Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skjer på en jaktprøve?


Artemis

Recommended Posts

http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/v...D=1092037582170

Her står det reglement i alle fall. Har ikke lest den for stående fuglehunder, men den gir deg kanskje noen tips?

For retrievere kan du i tillegg finne informasjon på retrieverklubben sine hjemmesider, kanskje setter-klubbene og de andre raseklubbene for stående fuglehunder har tilsvarende informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved alle skogfuglprøver bør en ha anledning til å felle fugl. På prøver med felling er det bare tillatt med et gevær pr. parti, og dommeren avgjør om det er h*n selv eller fører som skal avfyre skudd.

Hovedkravene for å bli premiert på jaktprøve: er å selvstendig finne fugl, ta stand, og vise tilstrekkelig ro i oppflukt og under skudd (ellers er det særkrav for hver enkelt klasse).

Les reglementet fra 4.3 og nedover så står det endel om prøvemåte og bedømmelse :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan fortelle meg hvordan en jaktprøve foregår, eller er det noen som kanskje har noen gode linker? :icon_redface:

Jaktprøver deles i 3 grupper:

UK ( under 2 år )

AK ( over 2 år )

VK ( vinner klasse )

UK og AK er kvalitets klasser. Det betyr at her dømmes hunden inviduelt og det er ingen konkurranse.

Premiene er 1,2,3 AK/UK. Det er vel ca 20% av hundene på en jaktprøve som bli premiert så en 3 premie er veldig bra.

Hunden må søke selvstending, ta stand, reise på kommando og være ro i oppflukt og skudd. Det skytes enten med startpistol eller hagle. Som regel er det med start pistol.

VK er vinner klasse og her er det kun hunder med 1 AK som får delta. Dette er ren konkurranse og første man til fugl.

Selve prøven i AK/UK er lagt opp med et parti på ca 14 hunder. Man slipper to og to hunder sammen. Førere og dommeren går foran og resten av partiet litt lengre bak, slik at de ikke skal forstyrre hundene som er ute. Likevel anbefales det å ha vært på en trenings samling etc slik at hunden får trent på forstyrrende elementer bak seg ( folk snakker, hunder som bjeffer/piper etc ).

Kan også oppstå rop og skrik fra makker. Så det er smart å ha trent litt på dette. Man kan på de aller fleste jaktprøver være med som tilskuer og se.

Det finnes 3 type prøver:

Høyfjell ( UK, AK og VK )

Skogen ( Kun AK ) og her går man en og en hund ut i terrenget

Lavland ( UK, AK og VK )

Jaktprøver er kjempe gøy og ikke så skummelt som det kan virke. Folk er veldig hyggelig :imrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan fortelle meg hvordan en jaktprøve foregår, eller er det noen som kanskje har noen gode linker? ;)

Spørs jo hva slags jaktprøve du sikter på det. Jeg har retriever og stiller derfor på jaktprøver for retrievere, og da vanlig B prøve. B-prøve er kaldt vilt (dødt), A-prøve er varmt vilt, og så har vi working test som foregår med dummies. På B-prøven deler man opp i UK, NBK, AK og EK. I UK og NBK er det kun enkle markeringer, ofte en i vann, en fremadsending og et feltsøk. Man legger opp vanskelighetsgraden etter klasseinndeling. Hvis man feiler på en oppgave får man en annen oppgave som regel. Man får premier som individ og i gruppe, og når man har en første premie i UK/NBK kan man gå videre til AK.

A-prøver skal jeg ikke legge ut om, har ikke stilt eller vært med på varmtviltsprøve enda. Working test er delt opp i Begynnerklasse, åpen klasse og vinnerklasse. Man går igjennom 5 poster med ulike oppgaver hvor man kan få 20 poeng på hver post. F.eks: Post 1 kan være enkel markering på myr, post 2 kan være fremadsending med skudd, post 3 kan være vannmarkering, post 4 kan være markering på en eng, osv osv. Working test er uoffisielt, men samtidig "tellende" i retrieverklubben.

Kort og godt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hva slags jaktprøve du sikter på det. Jeg har retriever og stiller derfor på jaktprøver for retrievere, og da vanlig B prøve. B-prøve er kaldt vilt (dødt), A-prøve er varmt vilt, og så har vi working test som foregår med dummies. På B-prøven deler man opp i UK, NBK, AK og EK. I UK og NBK er det kun enkle markeringer, ofte en i vann, en fremadsending og et feltsøk. Man legger opp vanskelighetsgraden etter klasseinndeling. Hvis man feiler på en oppgave får man en annen oppgave som regel. Man får premier som individ og i gruppe, og når man har en første premie i UK/NBK kan man gå videre til AK.

A-prøver skal jeg ikke legge ut om, har ikke stilt eller vært med på varmtviltsprøve enda. Working test er delt opp i Begynnerklasse, åpen klasse og vinnerklasse. Man går igjennom 5 poster med ulike oppgaver hvor man kan få 20 poeng på hver post. F.eks: Post 1 kan være enkel markering på myr, post 2 kan være fremadsending med skudd, post 3 kan være vannmarkering, post 4 kan være markering på en eng, osv osv. Working test er uoffisielt, men samtidig "tellende" i retrieverklubben.

Kort og godt :angry:

men man må ikke være jeger for å trene til jaktprøver? bare for å konkurrere og ha det gøy tenker jeg på da, eller må man kunne masse om jakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men man må ikke være jeger for å trene til jaktprøver? bare for å konkurrere og ha det gøy tenker jeg på da, eller må man kunne masse om jakt?

Man må ikke være jeger for å trene på at hunden oppsøker gjenstand/fugl og kommer tilbake med den :lol: Man må ikke kunne masse om jakt heller for å trene apport/feltsøk osv, men de fleste som driver med dette har jo en viss interesse for det og med interesse følger kunnskap.

Det er kun på praktisk jakt at man faktisk skyter fugl og sender hunden for å hente varmt, nyskutt vilt. Selv da trenger man ikke å være jeger, det er alltid en skytter som er "ansatt" for å skyte - mens vi førere sender hundene ut for å hente viltet. Apporterende fuglehunder jobber etter skudd og sammen med fører, og jakten foregår på en helt annen måte enn med stående fuglehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke være jeger for å trene på at hunden oppsøker gjenstand/fugl og kommer tilbake med den :) Man må ikke kunne masse om jakt heller for å trene apport/feltsøk osv, men de fleste som driver med dette har jo en viss interesse for det og med interesse følger kunnskap.

Det er kun på praktisk jakt at man faktisk skyter fugl og sender hunden for å hente varmt, nyskutt vilt. Selv da trenger man ikke å være jeger, det er alltid en skytter som er "ansatt" for å skyte - mens vi førere sender hundene ut for å hente viltet. Apporterende fuglehunder jobber etter skudd og sammen med fører, og jakten foregår på en helt annen måte enn med stående fuglehunder.

oki :D takk for utfyllende svar. Jeg vurderer som sagt å skaffe meg hund nr 2 og om det blir en toller vil jeg gjerne trene til jaktprøver. Og faren min jakter jo selv, så da kan jeg få trent på ekte fugl også :D

Men er det vanlige klubber som holder sånne kurs? noen tips til noen her på østlandet. Rundt i akershus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki :) takk for utfyllende svar. Jeg vurderer som sagt å skaffe meg hund nr 2 og om det blir en toller vil jeg gjerne trene til jaktprøver. Og faren min jakter jo selv, så da kan jeg få trent på ekte fugl også :D

Men er det vanlige klubber som holder sånne kurs? noen tips til noen her på østlandet. Rundt i akershus?

Norsk Retrieverklubb holder sentralt jaktkurs en gang i året, har ikke vært der selv men folk sier det er lærerikt hvis man er nybegynner eller har valp/unghund. Ellers så er det mange lokale retrieverklubber som er aktive med ukentlige treninger og noen arrangerer kurs og treningssamlinger. Moro at du vurderer toller, og tenker på jakttrening. De kan bli flotte jakthunder (spesielt på andejakt) når de kommer i de rette hendene. Som andre jaktraser har de lett for å bygge opp stress i jaktsituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Retrieverklubb holder sentralt jaktkurs en gang i året, har ikke vært der selv men folk sier det er lærerikt hvis man er nybegynner eller har valp/unghund. Ellers så er det mange lokale retrieverklubber som er aktive med ukentlige treninger og noen arrangerer kurs og treningssamlinger. Moro at du vurderer toller, og tenker på jakttrening. De kan bli flotte jakthunder (spesielt på andejakt) når de kommer i de rette hendene. Som andre jaktraser har de lett for å bygge opp stress i jaktsituasjon.

kan jo hende pappa vil låne den når han er på andejakt :) (de egner seg vel kanskje ikke på f.eks rype jakt, og jakt på skogsfugl? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

UK og AK er kvalitets klasser. Det betyr at her dømmes hunden inviduelt og det er ingen konkurranse.

Premiene er 1,2,3 AK/UK. Det er vel ca 20% av hundene på en jaktprøve som bli premiert så en 3 premie er veldig bra.

Veldig bra innlegg, men akkurat dette om at en 3.AK er veldig bra er en sannhet med modifikasjoner. Jeg kjenner ikke en eneste jeger (og jeg kjenner endel jegere ja) som ville vært glad og fornøyd med 2. eller 3. AK annet enn på en "fersk" jakthund uten prøveerfaring. På en hund som tidligere kun har konkurrert i unghundklassen vil man kanskje bli hoppende glad for den første ak-premieringen, men etter en stund i gamet vil fort en andre eller tredje AK bli en slik "jaja, det gikk ikke helt bra idag"

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg, men akkurat dette om at en 3.AK er veldig bra er en sannhet med modifikasjoner. Jeg kjenner ikke en eneste jeger (og jeg kjenner endel jegere ja) som ville vært glad og fornøyd med 2. eller 3. AK annet enn på en "fersk" jakthund uten prøveerfaring. På en hund som tidligere kun har konkurrert i unghundklassen vil man kanskje bli hoppende glad for den første ak-premieringen, men etter en stund i gamet vil fort en andre eller tredje AK bli en slik "jaja, det gikk ikke helt bra idag"

mvh

HeliX

Jeg er enig i det.

Ville ikke vært fornøyd med 2 eller 3 AK selv ( det er mer ok liksom, ikke helt dagen vår i dag)

Men for en vanlig jeger som ikke er spesielt intr. i prøver og ikke skal konkurrere videre så er jo 2-3 AK bra. Det er jo tross alt en premie

Men så klart, skal man bli værende i gamet må man jo sikte mot 1 AK og VK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jeg har brukt silver shade-dekken til hest om sommeren, og min erfaring er positiv. Materialet reflekterer sollys godt og bidrar til å holde hesten kjøligere, spesielt på veldig varme dager. Det gir også en viss beskyttelse mot insekter, selv om det ikke erstatter et eget fluedekken. Det er viktig å velge riktig størrelse og sikre at det sitter godt, slik at det ikke gnager. Jeg opplevde at hesten virket mer komfortabel, særlig under opphold på beite i solsteiken.
    • Lyden av ordet diary..  Vurderte i går å oppdatere om suksessen med ris, havregrøt, gulrot og brokkoli mos, ren kyllingfilet og egg, med en gradvis reintrodusering av tørrfor. Etter 2x kakao kunstverk av perfekt konsistens, som bare var å plukke fra gresset uten any smear, så det ut som en suksess, og Ede fikk V&H blandet med litt gulrotmos til kvelds. I morges viste det seg at jeg var litt snar med å trekke konklusjoner i går, og min vurderingsevne før morgenkaffe er heller ikke noe å skryte av. Det første som kom ut var fint, så jeg avfeide den siste klatten med softis som ingenting. ..og jeg glemte å tenke på at Ede ikke har fått intimbarbering på en stund. Rævskjegget hadde rukket gro nok til å kunne forveksles med ansiktet på en nykonvertert islamist, noe jeg smertelig ble gjort oppmerksom på da jeg noen timer senere måtte tørke stumpen hans fra en ladning med viskositet lik brun kjøttkakesaus ved 278°K. Det som først så ut som en grei tørkejobb viste seg å være det verste tilfellet av danglebær jeg ikke har hørt om før. Ord kan vanskelig beskrive den følgende halvtimen.  Det ble tørket og vasket og lugget i det nyanlagte talibanskjegget uten antydning til å nærme seg måloppnåelse. Ede begynte bli sår i stumpen og protesterte mot behandlingen, men forstod alvoret i situasjonen og samarbeidet tålmodig for å la meg prøve fikse problemet med dobbel effileringssaks, noe som heller ikke var noen quick fix. Vurderer begynne kalle ham Harald nå, etter Harald Hårfagre. Etter at effileringssaksen hadde gjort hva den kunne, så var det fortsatt en absurd mengde småsmuler av brun sement stuck i fløyelen rundt kaviarstjerna på den heltemodige pompen. Å finne frem sjampoen hadde liknende effekt på Ede som på røverne i Kardemommeby. Den heltemodige roen og tålmodigheten slo over i engstelse og han ville ikke samarbeide mer. Fordi han er hjernevasket fra barnsben til å forbinde dusjen med mat, så gikk han allikevel med på å la meg lukke døren bak ham, i håp om lysere tider, men forstod han var fanget i en felle øyeblikket etter, da jeg skrudde på dusjen uten at det luktet mat der inne. Ikke tale om at han ville gå med på det der. Han er for stor til å kunne tvinges nå, så å få den stumpen der inn over kantene på dusjsonen var det bare å glemme. Løsningen ble å massere inn sjampoen midt på gulvet og omstendelig vaske den ut igjen med vaskekluter og håndklær i flertall, mens han benyttet anledningen til å styrketrene muskulaturen rundt halefestet for å være bedre rustet til fremtidige konflikter av samme art.  Da det begynte vibrere truende i halsbåndet var jobben heldigvis gjort.  Nå som veslefjeset er rent og pent og utenfor PSTs søkelys, så er neste oppgave på tapetet å overbevise Harald om at det å stå stille med halen hevet mens jeg romsterer rundt analåpningen hans med en oppladbar, vibrerende, rosa plastdings er nødvendig for å gjøre neste tømming av belgen til en mindre traumatisk opplevelse for oss begge. ..med gulrot- og havregrøt som "lokkemiddel". Godt han ikke kan skrive Finn-annonser for omplassering eller ringe Dyrebeskyttelsen selv. 
    • Jeg tror nok forslaget var å få ny hund umiddelbart etter du har mistet den du har, ikke før. Det er fordeler og ulemper. Og ikke minst, folk er forskjellige.  Nå kan ikke jeg få ny hund pga. sykdom, men selv om jeg hadde kunnet det hadde jeg nok brukt god tid før neste kom i hus. Nå er det to år(!) siden vi mistet våre, og jeg kjenner jeg er mentalt klar for en ny hund. Men for min del sier helsa nei da, så det blir ikke med det første. Uansett tenker jeg det viktigste er å sette pris på den tiden man har, og ta vare på minnene når de er borte.
    • Tankk. Skal sjekke Librela. Når det gjelder ny hund så har jeg faktisk fått det forslaget av en del. Men hu blir sjalu på andre hunder hvis jeg er for "overstrømmende" så det blir evt om lenge til.
    • Fin tradisjon! Har ikke pleid å sette noen spesielle mål for hundeholdet, men kanskje det kan hjelpe på motivasjonen for ulike ting. Så, her er mine ikke så ambisiøse mål for resten av 2025 (om enn litt sent, hehe): - Har en del hundebøker liggende som jeg gjerne vil komme gjennom. Jeg leser igrunn lite bøker generelt, så blir ganske fornøyd hvis jeg kommer gjennom 2 i løpet av de neste 5 månedene - Sydney har muligens ikke så altfor lenge igjen, så hovedmålet blir å gi henne en så god pensjonisttilværelse som mulig og gjøre mitt beste for å holde henne i god helse.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...