Gå til innhold
Hundesonen.no

Godbit tips:) LES


Henriette

Recommended Posts

Dette funker utrolig bra som godbiter:)

Bare spør sirup

Det stemmer! Henriette har fått en plass i hjertet (eller var det vomma...?) til Poppy etter at hun i helga stakk til henne blodpølse-biter. :)

Jeg har kjøpt inn selv, og gir den rå. Synes ikke det er så mye mer klissete enn vanlige pølser, og med en skjegget hund så venner man seg uansett raskt til litt kliss og søl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har eg faktisk ikkje prøvd, kanskje det var ein god idè :)

Har nettopp laga 2 nye godbitar med oppskrift frå boka Nam Nam, heilt utruleg bra bok om du treng tips til godbitar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt blodpølse (skåret i bittesmå terninger og stekt i ovnen) noen få ganger da det har vært på tilbud men syns ikke det er det beste alternativet.

For det første inneholder det relativt mye sukker og det har også ganske mye fett (hvilket er uønsket for en sterelisert tispe...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ble litt inspirert her nå og begynte å söke etter oppskrifter på levergodbiter, men fant ingenting.. :D

Mener jeg har sett det noen ganger, men kanskje det ikke var her inne..

Hjemme i Norge kjöpte jeg noen som var frysetörket, og de var veeldig populäre, men her jeg bor nå så finnes det ingen plass, men hos slakteren finnes det masse snask (les:lever...)!

Så kanskje noen har en oppskrift på hjemmelagede levergodbiter å dele? Tenker da på slike som blir törket i ovnen.. Bör jeg koke leveren först? Og hvor lenge og på hvor mange grader bör den törkes på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ble litt inspirert her nå og begynte å söke etter oppskrifter på levergodbiter, men fant ingenting.. :(

Mener jeg har sett det noen ganger, men kanskje det ikke var her inne..

Hjemme i Norge kjöpte jeg noen som var frysetörket, og de var veeldig populäre, men her jeg bor nå så finnes det ingen plass, men hos slakteren finnes det masse snask (les:lever...)!

Så kanskje noen har en oppskrift på hjemmelagede levergodbiter å dele? Tenker da på slike som blir törket i ovnen.. Bör jeg koke leveren först? Og hvor lenge og på hvor mange grader bör den törkes på?

Om du søker opp så kommer det helt sikkert noe fram :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noen gamle tråder når jeg søkte "hjemmelagde godbiter" her inne på sida :lol:

Ja så var det å legge inn link da, kremt..jeg er idiot med data dessverre ;)

http://dyresonen.no/forum/index.php?showto...l=levergodbiter

Men du finner det helt sikkert, i tråden er det levergodis og leverbrownies forslag.

Får inntrykk av at dette kommer til å bli et illeluktende prosjekt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ett lite spørsmål til alle her inne:

Når dere snakker om blodpølse, karbonader og annen "menneskemat" som godbiter - bruker dere de vanlige variantene man får til mennesker på butikken?

Bare lurer fordi jeg selv har vært veldig skeptisk til å bruke slike ferdigprodukter beregnet på mennesker pga krydderinnhold - er ikke krydderinnholdet bekymringsverdig på slikt?

Feks, karbonader fra Gilde: Kjøtt av storfe (65%), melk, potetmel, laktose, salt, melkeprotein, løk, selleri, pepper, ingefær og cayenne. Her er det både pepper, ingefær og cayenne, i tillegg til melk og melkeprotein - ingen av disse tingene er vel noe særlig for hunden?

Blodpølse fra Gilde: Blod (42%) og fett av storfe og svin, byggmel, hvetemel, byggryn, sukker, rosiner, salt, kanel, allehånde, nellik, pepper. Salt, ganske store mengder sukker, kanel allehånde, nellik og pepper er vel heller ikke noe særlig?

Generelt er vel krydder - og spesielt saltinnholdet - i ferdigmat for mennesker veldig høyt. Bruker dere likevel sånt som godbiter?

(Bare for å være sikker på å ikke skape missforståelser, jeg fordømmer ingen - jeg spør fordi jeg selv har vært skeptisk til slikt, men lurer på om jeg rett og slett er "for forsiktig")

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en del hjemmelagde fiskekaker til Ero. På den måten kan jeg selv bestemme mer hva som skal være oppi fiskekakene. Hjemmelagde kjøttkaker er også snadder, og lett å lage. Også her kan jeg selv bestemme hva den skal inneholde.

Av kjøp-produkter er det leverpostei på tube som det går mest av. Ren kjøttdeig/kyllingkjøttdeig er også snadder i følge Ero. Litt pølse går det nok også i, men ikke i store mengder. Alt etter som hva jeg finner på tilbud i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en del hjemmelagde fiskekaker til Ero. På den måten kan jeg selv bestemme mer hva som skal være oppi fiskekakene. Hjemmelagde kjøttkaker er også snadder, og lett å lage. Også her kan jeg selv bestemme hva den skal inneholde.

Av kjøp-produkter er det leverpostei på tube som det går mest av. Ren kjøttdeig/kyllingkjøttdeig er også snadder i følge Ero. Litt pølse går det nok også i, men ikke i store mengder. Alt etter som hva jeg finner på tilbud i butikken.

Har du noen oppskrifter du kunne tenke deg å dele med oss? :P

Lo godt av juniorjyplingen vår, som forresten ble Bir (med sitt 3. cert på 3 uker :P ) og Big 3 i helga (halvsøsteren, som vi også har selv ble Bim :P ) - skulle belønnes og bli lykkelig av 3 sprukne wienerpølser fra boden i hallen... Hva gjør man med en wienerpølse når man ikke synes det er så fryktelig godt, eeeegentlig? Man starter små"bitingen" i en ende, lager pittesmå biter og spytter dem ut i en laaang, laaang rekke til glede for alle små franske bulldoger, og dachser med snuta i bakkenivå som skal ut og tisse. Hva ellers :P .....

Så, mamsen, som nyfrelst positivist, må finne noe ENDA bedre til neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips på hjemmelagde godbiter med kjøttdeig??

En av fryserne våre har ikke fått støm og her sitter vi med nesten 2 kg kjøttdeig som vi ikke greier å spise opp alene.... tenkte å lage godbiter til hunden men trenger flere ideer på hva jeg kan gjøre med den. Steker opp 300 g nå med hvitløk.... flere ting jeg kan tilsette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever godis :)

Lever 1,5 kg

Hvitløk 2-3 hele

Sammalthvete 1 kopp

Hvetemel 2 kopper

Maisenna mel 1/2 kopp

Parmesan ost ca. 50- 100 gr. (Kan sløyfes).

NB: BRUK BAKEPAPIR!!!

Kjør lever og hvitløk ien food- processor e.l.

Bland inn mel og ost.

Ha det utover, en stekeplate (HUSK: BAKEPAPIR)

Det skal bli ca.2-3 plater med 1 cm. tykkelse.

Stekes på 180*c i ca. 30 min.

klippes i terninger, når den er ferdig. Ikke for store, da tar det, for lang tid, for hunden å bli ferdig med gobiten).

Kan fryses ned, i porsonspakker.

Noen hunder, liker denne godbiten bedre, hvis den er tørket.

Terningene kan da tørkes i ovnen. 80*c med døren på gløtt, rller i varmeskap.

Oppskriften er sakset, fra Boxernytt, nr.1, 2001.

JA, det lukter <_< Men hundene elsker, både lukta og smaken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...