Gå til innhold
Hundesonen.no

Avlevering av dummy


Ingvild

Recommended Posts

Hvilken avlevering foretrekkes? At hunden kommer rett inn og avleverer stående foran fører (hvor skal den isåfall gjøre av seg etterpå)? Eller at hunden kommer rundt føreren, setter seg ned og avleverer der (som i lydighet)?

Før måtte hunden komme rundt og avlevere - ikke bare det, den måtte vente med apporten i munnen til dommer gav signal om å avlevere. Nå er den regelen heldigvis borte, hunden skal liksom avlevere en død eller skadeskutt fugl så det er om å gjøre å levere den, og det i hånda. Ikke bruke masse tid på å gå rundt og få fin innsitt osv. Men noen liker å gjøre det, og de hundene som er raske ser veldig elegante ut når de gjør det. Jeg velger å ta avlevering stående rett foran meg, og da kommer hunden rett inn i utgangsstilling ETTER avlevering. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Jeg holder på å lære inn lydighetsapportering parallelt med jaktapportering, og lurer på om det hadde vært enklest for henne å ha det likt. Jeg får prøve å få inn en raskere innsitt og se hva som passer best etterpå.. Føler - av en eller annen grunn - at jeg har mer kontroll over apporten og bikkja og allting når hun kommer inn i utgangsstilling før hun avleverer.

Vi har nok å trene på ellers (sitt&bli og å gå fot) så jeg kan ta noen dager hvor jeg trener på litt andre ting enn markeringer for å se om jeg får innsitten raskere og deretter eventuelt kreve utgangsstilling før avlevering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...