Gå til innhold
Hundesonen.no

Hd-røngting, resultater og NKK


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Vi rønget Milo for en stund siden, og dyrlegen sa at han var fri.

Så spurte han om vi ville registrere resultatene i NKK, jeg sa ja, og pappa nei. dermed ble det ikke slik.

Men skal ikke alle resultater bli registrert i NKK(DogWeb) da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, røntgenbildene skal jo sendes inn til NKK og leses av der - og da blir de registrert samtidig. En veterinær kan egentlig ikke si om en hund er fri eller ikke, selv om den kan tro at den f.eks. er fri og gjerne ha rett fordi h*n har sett en del frie hofter før. Men rent teoretisk sett så holder det ikke at veterinæren sier han er fri, siden bildene skal sendes inn til NKK og bli lest av der.

For meg høres det rart ut at dere hadde valget mellom å sende inn bildene og ikke sende dem inn. Man bør jo få korrekt avlesing når man først har røntget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, røntgenbildene skal jo sendes inn til NKK og leses av der - og da blir de registrert samtidig. En veterinær kan egentlig ikke si om en hund er fri eller ikke, selv om den kan tro at den f.eks. er fri og gjerne ha rett fordi h*n har sett en del frie hofter før. Men rent teoretisk sett så holder det ikke at veterinæren sier han er fri, siden bildene skal sendes inn til NKK og bli lest av der.

For meg høres det rart ut at dere hadde valget mellom å sende inn bildene og ikke sende dem inn. Man bør jo få korrekt avlesing når man først har røntget.

jeg fikk også dette spm, og noen veterinærer har faktisk litt peiling. (mulig dumme som vi var) så valgte vi å ikke sende inn pga han ikke kan brukes i avl. (vet det er greit å sende inn med hensyn til videre avl og slikt, men skjedde så mye samtidig, og vi prioriterte ikke dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er synd at veterinærer i det hele tatt gir eiere valget på dette. Det ødelegger så mye av det statistiske grunnlaget som faktisk er det aller viktigste i bekjempelsen av sykdommer som HD og AA.

Det spiller ikke noen stor rolle om man bruker en hund som er FRI - dersom resten av kullet faktisk har HD (avlest eller ikke).

Da er det faktisk bedre å bruke en hund som har HD, men har søsken som er fri. Dette er påvist fra Hundskolan i Sollefteå (som ikke ligger der lenger) - og deres formidable forbedring av HD-statistikk på schäferhunder for endel år tilbake.

Etter mange år som ansatt på NKK, og i endel år også på samme kontor som veterinæren som avleser disse bildene, så er det dessverre skjedd flere ganger at veterinæren har uttalt seg om hvor bra el. dårlige hoftene er - mens vet. på NKK kan da gi fullstendig motsatt resultat tilbake.

Hunder har blitt faktisk avlivet pga påstått HD av den røntgende veterinæren - og 2-3 uker etter kommer papirene fra NKK som viser at hunden er fri. (Den ene hadde en seneskade på den en side som gjorde at hoftene så skjeve ut. Vet. til NKK så dette - det gjorde ikke vet'en som røntget...)

Det er kun en håndfull veterinærer som er autorisert til å lese av slike bilder - og det er en grunn for det. Hvis man går til sin egen lege og tar en blodprøve - så er man vel interessert å få de som virkelig KAN lese av dette til å sjekke det - ikke bare godta legens almenne kontroll av en?

Men tilbake til topic - hvis man sier at vet'en ikke skal sende det inn - kommer det naturligvis ikke opp på Dogweb. Hvis vet'en likevel gjør det - ja, da blir det selvsagt sentralt registrert på NKK, og vil vises der.

Forhåpentligvis så er nettopp innskrivers vet. veldig dyktig på skjelettlidelser hos hund - og har gjettet riktig diagnose på hoftene. Personlig ville jeg se det som å "kaste perler for svin" å ta den store utgiften å røntge hunden, men å la være med å få de avlest av en som har studert dette inngående.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

For det første - veterinærer skal faktisk ikke lenger spørre om det skal sendes inn eller ikke......

For det andre - veterinærer har ikke LOV til å uttale seg om hvorvidt en hund har HD eller ikke, det er det kun ett par veterinærer i Norge som har lov til.

For blandingshunder er kanskje regelen noe annerledes, men fordi det på enkelte raser var svært vanlig å forhåndsrøngte hunder for så å ikke sende inn resultatet om det var dritt - så skal ikke veterinærer la eier velge eller ikke.

For å ta ett skrekkens eksempel på hvor dårlige veterinærer er på å lese bilder ........

En valpekjøper røntget hunden sin nå i mai, jeg fikk mail samme dagen med beskjed om at hun trolig hadde sterk grad HD og også albuleddsartrose.......

Jeg fikk jo panikk - og vondt i magen, og nesten nervøst sammenbrudd - ikke hyggelig å få vite sånne ting.

Når resultatet så kom på dogwebben ble jeg så lykkelig at jeg begynte å gråte - hunden har A både på hofter og albuer......... og jeg sa til valpekjøper at hun burde gi veterinæren sin beskjed om å holde seg til sau og ku for fremtiden for lese røntgen kan hun faktisk ikke.........

En annen jeg kjenner var hos vetten å røntget hunden sin foran og bak, veterinæren sa at "dette så supert ut, ingen tegn til HD der" - dette var en hannhund som eier planla å bruke på en tispe som hadde løpetid.

Vel, resultatene kom ikke før tispen var paringsklar og vedkommede paret tispen - to dager senere kommer resultatet - hunden har HD middels grad........ (dette var schæfer).......

Man røntger jo ikke hunder bare for eiers del, men også fordi man som Susanne påpeker vil ha en oversikt over defektene som er hos rasen.

Er det noen grunn til at faren din mente de ikke skulle sendes inn?

Jeg mener, det koster 180 kroner å få de avlest liksom - hva er problemet?

Dette er sånn typisk eksempel på tåpeligheter som jeg synes er fullstendig meningsløse - og det skulle vært moro å høre om det fantes noe vettugt argument for ikke å sende inn liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

For det første - veterinærer skal faktisk ikke lenger spørre om det skal sendes inn eller ikke......

For det andre - veterinærer har ikke LOV til å uttale seg om hvorvidt en hund har HD eller ikke, det er det kun ett par veterinærer i Norge som har lov til.

For blandingshunder er kanskje regelen noe annerledes, men fordi det på enkelte raser var svært vanlig å forhåndsrøngte hunder for så å ikke sende inn resultatet om det var dritt - så skal ikke veterinærer la eier velge eller ikke.

For å ta ett skrekkens eksempel på hvor dårlige veterinærer er på å lese bilder ........

En valpekjøper røntget hunden sin nå i mai, jeg fikk mail samme dagen med beskjed om at hun trolig hadde sterk grad HD og også albuleddsartrose.......

Jeg fikk jo panikk - og vondt i magen, og nesten nervøst sammenbrudd - ikke hyggelig å få vite sånne ting.

Når resultatet så kom på dogwebben ble jeg så lykkelig at jeg begynte å gråte - hunden har A både på hofter og albuer......... og jeg sa til valpekjøper at hun burde gi veterinæren sin beskjed om å holde seg til sau og ku for fremtiden for lese røntgen kan hun faktisk ikke.........

En annen jeg kjenner var hos vetten å røntget hunden sin foran og bak, veterinæren sa at "dette så supert ut, ingen tegn til HD der" - dette var en hannhund som eier planla å bruke på en tispe som hadde løpetid.

Vel, resultatene kom ikke før tispen var paringsklar og vedkommede paret tispen - to dager senere kommer resultatet - hunden har HD middels grad........ (dette var schæfer).......

Man røntger jo ikke hunder bare for eiers del, men også fordi man som Susanne påpeker vil ha en oversikt over defektene som er hos rasen.

Er det noen grunn til at faren din mente de ikke skulle sendes inn?

Jeg mener, det koster 180 kroner å få de avlest liksom - hva er problemet?

Dette er sånn typisk eksempel på tåpeligheter som jeg synes er fullstendig meningsløse - og det skulle vært moro å høre om det fantes noe vettugt argument for ikke å sende inn liksom..

Jeg synes at han faktisk var utrolig idiotisk som ikke ville sende inn ;)

Vel, jeg er nederste makt her i huset, og stå og skjelle ut faren min for noe han ikke kan noe om er nytteløst(jepp, har prøvd det utallige ganger!).

Hvorfor jeg ikke betalte selv?

Pappan min mener det er no tull, hunden er jo fri liksom! Skulle gjerne ha betalt det selv, men alle pengene mine gikk til røngtingen!

Minn meg på at pappa aldri skal få være med og røngte mer! (Skal ha hund om et års tid, og pappa skal så vidt få vite at hunden min skal bli rønget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappan min mener det er no tull, hunden er jo fri liksom! Skulle gjerne ha betalt det selv, men alle pengene mine gikk til røngtingen!

Men per definisjon så er ikke hunden fri før NKKs avleser har sagt den er fri.... Hvis kreti og pleti veterinærer "avleser" bilder selv, så hadde vi vel ikke trengt en sentral, felles avlesning???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Men per definisjon så er ikke hunden fri før NKKs avleser har sagt den er fri.... Hvis kreti og pleti veterinærer "avleser" bilder selv, så hadde vi vel ikke trengt en sentral, felles avlesning???

Nei, men faren min tror jo at hunden er fri når veterinæren sier det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine - hunden er helt sikkert i hvertfall grei nok i hoftene sine. En stygg grad av HD vil stort sett alle veterinærer kunne se, så det er sikkert ikke noe å uroe seg for i hvertfall.

Også er jo aspektet - hvilken forskjell gjør det? Så lenge hunden er frisk, haltfri og virker sunn og rask, så skal man heller ikke behandle den som syk (selv om et røntgenbilde kanskje sier motsatt). Gjør det du og hunden trives med å gjøre sammen, og ikke tenk på "hva om" eller "tenk om".

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Christine - hunden er helt sikkert i hvertfall grei nok i hoftene sine. En stygg grad av HD vil stort sett alle veterinærer kunne se, så det er sikkert ikke noe å uroe seg for i hvertfall.

Også er jo aspektet - hvilken forskjell gjør det? Så lenge hunden er frisk, haltfri og virker sunn og rask, så skal man heller ikke behandle den som syk (selv om et røntgenbilde kanskje sier motsatt). Gjør det du og hunden trives med å gjøre sammen, og ikke tenk på "hva om" eller "tenk om".

Susanne

Helt haltfri er han ikke akuratt nå da, men det er nok noe annet som skylder det.. ;)

Nå skal det sies at veterinæren vår er kjempe flink med hofter og bein etter det jeg har hørt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å huske på at HD ikke er alt! En HD-fri hund er ikke nødvendigvis frisk. Skjelettet, musklatur osv osv. er langt viktigere enn HD i seg selv, spesielt hos lette raser, der en hund fint kan leve med HD i mange år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å be vet'en om å fortelle meg om hun er fri eller ikke, så får ekspertene si sitt senere. Selvsakt kommer jeg til å legge vekt på det begge sier og annse ekspertenes diagnose som den endelige diagnosen, men vår vet' skal vist være flink til å lese av sånnt og etter min erfaring har han ikke tatt feil før.. Om han sier at min hund er enten A eller B så tror jeg på det, og om han skulle si at det absolutt er skjevheter der eller forkalkninger der, men han ikke vil uttale seg mer om hvilken grad så slipper jeg vertfall å få sjokket over et brev i posten eller av ei kontordame, da er jeg forbredt på det som måtte komme som svar fra ekspertene.. Det er bedre å få vite sånn ca hvordan det ser ut med en gang enn å måtte vente.. Vertfall for meg som allerede har mistet en hund pga AD/OCD så orker jeg ikke å få sjokkmeldingen fra noen andre enn vet'en vi bruker (han var så flink til å si de riktige tingene da min forrige hund fikk diagnosene sine og han er kjempehyggelig) og jeg orker ikke å vente mer enn jeg må... Jeg har bestillt HD-røntken mandag 11.09 - dagen etter hun fyller 1 år, og jeg har ikke tenkt å vente et sekund lengre for å finne ut om hun er frisk eller ikke..

Blæ, ble rotete, men men... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...