Gå til innhold
Hundesonen.no

Tinker

Petra

Recommended Posts

Her har du Tinkeren :icon_cry: :

http://www.gypsyhorses.com/Horses/photos/tymay15feather.jpg

Får ikke til å legge inn bilde :wallbash:

Store og kompakte hester dette her :) Er ikke den rasen jeg kan mest om, men vet hvordan den ser ut. Ble veldig nysgjerrigf her.. hehe. Her er en liten side om Tinkeren:

http://www.heste-nettet.dk/heste/56/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Fant faktisk et bilde med en shire og en falabella ved siden av hverandre en gang. :P Finner det ikke nå, men kanskje hvis man søker litt så finner man det (:

Fant ikke noe da jeg søkte på Shire iallefall.. Eller.. Fant 149 000 bilder, men ingen med shire og fallabella på.. :P Får fortsette å søke.. Skikkelig nysgjerrig jeg nå, vett...

Edit: Ikke akkurat shire og fallabella, men er da store de der: http://web.telia.com/~u57005142/Small,%20meets,%20big.jpg

Også sniker jeg med det her, siden jeg syns det var så fint ( :P ): http://www.horseoildif.com/images/home/big/photocheval.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Den tinkeren jeg kjente var verdens beste hest... Hun støttet meg gjennom veldig tunge tider med blant annet skillsmisse... Nå er hun dessverre solgt, bor i trondheim eller noe sånt... Amira het hun, og var generelt en veldig lat hest... Hun var også ganske skvetten:/ Og jeg var den eneste som klarte å roe henne ned... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...
  • 5 months later...

Hei du som lurte på hva Tinker var=) Petra???

Jeg holder til på en avls stall for tinkere også kalt Gybsy i utlandet!

De er robuste hester som kan minne litt om døla hest. men de er mer ellegante og er veldig kjent for det store hov skjegget! De fleste er svarte og hvite men er ingen problem å få tak i brune og hvite eller helt svarte osv.

En utrolig fin heste rase som er å anbefale,de er noe helt for seg selv=)

søk etter Tinker på google så får du opp masse sider! Eller gå inn på www.kaupangstall.no etter 15 august(da åpner sida)

håper det hjalp deg litt=)

Mvh Livie;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
  • 3 months later...
Guest LilleSkrekk
Nydelig hest! Hvilken rase er det?

Det er en fullblodsaraber, eller en egyptisk araber. er vertfall en araber.. :) Tinkere er både botet (hvite med brune eller svarte flekker) eller helt farget av en farge.

Stikk innom:

Vestlandsbandens Tinkere

De driver avl på tinker hesten, og har mange i forskjellige farger..

Skal kanksje kjøpe føll av de til våren.. Vis jeg får småbruket mitt iorden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinkerhesten er en veldig gammel rase/type hest. Det er sigøynere/"reisende-folk" i Stor-Britannia som har avlet fram rasen. Avlen har pågått slik at de for å få fram den type hest de ønsket, krysset inn flotte hingster av raser som Clydesdale, Shire, Fell, Dales, Connemara og Irish draught. Også andre raser ble brukt, men dette var nok de vanligste. For sigøynerne var styrke, farge og lynne det viktigste. De senere årene har resten av verden oppdaget tinkerhesten, og eksport har blitt vanlig. Nå avles det derfor mer eller mindre kun på tinkerhesten, av den typen de liker best. Hestene har aldri blitt stambokført, men mange sigøynere kan stammen på sine hester i hodet, og det på rams.

I dag er det ca 300 tinkerhester i Norge, og vi er i gang med registrering.

Rasebeskrivelse:

Tinkeren er en kort og kompakt hest av kaldblodstype. Den finnes i flere typer av størrelse og tyngde. De tyngste hestene skal ha en imponerende mengde hovskjegg. Hovskjegget er karakteristisk for tinkerhesten, men finnes i varierende mengde hos de lettere typene. De skal ha en fyldig man og hale med god lengde- rett eller bølget. De skal ha overdrevet kneaksjon i trav –dette sammen med man og hovskjegg gjør at de er et imponerende syn når de er i bevegelse.

Tinkerhesten skal ha et vennlig og rolig lynne, snill mot både mennesker og andre dyr.

Hodet bør være rett, men en svak romersk profil kan tillates. Øyne kan være både blå og brune.

Nakken skal være buet – spesielt skal dette være utpreget hos hingstene.

Farge:

Flekkete hester i alle varianter, men også ensfargede er vanlige. Alle farger unntatt albino er tillatt.

Høyde:

De forskjellige typene har forskjellige høyder, men alt fra ponny typen ned til 128 cm, og opp til stor hest på 170 cm er tillatt

Kilde: www.tinker.no

Jeg har selv ei tinkerhoppe på 10 år. Hun er stor til å være tinker, hele 1.59 i mankehøyde.

Hun er kald i hodet, rolig på boks, veldig grei ute, trøbler aldri med andre hester, og hun er en hest man legger merke til.

Jeg bruker henne stort sett som turhest, for hun er ikke redd noe som helst. Min datter på 13 1/2 bruker henne som dressur og spranghest, og konkurerer jevnlig med henne.

I tillegg har vi lånt henne bort til rideskolens terapiryttere, og hun takler en funksjonshemmet rytter helt fint. I år var hun med på NM i Dressur for funksjonshemmede.

Og hun er alltid Luciahest på juleshowet!

Stinaisnen26Nov069copy2.jpg

Juledokuspe091copy.jpg

StianStina7Oktober047.jpg

Sprangtrening6Des039.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får ofte høre at hun er "eventyrhest", "Barbiehest" og "Prinsessehest". Hehe.... men så er da også et USEDVANLIG vakkert eksemplar av rasen. (Og det er ikke noe jeg sier fordi hun er vår. )

Like nedenfor stallen ligger en barnehage, og en gang jeg red forbi der, så var det en nydelig liten pike som ropte til barnehagetanten: tante, tante... Nå kommer prinsessehesten!

Jeg ventet selvsagt på at hun skulle fortsette setningen og si: "... og den vakre prinsessen...." Men neida, DET ville ikke skittungen si nei. *FNYYYS*

(Hun syntes vel at jeg lignet mer på den onde heksa sikkert. Fnis.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her inne nevnte en hesterase som heter Tinker. Det har jeg aldri hørt om, ER det en rase eller bare et kallenavn på en "kjent" rase? Hvor kommer den fra og hvordan ser den ut?

Tinker er en rase som ser ut som en ku bortsett fra halen, bena og halsen/hodet. SOm oftest broket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FINE hester, tinkeren!

jeg hadde såå lyst på en da jeg var yngre. men nå har jeg gått over til litt lettere raser..

Hehe, jeg hadde også lyst til det ^^, Men nå rir jeg sportsponnier , for det meste de som er vanskelige. Også vis jeg skulle kjøpt hest skulle jeg nok hat Dansk , Norsk eller Svensk varmblods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Temperament

Tinkeren er en hest du kan stole på fullt og helt og veldig godt egnet både for nybegynnere og seriøse konkurranseryttere. Tinkeren er en kjærlig, intelligent og en ekstremt snill og vennlig hest. De er også veldig nyskjerrige og ting som vil forårsake at andre hester trekker seg unna eller hopper til, vil bare gi Tinkeren lyst til å undersøke nærmere. De er veldig flinke med munnen, som og er et tegn på høy intelligens og de lærer fort å knyte opp de fleste knuter, åpne porter og døren inn til huset ditt. Noen Tinkere vil bruke munnen til å utforske på samme måte som elfanten bruker snabelen sin. De finner oppfinnsomme måter å klø hovskjegget sitt og elsker å bli klødd på halsen.

Hingstene er kjent for kunne velge mat fremfor å bedekke en hoppe og er gode "fedre" i luftegården. Noen hingster hingster lar seg faktisk ikke hente inn til sin bedekningsplikt før de er ferdig med måltidet. Utrykket om at man rir de inn på en dag er også veldig sant. Tinkeren er veldig følsom for menneskers følelser og vil ofte plukke seg ut enkeltinivider som eldre, barn eller handikappede framfor å være med mengden. Denne hesterasen er en lykkelig rase som elsker å leke. Ellers er Tinkeren en hardt arbeidende og målbevisst arbeider som tar jobben sin ganske seriøst, og er mer enn glad for å påta seg ulike oppgaver med entusiasme og ferdighet.

Rasebeskrivelse: Tinkeren er en kort og kompakt hest av kaldblodstype. Den finnes i flere typer av størrelse og tyngde. De tyngste hestene skal ha en imponerende mengde hovskjegg. Hovskjegget er karakteristisk for tinkerhesten, men finnes i varierende mengde hos de lettere typene. De skal ha en fyldig man og hale med god lengde- rett eller bølget. De skal ha overdrevet kneaksjon i trav –dette sammen med man og hovskjegg gjør at de er et imponerende syn når de er i bevegelse.Tinkerhesten skal ha et vennlig og rolig lynne, snill mot både mennesker og andre dyr. Hodet bør være rett, men en svak romersk profil kan tillates. Øyne kan være både blå og brune. Nakken skal være buet – spesielt skal dette være utpreget hos hingstene.

Farge: Flekkete hester i alle varianter, men også ensfargede er vanlige. Alle farger unntatt albino er tillatt.

Høyde: De forskjellige typene har forskjellige høyder, men alt fra ponny typen ned til 128 cm, og opp til stor hest på 170 cm er tillatt

Bruksområde: Tinkeren ble avlet fram til å være en trygg og sterk kjørehest. De tyngste typene (også kalt vanner) ble brukt til å trekke de tunge husvognene. De lettere typene (også kalt grai og cob) ble mest brukt til å trekke mannens vogn, som reiste i forveien for husvognen for å handle osv. Altså en raskere hest. Samtidig ble hestene brukt til ridning, på ettermiddager og kvelder, av barna i familiene. Travløp var også vanlig på kveldstid.

I dag brukes tinkeren verden over som en familie- allroundhest. Den er en utmerket turhest, kløvhest, westernhest, super kjørehest, og gjør seg også bra på dressurbanen og lette sprangbaner. Den er også mye brukt i terapiridning

Tinkeren i resten av verden

Det er ikke bare vi i Norge som har fått øynene opp for denne rasen. Våre naboer Svenskene har mange hester, og to etablerte foreninger for rasen. Tyskland og Holland er vel de landene der det er størst aktivitet, og mange hester. De har mange forskjellige registre for rasen. Ellers har vi hørt rykter om at det er voksende interesse for tinkeren i Danmark, Finnland , Belgia og Frankrike. I USA finnes det også noen tinkere. Der borte er prisen på dem skyhøye. Over 100 000,- nkr. for en hest! Dette gjelder også for en god tinkerhest i Stor-Britannia. Kjøper du hest fra en sigøyner-oppdretter må du regne med å betale over 100 000,- nkr for hesten.

Historikk

Tinkerhesten er en veldig gammel rase/type hest. Det er sigøynere/"reisende-folk" i Stor-Britannia som har avlet fram rasen. Avlen har pågått slik at de for å få fram den type hest de ønsket, krysset inn flotte hingster av raser som Clydesdale, Shire, Fell, Dales, Connemara og Irish draught. Også andre raser ble brukt, men dette var nok de vanligste. For sigøynerne var styrke, farge og lynne det viktigste. De senere årene har resten av verden oppdaget tinkerhesten, og eksport har blitt vanlig. Nå avles det derfor mer eller mindre kun på tinkerhesten, av den typen de liker best. Hestene har aldri blitt stambokført, men mange sigøynere kan stammen på sine hester i hodet, og det på rams. I dag er det ca 300 tinkerhester i Norge.

Linker:

Tinker.no /linker

Vetslandstinker.com

Jeg skal helt sikkert ha meg en tinker en gang i detta livet :tongue:

post-2440-1199576160_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 months later...
Jeg rir på en Tinker med navn Spirit. Hun er snill å sta :D

Tinkere er ganske store å kommer fra Irland..?

I hvertfall er de litt sta å veldig snille. De er flekkete. :D

Alle er ikke flekkete, men de fleste.

Jeg rir på en tinker hoppe på 10 år. Hun heter Domino. Hun er blind på det ene øyet, men er en fantastisk hest! Hun er kjempe snill! Jeg hadde hun på fôr en dag i uken før, men nå rir jeg hun bare ofte på ridekurs. Minst hver 3 uke :P

2rhwtar.jpg2a95k6g.jpg

muu64x.jpg24mguft.jpg

La ved 4 bilder av Domino. Det første bildet, der må dere ikke mobbe at jeg har striper og ruter sammen! Bildene er coryrighte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
    • Hva får hun for stress? Min Odin var også en lettstresset type og fungerte bedre med Eldepryl på sine eldre dager. Jeg tenker det er ganske naturlig at hun foretrekker det vante og trenger kontroll på omgivelsene med alderen. Det trenger ikke å være slutt enda, så lenge hun ikke har mye smerter og virker glad og fornøyd.  Blir det bjeffing om du har dem sammen, men begrenser området, altså ikke hele huset? Yngste begynner jo også å nærme seg voksen, og herjingen vil nok gi seg. Hvor lenge holder de på når de er alene sammen? Jeg tenker kanskje det er like greit for begge, og så får de legge seg og slappe av etterhvert?
    • Junior ligger og sover når hun er alene. Uten lyd. Den eldste har generelt mer og mer lyd med alderen. Gamlemor vil ha tilgang på hele huset slik hun er vant til. Hun finner seg ikke i å bli stengt inne på et rom,som for eksempel soverom/kjellerstue,der hun uansett pleier å legge seg. Døra må være åpen,så hun kan gå opp og ned trappa. De få gangene det har fungert på et slags vis, har junior lagt seg i gangen oppe, og gamlemor har lagt seg frivillig nede. Men,døra kan ikke være igjen mellom dem, for da blir det altså et voldsomt bråk som høres helt inn i huset til naboen.  Merker jo at hun begynner å bli litt gammel, men klarer ikke helt å tolke om hun glemmer litt noen ganger,kanskje. Syn og hørsel er det ingenting galt med,og alle undersøkelser hos veterinær er helt topp.  Har ingen forklaring på hvorfor hun bjeffer hele tiden når de er alene,  for hun er så glad i den lille frøkna. Det kan bli for voldsom leking når lillemor får overtenning, og derfor tenkte vi det var lurt å ha dem adskilt,men det vil gamlemor heller ikke. Spesielt dette prosjektet hun hadde med å meget bestemt jobbe intenst med å skyve bort kompostgrinda mellom dem for å komme seg inn til junior var litt spesielt å se på video.  Hun passer alltid på at junior har det bra, og helt siden valpen var bitteliten,har hun passet på henne som om det var hennes egen. Skal legge til at det er MYE bjeffing fra henne ellers også, ikke når vi er alene i familien, men på det meste annet. Det har blitt betraktelig verre med alder, og vi prøver å skjerme henne så godt vi kan. Vi har på radio så hun ikke skal høre så mye lyder, vi drar for gardinene så hun ikke skal få med seg alt som skjer utenfor osv. Jeg tror kanskje vi har litt skylapper på fordi vi ikke ønsker å se hvor ille lydnivået har blitt med alderen, men vi føler at hvis vi tilrettelegger nok for henne,så er hun fornøyd og har det bra. Og vi ønsker å strekke oss langt for at hun skal ha det bra. Det er mulig at alt handler om at hun er stressa,  kanskje er litt forvirret til tider,og at det er en grunn til at hun ikke klarer å roe seg.  Hun løper opp og ned trappa, bort til vinduene og bjeffer hele tiden. Så kan det bli stille litt,så er det på igjen. Når hun er hos hundepasser,så fungerer det bra, de bryr seg ikke om lyden, og hos veterinæren er hun helt rolig,og sitter med et stort smil på bordet.  På tur er hun helt rolig, ikke en lyd hvis det ikke kommer noen,da. Og inne og ute er hun stille hvis ingen kjører forbi,eller dukker opp på døra. I sommer har hun elsket å ligge hele dagen i skyggen, og sove.  Hun får metacam hver dag fordi vi mistenker artrose i et bein. Og hun får antidepressiva for stress. Beklager,dette ble nok litt rotete,  men vi har altså litt utfordringer med å forstå hva dette handler om. Er det kanskje vi som ikke skjønner at dette egentlig handler om en gammel hund som kanskje bør få slippe snart. Usikker. Faren min og svigerfar mener det.  Jeg har dratt det for langt med en syk hund før, så vi prøver å være veldig åpne for innspill. Hun virker altså som om hun har det bra når alt er kjent og slik det pleide å være. Når hun er alene hjemme slik hun var før når hun var eneste hund i heimen. Det er sjelden hun må være alene hjemme, det er ingen som er på jobb hele dagen lenger. Men,når vi tar med oss mini og drar,ser hun veldig blid ut,og går ned og legger seg med en gang.        
    • Hvordan er unghunden alene hjemme uten gamlemor? Jeg tenker at det kanskje er den yngste som rett og slett trenger mer alenetrening for å finne roen alene først. Jeg regner med dere har gjort de vanlige tingene med begge, som å gå tur eller aktivisering før dere går fra dem, har på radio, ikke for mye eller for lite plass, osv.  Hvis de er alene sammen med tilgang på kun ett rom og senger lett tilgjengelig, hvordan går det da? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...