Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppskrifter på god og enkel mat?

HHC

Recommended Posts

Noen som har noen enkle oppskrifter på enkel og god mat?

(som man ikke må kjøpe inn 100 ting for og lage?)

Starter med Prim-oppskriften til meg & Kristine, så får dere slenge dere på:angry:

Du trenger:

2skiver med loff

Prim

Toastjern

Kniv/ en Finger

Slik gjør du:

Smør godt med prim på begge skivene med redskapet (Kniven evnt din finger), klapp dem sammen, putt dem i et godt forvarmet toastjern, vent deretter ca 2min før skivene taes ut.

Dekk et pent festpyntet bord og kos deg med denne nydelige delikatessen!

Bon Appetitè!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ostesmørbrød:

tar ønsket antall skiver, smører på smør og legger på litt ost på alle skivene, og legger oppi en varm stekepanne med smør, og setter på et lokk. Varm i noen få minutter (følg med for bunnen kan fort bli svidd, men helst skal osten smelte helt).

Når maten er ferdig, strø på litt pomefrites/grillkrydder. Og vips FERDIG.

Da får man ostesmørbrød med sprø bund. (syns den er bedre når den ikke er i toasthjern for da må man legge to skiver oppå hverandre).

*spises med kniv og gaffel*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sterk taco-lignende sak (men vel så god) som ikke er så veldig komplisert:

* Stek en pakke kjøttdeig, bland inn tacokrydder.

* Spre nachos-chips utover ei stekeplate (med bakepapir under)

* Over chipsen tar du kjøttdeigen, en boks bønner (brune grytebønner eller aller helst noen spesialbønner med krydret saus, som finnes i større butikker) og jalapenos-skiver.

* Strø ost over, og stek på 225 grader til osten er smelta/gylden.

*Server med masse tacosaus og rømme :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingklubber

Kjøp ferdig marinade og bland kyllingklubbene i den. La stå litt. Putt de marinerte kyllingklubbene i ovnen på 225 grader i ca 30-45 min. Serveres med salat, loff og/eller ris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger:

-Kokte poteter

-Revet ost

-Stekte baconbiter

-Purre

-Litt olje

Hvor mye du skal ha av hver ingrediens, kommer ann på hvor mye du selv liker :o

Slik gjør du:

Mos de kokte potetene i en bolle. Putt i revet ost og stekt bacon. Skjær opp litt purre om ønskelig. Hell så over olje. Bland alt godt!

Deretter steker du det i stekepanna, skal egentlig stekes som bolleform, men jeg synes det er vanskelig så bare putter alt oppi jeg :P Stek til det får en gyllenbrun farge!

Jeg synes i alle fall det er kjempe godt(selv om det kanskje høres litt ekkelt ut)

Håper det smaker :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjær opp litt paprika og purre i biter. Åpne en boks mais og en boks kikerter eller bønner. Legg alt oppi en stekepanne og la det steke litt. Spis. Namnam. Hakka tomater er også godt oppi.

Grønnsakskarbonadekaker er godt, og om du lager en svær porsjon en gang du har god tid så kan du fryse dem ned og ta opp et par-tre-fire og steke litt når du er sulten. Kjapt og dritgodt. Oppskrift på dem orker jeg ikke å hente nå, ligger sikkert et sted på nettet. Kort sagt blander du sammen egg, potet, gulrot, havregryn +++ (bestem selv) og steker i små kaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok/damp et blomkålhode(i biter) og 4-5 poteter i biter. Stek 1-2 paprika og en bunt vårløk. Tilsett Tikka Masala kryddermix(f.eks denne ) eller ferdig saus på glass(f.eks fra Uncle Ben's) og de kokte grønnsakene. Hvis du bruker kryddermix tilsetter du litt vann og kokosmelk(ca.1 boks) slik at det blir en saus(ikke for tykk). La det stå og koke i 5-10 min til sausen er tyknet. Server med ris eller spis den som den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke akkurat mat men godt :o

Du trenger:

Is fra sånn 2liter, jordbær, vanilje, sjokolade eller hva du måtte ønske, + popa Popcorn :angry:

Rør isen så det blir sånn grøt/suppeaktig, og så rører du i litt popcorn *nam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salat:

isbergsalat

agurk

mais

paprika

ananas

pasta (eventuelt ris)

kyllingbiter eller skinkebiter

Kok opp pasta (risen). Riv isbergsalaten i små biter, skjær opp de øvrige ingrediensene og bland sammen. Ha den ferdige pastaen (risen) oppi salaten og bland sammen. Servers med en god dressing og loff til.

Kan også ha oppi tomat, løk og champignonfor dem som liker det :angry: . Lett og god sommermat. Reker kan også brukes istede for kylling eller skinke.

Løvbiff i pita:

1stk løvbiff

grovt pitabrød

1 beger rømme (eventuelt 1/2 kesam)

dipmiks etter ønske

løk og champignon

Sett ovnen på 200grader. Bland rømmen med dipmixen (for mildere smak bare bruk mindre av mixen). Stek løvbiffen i olje eller litt margarin. Skjær opp salaten. Ha pitabrødet i ovnen, og fres løk og champignon i stekepannen. Del pitabrødet i to og fyll det med løvbiffen, løken og champignonen. Ha salaten ved siden av og bruk rømmemixen som dressing.

(jeg pleier å skippe løk og champignon og fyller heller pitabrødet med diverse grønnsaker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Club sandwich

Ingredienser

2 - 3 skiver brød

6 stk. salatblader gjerne en blanding av ulike typer

1 stk. tomat i skiver

2 - 3 skiver stekt bacon

0,5 - 1 stk. stekt kyllingbryst

6 skiver Norvegia

2 ss Matyoghurt

1 ss hakkede urter

Slik gjør du

1. Stek brødskivene på begge sider eller rist dem i brødrister. Legg den ene brødskiven på en tallerken, deretter litt salat, litt bacon, tomatskiver

2. Legg på en ny brødskive, kylling skåret i skiver, tomat, Norvegia, sylteagurk, mer salat og en god skje Matyoghurt smakt til med urter. Legg den siste brødskiva på toppen. Stikk i trepinner og skjær diagonalt gjennom skivene mellom pinnen. Server.

Dette en NAM NAM! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt for tida:

Kyllingkjøttdeig (en pakke, tror det er 400 gram)

to fedd hvitløk

mye (en teskje kanskje) grovmalt peppermix

matfløte

serveres med båndspaghetti

Stek kyllingkjøttdeigen i litt olje til den blir brunlig

bland i hvitløk som er hakket i bittesmå biter, pepper og litt salt

hell på et par desiliter matfløte

la fløten koke seg inn i kjøttdeigen

server med båndspaghetti og f.eks tomatsalat

Dette er nok til 3-4 ulvesultne personer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 porsjoner ris, litt smuglerkjøtt (feks indrefilèt), kald bernaisse-saus (lag den fra lidl, som du ikke bruker fett i, men bare lettrømme)..

Så tar du chilli fetaosten (stek gjerne kjøttet i oljen!).. Ta litt krydder på smuglerkjøttet.. Hell en fin stripe kald bernaisse over risen..

nam nam.. ps.. lidl har sånne lure rispakker, der man koker det i pose.. slipper alt peset med å måle opp to kopper vann, til en kopp ris.. bare kok opp vannet, hiv i posen og kom tilbake etter 3 min, så snur du kjøttet, kommer tilbake etter tre min, vips.. mat etter 6 minutter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 porsjoner ris, litt smuglerkjøtt (feks indrefilèt), kald bernaisse-saus (lag den fra lidl, som du ikke bruker fett i, men bare lettrømme)..

Så tar du chilli fetaosten (stek gjerne kjøttet i oljen!).. Ta litt krydder på smuglerkjøttet.. Hell en fin stripe kald bernaisse over risen..

nam nam.. ps.. lidl har sånne lure rispakker, der man koker det i pose.. slipper alt peset med å måle opp to kopper vann, til en kopp ris.. bare kok opp vannet, hiv i posen og kom tilbake etter 3 min, så snur du kjøttet, kommer tilbake etter tre min, vips.. mat etter 6 minutter!

de har sånne rispakker i de fleste butikker nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makaroni suppe:

melk

makaroni

kanel

sukker

Slik gjør du:

Kok opp melk og makaroni til makaronien er klar(ikke hard lenger, altså). Når den er ferdig putter du på kanel og sukker. mmmmmmm! (det mangler en siklende smiley her :D). Husk å røre hele tida, da melk svir seg fort :D

Arme riddere:

1 1/2 dl melk

1 egg

litt kardemomme/kanel(personlig pleier jeg å ha oppi begge)

1 ss sukker

4 loff/brød skiver

Bland sammen alt utenom loffskivene i en liten bolle. Så legger du loffskivene i bløtt i blandingen. Så skal den stekes til den får en gyllen skorpe på hver side. Serveres med syltetøy(jordbær er best :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Life's a beach, og når det er kaldt og surt og blåser, så har vi den for oss selv, så det var ikke så ille, men det var ikke så vel heller, for Ede har ikke store radiusen (0-2m) eller masse interesse for å utforske omgivelsene selvstendig, så aktivitet begrenser seg mest til mutterns fremdriftstempo og kastearm. Det som er dårlig med det er det samme som er bra med det. Borrelås klengete er dog veldig å foretrekke over selvstendig på vift i sin egen verden. Bonus for egen helse å måtte løpe litt og være mer aktiv for å gi Ede mer av aktiviteten han trenger.  Virkelig ikke så mye å melde fra en stadig mer rutinepreget hverdag sammen. This is it nå, liksom.  Ede har begynt gå på turbusser helt selvstendig, flink opp trappen og går rett til plassen sin på midten. Trenger finne en smart måte å trene på å rygge i vinkel, for å komme inn mellom seter. Mestrer vi ikke det, så må vi stå over en buss om det er barnevogner og bagasje på den plassen der.  Å gå ned trappene på tur ut av bussen ligger lenger frem i tid. Han har gått ned bare sju trappetrinn i sitt liv så langt, og de var av normal bratthet. De tre veldig bratte trinnene på turbussen vil han fortsatt bæres ned. Nærmer seg antakelig 150 kg valpevekt nå, slik det føles i armene mine. Trenger derfor begynne lære gå de tre bratte trappetrinnene ned på egenhånd også, ellers vil han finne veien ned der på den harde måten, fordi jeg er evig optimist og vil at some point overvurdere min egen evne til å bære ham ned der. Seriøst, han begynner bli tung å bære i armene. Fordi jeg er idiot har vi KUN løftet med hodet til høyre side, hele livet, og dermed mesteparten av vekten hans på den svakeste armen min. Å snu for å bære motsatt vei er et alvorlig avvik i prosedyre som må rapporteres og meldes og klages på og ankes i flere runder før vi etter en lang godkjenningsprosess kan vurdere prøve på den måten.  Å bli bært på såkalt påssarygg (trønder, sjø) har vi begynt få litt dreisen på. Ede synes det var skummelt i starten, men har begynt like å leke ryggsekk nå. Aberet er at jeg har utnyttet jukkeangrep bakfra for å shape det inn. Usikker på om han tør gjøre det der foran et publikum på bussen. Han er jo i den alderen. Å vise affeksjon for foreldre er veldig pinlig. Mulig han heller vil reise med buss til evig tid enn å ta den flausen der for å komme seg ned trappen.  Vi får se. Det finnes antakelig en viss mengde NomNoms som i bunnen av den trappen der vil vekke den nødvendige motivasjonen til å klare komme seg ned de trappetrinnene selvstendig i en fei. 
    • Dette handler mer om uenighet. Jeg håper du sier nei til dette. Om du hadde visst at hunden skulle brukes til å produsere blandingskull hadde du ikke skrevet under. 
    • Uff, det er vanskelig med oppdrettere man ikke er enig med, dessverre. Du sier det står i kontrakten at avl skal følge NKKs retningslinjer, men hva står i kontrakten om brudd? Det hjelper jo ingenting med en kontrakt dersom ikke betingelsene ved brudd er beskrevet. Juridisk sett står oppdretter som eier, og om hun ikke vil la deg kjøpe ut hunden til full pris så er det dessverre opp til deg å heve kjøpet på grunnlag av kontraktsbrudd. Dette er veldig vanskelig når det er snakk om et levende dyr og ikke en faktisk vare. Du kan jo også eventuelt kontakte NKK for råd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...