betale ei krone :D

En sjelden heldig en du! :D

Men veldig enig... ALLE pengene går jo til den hesten nesten.. Hvis jeg hadde hatt uendelige mengder penger hadde jeg hatt mye jeg skulle kjøpt da! Hest er en av tingene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns å ha egen hest er best jeg:) Jeg har ei nordlandshoppe og en nordlands- hingsteføll på 4 mnd. Jeg bor på gård og har nok av plass, mat og slikt selv. Bella er blitt brukt som turhest hele sitt liv på 22 år, så det er det jeg bruker henne til. Hobby, kos og tur :) Har hoppet noen hinder med henne også, for moro skyld. Og så kjører jeg noe med henne også. Hun er verdens snilleste, jeg stoler 100% på henne! Når du først blir kjent med henne er hun helt perfekt, kan en si :D Savner litt utfordringer, men likevel syns jeg det er helt topp å ha en så rolig og pålitelig gammelhest som kan det meste fra før. :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for svar.

Har nå bestemt å slutte i skolen til jul (har betalt for kurs til da) og skal så begynne på privat hest.

I min stall så kan de som er fòrryttere betale penger for å være med på dressur kurs eller spang kurs.

Håper på at det er sprang kurs den dagen jeg skal være fòrrytter da.

Har lyst til å begynne på en blandings araber tror jeg han er, som heter Kalish.

Vært ynglings hesten min lenge :D .

Hun som eier han har fått seg ny hest, skal selge Kalish da men hun er VELDIG streng på hvem som får han så hun setter han ut på fòr nå.

Har enda ikke snakket med hun som eier han da men det skal jeg nok gjøre snart :)

Vis ikke er det forhåpentligvis mange andre jeg kan begynne på.

Skal henge opp lapp i stallen vis det ikke blir Kalish.

På det første innlegge mitt er det et par skrive feil, ser jo ut som at det står at jeg er på sprang kur :D

Var det noen som tok den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egen hest er klart best, men å kunn få regelmessig (ofte) undervisning av en skikkelig dyktig instruktør er helt herlig. Ha noen som tror på deg, setter krav til deg og forlanger at man jobber og gjør noe. Derimot kan jeg spare meg for typisk rideskole med tretten utridde fjordinger og en instruktør som aldri har nådd høyere enn LB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg bli forrytter forhåpentligvis etter høstferien :o

Det er en Nederlansk Sportsponni som heter Maaike(uttales Maike).

Hun er ni år og står på den stallen som jeg rir i.

Hennes fulle navn er da: Maaike van de emi hoeve

Gleder meg utrolig mye, når jeg fikk vite at jeg kunne bli til henne ble jeg helt gal og satt å bet negler å så sikkert helt dum ut. :o

Hun er en sprang ponni, men jeg skal begynne å ri dressur med henne sånn at jeg blir kjent med henne.

Etter hvert skal jeg få lov til å hoppe med henne.

Jeg skal til og med få lov til å starte små stevner i dressur og kanskje sprang :o Dette er helt toppers ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig søt hest det der :wub:

Har selv en egen, og det er absolutt favoritten.

Det negative er vel alle pengene du må bruke i mnd. men man kan samtidig trøste seg med at pengene er verdt det. En annen ting som òg er ett minus, er at du ikke får så mye tid til venner, da hele dagen stort sett går til hesten og stallen! Har heldigvis nå fått en hestepasser på han, så jeg har to-tre dager fri i uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg har bare prøvd å være hestepasser og å ri i rideskolen... Så hadde jeg en hest jeg kunne dra opp til og drive med(kunne ikke ri henne, ikke kjøre henne alene heller), men hun er solgt :huh:

Jeg liker så absolutt å være hestepasser/å ha en hest å være med, best... Selvfølgelig, hvis jeg hadde hatt god nok råd så ville jeg kjøpt hest... Muligens derfor jeg har lyst til å bli vellykket artist :rolleyes: Hehe...

Er hestepasser for en hest som heter Pinto... Rideskole hest på 19 år.... MYE spenning med han kan man si... Han løper deg ned når du skal hente han på beite, så det ender med at alle må ta inn hestene samtidig, altså la dem gå gjennom en grind og inn i stallen... Funker fint det... Så er han utrolig kosete om du bare er rett person...

Pinto er en kaldblodstraver(eks)... Han kan bli ganske stresset hvis de andre hestene stikker av, men det er som regel ikke noe problem å roe han ned... Rir han som oftest på ridekurs også, så da får jo jeg drivd med han som om han er min egen... Får også lov til å starte stevner :) Både dressur, feltritt og sprang... Men jeg har ikke startet enda, og foretrekker nok dressur...

Bilde:

i108536363_29196_3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tiden er jeg forrytter 3 gange ri uken til to helt herlige hester :P

Men har også hatt hest på helfor.. Vil nok ikke gjøre det igjen, vil nok heller ha egen hest da :P

(det er det vel ganske liten sansynlighet for med det føste :unsure: , men men.. ) Jeg synes det ble litt for mye tull (Det er nok mye grunnet den plassen jeg hadde hesten på da..) med hvem som skulle ta avgjørelser om hesten, hvem som skulle kjøpe nytt utstyr, osv.. jeg skulle nok hatt en bedre kontrakt, men uten om litt sånt "tull" var det veldig gøyt og lærerrikt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg var fôrrytter og gikk på rideskole en stund før jeg kjøpte meg egen hest. Må si at jeg syns det er mye bedre å eie hesten selv og ta privattimer.

Man lærer mer og får et helt spesielt forhold til hesten :)

Også kan man bestemme 100% selv hva man vil med hesten, hva man skal kjøpe av utstyr, treninger osv..det funker ikke så bra når man kun er fôrrytter eller hestepasser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
  • 1 month later...

Egen hest så klart! Kan bestemme og gjøre alt jeg vil med henne. Ingen som liksom sier, du MÅ ri med belegg og ri henne 5 dager i uka liksom. Hadde henne på for først og da ble det liksom litt mer sånn at jeg var så redd for å gjøre noe galt. Nå som hun er min er jo ikke det noe problem og det blir mye mer avslappet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
    • Hva får hun for stress? Min Odin var også en lettstresset type og fungerte bedre med Eldepryl på sine eldre dager. Jeg tenker det er ganske naturlig at hun foretrekker det vante og trenger kontroll på omgivelsene med alderen. Det trenger ikke å være slutt enda, så lenge hun ikke har mye smerter og virker glad og fornøyd.  Blir det bjeffing om du har dem sammen, men begrenser området, altså ikke hele huset? Yngste begynner jo også å nærme seg voksen, og herjingen vil nok gi seg. Hvor lenge holder de på når de er alene sammen? Jeg tenker kanskje det er like greit for begge, og så får de legge seg og slappe av etterhvert?
    • Junior ligger og sover når hun er alene. Uten lyd. Den eldste har generelt mer og mer lyd med alderen. Gamlemor vil ha tilgang på hele huset slik hun er vant til. Hun finner seg ikke i å bli stengt inne på et rom,som for eksempel soverom/kjellerstue,der hun uansett pleier å legge seg. Døra må være åpen,så hun kan gå opp og ned trappa. De få gangene det har fungert på et slags vis, har junior lagt seg i gangen oppe, og gamlemor har lagt seg frivillig nede. Men,døra kan ikke være igjen mellom dem, for da blir det altså et voldsomt bråk som høres helt inn i huset til naboen.  Merker jo at hun begynner å bli litt gammel, men klarer ikke helt å tolke om hun glemmer litt noen ganger,kanskje. Syn og hørsel er det ingenting galt med,og alle undersøkelser hos veterinær er helt topp.  Har ingen forklaring på hvorfor hun bjeffer hele tiden når de er alene,  for hun er så glad i den lille frøkna. Det kan bli for voldsom leking når lillemor får overtenning, og derfor tenkte vi det var lurt å ha dem adskilt,men det vil gamlemor heller ikke. Spesielt dette prosjektet hun hadde med å meget bestemt jobbe intenst med å skyve bort kompostgrinda mellom dem for å komme seg inn til junior var litt spesielt å se på video.  Hun passer alltid på at junior har det bra, og helt siden valpen var bitteliten,har hun passet på henne som om det var hennes egen. Skal legge til at det er MYE bjeffing fra henne ellers også, ikke når vi er alene i familien, men på det meste annet. Det har blitt betraktelig verre med alder, og vi prøver å skjerme henne så godt vi kan. Vi har på radio så hun ikke skal høre så mye lyder, vi drar for gardinene så hun ikke skal få med seg alt som skjer utenfor osv. Jeg tror kanskje vi har litt skylapper på fordi vi ikke ønsker å se hvor ille lydnivået har blitt med alderen, men vi føler at hvis vi tilrettelegger nok for henne,så er hun fornøyd og har det bra. Og vi ønsker å strekke oss langt for at hun skal ha det bra. Det er mulig at alt handler om at hun er stressa,  kanskje er litt forvirret til tider,og at det er en grunn til at hun ikke klarer å roe seg.  Hun løper opp og ned trappa, bort til vinduene og bjeffer hele tiden. Så kan det bli stille litt,så er det på igjen. Når hun er hos hundepasser,så fungerer det bra, de bryr seg ikke om lyden, og hos veterinæren er hun helt rolig,og sitter med et stort smil på bordet.  På tur er hun helt rolig, ikke en lyd hvis det ikke kommer noen,da. Og inne og ute er hun stille hvis ingen kjører forbi,eller dukker opp på døra. I sommer har hun elsket å ligge hele dagen i skyggen, og sove.  Hun får metacam hver dag fordi vi mistenker artrose i et bein. Og hun får antidepressiva for stress. Beklager,dette ble nok litt rotete,  men vi har altså litt utfordringer med å forstå hva dette handler om. Er det kanskje vi som ikke skjønner at dette egentlig handler om en gammel hund som kanskje bør få slippe snart. Usikker. Faren min og svigerfar mener det.  Jeg har dratt det for langt med en syk hund før, så vi prøver å være veldig åpne for innspill. Hun virker altså som om hun har det bra når alt er kjent og slik det pleide å være. Når hun er alene hjemme slik hun var før når hun var eneste hund i heimen. Det er sjelden hun må være alene hjemme, det er ingen som er på jobb hele dagen lenger. Men,når vi tar med oss mini og drar,ser hun veldig blid ut,og går ned og legger seg med en gang.        
    • Hvordan er unghunden alene hjemme uten gamlemor? Jeg tenker at det kanskje er den yngste som rett og slett trenger mer alenetrening for å finne roen alene først. Jeg regner med dere har gjort de vanlige tingene med begge, som å gå tur eller aktivisering før dere går fra dem, har på radio, ikke for mye eller for lite plass, osv.  Hvis de er alene sammen med tilgang på kun ett rom og senger lett tilgjengelig, hvordan går det da? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...