Gå til innhold
Hundesonen.no

Rideskole, hestepasser, fòrrytter eller egen hest?


MegaMarie

Recommended Posts

Jeg har bare prøvd to av disse tingene og det er hestepasser og ridekole, var bare hestepasser til skolehest da :rolleyes:

Men hva synest du er best da?

Jeg vurderer å bli hestepasser igjen nå, skal kanskje henge opp lapp i stallen min, men denne gangen blir det privat hest.

Synest nå at rideskolen som jeg rir i begynner å bli ganske kjip, fordi jeg går på sprag kur og kan kun huske at vi hoppet 2 ganger i forje halv år + vi gjør nøyaktig der samme som de som går på dressur kurs gjør.

Derfor skal jeg kanskje bli fòrrytter til neste sommer.

Det er nemlig mange som sier at de som går på mitt kurs kan ikke lære mer, jeg lærer enda da, men ikke noe serlig akkuratt.

Så nå trenger jeg din erfaring til hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he... Det er du igjen ja :P Jeg kan love deg en ting: når d begynner å bli litt høyde på hinderene kan du være GLAD du har lært så mye bakkearbeid som du har gjort! Man har ikke sjangs til å komme seg på noe høy sprang level hvis man ikke kan kontrollere hesten på riktig måte på bakken. De internasjonale stjernene trener nok mye mer på bakken enn over hindrene, og det gjorde de nok hvertfall i begynnelsen! :P Bare fortsett på det samme kurset så kan jeg love deg at dere begynner å hopep kikkelig snart! Har gått på sprang kurs selv, så vet hvor utålmodig man kan bli.. hehe

Men tilbake til saken. Jeg Vil mikse litt jeg... Liker best å ha egen hest med privattimer. Da har du en hest å jobeb med (akkurat som med hunder), som blir din partner fullt og helt. Med en lærer får du også 100% oppmerksomheten hele tiden, noe som gjør det mye lettere for læreren å se når man gjør feil og lettere å forbedre seg! Kjempe gøy syns jeg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. hadde jeg kunne velge, ville jeg kanskje hatt en egen hest. Og så hatt noen til å komme noen ganger i uka og stelle den. (finnes jo nok av jenter som vil sånnt så) :D Det aller ypperste er jo å ha tilgang til en hest når man måtte ønske, og at noen andre eide den. :D (ikke være hestepasser, siden de er såpass bundet) Men bare komme å ri når jeg måtte ønske.Knis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. hadde jeg kunne velge, ville jeg kanskje hatt en egen hest. Og så hatt noen til å komme noen ganger i uka og stelle den. (finnes jo nok av jenter som vil sånnt så) :D Det aller ypperste er jo å ha tilgang til en hest når man måtte ønske, og at noen andre eide den. :D (ikke være hestepasser, siden de er såpass bundet) Men bare komme å ri når jeg måtte ønske.Knis.

hehe! Skjønner hva du mener :o Det er jo et SINNSYKT styr! Nå er jeg så heldig å ha den muligheten da :( .... men bare når jeg er hos pappa... orker ikke reise halv annen time hver gang jeg føler for å ta en tur i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er best og være forrytter jeg. Har hatt egen hest men det ble for dyrt.

Men nå har jeg 3 hester jeg kan bruke så mye jeg vil.

Uten og betale ei krone :D

En sjelden heldig en du! :D

Men veldig enig... ALLE pengene går jo til den hesten nesten.. Hvis jeg hadde hatt uendelige mengder penger hadde jeg hatt mye jeg skulle kjøpt da! Hest er en av tingene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns å ha egen hest er best jeg:) Jeg har ei nordlandshoppe og en nordlands- hingsteføll på 4 mnd. Jeg bor på gård og har nok av plass, mat og slikt selv. Bella er blitt brukt som turhest hele sitt liv på 22 år, så det er det jeg bruker henne til. Hobby, kos og tur :) Har hoppet noen hinder med henne også, for moro skyld. Og så kjører jeg noe med henne også. Hun er verdens snilleste, jeg stoler 100% på henne! Når du først blir kjent med henne er hun helt perfekt, kan en si :D Savner litt utfordringer, men likevel syns jeg det er helt topp å ha en så rolig og pålitelig gammelhest som kan det meste fra før. :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for svar.

Har nå bestemt å slutte i skolen til jul (har betalt for kurs til da) og skal så begynne på privat hest.

I min stall så kan de som er fòrryttere betale penger for å være med på dressur kurs eller spang kurs.

Håper på at det er sprang kurs den dagen jeg skal være fòrrytter da.

Har lyst til å begynne på en blandings araber tror jeg han er, som heter Kalish.

Vært ynglings hesten min lenge :D .

Hun som eier han har fått seg ny hest, skal selge Kalish da men hun er VELDIG streng på hvem som får han så hun setter han ut på fòr nå.

Har enda ikke snakket med hun som eier han da men det skal jeg nok gjøre snart :)

Vis ikke er det forhåpentligvis mange andre jeg kan begynne på.

Skal henge opp lapp i stallen vis det ikke blir Kalish.

På det første innlegge mitt er det et par skrive feil, ser jo ut som at det står at jeg er på sprang kur :D

Var det noen som tok den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egen hest er klart best, men å kunn få regelmessig (ofte) undervisning av en skikkelig dyktig instruktør er helt herlig. Ha noen som tror på deg, setter krav til deg og forlanger at man jobber og gjør noe. Derimot kan jeg spare meg for typisk rideskole med tretten utridde fjordinger og en instruktør som aldri har nådd høyere enn LB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg bli forrytter forhåpentligvis etter høstferien :o

Det er en Nederlansk Sportsponni som heter Maaike(uttales Maike).

Hun er ni år og står på den stallen som jeg rir i.

Hennes fulle navn er da: Maaike van de emi hoeve

Gleder meg utrolig mye, når jeg fikk vite at jeg kunne bli til henne ble jeg helt gal og satt å bet negler å så sikkert helt dum ut. :o

Hun er en sprang ponni, men jeg skal begynne å ri dressur med henne sånn at jeg blir kjent med henne.

Etter hvert skal jeg få lov til å hoppe med henne.

Jeg skal til og med få lov til å starte små stevner i dressur og kanskje sprang :o Dette er helt toppers ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig søt hest det der :wub:

Har selv en egen, og det er absolutt favoritten.

Det negative er vel alle pengene du må bruke i mnd. men man kan samtidig trøste seg med at pengene er verdt det. En annen ting som òg er ett minus, er at du ikke får så mye tid til venner, da hele dagen stort sett går til hesten og stallen! Har heldigvis nå fått en hestepasser på han, så jeg har to-tre dager fri i uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har bare prøvd å være hestepasser og å ri i rideskolen... Så hadde jeg en hest jeg kunne dra opp til og drive med(kunne ikke ri henne, ikke kjøre henne alene heller), men hun er solgt :huh:

Jeg liker så absolutt å være hestepasser/å ha en hest å være med, best... Selvfølgelig, hvis jeg hadde hatt god nok råd så ville jeg kjøpt hest... Muligens derfor jeg har lyst til å bli vellykket artist :rolleyes: Hehe...

Er hestepasser for en hest som heter Pinto... Rideskole hest på 19 år.... MYE spenning med han kan man si... Han løper deg ned når du skal hente han på beite, så det ender med at alle må ta inn hestene samtidig, altså la dem gå gjennom en grind og inn i stallen... Funker fint det... Så er han utrolig kosete om du bare er rett person...

Pinto er en kaldblodstraver(eks)... Han kan bli ganske stresset hvis de andre hestene stikker av, men det er som regel ikke noe problem å roe han ned... Rir han som oftest på ridekurs også, så da får jo jeg drivd med han som om han er min egen... Får også lov til å starte stevner :) Både dressur, feltritt og sprang... Men jeg har ikke startet enda, og foretrekker nok dressur...

Bilde:

i108536363_29196_3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tiden er jeg forrytter 3 gange ri uken til to helt herlige hester :P

Men har også hatt hest på helfor.. Vil nok ikke gjøre det igjen, vil nok heller ha egen hest da :P

(det er det vel ganske liten sansynlighet for med det føste :unsure: , men men.. ) Jeg synes det ble litt for mye tull (Det er nok mye grunnet den plassen jeg hadde hesten på da..) med hvem som skulle ta avgjørelser om hesten, hvem som skulle kjøpe nytt utstyr, osv.. jeg skulle nok hatt en bedre kontrakt, men uten om litt sånt "tull" var det veldig gøyt og lærerrikt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg var fôrrytter og gikk på rideskole en stund før jeg kjøpte meg egen hest. Må si at jeg syns det er mye bedre å eie hesten selv og ta privattimer.

Man lærer mer og får et helt spesielt forhold til hesten :)

Også kan man bestemme 100% selv hva man vil med hesten, hva man skal kjøpe av utstyr, treninger osv..det funker ikke så bra når man kun er fôrrytter eller hestepasser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Egen hest så klart! Kan bestemme og gjøre alt jeg vil med henne. Ingen som liksom sier, du MÅ ri med belegg og ri henne 5 dager i uka liksom. Hadde henne på for først og da ble det liksom litt mer sånn at jeg var så redd for å gjøre noe galt. Nå som hun er min er jo ikke det noe problem og det blir mye mer avslappet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...