Gå til innhold
Hundesonen.no

Ta stilling til Organdonasjon.!


Tore

Recommended Posts

Flere sier ja til organdonasjon! 6. april 2006

Første kvartal har vist gode tall for organdonasjon i Norge. Avslag fra pårørende har vært på

16 % mot 29 % for samme periode i fjor. Hver donor redder i snitt 4 menneskeliv, så ethvert ja kan bety mange menneskeliv spart.

Behovet for organer vil stadig øke i årene fremover og det er derfor viktig at tilgangen på organer bedres. Vi har et potensial for å øke antallet donasjoner hvis flere hadde tatt et standpunkt og snakket med sine pårørende på forhånd og hvis sykehusene hadde bedre systemer for å fange opp og ivareta potensielle donorer.

http://www.organdonasjon.no/

Jeg har tatt stilling til det og sagt fra til mine foreldre for 2år siden...

Jeg skal ikke si for & mot, men prøv å ta stilling til hva du vil...

:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff dere et donorkort. :wub: Jeg har. :wub:

http://www.organdonasjon.no/default.asp?page=donorkort

Jeg hadde men det ble borte...

Er vel bare å ta en brosjyre fra ett eller annet sted,

de inneholder bankkort størrelse, pappkort...

Det er ikke noe register man må stå i eller noe slikt i norge...

Man har donorkort på seg og pårørende skal vite (muntlig) at du er donor...

Dermed også smart og si fra til pårørende at du IKKE vil være donor også om du føøler sterk i den rettningen...

Kan alle som dør, være donorer?

Det er kun personer som dør av hodeskader forårsaket av ulykker, blodpropp eller hjerneblødning som er aktuelle donorer. Videre er det en forutsetning at dødsfallet inntreffer mens pasienten er innlagt på et av landets 28 donorsykehus. Det er i prinsipp ingen nedre eller øvre aldersgrense for å være donor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både donorkort og gitt beskjed til alle mine nærmeste at det er bare å donere bort alt som er brukandes.. Hvor mye det er, er ikke godt å si da.. Jeg antar at leveren ikke kan brukes ihvertfall, men jeg har foreløpig et friskt hjerte, om ikke noe annet.. hehe :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke donorkort,og trur ikke jeg kommer til å skaffe det heller.. tanken på at noen skal kutte i meg etter jeg evt er død og ta ut øyer og sånn, blir litt diskusting i mitt hode, sagt i fra til mamma at jeg ikke vil... ( selvom kanskje det er litt dumt, i og med at hu er fan av det.. kanskje jeg må skrive det ned å ha en lapp på meg - ikke donor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skaffet meg donorkort for flere år siden, da jeg var 14. Det eneste jeg ikke vil donere bort er øynene og huden, ikke spør meg hvorfor. Men foreldre og andre foresatte er underettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Organdonasjon er noe jeg brenner sterkt for, og jeg oppforderer alle til å skaffe seg et slikt kort. Jeg kjenner 2 stk som har fått hjertetransplantasjon og flere som står på venteliste for å få nye lunger. Ventelisten er lang, og det er mange som dør i køen.

I Norge dør ca 40.000 hvert år og det er det kun 0,4-0,5 prosent som kan bli donorer. Derfor er det så utrolig viktig at alle tar et standpunkt til donasjon, og snakker høyt om det med sine pårørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har donorkort i lommeboken, og all familie er informert om det.

Pappa har fremdeles litt motsetninger mot det, selv om han vil donere vekk egne organer om han skulle komme i en slik situasjon, men tanken på at noen skal skjære i lille Silje er fremdeles ikke helt bekvem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg har hatt donorkort i flere år.Tror jeg må bytte det ut.Det har blitt skikkelig fillete.. synes de burde harr noe mer holdbart enn vanlig papir! (kanskje de har byttet ? :unsure: )

Mitt ser ganske så fillete ut også.... må muligens bare bestille nytt`? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har donorkort i lommeboken, og all familie er informert om det.

Pappa har fremdeles litt motsetninger mot det, selv om han vil donere vekk egne organer om han skulle komme i en slik situasjon, men tanken på at noen skal skjære i lille Silje er fremdeles ikke helt bekvem...

Hehe, samme her. Eller, Pappa er rørt til tårer og stolt (sukk), mamma er ikke helt komfortabel med tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et donorkort men har mistet det, skal skaffe nytt straks. Syns og de bør være i litt mer holdbart materiell enn papir, de blir fort fillete og ødelagte (spesielt med ei klomse som meg :) )

Det burde vært som i statene, at man fikk det på førerkortet, at det stod der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vært som i statene, at man fikk det på førerkortet, at det stod der.

Ja det hadde jo gått an. men det er jo ganske mange som ikke har førerkort (iblant meg :) ), så de kunne kanskje i tillegg hatt et tilbud om å få kortet laminert eller noe slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laminert mitt donorkort, og det holder seg bra :) Har også gitt klar beskjed til alle mine pårørende. Mor og far er ikke overlykkelig over det, men satser på at jeg er gift før det blir aktuelt. Sambo syns nemlig at det er heeelt i orden at de skjærer litt i meg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hvor får man tak i et slikt kort???

Begynte og tenke på meg som blir skjært i, og skulle til og spørre om det kommer til og gjøre vondt*flau*

Edit: Fant det ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...