Gå til innhold
Hundesonen.no

Til ALLE som har hatt valp!


Muffins

Recommended Posts

Hei! Nå er det allerede 4 dager siden jeg fikk den lille mopsen min, og jeg lurer på;

Om natta får jeg henne til å sove i kurven sin ved siden av senga mi, og jeg legger meg i min seng. Etter ca. 2 timer våkner hun og vil opp i senga mi, hun prøver å hoppe opp også piper hun. Jeg tar henne selvfølgelig opp :D Og dermed sover hun resten av natta i min seng, hun ligger heeelt oppi ansiktet mitt, nesten oppå.

Nå vurderer jeg og legge meg på en madrass på gulvet ved siden av kurven hennes, så hvis hun våkner kan jeg roe henne ned og putte henne tilbake i kurven igjen. Så lærer hun seg kanskje at det er der hun skal sove?!

Noen som har erfaring med dette? Trenger tips! Er jeg bare utolmodig kanskje?! :icon_redface: hihi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Nå er det allerede 4 dager siden jeg fikk den lille mopsen min, og jeg lurer på;

Om natta får jeg henne til å sove i kurven sin ved siden av senga mi, og jeg legger meg i min seng. Etter ca. 2 timer våkner hun og vil opp i senga mi, hun prøver å hoppe opp også piper hun. Jeg tar henne selvfølgelig opp :icon_redface: Og dermed sover hun resten av natta i min seng, hun ligger heeelt oppi ansiktet mitt, nesten oppå.

Nå vurderer jeg og legge meg på en madrass på gulvet ved siden av kurven hennes, så hvis hun våkner kan jeg roe henne ned og putte henne tilbake i kurven igjen. Så lærer hun seg kanskje at det er der hun skal sove?!

Og her ligger heeeeele feilen. ;) Jo fortere du slutter å ta henne opp, jo fortere vil hun slå seg til ro i kurven sin. Eventuelt kan du bare rekke ned en arm til henne. Hvorfor skal hun foretrekke kurven, når trøsten og kosen ligger oppi senga? Ikke så rart at hunden din vil opp - den får jo komme opp jo mer den maser. :D

Det skal egentlig ikke være nødvendig å ligge på madrass når hunden allerede klarer to timer. Alle valper maser, det må man bare overse. Det beste er å la henne ligge i kurven, overhøre hylingen (ikke noe dikkedakk prat eller sengekos), men som sagt: kanskje stryke litt på nurket ved å kaste ned armen din fra senga, da beviser du for henne at kurven er trygg selv om du ligger i en annen seng. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert tenkt gjennom om du vil ha henne i sengen eller ikke i framtida, men er du heeeelt sikker på at det ikke rett og slett er kjempekoselig for begge to at hun ligger oppi der sammen deg? Det er liksom naturlig for alle pattedyr å søke sammen for kos og varme. Sannsynligvis vil hun etter en stund hoppe ned på gulvet fordi det blir for varmt i senga, iallfall deler av natta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Terrier sier, du kommer jo med svaret selv.

Du får det du forsterker, så enkelt er det. Du lar henne komme opp når hun maser, hun fortsetter å mase. Det er en veldig enkel løsning på problemet ditt, overse masingen og la hunden sove i kurven sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig i det som Terrier sier..

Vi har en shæferblanding på 5 mnd som gjerne vil ligge i sengen vår. Hun får stikke hodet oppi senga for å hilse på morgenen, men vi har våknet av at hun kommer snikende(man merker jo ikke at en svær shæfer kommer krypende, helt usynlig å umerkelig, opp i sengen :icon_redface: ) på morgenen.

Hun fikk ligge i kurven på rommet først for ca 1 mnd siden, da hun ikke ville ligge i gangen, og holdt et sabla leven som vekket både voksne og unger.

Den metoden på å slege en arm utenfor senga er å annbefale. Det fungerte fint for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er vel sant som dere sier! Men, når hun skal opp i senga så prøver hun og hoppe opp. Og hun er så liten at hun ofte hopper rett på senga og detter tilbake! Får såå vondt av henne da.. :icon_redface:

På meg høres d ut som om du leter etter unnskyldinger for å ha henne i senga om natta! :D

Det er så enkelt som så; vil du ikke ha henne i senga, så overse henne når hun kommer og skal opp! Da vil hun legge seg på gulvet eller kurven selv etterhvert! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg gjør det :icon_redface: Men, hvis jeg legger meg på en madrass på gulvet da! Høres det ut som en dårlig idè? Så blir det en slags overgang; senga, gulvet, kurven..

Jeg ser det sånn at hvis du legger en madrass på gulvet, kommer hun nok til å komme oppå madrassen til deg, og legge seg der. Og da har hun jo ikke lært noe - eller kanskje har hun lært at "mor legger seg på gulvet med meg om jeg fortsetter å mase"? :D Og da blir det vel ikke helt som du tenkte?

Nei, jeg hadde lagt meg i mi seng, og vofsen i kurven, og latt natten komme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i samme situasjon for tiden.. Ari har vært her i tre netter og vil jo selvfølgelig ikke være alene om natten..

Men her i huset er det strengt forbudt å være oppi sofaer og senger - han kommer jo til å veie 30 kilo til slutt!

Første natta lå jeg på madrass ved siden av buret hans i stua. Det gikk veldig fint. Ikke no bråk. Neste natta flytta jeg meg over på sofaen som er litt lenger borte fra buret. Ble litt mer leven men gjorde så godt jeg kunne med å overse han når det holdt på som værst. Forrige natt klappet vi han i buret til han sovnet før vi la oss inn på soverommet. Han peip en gang i løpet av natten så da gikk jeg inn til han når han hadde et opphold i pipingen. Så sov han resten av natten alene i stua. Flink gutt:-) Skal gjøre det samme i natt. Håper det funker for man blir trøtt av å ha en valp i huset:-)

Tror trikset er at hvis man ikke vil ha hunden i senga så lar man helt enkelt være å ta den opp i sengen helt fra starten av! Litt grining blir det men det må man vel overse så godt man kan... Ja jeg vet.. det er hjerteskjærende å høre på men forhåpentligvis er det verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det skal være unødvendig for deg å ligge på gulvet. Valpen roer seg jo i kurven om kvelden, men den foretrekker (selvfølgelig) den myke og varme sengen istede for kurven. Jo mer du diller og daller med valpen, løfter den opp i sengen, snakker til den osv jo senere går det før den slår seg til ro i kurven hele natten gjennom. Overse, det er det beste. Vapen vil snart lære at dette hjelper ikke å mase og styre for å få lov til å komme opp i sengen. Og jo oftere du tar den opp i sengen, jo vanskeligere er det å lære den å ligge i kurven(jada, har erfart det selv, dog med en unghund som selv hopper opp i sengen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår valp lå i sengen med oss de første ukene.

Etterhvert så ville han heller ligge på gulvet, og sengen hans stod ved siden av vår.

Han foretrekker å ligge på gulvet, men søker noen ganger til sengen sin.

Men bare vært konstant om du vil at hunden skal være i kurven, så lærer den nok den ganske så kjappt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Putter man først valpen i sengen, så kan man nesten glemme å venne den av med det. Klart den foretrekker det, mye koseligere å ligge i koselige sengen enn kjedelige hundesengen.... :(

Personlig synes jeg det er ekkelt å ha hunden i sengen, SPESIELT når den er valp, man vet jo aldri når den plutselig går på do! :huh:

Katten derimot hadde jeg i sengen da den var liten, og nå må jeg bare leve med det, den går aldri ned igjen om den ikke vil det..... :) Og den pleide også å ligge heeelt oppi ansiktet mitt, og gjerne på det også :o

Så la han seg på føttene mine, og brukte tærne mine som leker (kjempegøy...) :o

Men hundene mine skal alltid læres at sengen, den er forbudt. Hele soverommet faktisk, man kan sove hvor som helst i leiligheten, men ikke der.

Klart det er vanskelig når den er liten og søt, men tenk på når den blir større og hopper opp i sengen hele tiden, gjerne med skitne poter og røytepels, kjempekos :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentli aldri vert borte i det der. Da fikk Aron så lå han i sengen sin med engang, han kom aldri opp i sengen om natten, heller ikke om dagen da han fikk lov. :huh:

Bono var det litt annerledes med. Han har vert vandt til å sove i buret sitt om natten helt til forge veke?? eller noe i den duren. Han er litt vanskligere, for han hopper opp i sengen min etter at jeg har sovnet, er ikke så flink til legge merke til det, men da sover han ned med beina. Legger jeg derrimot merke til det, jager jeg han ned på gulvet igjen. Om dagen sover han enten på gulvet eller i sengen sin. Veldi flink er han. :)

Men somde andre sier her, du må bestemme deg for vil du ha h*n i sengen eller ikke. Visst ikke overser du sytingen og sover videre, gjerne ta ned hånden din. Jeg lerte meg bare til å overse Bono da jeg lærte han til å sove i buret, og nå har jeg ikke problemer med det lengre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg synes det er koselig med dyrene i sengen, men allergi og skitne storbygater gjør hele greia ganske ubehagelig. Så hva gjør man når hunden er stor nok til å hoppe opp av seg selv? Må jeg sitte halve natta og løfte valpen ned igjen? :huh:

Kan umulig være bra for hoftene med all den hoppinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde den "feilen" at jeg lot Mike ligge i senga første natten, og natten etter la vi han i kurven sin, og han begynte selvfølgelig å pipe hele natta, og jeg tok han opp, så han fikk sove i senga, nå er han 6 måneder gammel og han sover fortsatt i senga, men jeg syns det er koslig å ha han der og han ligger ved bena mine, han pleier å gå ned om natta når det blir for varmt og hopper opp når vekkeklokka ringer for å vaske hele annsiktet til meg og samboeren. men vil du ikke ha valpen din i senga om natten fremover fast, så må du vende den av med det med en gang, jo fortere jo bedre. det er hardt å høre på den pipingen, men man må bare overse det... Lykke til :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid hatt valpene i senga de første månedene vi.. alle får sove og husrenheten går så mye fortere på den måten. Retrieverne og schäferblandingen vi har hatt, sluttet etterhvert med å ligge i senga - de foretrakk hundeseng/ gulv helt av seg selv. Basenjien er 8 år og ligger fremdeles i seng hvis hun får lov (og det gjør hun) men gjør ingen big deal av å eventuelt måtte sove for seg sjøl på stua.

Med akkurat de helt små valpene synes jeg det er litt hjerteskjærende å kreve at de skal sove helt alene, mye bedre å vente til de er 3-4 måneder og tryggere på seg selv og ikke så avhengige med å lære dem å sove alene. Den leksa får de jo på dagtid uansett siden de må lære å være alene hjemme, da kan man heller vente med "nattensomheten" til de er litt større - synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...