Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkerspørmål


Tskk

Recommended Posts

Tror dette er litt beslektet:

Når dere bruker avstandsbelønning; bruker dere frisignal etter klikket, eller er klikket et signal om at hunden kan styrte bort?

Blir ikke i så fall en eventuell ventetid mellom klikk og frisignal noe av det samme som Kristin beskriver?

Jeg bruker frisignal med varierende tidsrom etter klikket (uten at jeg kan begrunne hvorfor på noen fancy måte, hehe) - og hun forblir alltid i posisjon i "mellomtiden".

Klikket er signalet!

Sikkert helt greit å gjøre det på denne måten også, men greit å ha en mål og mening med det, kanskje? :wub:

Heldigvis kan også klikkermetoden tilpasses litt til hver enkelt. Flere måter å gjøre ting på.

Jeg har lest alle postene her, og man velger jo selv hvordan man trener dyrene sine, men je gsynes dette er feil. HAr man klikket, så skal også dyret ha en godbit. Jeg synes også det er feil da som beskrevet og ikke gi dyret godbit ....

Og det har du din fulle rett til å mene :wub:

Vil man at dyret skal ligge lenger, så venter man bare lenger før man gir klikket.

Joda, man kan jo det, men da mister man muligheten til å klikke når man er et stykke unna hunden, hvis man ikke vil at den skal avbryte øvelsen.

Går det en hund forbi min i fellesdekk, vil jeg gjerne få fortalt den: "Jammen flott du lå stille der! Keep up the good work, så kommer jeg med belønning så fort jeg bare kan!", men jeg ønsker ikke at han avbryter øvelsen selv om jeg har fortalt at belønning er på vei.

Men som sagt.. flere måter man kan gjøre ting på - heldigvis :lol:

Jeg synes det er galt å si at dyret har feilet om den reiser seg etter et klikk ... det er jo det som er meningen med hele klikkertreningen :D At klikket avbryter handlingen og gir belønning :P

Det er vel ikke det som er hele meningen med klikkertrening? Men en vesentlig del, ja.

*dobbeltinnlegg. Mod. Yakine*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med dette er at jeg skal kunne fortelle hunden min der borte at den er flink og at belønning er på vei, uten at den bryter fellesøvelsen. Dessuten vet hunden at hvis den holder posisjonen, så kommer jeg etter en stund, stiller meg inntil og klikker.

Betyr dette at du klikker to ganger? For å ta eksempelet ditt med hunden som blir liggende på fellesdekk mens en løpsk tispe passerer: Vil du da klikke en gang så fort tispa er passert (for å fortelle at akkurat det var korrekt), og så gå inntil og klikke enda en gang (for å belønne selve fellesdekken)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at du klikker to ganger? For å ta eksempelet ditt med hunden som blir liggende på fellesdekk mens en løpsk tispe passerer: Vil du da klikke en gang så fort tispa er passert (for å fortelle at akkurat det var korrekt), og så gå inntil og klikke enda en gang (for å belønne selve fellesdekken)?

Skal prøve å forklare en gang til:

- Hunden ligger

- løpsk tispe kommer, hunden min ligger

- jeg klikker og går frem og belønner hunden med godbit

- jeg går fra

- en fugl lander foran hunden, hunden min ligger

- jeg klikker og går frem og belønner hunden med godbit

- jeg går fra

- jeg skal avslutte øvelsen, går inntil og kommanderer utgangsstilling og klikker

Det siste klikket VET hunden min betyr ball (som er det beste som finnes overalt på jord).

De to første klikkene vet hunden min betyr godbit og at han skal fortsette øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en fugl lander foran hunden, hunden min ligger

- jeg klikker og går frem og belønner hunden med godbit

Ja, men da får den jo belønningen .... I førstenevnte eksempel, så skulle man klikke, og IKKe gi belønningen om hunden avbrøt øvelsen ... og det er igrunn feil synes jeg, når man har sagt til dyret at klikk er lik godis ....

Jeg mente ikke at avbryting av øvelsen er hele poenget med klikkertrening, men at klikket betyr at NÅ!! gjorde du noe riktig, også får dyret en liten pause og en belønning, før man begynner på igjen. Klikker er ment til innlæring, og når hunden kan øvelsen, kan man rose den verbalt og den vet den er flink .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da får den jo belønningen .... I førstenevnte eksempel, så skulle man klikke, og IKKe gi belønningen om hunden avbrøt øvelsen ... og det er igrunn feil synes jeg, når man har sagt til dyret at klikk er lik godis ....

Førstnevnte eksempel beskrev INNLÆRING i å holde posisjonen etter klikk.

Jeg mente ikke at avbryting av øvelsen er hele poenget med klikkertrening, men at klikket betyr at NÅ! gjorde du noe riktig, også får dyret en liten pause og en belønning, før man begynner på igjen. Klikker er ment til innlæring, og når hunden kan øvelsen, kan man rose den verbalt og den vet den er flink .)

For meg er klikker ment for alltid, også etter at hunden kan øvelsene :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å forklare en gang til:

- Hunden ligger

- løpsk tispe kommer, hunden min ligger

- jeg klikker og går frem og belønner hunden med godbit

- jeg går fra

- en fugl lander foran hunden, hunden min ligger

- jeg klikker og går frem og belønner hunden med godbit

- jeg går fra

- jeg skal avslutte øvelsen, går inntil og kommanderer utgangsstilling og klikker

Det siste klikket VET hunden min betyr ball (som er det beste som finnes overalt på jord).

De to første klikkene vet hunden min betyr godbit og at han skal fortsette øvelsen.

Aha, nå forstår jeg endelig! Takk for oppklaringen. Sånn gjør jeg det jo selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da får den jo belønningen .... I førstenevnte eksempel, så skulle man klikke, og IKKe gi belønningen om hunden avbrøt øvelsen ... og det er igrunn feil synes jeg, når man har sagt til dyret at klikk er lik godis ....

Jeg mente ikke at avbryting av øvelsen er hele poenget med klikkertrening, men at klikket betyr at NÅ! gjorde du noe riktig, også får dyret en liten pause og en belønning, før man begynner på igjen. Klikker er ment til innlæring, og når hunden kan øvelsen, kan man rose den verbalt og den vet den er flink .)

Ja det er ideèn bak klikketrening. Klikkeren er hellig og skal føre til belønning og timout. Ellers bryter man den kontraken man har med hunden. Karen Pryor sier man kan bruke en fortsettelsessignal før man klikker. F. eks. "bra" Da oppnår man samme effekt som det er snakk om i tråden her ute å missbruke klikkerprinsippene. Jeg selv har gjort det mye og antatt at det er effektivt..Men så tenker jeg litt igjen..skal man være konsekvent og det skal man vel?, så skal ikke hunden ha noen oppmerskomhet når den gjør noe rett. Det er egentlig ikke behov for det og det kan faktisk forstyrre læringen. Så ser jeg sammenhenger igjen og eks. med hunden som ligger på dekk. En fugl lander foran...hunden ligger.. og dirrer etter å jage fuglen..om den da får noen melding, så kan den virke forstyrrende på læringen..bli i posisjon. Om man virklig vil kvalitetssikre ligg, så klikker man og bruker "jage vekk fuglen som belønning". Da er man konsekvent mot prinsippene mener jeg.

Men så er det det med å klikkertrene og å trene med klikker. Det er nå to ulike ting. Jeg klikkertrener ikke, men gjør hva som helst for å få fram ønsket atferd. Men jeg stusser over at de som lager regler etterhvert begynner å tøye dem. Det syns jeg ikke er å være å være konsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er klikker ment for alltid, også etter at hunden kan øvelsene

Oki ... jeg øker kravene for klikk jeg :wub: Når en øvelse sitter godt, klikker jeg ikke for den øvelsen lenge,m en for forbedring av øvelsen, eller nye tillagte deler av den : ) Å belønne en ti år gammel hund for at den sitter pent foreksempel, når den har gjort det i ti år, da mister man effekten avklikkeren, om man alltid klikker uansett. En stor del av klikkertrening er at dyrene skal jobbe for klikket, og de skal ikke vite akkurat når klikket kommer :)Hvis de hele tiden vet når klikket kommer, blir den øvelsen fort både uentusiastisk og slurvete, fordi den behøver ikke å yte noe for å få et klikk liksom :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki ... jeg øker kravene for klikk jeg :wub: Når en øvelse sitter godt, klikker jeg ikke for den øvelsen lenge,m en for forbedring av øvelsen, eller nye tillagte deler av den : ) Å belønne en ti år gammel hund for at den sitter pent foreksempel, når den har gjort det i ti år, da mister man effekten avklikkeren, om man alltid klikker uansett. En stor del av klikkertrening er at dyrene skal jobbe for klikket, og de skal ikke vite akkurat når klikket kommer :)Hvis de hele tiden vet når klikket kommer, blir den øvelsen fort både uentusiastisk og slurvete, fordi den behøver ikke å yte noe for å få et klikk liksom :wub:

Da har du ikke hørt om baklengskjeding :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkertrening er under en rivende utvikling og har vel begynnt å dele seg litt i flere retninger. Det som var "loven" når det først kom er kanskje ikke så viktig lenger etterhvert som man har gjort seg erfaringer. Etter hva det har blitt meg fortalt har amerikanerene (Karen Pryor , Bob Baily) et mye større fokus på selve lille boksen, imens vi i skandinavia har et større fokus på hundens egeninitiativ. I statene blir visst shaiping sett på som fryktelig avansert og man kan gjerne lokke og lede så lenge man husker å bruke klikkeren. I skandinavia er det ikke det som blir ansett som det aller viktigste ved filosofien. Det viktigste for mange skandinaviske hundeførere (canisere) er at hunden lærer å lære og at den er med å går veien sammen med fører slik at den generaliserer det fortere og husker det bedre. For de av oss som klikkertrener for å nå et mål utenom det å klikkertrene, er kanskje slike små knep mer nyttige enn å slavisk følge det noen som har et litt annet fokus enn oss en gang har skrivd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Väldigt bra skrivet Annette (Loke)! Naturligtvis är det dumheter att påstå att det inte är förenligt med "klickerfilosofin" att lära hunden att hålla positionen efter klicket. Hundar är av naturen gärna energibesparande och om det lönar sig att sitta kvar och vänta på godbiten, så gör de gladeligen så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Väldigt bra skrivet Annette (Loke)! Naturligtvis är det dumheter att påstå att det inte är förenligt med "klickerfilosofin" att lära hunden att hålla positionen efter klicket. Hundar är av naturen gärna energibesparande och om det lönar sig att sitta kvar och vänta på godbiten, så gör de gladeligen så...

Selv om man ikke er ening så er det vel ikke rett å kalle andres for svar for dummheter? Men ok!

Det er her jeg mener å huske at Pryor kommer inn med et signal/ord for fortsett

med et du gjør (bli i posisjonen) til klikk og godbit kommer. Da slipper man å bli stående på grønt lys når klikket er gitt(gult lys). Selv er jeg ikke så opptatt av klikkerfilosofien, men gjør det som jeg finner hensiksmessig å bruke. Jeg tror debatten kom opp fordi man nå mente at kom hunden etter klikket, så fikk den negativ straff, godbiten forsvant og hunden ble igjen beordret ned i sitt. Da mener jeg det ikke er forenlig med klikkerfilosofien som så mange sverger til og som det fra den kanten tidligere var så bastant. Men ting endrer seg tydligvis. Om hunden selv velger å bli i posisjonen etter klikket..så ja ok... da er det i alle fall forenlig med PF/NS. Men selv velger jeg Pryor varianten. Det var forresten en fin artikkel du hadde i siste Canis. :wub: Jeg likte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri lært Romeo å bli etter at jeg har klikket, men hvis jeg trener dekk og bli, så klikker jeg og beveger meg mot han med en gang. Han reiser seg da ikke fordi han vet at godbiten kommer så fort jeg kommer bort til han. Reiser han seg så ja, greit det her er godbiten, så begynner vi på nytt. Det har aldri vært noe problem. Han må jo også ligge godt siden han blir liggende helt til jeg kommer bort til han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri lært Romeo å bli etter at jeg har klikket, men hvis jeg trener dekk og bli, så klikker jeg og beveger meg mot han med en gang. Han reiser seg da ikke fordi han vet at godbiten kommer så fort jeg kommer bort til han. Reiser han seg så ja, greit det her er godbiten, så begynner vi på nytt. Det har aldri vært noe problem. Han må jo også ligge godt siden han blir liggende helt til jeg kommer bort til han :)

Ja jeg tror dette blir en naturlig konsekvens også. Bare det at vi går mot hunden er signal så det rekker og hunden blir i posisjonen. Det heter jo i klikkerfilosofien at man også skal gi godbit etter feilklikk og det må bety at man da ikke kan tillate seg negativ straff (fjerne godbiten) om hunden kommer. Det har vel noe med å være konsekvent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...