Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexiline


Sirup

Recommended Posts

Vi har et helt vanlig flexi bånd str. S 8 m kjøpt på dyrebutikken for 180 kroner! Vi har aldri hatt noen problemer med det i de tre mnd vi har brukt det. Nå drar jo ikke hunden i det, men det skal jo tåle litt da. Jeg vil anbefale dere å bruke et vanlig bånd den første tiden (dere har jo en valp?) slik at hunden lærer seg og ikke dra. Ellers syns jeg flexi er en super ting og anbefaler det virkelig så lenge du har en hund som ikke trekker og ikke er altfor overivrig på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke anbefale flexiline på noen måte, det er ikke et trygt bånd (for både deg og hunden) og du får en hund som ikke kan gå i bånd...

Hvorfor er det ikke et trygt bånd? Så lenge man har en rolig og grei hund ser ikke jeg problemet. Jeg føler meg mye sikrere når jeg bruker flexi enn f.eks langline. Min hund kan iallefall gå fint i bånd selv om vi bruker flexi på turer. Flexi er en utrolig grei løsning når man går på steder hvor hunden kan få litt mer frihet men ikke slippes (parker osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke anbefale flexiline på noen måte, det er ikke et trygt bånd (for både deg og hunden) og du får en hund som ikke kan gå i bånd...

Om du får en hund som kan gå i bånd eller ikke kommer an på om du lærer hunden å gå i bånd eller ikke. At man har brukt flexi på hunden er ingen unnskyldning for at den ikke kan gå fint i vanlig bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke anbefale flexiline på noen måte, det er ikke et trygt bånd (for både deg og hunden) og du får en hund som ikke kan gå i bånd...

Javel? Kan du bekrefte at dette stemmer for alle?

Jeg bruker flexibånd på tur hver dag, og føler jeg har god kontroll over hunden allikevel. I tillegg har jeg en hund som går som en gud i bånd sammenlignet med de fleste andre. Hun drar så og si aldri, til tross for mye bruk av Flexi. Og vi går turer i både flexi og vanlig skinnkobbel. Hun drar ikke i noen av dem. Hvert bånd til sitt bruk, sier nå jeg. Flexi er ypperlig å bruke på gangstier eller i boligfelt, eller om man bor på steder der hunder ikke kan gå løse. Men å bruke det langs trafikkert vei, er kanskje ikke så lurt. Men det skjønner de fleste.

Forøvrig. Tilbake til det opprinnelige spørsmålet:

Denne flexi-linen liker jeg veldig godt. Den er veldig solid og god å holde i, og i tillegg ruller den veldig bra, noe som er et must!

http://image.rakuten.co.jp/kurosu/cabinet/collar/flexi01.jpg

Tror den heter flexi-comfort eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ikke et trygt bånd? Så lenge man har en rolig og grei hund ser ikke jeg problemet. Jeg føler meg mye sikrere når jeg bruker flexi enn f.eks langline. Min hund kan iallefall gå fint i bånd selv om vi bruker flexi på turer. Flexi er en utrolig grei løsning når man går på steder hvor hunden kan få litt mer frihet men ikke slippes (parker osv).

Båndet kan ryke(kjenner flere det har skjedd med), du må stå og taue inn hunden, båndet kan svikte og vil ikke inn igjen i snella(har skjedd mitt), du får lett brannsår av tråden(skjedd), hunden vet aldri hvor langt båndet er så den vet ikke når det kommer til å dra...

Selvfølgelig har det noe med at man lærer hunden sin å gå i bånd eller ikke, men her er det snakk om en valp som skal ha det? Jeg har selv gått med flexi bånd men jeg liker det ikke og har heldigvis kastet mitt!(etter at det ble ødelagt ....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndet kan ryke(kjenner flere det har skjedd med), du må stå og taue inn hunden, båndet kan svikte og vil ikke inn igjen i snella(har skjedd mitt), du får lett brannsår av tråden(skjedd), hunden vet aldri hvor langt båndet er så den vet ikke når det kommer til å dra...

Selvfølgelig har det noe med at man lærer hunden sin å gå i bånd eller ikke, men her er det snakk om en valp som skal ha det? Jeg har selv gått med flexi bånd men jeg liker det ikke og har heldigvis kastet mitt!(etter at det ble ødelagt ....)

Men dette høres ut som en flexi som er av den sorten med tynn tråd? De er jo super uberegnelige. Jeg har selv vurdert å kjøpe flexi til Sofus. MEN, da skal det være av den andre typen, de med bredt og flatt bånd..

De brenner mindre, ryker skjeldent (har ikke hørt om et tilfelle) og mindre problemer med å "snelle inn" igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndet kan ryke(kjenner flere det har skjedd med), du må stå og taue inn hunden, båndet kan svikte og vil ikke inn igjen i snella(har skjedd mitt), du får lett brannsår av tråden(skjedd), hunden vet aldri hvor langt båndet er så den vet ikke når det kommer til å dra...

Selvfølgelig har det noe med at man lærer hunden sin å gå i bånd eller ikke, men her er det snakk om en valp som skal ha det? Jeg har selv gått med flexi bånd men jeg liker det ikke og har heldigvis kastet mitt!(etter at det ble ødelagt ....)

Vel.. Jeg har brukt de båndene til kaninen min i 4 år... De har ryket noen ganger, men det er fordi kaninen biter på det :) Ja, jeg skjønner at kanin ikke er det samme som hund, men min kanin drar veldig, og det har alltid tålt det(ryker bare når hun har biti ferdig...)

Hunden til kjæresten til mamma har flexi-bånd.... Denne hunden er stor, drar MYE og båndet er gaaammelt....(ikke den typen med tynt tråd) Det har enda ikke ryki... Så.... Disse båndene tåler mye altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette høres ut som en flexi som er av den sorten med tynn tråd? De er jo super uberegnelige. Jeg har selv vurdert å kjøpe flexi til Sofus. MEN, da skal det være av den andre typen, de med bredt og flatt bånd..

De brenner mindre, ryker skjeldent (har ikke hørt om et tilfelle) og mindre problemer med å "snelle inn" igjen..

Ja den tynne typen, har aldri sett den tjukke i butikkene og dermed ikke testet den heller:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det er slik at dere MÅ bruke flexiline så vil jeg anbefale den me bredt bånd, og ikke den tynne, for skjer det et uhell der hunden rykker til så kan det andre ryke fort. (erfart det selv).

Men har selv sluttet med flexiline, en tror at om man virkelig går inn for det så klarer men å få hunden til å gå pent i bånd.

Og noen hundeeiere har ikke kontroll på hunden i det heltatt med et slikt bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det er slik at dere MÅ bruke flexiline så vil jeg anbefale den me bredt bånd, og ikke den tynne, for skjer det et uhell der hunden rykker til så kan det andre ryke fort. (erfart det selv).

Men har selv sluttet med flexiline, en tror at om man virkelig går inn for det så klarer men å få hunden til å gå pent i bånd.

Og noen hundeeiere har ikke kontroll på hunden i det heltatt med et slikt bånd.

og det er underholdende å se på ;) Når folk står og tauer inn hundene sine, herregud :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, jeg har nå aldri klart å brenne meg på et flexi bånd, ei heller ryke det. Kanskje det har noe med måten dere bruker båndet på som gjør dere så "uheldige" :D

Hvis dere har en hund som bykser så kraftig frem at båndet ryker så er det vel gjerne greit at dere bruker vanlig kobbel, tryggere for oss andre som ikke har de problemene :P

Må jo være kjedelig for dere å gå tur i parker osv når hunden har max 1,5-2 meter å bevege seg på, eller bruker dere langline for da er det jo virkelig snakk om å sveive inn hunden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Vel, veninna mi møtte på en kongepuddel i flexi bånd. Og han var meget glad i mennesker. Løp rundt og rundt føttene hennes og trakk til.

Kan love dere at hu fikk veldig vondt, og de digre merkene på føttene :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor bør flexi kun brukes på hunder man har kontroll over ;)

ja selvsagt, men hva om det en dag skjer?

Nei jeg bruker dette båndet kun på lufting i hagen, og når vi bader.

Og vil ikke anbefale dette båndet som "førstegangsbånd" tror det vil ta ekstrem lang tid før man lærer at hunden skal gå pent (den vet jo aldri hvor båndet slutter og har ikke noe å forholde seg til, engang kanskje båndet slutter på 2 meter, nestegang er de på 5 m. osvosv).

Og på det svaret om lufting av hund i parker.

For det første oppsøker jeg ikke steder med massevis av hunder om jeg ikke skal trene :P

for det andre så om jeg skal la han løpe litt så er en langline bedre enn flexiline (min mening). Og for det tredje,kommer det en hund så ser jeg det før det er for seint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo blitt veldig "populært" å snakke dritt om flexi-linene, og er du en "seriøs hundeeier" skal man jo liksom ikke bruke disse. Bare noe tull i min bok!

Jeg bruker flexi på min BC når hun går med sele og kort bånd når jeg går med halsbånd. Og jeg har ikke vært oppi "farlige" situasjoner.

Så til temaet:

Flexi finnes i flere størrelser. S (opp til 12 kg), M (opp til 20 kilo), L (opp til 50 kg) og Giant (ja, sier seg jo selv...) De fleste av disse har tynne snorer, med unntak av Gianten som er et bredt bånd. Disse bør alle finnes i 5 m og 8m.

Flexi finnes også i typen "vanlig" og "comfort". Sistnevnte er mye bedre å holde i! Nå vet jeg ikke vekten på hunden til trådstarter, men jeg vil anbefale en Flexi Comfort Long, str L.

Vær også klar over at snellebåndene også finnes i merket Flippy, en billigere og enklere versjon, som jeg har inntrykk av at blir fortere ødelagt. I deres "comfort-versjon", har båndene i str L også et bredt bånd på snellen, ikke bare en tynn tråd. Vær også klar over at jo større størrelse på båndet, jo tyngere er selve "boksen".

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo blitt veldig "populært" å snakke dritt om flexi-linene, og er du en "seriøs hundeeier" skal man jo liksom ikke bruke disse. Bare noe tull i min bok!

Jeg bruker flexi på min BC når hun går med sele og kort bånd når jeg går med halsbånd. Og jeg har ikke vært oppi "farlige" situasjoner.

Så til temaet:

Flexi finnes i flere størrelser. S (opp til 12 kg), M (opp til 20 kilo), L (opp til 50 kg) og Giant (ja, sier seg jo selv...) De fleste av disse har tynne snorer, med unntak av Gianten som er et bredt bånd. Disse bør alle finnes i 5 m og 8m.

Flexi finnes også i typen "vanlig" og "comfort". Sistnevnte er mye bedre å holde i! Nå vet jeg ikke vekten på hunden til trådstarter, men jeg vil anbefale en Flexi Comfort Long, str L.

Vær også klar over at snellebåndene også finnes i merket Flippy, en billigere og enklere versjon, som jeg har inntrykk av at blir fortere ødelagt. I deres "comfort-versjon", har båndene i str L også et bredt bånd på snellen, ikke bare en tynn tråd. Vær også klar over at jo større størrelse på båndet, jo tyngere er selve "boksen".

Lykke til med valget.

Må bare tilføye at alle flexibånd-størrelsene finnes med både bred og smal snor. Selv bruker jeg den tynne fordi jeg har en veldig liten hund, og den tynne er lettere og dra ut enn den brede (blir ikke så tungt for henne å dra den ut av snella). Jeg bruker det forsåvidt aldri nå for tiden, men synes det kan være kjekt i enkelte situasjoner, som når man er i parker eller lignende hvor man ikke kan ha hunden løs, men allikevel gi den litt lengde å løpe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...