Gå til innhold
Hundesonen.no

LABB og trening

Maria

Recommended Posts

Hei!!

Vår hund skal fores med Norwegian polar.

Men på treff i helgen vant vi 5 kg. med labb vekst. Lurer på, kan jeg bruke dette som treningsgodbiter, eller smaker de ikke godt/er det ikke bra sammen med et annet for? Andre grunner for ja/nei?

Hehe. Skal jo selvsagt kjøpe ordentlig treningsgodis, men tenker på bare sånn til daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer kjempebra det, i alle fall på Tinka. Men nå eter jo hun alt også. Det kommer an på hvor matglad hunden er, noen gjør alt for en bit hundefor, mens andre vil ha noe bedre.

Takk for svar!! :)

Men uansett for da..? Kan jeg bruke et hvilket som helst for som treningsgodbiter selv om jeg forer meg NP? Hunder er jo sånn at man ikke skal bytte ofte osv..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer jo helt fint det.. :)

Så lenge du ikke får en kresen hund.. :D

Jeg bruker jo kattemat.. :P :P

Så det skulle vel ikke være noe problem og bruke labb som godbiter.

Hehe! Skal ikke være så sikker på at jeg får en matglad hund, i og med at en del av portisene er kresne i matveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det litt værre... :D

Men den tror jo sånn sett at det er godbit og ikke mat.

Så kan jo være den vil ha det.. :)

Så lenge du ikke gir den Labb til mat.. :P

Noe du sa du ikke skulle gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!! :)

Men uansett for da..? Kan jeg bruke et hvilket som helst for som treningsgodbiter selv om jeg forer meg NP? Hunder er jo sånn at man ikke skal bytte ofte osv..?

Men nå er det jo svært få som gir mer godbiter enn mat i løpet av en dag da. Selvsagt kan det ha innvirkning på hvordan pelsen og avføringen til hunden er, så om du får en hund som ikke tåler så veldig mye bør du bruke få forskjellige godbiter, og bare bruke godbiter som hunden ikke blir dårlig av. Men som oftest går det helt fint å bruke et annet hundefor som godbiter enn det du egentlig forer med. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt go biter som ost, pølser og pålegg, da får du en myye ivrigere hund når du skal trene, spesiellt hvis det er en kresen rase.

De 5kg med mat kan du jo gi bort dersom du ikke bruker det selv...

Jeg synes det er kjekt å "spare" de beste godbitene til de aller vanskeligste situasjonene, og heller bruke tørrfor i hverdagen. For å si det sånn: Det hun gjør for en forkule på fotballbanen er litt mindre enn det hun gjør for en pølsebit blant andre hunder. Altså, det er kjekt å bruke de "kjedelige" godbitene på tur osv, mens man bruker de aller beste når det er ekstra utfordrende situasjoner. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund kan lett bli overvektig også hvis en bare bruker Ost og pølse som godbiter...

Men som Wesminster sa, bruk det beste når det er ekstra utfordrende situasjoner.. :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med og prøve og blande og se hvordan det går? ikke ta mye, i tilfelle hun ikke tåler det..jeg bruker av og til labb som gobit, men siden det er foret han er det jo ikke det han gyter best for! men siden du ikke forer fast med labb kan det fungener bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken Pontiac eller Balder liker LABB hvertfall :)

Jeg er enig i at man ikke bør bruke de neste godbitene til hverdags, men for-kuler kan jo bli litt i det kjedeligse laget for de fleste.. Sånn når kjeg trener hjemme pleier jeg å bruke frolic eller kjøpegodbiter. Når vi trener i litt vanskeligere situasjoner pleier jeg å bruke pølse, kjøttkaker eller lignende. Man bør ike bruke godbiter som hunde liker sånn halkvveis, ville du gjort ditt beste for en kavring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer jo helt fint det.. :)

Så lenge du ikke får en kresen hund.. :D

Jeg bruker jo kattemat.. :P :P

Så det skulle vel ikke være noe problem og bruke labb som godbiter.

Jeg har hørt at kattemat er for sterk for hunden jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte labb valpefor 2 mnd på tini. Hadde litt lite rå rett etter jeg kjøpte henne, men nå bruker jeg roal canin.

jeg har forsatt lapp for igjen og bruker det som gobiter til trening. Detter Går supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund kan lett bli overvektig også hvis en bare bruker Ost og pølse som godbiter...

Poenget med å bruke pølse er å kunne dra øvelsen litt lenger og få hunden til å VIRKELIG ville ha go biten.

Man skal jo ikke stå å mate hunden med go biter, da blir jo hele poenget borte.

Jeg synes det er kjekt å "spare" de beste godbitene til de aller vanskeligste situasjonene, og heller bruke tørrfor i hverdagen. For å si det sånn: Det hun gjør for en forkule på fotballbanen er litt mindre enn det hun gjør for en pølsebit blant andre hunder.

Men vil du ikke at hun skal gjøre øvelsene bra samme om hun er på fotballbanen eller blandt andre hunder??

Det krever jeg av Chicka, selvfølgelig er det vanskeligere med forstyrrelser, men det må de takle om de skal klare Bronsje og evt konkurreres med.

På turer har jeg veldig skjelden med meg annet enn noen go biter med kyllingsmak, men skal vi trene skikkelig så kommer pølsebitene frem.

Folk gjør selvfølgelig som de vil, men jeg siterer instruktøren min; "hvorfor skal folk kjøpe hund til flere tusen kroner, ha høye mål med dem, også står de og er ginene på kvaliteten av go bitene. Hvor ville iveren deres vært  etter å trene om dere fikk en skorpe bit i munnen hver gang dere hadde vært flinke? Dette er det samme som om hunden skulle fått forkuler i munnen hver gang den hadde vært flink, selv en Retriver ville syntes det er urettferdig etterhvert, men er for matglad til å si i fra ved å streike."

Syntes dette var veldig bra eksempel, og man skal jo ikke stappe i go bit hele tiden heller, det er bare i begynnelsen, senere kan man strekke det ganske mye lenger. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med å bruke pølse er å kunne dra øvelsen litt lenger og få hunden til å VIRKELIG ville ha go biten.

Man skal jo ikke stå å mate hunden med go biter, da blir jo hele poenget borte.

Selvfølgelig vil jeg at hun skal gjøre det samme uansett belønning og situasjon, og det er ikke langt i fra egentlig. Det jeg mente er at om du bruker pølse hele tiden kan det fort bli til det at hunden blir så vant til det at det ikke er noe vits i å jobbe ekstra for å få den lille pølsebiten. Derfor bør man variere hvilke godbiter man bruker, og bruke ekstra gode godbiter når det er ekstra viktig eller vanskelig. Man bør også bruke pølser på tur innimellom, men ikke så ofte at hunden på en måte ikke gidder å jobbe for pølsebitene lenger, om du skjønner. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vil jeg at hun skal gjøre det samme uansett belønning og situasjon, og det er ikke langt i fra egentlig. Det jeg mente er at om du bruker pølse hele tiden kan det fort bli til det at hunden blir så vant til det at det ikke er noe vits i å jobbe ekstra for å få den lille pølsebiten. Derfor bør man variere hvilke godbiter man bruker, og bruke ekstra gode godbiter når det er ekstra viktig eller vanskelig. Man bør også bruke pølser på tur innimellom, men ikke så ofte at hunden på en måte ikke gidder å jobbe for pølsebitene lenger, om du skjønner. :wink:

Selvfølgelig hvis man merker at man mister den lille snerten med pølsebiten så bytter man.

Jeg bruker myye ball som motivering, det syntes hun er kjempe gøy. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det litt værre... :D

Men den tror jo sånn sett at det er godbit og ikke mat.

Så kan jo være den vil ha det.. :)

Så lenge du ikke gir den Labb til mat.. :P  

Noe du sa du ikke skulle gjøre..

Bruker fòret også som gobiter jeg.sånn til trening Like fornøyd hun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker fòret også som gobiter jeg.sånn til trening Like fornøyd hun

Ja, det kan jeg fint gjøre med Diego også.

Men har du en hund som er kresen så kan du jo antagelig ikke bruker foret til godbiter også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...