Gå til innhold
Hundesonen.no

Teoretisk eller praktisk matte

Ingvild

Recommended Posts

Skrevet

Skal ut og handle skolebøker i morra, og da kom jeg på at når jeg begynner på skolen til høsten må jeg velge mellom teoretisk og praktisk matte, og jeg er litt tvilende til hva jeg bør velge.

Jeg er rimelig flink i matte (gikk ut med fem som standpunkt, tidligere - da jeg faktisk gjorde leksene - fikk jeg kun seksere i matte), men jeg syns det er pisskjedelig! I bokomtalen til matteboka for teoretisk matte står det: "Elevene får arbeide mye med algebra, geometri og sannsynlighetsregning." Disse tre tingene er de tre tingene jeg liker minst, og jeg veit ikke om jeg orker å jobbe nok i matte til å få gode karakterer i teoretisk matte. Samtidig vil jeg ha alle muligheter åpne, selv om jeg veit at sannsynligheten for at jeg skal begynne å jobbe med matte senere i livet er svært liten.

Hva skal dere som begynner på allmenn til høsten velge - teoretisk eller praktisk? Noen synspunkter på hva jeg bør velge?

Skrevet

Jeg har valgt teoretisk. Jeg er ikke så kjempe god i matte ligger på en sterk firer, men det er det jeg må velge for at drømmen min om å bli veterinær kan oppfylles :huh:

Skrevet

Er det noe nytt som er kommet? Vi hadde ikke slik for 2 år siden når jeg startet på allmennfag

Kanskje bare nye navn på MZ og MX? Mener MZ var mer praktisk rettet.

Skrevet

Åja, sånn sett. Hvorfor kunne dere ikke si det med en gang?

Da ville jeg valgt teoretisk matte, den kommer man seg mye lengre med hvis man skal studere videre. Dessuten er det ikke så kjedelig som alle skal ha det til, jeg synes det var intressant, men så er jo jeg over middels intressert i matte da.

Skrevet

Begrepene teoretisk og praktisk matte er jo litt misvisende, da den teoretiske matten er like aktuell i senere arbeidsliv som den praktiske. Men hadde jeg vært deg ville jeg valgt teoretisk. Det vil du få bruk for uansett hva du velger videre av høyere studier. :huh:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hvis hun spiser opp maten er det vel bare å enten gi henne mer, eller mer energirik mat? Høyenergifôr for jakthunder er for eksempel et godt alternativ.
    • Maten blir som oftest spist opp med en gang. Jeg har sett at hun spiser både tørr for og vom men hun spiser ikke nok siden hun fortsatt er undervektig. Skal bestille en time hos vetrinæren.
    • Mat fremme hele tiden er generelt en dårlig metode for småspiste hunder. Noen få, små måltider om dagen er bedre.  Antar du har testet med vårfôr og råfôr også.  Jeg ville nå uansett tatt en tur til dyrlegen og utelukket at det er noe galt, og få en profesjonell vurdering på om hunden er undervektig eller bare naturlig tynn.
    • De får mat til forskjellig tidspunkt. Hunden virker helt frisk og rask. Ellers hadde jeg tatt hun med til veterinæren alt. Når jeg gir henne godbiter vil hun alltid ha.  Hun er også lavere enn rasestandarden i mankehøyde og er ellers liten på alle områder.
    • Parasitter er det ikke da hun også lever med andre hunder og de er normalvektige. Ellers hadde de også blitt smitta. Hun får lik mat som de andre. Noen ganger er det mat fremme hele dagen mens andre dager blir det spist opp. Har ikke merka noen forskjell men gjør dette for at det skal være en forandring. Har prøvd flere for. Burde jeg da dra til dyrlegen for å sjekke stoffskifte?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...