Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppskrifter på god og enkel mat?


HHC

Recommended Posts

Noen som har noen enkle oppskrifter på enkel og god mat?

(som man ikke må kjøpe inn 100 ting for og lage?)

Starter med Prim-oppskriften til meg & Kristine, så får dere slenge dere på:angry:

Du trenger:

2skiver med loff

Prim

Toastjern

Kniv/ en Finger

Slik gjør du:

Smør godt med prim på begge skivene med redskapet (Kniven evnt din finger), klapp dem sammen, putt dem i et godt forvarmet toastjern, vent deretter ca 2min før skivene taes ut.

Dekk et pent festpyntet bord og kos deg med denne nydelige delikatessen!

Bon Appetitè!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ostesmørbrød:

tar ønsket antall skiver, smører på smør og legger på litt ost på alle skivene, og legger oppi en varm stekepanne med smør, og setter på et lokk. Varm i noen få minutter (følg med for bunnen kan fort bli svidd, men helst skal osten smelte helt).

Når maten er ferdig, strø på litt pomefrites/grillkrydder. Og vips FERDIG.

Da får man ostesmørbrød med sprø bund. (syns den er bedre når den ikke er i toasthjern for da må man legge to skiver oppå hverandre).

*spises med kniv og gaffel*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sterk taco-lignende sak (men vel så god) som ikke er så veldig komplisert:

* Stek en pakke kjøttdeig, bland inn tacokrydder.

* Spre nachos-chips utover ei stekeplate (med bakepapir under)

* Over chipsen tar du kjøttdeigen, en boks bønner (brune grytebønner eller aller helst noen spesialbønner med krydret saus, som finnes i større butikker) og jalapenos-skiver.

* Strø ost over, og stek på 225 grader til osten er smelta/gylden.

*Server med masse tacosaus og rømme :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingklubber

Kjøp ferdig marinade og bland kyllingklubbene i den. La stå litt. Putt de marinerte kyllingklubbene i ovnen på 225 grader i ca 30-45 min. Serveres med salat, loff og/eller ris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger:

-Kokte poteter

-Revet ost

-Stekte baconbiter

-Purre

-Litt olje

Hvor mye du skal ha av hver ingrediens, kommer ann på hvor mye du selv liker :o

Slik gjør du:

Mos de kokte potetene i en bolle. Putt i revet ost og stekt bacon. Skjær opp litt purre om ønskelig. Hell så over olje. Bland alt godt!

Deretter steker du det i stekepanna, skal egentlig stekes som bolleform, men jeg synes det er vanskelig så bare putter alt oppi jeg :P Stek til det får en gyllenbrun farge!

Jeg synes i alle fall det er kjempe godt(selv om det kanskje høres litt ekkelt ut)

Håper det smaker :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjær opp litt paprika og purre i biter. Åpne en boks mais og en boks kikerter eller bønner. Legg alt oppi en stekepanne og la det steke litt. Spis. Namnam. Hakka tomater er også godt oppi.

Grønnsakskarbonadekaker er godt, og om du lager en svær porsjon en gang du har god tid så kan du fryse dem ned og ta opp et par-tre-fire og steke litt når du er sulten. Kjapt og dritgodt. Oppskrift på dem orker jeg ikke å hente nå, ligger sikkert et sted på nettet. Kort sagt blander du sammen egg, potet, gulrot, havregryn +++ (bestem selv) og steker i små kaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok/damp et blomkålhode(i biter) og 4-5 poteter i biter. Stek 1-2 paprika og en bunt vårløk. Tilsett Tikka Masala kryddermix(f.eks denne ) eller ferdig saus på glass(f.eks fra Uncle Ben's) og de kokte grønnsakene. Hvis du bruker kryddermix tilsetter du litt vann og kokosmelk(ca.1 boks) slik at det blir en saus(ikke for tykk). La det stå og koke i 5-10 min til sausen er tyknet. Server med ris eller spis den som den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke akkurat mat men godt :o

Du trenger:

Is fra sånn 2liter, jordbær, vanilje, sjokolade eller hva du måtte ønske, + popa Popcorn :angry:

Rør isen så det blir sånn grøt/suppeaktig, og så rører du i litt popcorn *nam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salat:

isbergsalat

agurk

mais

paprika

ananas

pasta (eventuelt ris)

kyllingbiter eller skinkebiter

Kok opp pasta (risen). Riv isbergsalaten i små biter, skjær opp de øvrige ingrediensene og bland sammen. Ha den ferdige pastaen (risen) oppi salaten og bland sammen. Servers med en god dressing og loff til.

Kan også ha oppi tomat, løk og champignonfor dem som liker det :angry: . Lett og god sommermat. Reker kan også brukes istede for kylling eller skinke.

Løvbiff i pita:

1stk løvbiff

grovt pitabrød

1 beger rømme (eventuelt 1/2 kesam)

dipmiks etter ønske

løk og champignon

Sett ovnen på 200grader. Bland rømmen med dipmixen (for mildere smak bare bruk mindre av mixen). Stek løvbiffen i olje eller litt margarin. Skjær opp salaten. Ha pitabrødet i ovnen, og fres løk og champignon i stekepannen. Del pitabrødet i to og fyll det med løvbiffen, løken og champignonen. Ha salaten ved siden av og bruk rømmemixen som dressing.

(jeg pleier å skippe løk og champignon og fyller heller pitabrødet med diverse grønnsaker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Club sandwich

Ingredienser

2 - 3 skiver brød

6 stk. salatblader gjerne en blanding av ulike typer

1 stk. tomat i skiver

2 - 3 skiver stekt bacon

0,5 - 1 stk. stekt kyllingbryst

6 skiver Norvegia

2 ss Matyoghurt

1 ss hakkede urter

Slik gjør du

1. Stek brødskivene på begge sider eller rist dem i brødrister. Legg den ene brødskiven på en tallerken, deretter litt salat, litt bacon, tomatskiver

2. Legg på en ny brødskive, kylling skåret i skiver, tomat, Norvegia, sylteagurk, mer salat og en god skje Matyoghurt smakt til med urter. Legg den siste brødskiva på toppen. Stikk i trepinner og skjær diagonalt gjennom skivene mellom pinnen. Server.

Dette en NAM NAM! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt for tida:

Kyllingkjøttdeig (en pakke, tror det er 400 gram)

to fedd hvitløk

mye (en teskje kanskje) grovmalt peppermix

matfløte

serveres med båndspaghetti

Stek kyllingkjøttdeigen i litt olje til den blir brunlig

bland i hvitløk som er hakket i bittesmå biter, pepper og litt salt

hell på et par desiliter matfløte

la fløten koke seg inn i kjøttdeigen

server med båndspaghetti og f.eks tomatsalat

Dette er nok til 3-4 ulvesultne personer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 porsjoner ris, litt smuglerkjøtt (feks indrefilèt), kald bernaisse-saus (lag den fra lidl, som du ikke bruker fett i, men bare lettrømme)..

Så tar du chilli fetaosten (stek gjerne kjøttet i oljen!).. Ta litt krydder på smuglerkjøttet.. Hell en fin stripe kald bernaisse over risen..

nam nam.. ps.. lidl har sånne lure rispakker, der man koker det i pose.. slipper alt peset med å måle opp to kopper vann, til en kopp ris.. bare kok opp vannet, hiv i posen og kom tilbake etter 3 min, så snur du kjøttet, kommer tilbake etter tre min, vips.. mat etter 6 minutter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 porsjoner ris, litt smuglerkjøtt (feks indrefilèt), kald bernaisse-saus (lag den fra lidl, som du ikke bruker fett i, men bare lettrømme)..

Så tar du chilli fetaosten (stek gjerne kjøttet i oljen!).. Ta litt krydder på smuglerkjøttet.. Hell en fin stripe kald bernaisse over risen..

nam nam.. ps.. lidl har sånne lure rispakker, der man koker det i pose.. slipper alt peset med å måle opp to kopper vann, til en kopp ris.. bare kok opp vannet, hiv i posen og kom tilbake etter 3 min, så snur du kjøttet, kommer tilbake etter tre min, vips.. mat etter 6 minutter!

de har sånne rispakker i de fleste butikker nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makaroni suppe:

melk

makaroni

kanel

sukker

Slik gjør du:

Kok opp melk og makaroni til makaronien er klar(ikke hard lenger, altså). Når den er ferdig putter du på kanel og sukker. mmmmmmm! (det mangler en siklende smiley her :D). Husk å røre hele tida, da melk svir seg fort :D

Arme riddere:

1 1/2 dl melk

1 egg

litt kardemomme/kanel(personlig pleier jeg å ha oppi begge)

1 ss sukker

4 loff/brød skiver

Bland sammen alt utenom loffskivene i en liten bolle. Så legger du loffskivene i bløtt i blandingen. Så skal den stekes til den får en gyllen skorpe på hver side. Serveres med syltetøy(jordbær er best :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...