Gå til innhold
Hundesonen.no

Kategorier i Hundesonen.no

vipsen

Recommended Posts

De siste dagene har det dukket opp litt av hvert, blandt annet dette med kategoriene på Hundesonen. Noen synes det er mange kategorier som gjerne glir over i hverandre, dette er vi forsåvidt enig i.

Tenkte å kaste ballen litt til dere før kveldens moderatormøte hvor vi kommer til å diskutere dette;

Burde noen kategorier slås sammen?

Er noen kategorier overflødige?

Hva mener dere om Hundediskusjoner, nyttig/unyttig?

Noen kategorier dere savner?

Om dere ikke vil legge svaret deres i tråden her så send meg veldig gjerne en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg syntes kanskje det blir litt ekstremt med både akvarie, fugle, gnager, kanin- og ilder sonen. Det finnes ikke akkurat såå mange folk som diskuter rundt disse dyrene. Hva skal man si om en gullfisk f.eks.?!

Jeg syntes de 5 kategoriene godt kan slåes sammen, så blir det ikke så mye rot :) Min menig ihvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg syntes kanskje det blir litt ekstremt med både akvarie, fugle, gnager, kanin- og ilder sonen. Det finnes ikke akkurat såå mange folk som diskuter rundt disse dyrene. Hva skal man si om en gullfisk f.eks.?!

Jeg syntes de 5 kategoriene godt kan slåes sammen, så blir det ikke så mye rot ;) Min menig ihvertfall ;)

Nå var det ikke dette jeg spurte om :)

Sonene går som ulike forum, som hvert er delt inn i ulike kategorier. Det jeg spurte om nå var Hundesonen og dens kategorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Siden jeg er en av de som har poengtert dette, så tillater jeg meg å komme med noen tanker om dette også.

Jeg synes at Hundeprat, Spørsmål om hund og Hundediskusjoner kunne vært litt "ryddet i". Gjerne slått sammen under en generell Hundeprat-topic.

Jeg synes IKKE man behøver å ha eget forum med "ekstra takhøyde", da spesielt ufine innlegg bør ikke få stå, uansett. Det må da gå an å diskutere, selv om man er uenige, på et saklig nivå. Og hvis man ikke greier det kan man sikkert finne et annet nettsamfunn som funker bedre.

Mitt forslag er omtrent slik:

Hundeprat (inkl. Generelle hundediskusjoner og Spørsmål om hund)

Valpeprat

Hundens helse og sykdommer (inkl. Mental og fysisk helse)

Fôring og ernæring

Treningsmetodikk (inkl. lydighet/agility)

Jakthunden

Utstilling

Avl og oppdrett

Utstyr og tilbehør

Din hund & Raseleksikon

Hundetreff

Topicen Kvalitetstesting av Hund synes jeg kan utgå, da de temaene som ligger der pr i dag absolutt passer inn under andre av de ovennevnte topic'ene - de aller fleste hadde passet bedre inn under Utstilling.

Foreløpig skulle jeg ikke laget under-grupper under de forskjellige temaene, men hvis det blir spesielt mange innenfor ett av dem, så kan man dele det opp da.

Det ville i første rekke da være Hundeprat som kan bli veldig stor. Men det er ikke sikkert at det blir noe problem fordet - da man i alle fall da vet at man er i riktig topic når man leter etter noe..

Dette er i alle fall mitt forslag en søndags kveld..

Mulig det er problemstillinger jeg ikke kan se sånn her og nå - men forslag herved overlevert.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Siden jeg er en av de som har poengtert dette, så tillater jeg meg å komme med noen tanker om dette også.

Jeg synes at Hundeprat, Spørsmål om hund og Hundediskusjoner kunne vært litt "ryddet i". Gjerne slått sammen under en generell Hundeprat-topic.

Jeg synes IKKE man behøver å ha eget forum med "ekstra takhøyde", da spesielt ufine innlegg bør ikke få stå, uansett. Det må da gå an å diskutere, selv om man er uenige, på et saklig nivå. Og hvis man ikke greier det kan man sikkert finne et annet nettsamfunn som funker bedre.

Mitt forslag er omtrent slik:

Hundeprat (inkl. Generelle hundediskusjoner og Spørsmål om hund)

Valpeprat

Hundens helse og sykdommer (inkl. Mental og fysisk helse)

Fôring og ernæring

Treningsmetodikk (inkl. lydighet/agility)

Jakthunden

Utstilling

Avl og oppdrett

Utstyr og tilbehør

Din hund & Raseleksikon

Hundetreff

Topicen Kvalitetstesting av Hund synes jeg kan utgå, da de temaene som ligger der pr i dag absolutt passer inn under andre av de ovennevnte topic'ene - de aller fleste hadde passet bedre inn under Utstilling.

Foreløpig skulle jeg ikke laget under-grupper under de forskjellige temaene, men hvis det blir spesielt mange innenfor ett av dem, så kan man dele det opp da.

Det ville i første rekke da være Hundeprat som kan bli veldig stor. Men det er ikke sikkert at det blir noe problem fordet - da man i alle fall da vet at man er i riktig topic når man leter etter noe..

Dette er i alle fall mitt forslag en søndags kveld..

Mulig det er problemstillinger jeg ikke kan se sånn her og nå - men forslag herved overlevert.

Susanne

Jeg er enig i det meste, bortsett fra å slå sammen "din hund" og "raseleksikon". Det mener jeg er to helt forskjellige ting.. Raseleksikon er jo ment for å opplyse, mens "din hund" er ment som en tråd der man presenterer en enkelt hund, og der man kan legge inn bilder fra for eks. en tur man har vært på en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det meste, bortsett fra å slå sammen "din hund" og "raseleksikon".

Din Hund og Raseleksikon blir ikke slått sammen, men Raseleksikon vil senere få en annen plass på Hundesonen.no.

Ellers tusen takk for synspunkt hittil, det hjelper oss langt på vei :) Fortsett gjerne å komme med forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hundeprat og spørsmål om hund er to forskjellige tema. Hundeprat er mer sånn prat om løs og fast ang hund, gjerne litt debatt osv., mens spørsmål om hund er mer konkrete spørsmål. Jeg syns ikke disse burde slås sammen. (men kanskje folk burde vært flinkere å stille spørsmål om hund på "spørsmål om hund"- temaet.) For det er lettere å holde oversikt med disse to separert. Hundediskusjoner skulle bare vært ett tema. Ikke med mange undergrupper. Kun "debatt" eller noe sånnt. Ellers er det andre greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi ryddet litt i kategoriene på Hundesonen, det gjenstår å gjøre noe med Hundediskusjoner, men det kommer :icon_cry:

Takk for forslag så langt, kommer dere på navn til Hundediskusjoner, evt flere underkategorier hvor dere vet det ville vært aktivitet feks under Hundesport er det bare å komme med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hundeprat og spørsmål om hund er to forskjellige tema. Hundeprat er mer sånn prat om løs og fast ang hund, gjerne litt debatt osv., mens spørsmål om hund er mer konkrete spørsmål. Jeg syns ikke disse burde slås sammen. (men kanskje folk burde vært flinkere å stille spørsmål om hund på "spørsmål om hund"- temaet.) For det er lettere å holde oversikt med disse to separert. Hundediskusjoner skulle bare vært ett tema. Ikke med mange undergrupper. Kun "debatt" eller noe sånnt. Ellers er det andre greit. :)

Hei sinte tysker :(

Vi kommer til og ha en "off topic" gruppe i Hundesonen, den vil nok overta litt der.

Ville bare si at jeg synes det er mye bedre inndelt nå, liker det veldig godt slik det er blitt. ;)

Ja Vipsen har vært flink + Alle de med gode forslag :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hundeprat og spørsmål om hund er to forskjellige tema. Hundeprat er mer sånn prat om løs og fast ang hund, gjerne litt debatt osv., mens spørsmål om hund er mer konkrete spørsmål.

Tanken nå er vel at dersom man har spørsmål, poster man under den kategorien spørsmålet omhandler. Lurer du på om valpen biter for mye, postes det i valpeprat. Lurer du på fordelen med ulike fôrtyper, poster du i foring-forumet. Lurer du på hva CACIB betyr, poster du i Hundesport --->Utstilling-forumet.

Så blir vel Hundeprat som den alltid har vært :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...