Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skjer på en jaktprøve?

Artemis

Recommended Posts

http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/v...D=1092037582170

Her står det reglement i alle fall. Har ikke lest den for stående fuglehunder, men den gir deg kanskje noen tips?

For retrievere kan du i tillegg finne informasjon på retrieverklubben sine hjemmesider, kanskje setter-klubbene og de andre raseklubbene for stående fuglehunder har tilsvarende informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved alle skogfuglprøver bør en ha anledning til å felle fugl. På prøver med felling er det bare tillatt med et gevær pr. parti, og dommeren avgjør om det er h*n selv eller fører som skal avfyre skudd.

Hovedkravene for å bli premiert på jaktprøve: er å selvstendig finne fugl, ta stand, og vise tilstrekkelig ro i oppflukt og under skudd (ellers er det særkrav for hver enkelt klasse).

Les reglementet fra 4.3 og nedover så står det endel om prøvemåte og bedømmelse :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan fortelle meg hvordan en jaktprøve foregår, eller er det noen som kanskje har noen gode linker? :icon_redface:

Jaktprøver deles i 3 grupper:

UK ( under 2 år )

AK ( over 2 år )

VK ( vinner klasse )

UK og AK er kvalitets klasser. Det betyr at her dømmes hunden inviduelt og det er ingen konkurranse.

Premiene er 1,2,3 AK/UK. Det er vel ca 20% av hundene på en jaktprøve som bli premiert så en 3 premie er veldig bra.

Hunden må søke selvstending, ta stand, reise på kommando og være ro i oppflukt og skudd. Det skytes enten med startpistol eller hagle. Som regel er det med start pistol.

VK er vinner klasse og her er det kun hunder med 1 AK som får delta. Dette er ren konkurranse og første man til fugl.

Selve prøven i AK/UK er lagt opp med et parti på ca 14 hunder. Man slipper to og to hunder sammen. Førere og dommeren går foran og resten av partiet litt lengre bak, slik at de ikke skal forstyrre hundene som er ute. Likevel anbefales det å ha vært på en trenings samling etc slik at hunden får trent på forstyrrende elementer bak seg ( folk snakker, hunder som bjeffer/piper etc ).

Kan også oppstå rop og skrik fra makker. Så det er smart å ha trent litt på dette. Man kan på de aller fleste jaktprøver være med som tilskuer og se.

Det finnes 3 type prøver:

Høyfjell ( UK, AK og VK )

Skogen ( Kun AK ) og her går man en og en hund ut i terrenget

Lavland ( UK, AK og VK )

Jaktprøver er kjempe gøy og ikke så skummelt som det kan virke. Folk er veldig hyggelig :imrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan fortelle meg hvordan en jaktprøve foregår, eller er det noen som kanskje har noen gode linker? ;)

Spørs jo hva slags jaktprøve du sikter på det. Jeg har retriever og stiller derfor på jaktprøver for retrievere, og da vanlig B prøve. B-prøve er kaldt vilt (dødt), A-prøve er varmt vilt, og så har vi working test som foregår med dummies. På B-prøven deler man opp i UK, NBK, AK og EK. I UK og NBK er det kun enkle markeringer, ofte en i vann, en fremadsending og et feltsøk. Man legger opp vanskelighetsgraden etter klasseinndeling. Hvis man feiler på en oppgave får man en annen oppgave som regel. Man får premier som individ og i gruppe, og når man har en første premie i UK/NBK kan man gå videre til AK.

A-prøver skal jeg ikke legge ut om, har ikke stilt eller vært med på varmtviltsprøve enda. Working test er delt opp i Begynnerklasse, åpen klasse og vinnerklasse. Man går igjennom 5 poster med ulike oppgaver hvor man kan få 20 poeng på hver post. F.eks: Post 1 kan være enkel markering på myr, post 2 kan være fremadsending med skudd, post 3 kan være vannmarkering, post 4 kan være markering på en eng, osv osv. Working test er uoffisielt, men samtidig "tellende" i retrieverklubben.

Kort og godt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hva slags jaktprøve du sikter på det. Jeg har retriever og stiller derfor på jaktprøver for retrievere, og da vanlig B prøve. B-prøve er kaldt vilt (dødt), A-prøve er varmt vilt, og så har vi working test som foregår med dummies. På B-prøven deler man opp i UK, NBK, AK og EK. I UK og NBK er det kun enkle markeringer, ofte en i vann, en fremadsending og et feltsøk. Man legger opp vanskelighetsgraden etter klasseinndeling. Hvis man feiler på en oppgave får man en annen oppgave som regel. Man får premier som individ og i gruppe, og når man har en første premie i UK/NBK kan man gå videre til AK.

A-prøver skal jeg ikke legge ut om, har ikke stilt eller vært med på varmtviltsprøve enda. Working test er delt opp i Begynnerklasse, åpen klasse og vinnerklasse. Man går igjennom 5 poster med ulike oppgaver hvor man kan få 20 poeng på hver post. F.eks: Post 1 kan være enkel markering på myr, post 2 kan være fremadsending med skudd, post 3 kan være vannmarkering, post 4 kan være markering på en eng, osv osv. Working test er uoffisielt, men samtidig "tellende" i retrieverklubben.

Kort og godt :angry:

men man må ikke være jeger for å trene til jaktprøver? bare for å konkurrere og ha det gøy tenker jeg på da, eller må man kunne masse om jakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men man må ikke være jeger for å trene til jaktprøver? bare for å konkurrere og ha det gøy tenker jeg på da, eller må man kunne masse om jakt?

Man må ikke være jeger for å trene på at hunden oppsøker gjenstand/fugl og kommer tilbake med den :lol: Man må ikke kunne masse om jakt heller for å trene apport/feltsøk osv, men de fleste som driver med dette har jo en viss interesse for det og med interesse følger kunnskap.

Det er kun på praktisk jakt at man faktisk skyter fugl og sender hunden for å hente varmt, nyskutt vilt. Selv da trenger man ikke å være jeger, det er alltid en skytter som er "ansatt" for å skyte - mens vi førere sender hundene ut for å hente viltet. Apporterende fuglehunder jobber etter skudd og sammen med fører, og jakten foregår på en helt annen måte enn med stående fuglehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke være jeger for å trene på at hunden oppsøker gjenstand/fugl og kommer tilbake med den :) Man må ikke kunne masse om jakt heller for å trene apport/feltsøk osv, men de fleste som driver med dette har jo en viss interesse for det og med interesse følger kunnskap.

Det er kun på praktisk jakt at man faktisk skyter fugl og sender hunden for å hente varmt, nyskutt vilt. Selv da trenger man ikke å være jeger, det er alltid en skytter som er "ansatt" for å skyte - mens vi førere sender hundene ut for å hente viltet. Apporterende fuglehunder jobber etter skudd og sammen med fører, og jakten foregår på en helt annen måte enn med stående fuglehunder.

oki :D takk for utfyllende svar. Jeg vurderer som sagt å skaffe meg hund nr 2 og om det blir en toller vil jeg gjerne trene til jaktprøver. Og faren min jakter jo selv, så da kan jeg få trent på ekte fugl også :D

Men er det vanlige klubber som holder sånne kurs? noen tips til noen her på østlandet. Rundt i akershus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki :) takk for utfyllende svar. Jeg vurderer som sagt å skaffe meg hund nr 2 og om det blir en toller vil jeg gjerne trene til jaktprøver. Og faren min jakter jo selv, så da kan jeg få trent på ekte fugl også :D

Men er det vanlige klubber som holder sånne kurs? noen tips til noen her på østlandet. Rundt i akershus?

Norsk Retrieverklubb holder sentralt jaktkurs en gang i året, har ikke vært der selv men folk sier det er lærerikt hvis man er nybegynner eller har valp/unghund. Ellers så er det mange lokale retrieverklubber som er aktive med ukentlige treninger og noen arrangerer kurs og treningssamlinger. Moro at du vurderer toller, og tenker på jakttrening. De kan bli flotte jakthunder (spesielt på andejakt) når de kommer i de rette hendene. Som andre jaktraser har de lett for å bygge opp stress i jaktsituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Retrieverklubb holder sentralt jaktkurs en gang i året, har ikke vært der selv men folk sier det er lærerikt hvis man er nybegynner eller har valp/unghund. Ellers så er det mange lokale retrieverklubber som er aktive med ukentlige treninger og noen arrangerer kurs og treningssamlinger. Moro at du vurderer toller, og tenker på jakttrening. De kan bli flotte jakthunder (spesielt på andejakt) når de kommer i de rette hendene. Som andre jaktraser har de lett for å bygge opp stress i jaktsituasjon.

kan jo hende pappa vil låne den når han er på andejakt :) (de egner seg vel kanskje ikke på f.eks rype jakt, og jakt på skogsfugl? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

UK og AK er kvalitets klasser. Det betyr at her dømmes hunden inviduelt og det er ingen konkurranse.

Premiene er 1,2,3 AK/UK. Det er vel ca 20% av hundene på en jaktprøve som bli premiert så en 3 premie er veldig bra.

Veldig bra innlegg, men akkurat dette om at en 3.AK er veldig bra er en sannhet med modifikasjoner. Jeg kjenner ikke en eneste jeger (og jeg kjenner endel jegere ja) som ville vært glad og fornøyd med 2. eller 3. AK annet enn på en "fersk" jakthund uten prøveerfaring. På en hund som tidligere kun har konkurrert i unghundklassen vil man kanskje bli hoppende glad for den første ak-premieringen, men etter en stund i gamet vil fort en andre eller tredje AK bli en slik "jaja, det gikk ikke helt bra idag"

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg, men akkurat dette om at en 3.AK er veldig bra er en sannhet med modifikasjoner. Jeg kjenner ikke en eneste jeger (og jeg kjenner endel jegere ja) som ville vært glad og fornøyd med 2. eller 3. AK annet enn på en "fersk" jakthund uten prøveerfaring. På en hund som tidligere kun har konkurrert i unghundklassen vil man kanskje bli hoppende glad for den første ak-premieringen, men etter en stund i gamet vil fort en andre eller tredje AK bli en slik "jaja, det gikk ikke helt bra idag"

mvh

HeliX

Jeg er enig i det.

Ville ikke vært fornøyd med 2 eller 3 AK selv ( det er mer ok liksom, ikke helt dagen vår i dag)

Men for en vanlig jeger som ikke er spesielt intr. i prøver og ikke skal konkurrere videre så er jo 2-3 AK bra. Det er jo tross alt en premie

Men så klart, skal man bli værende i gamet må man jo sikte mot 1 AK og VK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...