Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkerspørmål


Tskk

Recommended Posts

På kurs så lærte jeg om du vil at du vil at hunden skal bli liggende selv etter klikket og den reiser seg så har den feilet og da gjemmer du godbiten bak ryggen og starter på nytt.

Jeg tror det var noe med å ikke avbryte en kommando til tross for at de har fått klikket. Er dette helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kurs så lærte jeg om du vil at du vil at hunden skal bli liggende selv etter klikket og den reiser seg så har den feilet og da gjemmer du godbiten bak ryggen og starter på nytt.

Jeg tror det var noe med å ikke avbryte en kommando til tross for at de har fått klikket. Er dette helt feil?

Nei, det synes jeg slett ikke, MEN det kommer ann på en del:

- hvor hunden er i "klikkerprosessen"

- hvor langt hunden har kommet i læring

- hvordan hunden er

- hvilke øvelser det gjelder, og hvor i innlæringen man er med de

- og ikke minst - hvordan det blir lært inn

De fleste hunder tar dette veldig fort, HVIS det blir lært inn på en ordentlig måte. En - tre repitisjoner, og hunden sitter/ligger/står etter klikk :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel er om hunden ligger .. Du vil ikke at den skal avbryte dekket til tross for at du har klikket.

Skal man da gjemme godbiten eller gi den uansett fordi du har tross alt gitt hunden klikket?

Ødelegger man betydningen av klikkerlyden da? Jeg ble grillet av en annen klikkertrener fordi jeg hadde lært dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel er om hunden ligger .. Du vil ikke at den skal avbryte dekket til tross for at du har klikket.

Skal man da gjemme godbiten eller gi den uansett fordi du har tross alt gitt hunden klikket?

Har hunden _lært_ at den skal beholde posisjonen etter klikket??

Har den ikke det, må den jo lære det først.

Har den lært det, så ja.. sorry.. ingen belønning nå.

Ødelegger man betydningen av klikkerlyden da?

Ikke hvis dette er lært inn på rett måte, og ikke minst: bruker det på rett måte!

Jeg ble grillet av en annen klikkertrener fordi jeg hadde lært dette.

Alle trener forskjellig.. også klikkertrenere :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lærer man hunden at den skal holde posisjonen riktig da?

Si du skal trene på sitt

Forutsetninger:

- hunden skal være klikkerklok og skjønne hva som skal trenes etter et par klikk. Gjerne også repetisjonsklok.

- hunden skal være mye trent med doggie-zen og omvendt lokking

Så over til selve treningen av å holde posisjonen etter klikk (her: sitt)

- her er det LOV til å holde godbiter i hånda (en av de veldig få gangene! :icon_redface: )

- klikk og gi godbit FØR hunden får reist seg opp fra sitt

- gjenta dette 5-6 ganger, siste gangen kastes godbiten slik at hunden må opp fra sitt posisjonen.

- ny runde med det samme

- så putter man alle godbiter i lomma

- klikker for sitt og henter opp en godbit raskt og gir hunden. Reiser den seg, forsvinner godbiten bak på ryggen. Sitter den får den godbiten. (vi står fremdeles rett ved siden av hunden)

- gjenta dette noen ganger.

- Feiler hunden mye - gå tilbake med godbiter i hånda

- Går det bra - øk kriteriene (avstand, tiden du bruker på å "hente opp" godbiten).

Men det skal aldri være sånn at hunden skal vente flere minutter på belønning! Si du står 20 meter fra hunden, du klikker og går DIREKTE bort til hunden for å belønne.

Håper det var en forståelig forklaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :icon_redface: er slikt jeg har trent, blir bare så forvirret av folk som sier det er fullstendig feil og at hunden skal ha belønning uansett om man ha klikket.

Og jeg er enig i det. Hundene skal få belønning etter klikk uansett - som regel. MEN ikke på enkelte øvelser..

Noen overfører nemlig dette til å ikke gi hunden belønning hvis de har klikket feil, og da blir alt riv ruskende galt. Hunden kan ikke noe for at vi klikker feil, men den kan noe for at den "feiler" i ting vi har lært de.

Klikkerkontrakten (klikk = belønning) inneholder både stor og liten skrift.

Å få belønning etter klikk står med veldig stor skrift. Å holde posisjonen etter klikket står med liten skrift :P

Si du skal trene på sitt

Forutsetninger:

- hunden skal være klikkerklok og skjønne hva som skal trenes etter et par klikk. Gjerne også repetisjonsklok.

- hunden skal være mye trent med doggie-zen og omvendt lokking

Så over til selve treningen av å holde posisjonen etter klikk (her: sitt)

- her er det LOV til å holde godbiter i hånda (en av de veldig få gangene! :P )

- klikk og gi godbit FØR hunden får reist seg opp fra sitt

- gjenta dette 5-6 ganger, siste gangen kastes godbiten slik at hunden må opp fra sitt posisjonen.

- ny runde med det samme

- så putter man alle godbiter i lomma

- klikker for sitt og henter opp en godbit raskt og gir hunden. Reiser den seg, forsvinner godbiten bak på ryggen. Sitter den får den godbiten. (vi står fremdeles rett ved siden av hunden)

- gjenta dette noen ganger.

- Feiler hunden mye - gå tilbake med godbiter i hånda

- Går det bra - øk kriteriene (avstand, tiden du bruker på å "hente opp" godbiten).

Men det skal aldri være sånn at hunden skal vente flere minutter på belønning! Si du står 20 meter fra hunden, du klikker og går DIREKTE bort til hunden for å belønne.

Håper det var en forståelig forklaring!

Glemte å si at dette bør læres inn uten at man blander inn noen kommandoer! Litt vesentlig. Beklager glippen.

*Endret av mod Nina, dobbelpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har lært er at ved klikk så kan hunden avbryte øvelsen/det den holder på med for å få gobit. Da er det bedre å forlenge tiden hunden må f.eks ligge før den får klikket og gobiten. For å ikke få en hund som ligger som en fjer klar til å sprette opp så gir man gobiten i liggehøyde/hunden ligger for å få tak i gobiten.

Klikk skal hele tiden etterfølges av belønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikk skal hele tiden etterfølges av belønning

For meg er det hovedregelen, ja.. men i enkelte øvelser har jeg altså lært hunden min at den må holde posisjonen etter klikk.. ellers blir det ingen belønning.

Som nevnt tidligere i denne tråden: alle trener forskjellig, også klikkertrenere. Det betyr vel ikke at det ene eller det andre er mer rett eller feil enn det andre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det hovedregelen, ja.. men i enkelte øvelser har jeg altså lært hunden min at den må holde posisjonen etter klikk.. ellers blir det ingen belønning.

Som nevnt tidligere i denne tråden: alle trener forskjellig, også klikkertrenere. Det betyr vel ikke at det ene eller det andre er mer rett eller feil enn det andre ;)

Da bruker du ikke klikkerfilosofien..men trener med klikker.. det er forskjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at siden jeg har lært hunden min å holde posisjonen etter klikk, så trener jeg ikke etter klikkerfilosofien?

Ja det stemmer. Men jeg følger heller ikke den slavisk. Jeg kjenner den og vet hva den går ut på, men de aller fleste i eliteklassen som bruker klikker...bruker ikke klikkerfilosofien slavisk. De bruker en klikker som redskap. Men det er mest effektivt å ikke stille ytterlige krav etter klikket. Da er hunden fri for den har gjort jobben. Bob Baily sier gjør hva som helst for å få fram den atferden du er ute etter. Om man finner det greit å ha det slik man har det.såå hvorfor endre det? men når noen spør om konkret råd, så syns jeg det er lurt å forholde seg til boken eller faciten. Snarveier lærer vi oss å ta uansett når vi kommer på egenhånd

Og jeg er enig i det. Hundene skal få belønning etter klikk uansett - som regel. MEN ikke på enkelte øvelser..

Noen overfører nemlig dette til å ikke gi hunden belønning hvis de har klikket feil, og da blir alt riv ruskende galt. Hunden kan ikke noe for at vi klikker feil, men den kan noe for at den "feiler" i ting vi har lært de.

Klikkerkontrakten (klikk = belønning) inneholder både stor og liten skrift.

Å få belønning etter klikk står med veldig stor skrift. Å holde posisjonen etter klikket står med liten skrift ;)

Glemte å si at dette bør læres inn uten at man blander inn noen kommandoer! Litt vesentlig. Beklager glippen.

*Endret av mod Nina, dobbelpost*

**Og jeg er enig i det. Hundene skal få belønning etter klikk uansett - som regel. MEN ikke på enkelte øvelser.. **

Jeg tror du må bestemme deg..uansett eller som regel. Ihht klikkerfilosofien skal den ha alltid ha belønning og også om man har feilklikket. Det er ganske logisk egentlig...Og klikket blir et signal på fri og en brobygger mellom utført atferd og belønningen som følger. Tenk selv..du stopper på rødt lys og venter..(hunden sitter for det har du bedt den om). Lyset blir gul og du gjør deg klar til å kjøre.. (hunden hører klikket) du får grønt og kjører..(hunden er hos deg og henter belønning) Er det ikke ulogisk av deg å fortsette å stå å vente på grønt når det er grønt? Er det ikke ulogisk å be hunden fortsatt sitte etter du har gitt den fri signalet?

*Endret av mod Nina, dobbelpost - bruk siter-knappen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm. Dette var spennende.... ;)

Jeg ønsker og at hunden av og til skal holde posisjonen etter klikket. (selv om det stort sett er et fri signal) Men jeg venter ut hunden. Har han fått klikk for å sitte, men reiser seg før belønning er avlevert, venter jeg til han setter seg på nytt, og serverer belønningen (uten klikk denne gangen vel og merke). Forsvinner godbiten bak ryggen, er han kjapp til å gjøre det han ble klikket for, så jeg tror ikke dette er så ødeleggende for vår trening, men jeg vil gjerne høre deres kommentarerer, Kristin og Ingar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer.

Ok.. lærte det av Morten E. en gang, men han følger kanskje ikke klikkerfilosofien han heller? ;)

Jeg tror du må bestemme deg..uansett eller som regel. Ihht klikkerfilosofien skal den ha alltid ha belønning og også om man har feilklikket.

Feilklikker gjør jeg støtt og stadig, og jeg gir alltid belønning etter det. Er da ikke han sin feil at jeg er dårlig på timing.

Hvis du ser lengre opp, så ser du at jeg har skrevet det..

Vi snakker IKKE om feilklikk, vi snakker om å LÆRE hundene å holde posisjonen etter klikk i enkelte settinger.

Tiden fra klikk til godbit er servert er også læring.. + der belønningen blir servert. Dette har jeg lært meg å utnytte.. ikke noe annet enn det ;)

Det er ganske logisk egentlig...Og klikket blir et signal på fri og en brobygger mellom utført atferd og belønningen som følger. Tenk selv..du stopper på rødt lys og venter..(hunden sitter for det har du bedt den om). Lyset blir gul og du gjør deg klar til å kjøre.. (hunden hører klikket) du får grønt og kjører..(hunden er hos deg og henter belønning) Er det ikke ulogisk av deg å fortsette å stå å vente på grønt når det er grønt? Er det ikke ulogisk å be hunden fortsatt sitte etter du har gitt den fri signalet?

Finnes ikke ulogisk hvis jeg har lært meg at det kommer en 1000 lapp hvis jeg fortsetter å vente etter at det har blitt grønt lys i to lyskryss. I de andre lyskryssene vet jeg at jeg får belønning med en gang det blir grønt, og kjører avgårde med en gang. ;)

Hmmmm. Dette var spennende.... ;)

Jeg ønsker og at hunden av og til skal holde posisjonen etter klikket. (selv om det stort sett er et fri signal) Men jeg venter ut hunden. Har han fått klikk for å sitte, men reiser seg før belønning er avlevert, venter jeg til han setter seg på nytt, og serverer belønningen (uten klikk denne gangen vel og merke). Forsvinner godbiten bak ryggen, er han kjapp til å gjøre det han ble klikket for, så jeg tror ikke dette er så ødeleggende for vår trening, men jeg vil gjerne høre deres kommentarerer, Kristin og Ingar.

Jeg mener ikke du gjør noe galt.. og kan ikke se at du "bryter" noen av "klikkerreglene" med å gjøre det sånn. Jeg personlig synes det er bedre å lære hunden å holde posisjonen, men det betyr ikke at du synes det :-)

*Endret av mod Nina, dobbelpost - bruk siterknappen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. lærte det av Morten E. en gang, men han følger kanskje ikke klikkerfilosofien han heller? :P

Feilklikker gjør jeg støtt og stadig, og jeg gir alltid belønning etter det. Er da ikke han sin feil at jeg er dårlig på timing.

Hvis du ser lengre opp, så ser du at jeg har skrevet det..

Vi snakker IKKE om feilklikk, vi snakker om å LÆRE hundene å holde posisjonen etter klikk i enkelte settinger.

Tiden fra klikk til godbit er servert er også læring.. + der belønningen blir servert. Dette har jeg lært meg å utnytte.. ikke noe annet enn det :)

Finnes ikke ulogisk hvis jeg har lært meg at det kommer en 1000 lapp hvis jeg fortsetter å vente etter at det har blitt grønt lys i to lyskryss. I de andre lyskryssene vet jeg at jeg får belønning med en gang det blir grønt, og kjører avgårde med en gang. :P

Jeg mener ikke du gjør noe galt.. og kan ikke se at du "bryter" noen av "klikkerreglene" med å gjøre det sånn. Jeg personlig synes det er bedre å lære hunden å holde posisjonen, men det betyr ikke at du synes det :-)

*Endret av mod Nina, dobbelpost - bruk siterknappen*

He he ja spennende med læringsfilosofi. Vi gjør jo alltid hva som lønner seg for oss.. så om du erfarer at det regner hundrelappr om du overser det grønne lyset, ja så lønner det seg for deg, men du må da se det opp i mot kjeft fra andre og ev. bot for brudd på reglene. Dette er helt i tråd med læringsfilosofien.

jet tror denne debatten har kommet opp fordi det er to måter å trene på. I henhold til klikkerfilosofien..som Morten og co. har beskrevet, er det ikke rett å bli stående på grønt lys fordi det grønne lyset skal være mer lønnsomt en de hundelappene som du får ved å overse det. Om du finner ut at å vente er mer lønnsomt en å kjøre så er ikke det grønne lyset nok belønnoing for deg..du velger noe du syns er bedre. Overført til hund, så skal du alltid bruke den beste forsterkeren etter et klikk. Dette i hht filosofien.

Men som Morten sier i en aktutt situasjon så gjør også han ting som ikke er i hht. filosofien om det er nødvendig der og da...men da klikkertrener han ikke.

Morten sier også..sitat: Klikker: oppfyller kravet, så lenge du er nøye med at at hvert klikk= belønning. Klikk aldri uten å å belønne.

Videre sier han: Sitat: Klikket avslutter handlingen. Når hunden hører klikket har den "lov" til å avslutte det den gjorde og komme til deg for å få godbit. Hvis du f. eks. trener på å holde fast apporten, er det helt greit at hunden spytter ut apporten når du klikker. Så lenge du greier å klikke mens hunden holdt fast apporten er den den handlinge som ble fortserket. Sitat slutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt forvirret nå jeg...

I hvilke situasjoner er det hensiktsmessig at hunden holder stillingen etter klikket, og hvorfor? Og er det snakk om å holde posisjonen i lengre tid, eller bare de sekundene det tar å ta opp belønningen fra lomma og lignende? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt forvirret nå jeg...

I hvilke situasjoner er det hensiktsmessig at hunden holder stillingen etter klikket, og hvorfor? Og er det snakk om å holde posisjonen i lengre tid, eller bare de sekundene det tar å ta opp belønningen fra lomma og lignende? :)

Ja jeg skjønner du er forvirret og det er ikke så rart. Det er mye bedre å lese om læringsspykologi og forholde seg til det. "Klikkertrening for din hund"..les den! "Ikke skyt hunden" er også et must. For ikke å snakke om Merete Andersen`s perle av en bok "Veien til en bra kar"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lært Loke å holde posisjonen etter klikket på øvelser som dekk, sitt, stå etc etter råd fra Fanny og Thomas. Noe annet ville også vært fryktelig innefektivt etter min mening. Og nei, jeg tror overhodet ikke det bryter med klikkerfilosofien på noen som helst måte. Jeg skjønner ikke helt hva det strider i mot at hunden må vente på belønningen? Selvfølgelig prøver man å holde seg innen 80% reglen der som på alle andre ting og trent riktig tar bikkja det så kjapt at man får belønnet hver gang.

Edit: Petra, På dekk og bli, stå og bli etc kan det være effektivt at man får belønnet hunden flere ganger for å holde posisjonen uten at den løser seg ut hver gang b.l.a

Edit 2: faktisk har jeg i hjemmelekse til klikkertrenerutdanningen at Loke skal kunne løpe frem til musematte og HOLDE posisjonen med fokus vendt frem (altså vekk fra meg) til jeg gir annen beskjed. Det ville vært bortimot umulig uten at han kunne holde posisjonen etter klikket og frem til jeg får belønnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he ja spennende med læringsfilosofi. Vi gjør jo alltid hva som lønner seg for oss.. så om du erfarer at det regner hundrelappr om du overser det grønne lyset, ja så lønner det seg for deg, men du må da se det opp i mot kjeft fra andre og ev. bot for brudd på reglene. Dette er helt i tråd med læringsfilosofien.

Jupp.. helt enig, men hunden får jo ikke kjeft for å holde posisjonen etter klikk?? Tvert om.. det regner faktisk belønning ;-)

Når hunden hører klikket har den "lov" til å avslutte det den gjorde og komme til deg for å få godbit. Hvis du f. eks. trener på å holde fast apporten, er det helt greit at hunden spytter ut apporten når du klikker. Så lenge du greier å klikke mens hunden holdt fast apporten er den den handlinge som ble fortserket. Sitat slutt

Hvis ikke hunden krøller tunga og er i ferd med å spytte ut apportbukken i det du klikker ja ;-)

Men hunden min for lov til å kaste apporten dit pepperen gror han, når klikket har kommet, helt fint det.

Men i fellesøvelser vil jeg ha sjansen til å si "flott, bra jobba! Jeg kommer med belønning til deg!" når en annen hund (kanskje en løpsk tispe) går forbi hunden min i fellesdekk og jeg står i skjul bak en bil 20 meter borte. Men det er nå meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp.. helt enig, men hunden får jo ikke kjeft for å holde posisjonen etter klikk?? Tvert om.. det regner faktisk belønning ;-)

Hvis ikke hunden krøller tunga og er i ferd med å spytte ut apportbukken i det du klikker ja ;-)

Men hunden min for lov til å kaste apporten dit pepperen gror han, når klikket har kommet, helt fint det.

Men i fellesøvelser vil jeg ha sjansen til å si "flott, bra jobba! Jeg kommer med belønning til deg!" når en annen hund (kanskje en løpsk tispe) går forbi hunden min i fellesdekk og jeg står i skjul bak en bil 20 meter borte. Men det er nå meg :-)

Ja lærerikt dette her...Sitatet er Mortens eget og belyser klikkerfilosofien slik han selv har beskrevet den. Klikk betyr "fri". Men jeg har sjekket litt rundt og man har kommet til at på "bli" øvelser..kan det være lurt å bruke godbiten direkte som forsterker. Jeg ser ikke helt poenget, men kanskje noen kan forklare meg det? Men det strider ikke mot læreprinsippene for PF/NS. Så har jeg grublet da... :) Hvorfor klikker man så først? Merete forklarte at det er for å varsle at kriteriet nå er endret!? Bakgrunn for at jeg gikk ut fra at om hunden reiste seg fra sitt når man klikket, så ble den straffet negativt(ignorert) og ev. gitt en ny kommando "sitt". Dette strider i alle fall mot læringprisippet PS/NS. Men jeg ser jo at man faktisk holder seg innenfor om hunden selv tilbyr seg å bli i posisjonen til vi kommer bort og gir den godbiten. Da krever man ikke at den sitter men bare forsterker at den selv velger det..å ja det kan kanskje være en fordel med alle som klikker rundt i hytt og pine? men etter mitt syn..må da hunden selv velge å bli fordi det lønner seg best...så kanskje vi er enige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja lærerikt dette her...Sitatet er Mortens eget og belyser klikkerfilosofien slik han selv har beskrevet den. Klikk betyr "fri". Men jeg har sjekket litt rundt og man har kommet til at på "bli" øvelser..kan det være lurt å bruke godbiten direkte som forsterker. Jeg ser ikke helt poenget, men kanskje noen kan forklare meg det? Men det strider ikke mot læreprinsippene for PF/NS. Så har jeg grublet da... :wub: Hvorfor klikker man så først? Merete forklarte at det er for å varsle at kriteriet nå er endret!? Bakgrunn for at jeg gikk ut fra at om hunden reiste seg fra sitt når man klikket, så ble den straffet negativt(ignorert) og ev. gitt en ny kommando "sitt". Dette strider i alle fall mot læringprisippet PS/NS. Men jeg ser jo at man faktisk holder seg innenfor om hunden selv tilbyr seg å bli i posisjonen til vi kommer bort og gir den godbiten. Da krever man ikke at den sitter men bare forsterker at den selv velger det..å ja det kan kanskje være en fordel med alle som klikker rundt i hytt og pine? men etter mitt syn..må da hunden selv velge å bli fordi det lønner seg best...så kanskje vi er enige...

Jeg kaller det "ny regel" eller "det som sto i klikkerkontrakten med liten skrift".

Poenget med dette er at jeg skal kunne fortelle hunden min der borte at den er flink og at belønning er på vei, uten at den bryter fellesøvelsen. Dessuten vet hunden at hvis den holder posisjonen, så kommer jeg etter en stund, stiller meg inntil og klikker. Og det klikket, det betyr BALL. Og det er så klart noe helt annet enn de dumme godbitene :D

Og det er slett ikke sånn at hunden min blir feilet på dette ofte.. Lærte den å holde posisjonen for et par år siden, og jeg kan ikke huske at den har feilet på dette i ettertid.

Kan virke "slemt", men erfaringsmessig tar de aller fleste hundene dette veldig fort! Et par repitisjoner så holder de posisjonen som tente lys :lol:

Og det er da virkelig ikke slemmere enn når vi skal ha en øvelse over på kommando?

Hvis man følger boka skal det gjøres på denne måten:

1. Gi signalet samtidig som adferden utføres frivillig

2. Gi signalet like før adferden utføres

3. Forsterk kun adferden hvis signal er gitt på forhånd

4. Gi andre signal og ikke forsterk adferden (gi riktig signal og forsterk!)

Se på punkt 3.. jeg synes det er hjerterått!

Her har vi gått og oppfordret hunden til å vise initiativ og jobbe selvstendig, og "vips!" - nå skal du ikke det mer (iallefall ikke i denne treningsøkta).

Og du så fort hundene tar det, egentlig (selv om det skjærer meg i hjertet hver gang) :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller det "ny regel" eller "det som sto i klikkerkontrakten med liten skrift".

Poenget med dette er at jeg skal kunne fortelle hunden min der borte at den er flink og at belønning er på vei, uten at den bryter fellesøvelsen. Dessuten vet hunden at hvis den holder posisjonen, så kommer jeg etter en stund, stiller meg inntil og klikker. Og det klikket, det betyr BALL. Og det er så klart noe helt annet enn de dumme godbitene :lol:

Og det er slett ikke sånn at hunden min blir feilet på dette ofte.. Lærte den å holde posisjonen for et par år siden, og jeg kan ikke huske at den har feilet på dette i ettertid.

Kan virke "slemt", men erfaringsmessig tar de aller fleste hundene dette veldig fort! Et par repitisjoner så holder de posisjonen som tente lys :wub:

Og det er da virkelig ikke slemmere enn når vi skal ha en øvelse over på kommando?

Hvis man følger boka skal det gjøres på denne måten:

1. Gi signalet samtidig som adferden utføres frivillig

2. Gi signalet like før adferden utføres

3. Forsterk kun adferden hvis signal er gitt på forhånd

4. Gi andre signal og ikke forsterk adferden (gi riktig signal og forsterk!)

Se på punkt 3.. jeg synes det er hjerterått!

Her har vi gått og oppfordret hunden til å vise initiativ og jobbe selvstendig, og "vips!" - nå skal du ikke det mer (iallefall ikke i denne treningsøkta).

Og du så fort hundene tar det, egentlig (selv om det skjærer meg i hjertet hver gang) :wub:

Godt forklart og da ser jeg jo at slik har vi trent lenge..men ikke brukt klikkeren..men et annet betinget signal. F eks "bra" som betyr forsett intill jeg klikker og belønner. Det tipset snappet jeg opp fra Karen Pryor og fungerer helt som du beskriver..men jeg er nøye på å ikke kalle det for klikkertrening, da klikkerlyden ubønnhørlig betyr.. fri belønning wow.. "Bra" i bli situasjoner er nettopp som du beskriver. Utrolig effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette er litt beslektet:

Når dere bruker avstandsbelønning; bruker dere frisignal etter klikket, eller er klikket et signal om at hunden kan styrte bort?

Blir ikke i så fall en eventuell ventetid mellom klikk og frisignal noe av det samme som Kristin beskriver?

Jeg bruker frisignal med varierende tidsrom etter klikket (uten at jeg kan begrunne hvorfor på noen fancy måte, hehe) - og hun forblir alltid i posisjon i "mellomtiden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kurs så lærte jeg om du vil at du vil at hunden skal bli liggende selv etter klikket og den reiser seg så har den feilet og da gjemmer du godbiten bak ryggen og starter på nytt.

Jeg tror det var noe med å ikke avbryte en kommando til tross for at de har fått klikket. Er dette helt feil?

Jeg har lest alle postene her, og man velger jo selv hvordan man trener dyrene sine, men je gsynes dette er feil. HAr man klikket, så skal også dyret ha en godbit. Jeg synes også det er feil da som beskrevet og ikke gi dyret godbit ....

Vil man at dyret skal ligge lenger, så venter man bare lenger før man gir klikket.

Jeg synes det er galt å si at dyret har feilet om den reiser seg etter et klikk ... det er jo det som er meningen med hele klikkertreningen :wub: At klikket avbryter handlingen og gir belønning :wub:

HAdde jeg fått denne beskjeden på kurs, hadde jeg gitt hunden godisen jeg hadde klikket fram, og bedt trener om en nærmere forklaring, og evt da forklart at slik ønsker ikke jeg og bruke klikkeren :lol:

Men alle gjør det de selv føler passer seg og sin hund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...