Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva trener du på nå?


Wheaten terrier

Recommended Posts

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar
Trener du fri ved foten og hun er 3 mnd?

Føler meg som en dårlig hundeeier  :oops:  Men jeg har forhåpentligvis ikke de samme planene for Mona som du har for din valp.

Det var tidlig ja.. Trener fri ved fot nå jeg og da, men ikke mye. Synes ikke man trenger å trene så mye den aller første tiden, så jeg begynte ikke no særlig før hun var 3 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare spørre dere om noe??

Hva trente dere på da hundene deres var 3 mnd? Felix kan sitt bra (fra stå og dekk)...Kan kan dekk men jeg må liksom bruke hånden for å få han til å forstå at han skal legge seg (ikke presse han ned men føre hånden foran snuta hans, men da legger han seg pladask...).. Vi trener litt på utgangsstilling nå da... I tilegg kan han musematte :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare spørre dere om noe??

Hva trente dere på da hundene deres var 3 mnd? Felix kan sitt bra (fra stå og dekk)...Kan kan dekk men jeg må liksom bruke hånden for å få han til å forstå at han skal legge seg (ikke presse han ned men føre hånden foran snuta hans, men da legger han seg pladask...).. Vi trener litt på utgangsstilling nå da... I tilegg kan han musematte :cry:

Kan han ikke stå?

Når LiLi var 3, trente jeg mest på stå, dekk og innkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan ikke stå så bra nei...Men begynte så vidt å tene på det i går... Han er veldig flink på innkalling selv om jeg ikke har trent annet enn når vi er på tur (uten langline)... Han kommer til go med når han leker med noen hunder som er hos naboen (3 pointere).. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

speedy står kjempe fint. men etter han lærte sitt så har han fått en tendens til å sette seg ned..

Ja, det er derfor jeg ikke har lært LiLi sitt ennå. Hun skal kunne stå og stå bli veldig godt før jeg ber henne sitte. Er så kjipt på utstilling hvis de setter seg. Dekk kan hun da, og det gjorde hun på forrige valpeshowet :) Når vi sto foran dommerteltet der, så ble det litt lenge å stå å vente, så da la hun seg :P Da lo dommeren godt :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg jo en strengt tatt så liten rase at de ikke trenger og kunne sitte på kommando da.. blir litt anderledes med deg IW.. hehe.. men jeg mener at man skal ha kustus på småttiser også atlså.. hehe.. men velger å vente lengst mulig før jeg lærer casper sitt.. og kommer ikke til å trene sitt med speedy på leeeenge.. speedy kan ikke dekk da.. har liksom ikke kommet så langt. han ligger som regel aldri uten at vi koser eller uten at han ligger i senga si og sover/slapper av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, når Cita var 3 mnd var jeg vel halveis godt i gang. Hun var blitt veldig flink med å hilse pent, komme på innkalling i de fleste situasjoner, sitt, dekk, stå, bli, værsågod, fri ved foten, på plass og slike ting... Lærte til og med inn target sticken og musematten når hun var 3 mnd. Det kan høres mye ut, men masse av det gikk automatisk i hverdagen. Hun lærte sitt, bli, værsågod osv når hun skulle ha mat og slike ting :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt greit å begynne å trene hunden fra den er 3 mnd. Bare man er flink til å ta pauser, og korte morsomme økter.  :wink:

Ja, hvis man gjør treningen kjedelig når hunden er bare 3 mnd, så har man gjort en tabbe det kan bli vanskeligere å rette opp... I hvert fall hvis man ikke merker det selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg jo en strengt tatt så liten rase at de ikke trenger og kunne sitte på kommando da.. blir litt anderledes med deg IW.. hehe.. men jeg mener at man skal ha kustus på småttiser også atlså.. hehe.. men velger å vente lengst mulig før jeg lærer casper sitt.. og kommer ikke til å trene sitt med speedy på leeeenge.. speedy kan ikke dekk da.. har liksom ikke kommet så langt. han ligger som regel aldri uten at vi koser eller uten at han ligger i senga si og sover/slapper av..

Blir litt annerledes ja :cry: Tror nok det blir lenge til jeg skal lære LiLi sitt ja, hvis jeg i det hele tatt skal det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. Jeg kunne begynt når hun var 8 uker, hvis det var det om å gjøre. Det er ikke mer komplisert å trene fri ved foten enn å trene sitt. Jeg har henne alltid ved min venstre side, gjorde dette fra dag en. Og jeg stopper på tur om hun ikke finner venstre siden og holder seg ved foten. Hun går der helt av seg selv liksom, hun vet at det lønner seg å gå der, da er nemlig mor kjempeklovn. Har ikke begynt å trene sitt når jeg stopper enda, det får være måte på. Jeg synes jeg er kjempetreig selv, da som ikke har innlært hund enda liksom.Men det er bare meg, skal ha alt gjort i en fei...

Trener du fri ved foten og hun er 3 mnd?

Føler meg som en dårlig hundeeier  :oops:  Men jeg har forhåpentligvis ikke de samme planene for Mona som du har for din valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener ikke mye i det hele tatt. Kanskje en halvtime til sammen hver dag. Fløyta kommer når hun får mat, på plass må hun ca 10 ganger i løpet av en dag, og fri ved foten gjør hun nesten automatisk fordi hun fikk bare lov å gå der helt fra begynnelsen. Det falt helt naturlig for henne :cry:

Jeg føler meg faktisk som om jeg henger etter jeg, i treningen. Kunne utrettet mye mer på denne tiden om jeg hadde prioritert det..

Det var tidlig ja.. Trener fri ved fot nå jeg og da, men ikke mye. Synes ikke man trenger å trene så mye den aller første tiden, så jeg begynte ikke no særlig før hun var 3 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mona kan ikke stå  :oops:  Har trent ekstremt lite på denne. Noen tips?

Jeg begynte så vidt å lære bl hunden t ei venninne å stå bare for gøy og den hunden er en "sitt hund" altså bare en ser på den så sitter den seg i håp om å få godbit. Så de jeg gjorde var å ha framme snopet si "stå" og i det sekundet hunden tenkte på hva den skulle gjøre så roste jeg og ga snop uten at den hadde gjort noe annet enn å stå i ro og se på meg. Selv visste den ikke helt hva den gjorde rett i begynnelsen før etterhvert når den tok pointet. Så når hun skjønner hva "stå" betyr så kan du begynne å rette på bein osv. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...