Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og hundemat

Carina

Recommended Posts

Forsøkte på et par pølser til pointeren min, han er vel sånn midt på treet til pointer å være. Har jo selvsagt ikke klart å veie han enda, skal få gjort det ganske kjapt. Han fikk 500 gram per dag, og ble synlig tynnere på 4 dager. Det tok han vel ca. 5 sekunder å spise skålen med mat.

Hvor mye gir dere til deres ca. 25 kilos, aktive hunder?

Er det noen som har prøvd de pølsene med kun storfevom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Castor er på ca 50 kg og får 1 kg av de pølsene hver dag. Det er det eneste han legger på seg av. I perioder har han fått 1,5 kg kjøtt. Hvis hunden din sluker maten så hadde jeg delt opp maten i to måltider og kokt pasta å blanda i kjøttet. Dette gjør at hunden fordøyer maten saktere og vil ta opp mer næringsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hannhund på 23 kg (for tynn) gir jeg ca 1 kg om dagen nå. Det er fordi han er veldig aktiv, og må legge på seg. Når han har fått lagt på seg litt, kommer jeg til å gå ned til 700gram. En pointer trenger jo (som regel) mye mat. Så jeg tror du bør gå opp til minst 700 gram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte på et par pølser til pointeren min, han er vel sånn midt på treet til pointer å være. Har jo selvsagt ikke klart å veie han enda, skal få gjort det ganske kjapt. Han fikk 500 gram per dag, og ble synlig tynnere på 4 dager. Det tok han vel ca. 5 sekunder å spise skålen med mat.

Hvor mye gir dere til deres ca. 25 kilos, aktive hunder?

Er det noen som har prøvd de pølsene med kun storfevom?

Min 26 kilos, aktive, veldig slanke tispe spiser ca 1,5 kg pr dag...

Det er jo faktisk så enkelt som at hvis en hund går ned i vekt på en gitt mengde for pr døgn, så får man øke mengden til vekten går opp igjen og justere den slik at vekten stabiliserer seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 26 kilos, aktive, veldig slanke tispe spiser ca 1,5 kg pr dag...

Det er jo faktisk så enkelt som at hvis en hund går ned i vekt på en gitt mengde for pr døgn, så får man øke mengden til vekten går opp igjen og justere den slik at vekten stabiliserer seg...

Jada, jeg er jo ikke født i går.

Men det skader jo ikke å spørre hva andre pleier gi sine likevel. En av grunnene til at jeg spør er at jeg gjerne vil vite om en ruinerer seg ved å fore på disse pølsene siden økonomien ikke er verdens beste akkurat for øyeblikket. :)

Takk for svar, alle sammen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest økonomiske er å kjøpe 20kg blokk og ikke pølser. Pølsene er dyrer enn en hel blokk, men lettere å bruke.

20kg blokk må halvtines og pakkes i posjons pakker - dette slipper man med pølser.

Vet ikke helt hvordan VH kommer ut i forhold til tørrfor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest økonomiske er å kjøpe 20kg blokk og ikke pølser. Pølsene er dyrer enn en hel blokk, men lettere å bruke.

20kg blokk må halvtines og pakkes i posjons pakker - dette slipper man med pølser.

Vet ikke helt hvordan VH kommer ut i forhold til tørrfor ?

Hvor mye betaler du for ei blokk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det 1 år siden jeg kjøpte, og da betalte jeg 200-220kr for blokka

Dette blir 10-12kr pr kg

Og for en pølse ( 1/2kg ) betalte jeg 14 kr

( pølse x2 = 28kr kg mens med blokk var det 10-12 kr )

Mulig prisene har endret seg noe, men det er sikkert ikke så mye.

Det eneste er at pølsene er mye lettere å bruke

Kjøper man 20kg blokk er det aller beste å hente dette fersk, men det betyr at du må bo i nærheten av trøgstad/oslo.

Kjøper du fryst blokk, må denne halvtines, for så å deles i posjons pakker ( og det er en møkka jobb synes jeg, men hva gjør man ikke for hundene. )

Om man 100% forer med VH må 20kg blokkene være det beste.

Om man bare bruker det litt sånn 50/50 med tørrfor er nok pølsene like greit.

Er min mening da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min collie på 25 kg. får ca. 300 gr., collien på 27 kg. får ca. 250 gr. men sheltien på 7 kg. får ca. 150 gr. Men nå er jo dette raser som legger på seg litt for fort...

Pølser er dyrere enn blokker, de ligger mellom kr. 12,- og 14,- ettersom hvor mange du kjøper om gangen (kvantumsrabatt på 10 stk.).

Jeg betaler kr. 250,- for 20 kg. forssenblokk ren kylling.

Blokka er faktisk enklest å dele opp når den er frossen: legg den på bakken, hogg den opp med øks, putt i brødposer, legg i fryseren og slipp ut hundene. De storkoser seg med å snuse og lete opp kjøttflisene. :P

Også så slipper du klinet og lukta som blir når du jobber med det opptint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler 200 kr for en 20kgs blokk, 250kr hvis jeg vil ha den oppdelt (gjort med øks). Jeg velger alltid å få den oppdelt, syns det er greiest.

Tulla, på mellom 20-25 kg, fikk ca 250g dagen. Hun har relativt lett for å legge på seg, men var ikke hva jeg vil kalle veldig aktiv, så da hun i sommer ble mye mer aktiv, gikk hun ned. Og ja, maten går fort ned; den er jo så god..! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

En aktiv hund på 25 kilo bør nok ha ihvertfall 1 kilo V&H daglig. Min sloughi er omtrent 26,5 kilo, og spiser et sted mellom 500 gram og 1,5 kilo daglig, avhengig av aktivitet. Men han får ikke kun V&H - jeg gir i tillegg kjøtt/bein for tannhelsens skyld og for å gi ham gleden av å tygge på noe. En halv griselabb (kløyvd på langs) går unna på 15 minutter, og lyden av lykkelig tygging gir meg like stor glede som namme-tyggingen gir hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. :wub: Tenker jeg skal prøve med èn kilo, og heller spe på med kraftfor hvis det blir lite. Evt kjøpe noen halvkilos pølser hvis han trenger så mye som 1,5 kilo. Må bare få frysern i gang igjen først - har hatt et lite uhell med den. :rolleyes:

Har forresten veid Willis og han veide 23,8 kilo, men jeg synes han godt kunne legge littegranne på seg. Håper han kan det når jeg får kommet i gang med V&H. Kan ikke gi så mye mer kraftfor enn han får nå, han vil ikke spise mer. Tenker V&H kommer til å gå lettere ned enn alt det kjedelige kraftforet. :)

Også må jeg gi en liten tilbakemelding til butikkdama som sa at han skulle ha ca like mye V&H (i vekt) som det vanlige kraftforet han pleier å få.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å gi kraftfôr i tillegg (hva slags type bruker du?) kan du f.eks. kjøpe råvarer i butikken etter behov. På Kiwi får du rimelige Prior-høns, og på Coop Prix får du for tiden kjempefint fårikålkjøtt (kr 30 pr kg for lam og kr 20 pr kg for sau). Kyllingvinger er ofte billige på Coop Obs!, og Halal-slaktebutikker har ofte ganske rimelige oksehaler og lammeribbe. Lever har de også ofte til en overkommelig pris. Mange dagligvarebutikker har billig rund oppdrettsørret og -laks, men jeg anbefaler å ikke gi for mye av det. Oppdrettsfisk inneholder mer kadmium, PCB og dioksiner enn vill fisk.

En høne veier som regel rundt en kilo, og jeg anbefaler innkjøp av en kraftig kjøttsaks for å dele den i to. Jeg serverer en halv høne om gangen, pinnfrossen. Veldig populært! I dag kjøpte jeg 8 kilo fårikålkjøtt av sau på Prix (jeg tømte frysedisken for alt de hadde av sau!), og det serverer jeg 1-3 biter av pr måltid. Oksehaler serverer jeg ikke så ofte som jeg skulle likt, fordi jeg ikke har noen Halal-butikk i nærheten. Men de koster gjerne 30-40 kr pr kg, og det er litt i dyreste laget for "hverdagsbruk". Men milde Allah hvor populært det er. :)

Lever er bra for hud og pels (pga biotin-innholdet) og jeg gir det flere ganger i uka, som supplement til annen mat. Det er kraftig kost, og kan gi løs mage hvis man gir for mye om gangen. Fisk får jeg ikke sloughimonsteret til å spise (bortsett fra kokt makrell!), men forrige hunden min satte stor pris på ørret- og laksehoder.

Jeg gir også endel egg, gjerne 4-5 ganger i uka. Det er en ypperlig proteinkilde, og ikke minst er det veldig populært. I tillegg går det ganske mye kalkunhalser her i gården - de kjøper jeg direkte fra Vom & Hundemat. Tørrfisk gir jeg også en gang i uka, og det går ned på høykant.

V&H-fôret kan forøvrig også fåes i hele kilospølser, men jeg har aldri sett dette i de dyrebutikkene jeg har i nærheten. Kanskje kan du få din lokale forhandler til å ta inn kilospølser til deg? De burde jo være noe billigere enn halvkilospølsene, skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare så utfyllende, fikk masse gode tips nå. :)

Tørrforet han får nå er Royal Canin sitt sånn performance for, det som heter 4800.

Jeg pleier å kjøpe kilospølser, her har de en sånn 'Vom og hundemat'-butikk så de har flere slags pølser i både 0,5 og 1,0 kilo - i tillegg til sånne blokker. Synes jeg så en sånn Halal-sjappe også her om dagen, skal dra dit og kikke om det virkelig var det jeg så. :)

Kjøpte faktisk litt lever her for en stund siden, og det gikk ned på høykant hos vorsteheren, mens min bare grein på nesa og ville ikke engang smake på det. Kanskje det hjelper hvis jeg blander det sammen med V&H, da spiser han som regel det meste. :)

Skal ta å sjekke ut de tingene du har tipset meg om, tror nok Willis kommer til å sette pris på et litt mer variert kosthold. Har vært litt redd for å gi så mye annet i tillfelle han ikke skulle få i seg alt han trengte av næringsstoffer og sånt siden han har vært veldig slank i det siste... Men sånn sett er de jo opprinnelig laget for å spise kjøtt. :)

Vi fisker en del, og får ofte små ørret som er litt for små for stekepanna, kanskje disse kan være en idè å gi hundene? Kan vi gi hele fisken med bein og finner og alt eller?

Når du gir høne, er dette et måltid da? En halv høne? Eller er høna mer som tyggebein/snacks å regne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare så utfyllende, fikk masse gode tips nå. :)

Tørrforet han får nå er Royal Canin sitt sånn performance for, det som heter 4800.

"Min" oppdretter, som fôrer rått, bruker akkurat det RC-fôret når alt annet mangler. Hun krever ganske mye av myndene sine når det gjelder utholdenhet og aktivitet, så jeg har ikke noe problem med å anbefale det.

Jeg pleier å kjøpe kilospølser, her har de en sånn 'Vom og hundemat'-butikk så de har flere slags pølser i både 0,5 og 1,0 kilo - i tillegg til sånne blokker. Synes jeg så en sånn Halal-sjappe også her om dagen, skal dra dit og kikke om det virkelig var det jeg så. :)

Snakk pent med dem, og si at du har en hund som må ha kvalitetsmat for å være en god jakthund. Mange muslimer misliker hunder generelt, men en del har et annet forhold til jakthunder. Muslimene her i nabolaget lar ungene sine klappe sloughien min fordi han er en "ren" hund - en marokkansk jaktmynde. Koranen sier faktisk at man som muslim kan spise kjøtt av dyr som en hund har bitt, hvis man har sendt hunden avsted i jakt og sagt "bismallah" - som kan oversettes til "om Allah vil". For hvis hunden da fanger et bytte, er det Gud som har bestemt at det er akseptert.

Kjøpte faktisk litt lever her for en stund siden, og det gikk ned på høykant hos vorsteheren, mens min bare grein på nesa og ville ikke engang smake på det. Kanskje det hjelper hvis jeg blander det sammen med V&H, da spiser han som regel det meste. :)

Lever lukter og smaker ganske ulikt vanlig kjøtt, og mange hunder vegrer seg for å smake på det. Pinnedyret mitt nektet opprinnelig å røre det, men han var likevel helt gal etter hjemmelaget tørket lever som godbiter. Så jeg begynte å gi ham halvtørkede biter, og etterhvert mindre og mindre tørket, og nå spiser han rå lever med største appetitt. :rolleyes:

Skal ta å sjekke ut de tingene du har tipset meg om, tror nok Willis kommer til å sette pris på et litt mer variert kosthold. Har vært litt redd for å gi så mye annet i tillfelle han ikke skulle få i seg alt han trengte av næringsstoffer og sånt siden han har vært veldig slank i det siste... Men sånn sett er de jo opprinnelig laget for å spise kjøtt. :)

Ja, men det finnes folk som i beste mening har ødelagt hundene sine fordi de ikke har forstått at de også må ha bein som kalsiumskilde. Et skrekkelig eksempel (som tørrfôrprodusenter øyeblikkelig tok tak i som eksempel på at "råfôring er skadelig"...) var en oppdretter som avvendte et valpekull på kjøtt uten bein eller andre kalsiumskilder. De stakkars valpene utviklet selvfølgelige alvorlige skjelettmangler, og hele kullet måtte avlives.

Hunder som fôres rått MÅ ha bein, for skjelettdannelsen og -opprettholdelsen er avhengig av det. Men de må ikke ha for mye, heller. Voksne hunder kan riktignok skille ut overskuddskalsium fra maten, men voksende valper kan det ikke. De er evolusjonsmessig tilpasset en oppvekst hvor foreldrene (flokklederne) og andre ranghøye individer glefser i seg alt de kan av de beste bitene av byttet, for så å løpe tilbake til valpene og gulpe det opp til den. Og siden de "beste bitene" ikke akkurat var et avgnagd skjelett med minimalt kjøtt, men heller store kjøttbiter med lite bein, har valpene blitt tilpasset det. De tar til seg all kalsiumen de får, nettopp fordi de evolusjonsmessig har blitt avvendt til kjøtt med lite bein. Men så snart de ble voksne nok til å selv gnafse løs på byttet uten å være under de voksnes beskyttelse, endret situasjonen seg. Da fikk de kun det som var igjen etter at de ranghøye individene var ferdig: lite kjøtt og mye bein. Og hadde de da fortsatt med å ta opp alt kalsiumet i maten, ville de sannsynligvis fått for mye. Så idet de er ferdig med å bli "voksne" begynner de også å regulere opptaket av kalsium.

Vi fisker en del, og får ofte små ørret som er litt for små for stekepanna, kanskje disse kan være en idè å gi hundene? Kan vi gi hele fisken med bein og finner og alt eller?

Jah, gi hele greia! Hvis de vil ete det, da. Mange hunder vegrer seg for fiske-innmat, for det lukter iaffal ikke kjøtt! Dere kan eventuelt svisje fisken i stekepanna og servere dem stekt, for beina i småørret er uansett ikke noen risiko. Det er genial mat, og jeg skulle gitt mye for å ha tilgang til småørret og annen villfisk.

Når du gir høne, er dette et måltid da? En halv høne? Eller er høna mer som tyggebein/snacks å regne?

Høna er et måltid. Jeg skjærer av og til ut brystfiletene til meg selv, men ikke alltid. Som regel går hele den halve høna ned i gapet til pinnedyret. Så lenge jeg ikke gir det mer enn etpar ganger i uka gjør det ingenting i forhold til evt kalsiumsmangel. Hele høns i seg selv inneholder for lite kalsium i forhold til kjøttmengden, men sloughimonsteret får såpass mye bein ellers at det avveier seg over tid. Hvert eneste måltid trenger ikke å være perfekt balansert med hensyn til kalsium, så lenge matinntaket er balansert over en ukes tid.

Vær forøvrig obs på at råfôrede hunder kan bli matleie, simpelthen fordi de trenger mindre mat. Min nåværende hund er en kjempeaktiv mynde, og han regulerer matinntaket selv. Min forrige var en diger mastiff med mindre aktivitetsnivå, men også han regulerte inntaket selv. Og det kan bety at hunden ikke vil ha mat etpar dager på rad...

Jeg kjenner forsåvidt råfôrede hunder som med glede ville ete seg selv ihjel hvis de fikk ubegrenset tilgang til mat, men min erfaring er at de fleste av dem selv finner en balanse over tid. Sloughidyret eter ihvertfall kun det han selv mener han trenger, og det kan variere fra ingenting den ene dagen til 1,5 kilo en annen dag.

Hvor bor du, forresten? Vi er en gjeng som driver storinnkjøp direkte fra V&H. Hvis du bor i Oslo vil du kanskje være med? Vi bestiller over 200 kg hver gang, så vi får ok priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk min første leveranse av vom & hundemat i dag - og må si jeg mistet litt tiltroen til leverandøren min. Hvordan skal en sekk se ut når jeg får den levert? Denne så ut som om den hadde vært opptint flere ganger og alt lå i en stor sammensmeltet klump nederst i sekken. Jeg har tidligere foret på Norwegian Polar, og der ligger foret i 1kilosstykker og de 20 kiloene er en avlang firkant. Har jeg en dårlig leverandør eller kommer virkelig vom& hundemat med masse hvite snøflak på, frossent blodvann og alt liggende i en stor rund klump nederst i en gjennomsiktig plastsekk på størrelse med en Norwegian Polar sekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk min første leveranse av vom & hundemat i dag - og må si jeg mistet litt tiltroen til leverandøren min. Hvordan skal en sekk se ut når jeg får den levert? Denne så ut som om den hadde vært opptint flere ganger og alt lå i en stor sammensmeltet klump nederst i sekken. Jeg har tidligere foret på Norwegian Polar, og der ligger foret i 1kilosstykker og de 20 kiloene er en avlang firkant. Har jeg en dårlig leverandør eller kommer virkelig vom& hundemat med masse hvite snøflak på, frossent blodvann og alt liggende i en stor rund klump nederst i en gjennomsiktig plastsekk på størrelse med en Norwegian Polar sekk?

Æsj! Det høres ut som om du har fått en gammel sekk. Jeg var og hentet fôr i dag rett fra V&H i Trøgstad, og kjøttet i posen var (som vanlig) rødt og fint, uten iskrystaller. Og jeg har alltid fått fôret i flate blokker, for de fryser det i plastkasser fra Gilde som rommer 20 kg. Det er forøvrig riktig som du sier, at det leveres i gjennomsiktige plastsekker. Forhandlerne skal oppbevare fôret på en sånn måte at det ikke tines.

Jeg ville ringt forhandleren og klagd. Be om en ny sekk som er av nyere dato. Hvis du ikke når fram, ring V&H direkte og forklar situasjonen for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bilde du kanskje kan samenligne med?:

6_-1974930131.jpg

Sånn mente jeg det skulle se ut ja - alt mitt for lå i den nederste halvdelen av sekken, med iskrystaller og frossent blod, og var tydelig opptint før. Sendte melding til forhandler da han ikke svarte på tlf, og han svarte at han hentet foret ferskt og frøs det ned, og da ble det seende sånn ut. Det kan da ikke stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn mente jeg det skulle se ut ja - alt mitt for lå i den nederste halvdelen av sekken, med iskrystaller og frossent blod, og var tydelig opptint før. Sendte melding til forhandler da han ikke svarte på tlf, og han svarte at han hentet foret ferskt og frøs det ned, og da ble det seende sånn ut. Det kan da ikke stemme?

Han henter ferskt for i Askim og har det stående noen dager for at de som vil skal kunne kjøpe ferskt, deretter fryser han det ned. Men det skal ikke bli iskrystaller om posen var tett ved en nedfrysing.

Hundene har ikke vondt av det lell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han henter ferskt for i Askim og har det stående noen dager for at de som vil skal kunne kjøpe ferskt, deretter fryser han det ned. Men det skal ikke bli iskrystaller om posen var tett ved en nedfrysing.

Hundene har ikke vondt av det lell ;)

Nei, det er neppe noe problem så lenge fôret ikke har blitt tint og frosset og tint og frosset, og fôret hele tiden holdes nedkjølt. Men kanskje kan det hele løses hvis forhandleren f.eks. blir bedt om å fryse ned en sekk umiddelbart? Eller at han tar ut så mye som han forventer å selge ferskt, og fryse ned resten?

Jeg har forresten hatt den tvilsomme gleden av å dele opp 20 kg lever og 10 kg kalkunhalser i dag. Kalkunhalsene har jeg klippet opp (med greinsaks) i ca 2 cm lengde, og nå ligger de til tørk for å bli godbiter. Leveren er pakket i 2-kilosposer og frosset, minus en kilo som også skal tørkes til godbiter. Det har vært fint tørkevær på verandaen i dag, med sol og mye vind, så etpar bakebrett med snadder står til tørk der ute. Flinke vofsen min har stått pal og beskyttet godbitene sine mot veps uten å ta en eneste smakebit selv! Han er så dyktig, atte. Men han fikk en diger kalkunhals til lunsj og en middels stor til middag, så han burde uansett være fornøyd.

I morgen skal 10 kilo hønsekrås til pers. Ihvertfall 3-4 kilo skal klippes til godbitstørrelse og tørkes. Det er enklere enn de tykke, motstridende kalkunhalsene, så jeg sparer den jobben til sist. Har allerede pådratt meg diverse kutt og merker etter greinsaksa og kjøttsaksa, så det skal bli en lise å gå over til mindre og mer samarbeidsvillige råvarer.

Er bikkja mi bortskjemt? Åja! Og alle vennene hans også. Av en eller annen grunn har jeg bikkjer i fleng i jakkelommene mine når jeg går tur med hundevenner. Skjønner ikke hvorfor... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips; Hvis du synes pølsene er praktiske, men at de blir dyre i forhold til å kjøpe 20kg-blokk, så er det mange av forhandlerne som har båndsag - og som tilbyr seg å dele blokka opp i 1-kg stykker. De sager det frossent, sånn at du slipper søl og gris. De fleste tar litt ekstra for dette, men likevel blir kilosprisen som oftest mye billigere enn å kjøpe pølser. Du kan jo høre med forhandleren din om slike muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hundene har ikke vondt av det lell :)

Enlighten me please!

Posene med vom og hundemat er ikke lukket - altså, det er ikke snakk om at det er mulig å få de sekkene til å bli tette - det vil alltid komme luft nedi uansett.

For å si det sånn - jeg ville ikke kjøpt mat hos en person som lagrer maten noen dager før han fryser det ned - det er en grunn til at Magne selv kun leverer frossent for, der kjøres foret fra kverna og rett i fryseren - med unntak av det som er bestilt ferskt samme dag.

Råvarene som brukes i foret er fryst før det brukes - det bør derfor fryses igjen umiddelbart etter laging for å være ferskt. Vom og Hundemat skal IKKE under noen omstendigheter lukte - da er det skjemt, det skal lukte som kjøttdeig og intet annet.

Nei Helene, du får komme hit å hente ferskt så får du komme innom på en kaffetår på veien, vi bor bare fem minutter unna.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...