Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skjer på en jaktprøve?


Artemis

Recommended Posts

http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/v...D=1092037582170

Her står det reglement i alle fall. Har ikke lest den for stående fuglehunder, men den gir deg kanskje noen tips?

For retrievere kan du i tillegg finne informasjon på retrieverklubben sine hjemmesider, kanskje setter-klubbene og de andre raseklubbene for stående fuglehunder har tilsvarende informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved alle skogfuglprøver bør en ha anledning til å felle fugl. På prøver med felling er det bare tillatt med et gevær pr. parti, og dommeren avgjør om det er h*n selv eller fører som skal avfyre skudd.

Hovedkravene for å bli premiert på jaktprøve: er å selvstendig finne fugl, ta stand, og vise tilstrekkelig ro i oppflukt og under skudd (ellers er det særkrav for hver enkelt klasse).

Les reglementet fra 4.3 og nedover så står det endel om prøvemåte og bedømmelse :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan fortelle meg hvordan en jaktprøve foregår, eller er det noen som kanskje har noen gode linker? :icon_redface:

Jaktprøver deles i 3 grupper:

UK ( under 2 år )

AK ( over 2 år )

VK ( vinner klasse )

UK og AK er kvalitets klasser. Det betyr at her dømmes hunden inviduelt og det er ingen konkurranse.

Premiene er 1,2,3 AK/UK. Det er vel ca 20% av hundene på en jaktprøve som bli premiert så en 3 premie er veldig bra.

Hunden må søke selvstending, ta stand, reise på kommando og være ro i oppflukt og skudd. Det skytes enten med startpistol eller hagle. Som regel er det med start pistol.

VK er vinner klasse og her er det kun hunder med 1 AK som får delta. Dette er ren konkurranse og første man til fugl.

Selve prøven i AK/UK er lagt opp med et parti på ca 14 hunder. Man slipper to og to hunder sammen. Førere og dommeren går foran og resten av partiet litt lengre bak, slik at de ikke skal forstyrre hundene som er ute. Likevel anbefales det å ha vært på en trenings samling etc slik at hunden får trent på forstyrrende elementer bak seg ( folk snakker, hunder som bjeffer/piper etc ).

Kan også oppstå rop og skrik fra makker. Så det er smart å ha trent litt på dette. Man kan på de aller fleste jaktprøver være med som tilskuer og se.

Det finnes 3 type prøver:

Høyfjell ( UK, AK og VK )

Skogen ( Kun AK ) og her går man en og en hund ut i terrenget

Lavland ( UK, AK og VK )

Jaktprøver er kjempe gøy og ikke så skummelt som det kan virke. Folk er veldig hyggelig :imrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan fortelle meg hvordan en jaktprøve foregår, eller er det noen som kanskje har noen gode linker? ;)

Spørs jo hva slags jaktprøve du sikter på det. Jeg har retriever og stiller derfor på jaktprøver for retrievere, og da vanlig B prøve. B-prøve er kaldt vilt (dødt), A-prøve er varmt vilt, og så har vi working test som foregår med dummies. På B-prøven deler man opp i UK, NBK, AK og EK. I UK og NBK er det kun enkle markeringer, ofte en i vann, en fremadsending og et feltsøk. Man legger opp vanskelighetsgraden etter klasseinndeling. Hvis man feiler på en oppgave får man en annen oppgave som regel. Man får premier som individ og i gruppe, og når man har en første premie i UK/NBK kan man gå videre til AK.

A-prøver skal jeg ikke legge ut om, har ikke stilt eller vært med på varmtviltsprøve enda. Working test er delt opp i Begynnerklasse, åpen klasse og vinnerklasse. Man går igjennom 5 poster med ulike oppgaver hvor man kan få 20 poeng på hver post. F.eks: Post 1 kan være enkel markering på myr, post 2 kan være fremadsending med skudd, post 3 kan være vannmarkering, post 4 kan være markering på en eng, osv osv. Working test er uoffisielt, men samtidig "tellende" i retrieverklubben.

Kort og godt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hva slags jaktprøve du sikter på det. Jeg har retriever og stiller derfor på jaktprøver for retrievere, og da vanlig B prøve. B-prøve er kaldt vilt (dødt), A-prøve er varmt vilt, og så har vi working test som foregår med dummies. På B-prøven deler man opp i UK, NBK, AK og EK. I UK og NBK er det kun enkle markeringer, ofte en i vann, en fremadsending og et feltsøk. Man legger opp vanskelighetsgraden etter klasseinndeling. Hvis man feiler på en oppgave får man en annen oppgave som regel. Man får premier som individ og i gruppe, og når man har en første premie i UK/NBK kan man gå videre til AK.

A-prøver skal jeg ikke legge ut om, har ikke stilt eller vært med på varmtviltsprøve enda. Working test er delt opp i Begynnerklasse, åpen klasse og vinnerklasse. Man går igjennom 5 poster med ulike oppgaver hvor man kan få 20 poeng på hver post. F.eks: Post 1 kan være enkel markering på myr, post 2 kan være fremadsending med skudd, post 3 kan være vannmarkering, post 4 kan være markering på en eng, osv osv. Working test er uoffisielt, men samtidig "tellende" i retrieverklubben.

Kort og godt :angry:

men man må ikke være jeger for å trene til jaktprøver? bare for å konkurrere og ha det gøy tenker jeg på da, eller må man kunne masse om jakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men man må ikke være jeger for å trene til jaktprøver? bare for å konkurrere og ha det gøy tenker jeg på da, eller må man kunne masse om jakt?

Man må ikke være jeger for å trene på at hunden oppsøker gjenstand/fugl og kommer tilbake med den :lol: Man må ikke kunne masse om jakt heller for å trene apport/feltsøk osv, men de fleste som driver med dette har jo en viss interesse for det og med interesse følger kunnskap.

Det er kun på praktisk jakt at man faktisk skyter fugl og sender hunden for å hente varmt, nyskutt vilt. Selv da trenger man ikke å være jeger, det er alltid en skytter som er "ansatt" for å skyte - mens vi førere sender hundene ut for å hente viltet. Apporterende fuglehunder jobber etter skudd og sammen med fører, og jakten foregår på en helt annen måte enn med stående fuglehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke være jeger for å trene på at hunden oppsøker gjenstand/fugl og kommer tilbake med den :) Man må ikke kunne masse om jakt heller for å trene apport/feltsøk osv, men de fleste som driver med dette har jo en viss interesse for det og med interesse følger kunnskap.

Det er kun på praktisk jakt at man faktisk skyter fugl og sender hunden for å hente varmt, nyskutt vilt. Selv da trenger man ikke å være jeger, det er alltid en skytter som er "ansatt" for å skyte - mens vi førere sender hundene ut for å hente viltet. Apporterende fuglehunder jobber etter skudd og sammen med fører, og jakten foregår på en helt annen måte enn med stående fuglehunder.

oki :D takk for utfyllende svar. Jeg vurderer som sagt å skaffe meg hund nr 2 og om det blir en toller vil jeg gjerne trene til jaktprøver. Og faren min jakter jo selv, så da kan jeg få trent på ekte fugl også :D

Men er det vanlige klubber som holder sånne kurs? noen tips til noen her på østlandet. Rundt i akershus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki :) takk for utfyllende svar. Jeg vurderer som sagt å skaffe meg hund nr 2 og om det blir en toller vil jeg gjerne trene til jaktprøver. Og faren min jakter jo selv, så da kan jeg få trent på ekte fugl også :D

Men er det vanlige klubber som holder sånne kurs? noen tips til noen her på østlandet. Rundt i akershus?

Norsk Retrieverklubb holder sentralt jaktkurs en gang i året, har ikke vært der selv men folk sier det er lærerikt hvis man er nybegynner eller har valp/unghund. Ellers så er det mange lokale retrieverklubber som er aktive med ukentlige treninger og noen arrangerer kurs og treningssamlinger. Moro at du vurderer toller, og tenker på jakttrening. De kan bli flotte jakthunder (spesielt på andejakt) når de kommer i de rette hendene. Som andre jaktraser har de lett for å bygge opp stress i jaktsituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Retrieverklubb holder sentralt jaktkurs en gang i året, har ikke vært der selv men folk sier det er lærerikt hvis man er nybegynner eller har valp/unghund. Ellers så er det mange lokale retrieverklubber som er aktive med ukentlige treninger og noen arrangerer kurs og treningssamlinger. Moro at du vurderer toller, og tenker på jakttrening. De kan bli flotte jakthunder (spesielt på andejakt) når de kommer i de rette hendene. Som andre jaktraser har de lett for å bygge opp stress i jaktsituasjon.

kan jo hende pappa vil låne den når han er på andejakt :) (de egner seg vel kanskje ikke på f.eks rype jakt, og jakt på skogsfugl? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

UK og AK er kvalitets klasser. Det betyr at her dømmes hunden inviduelt og det er ingen konkurranse.

Premiene er 1,2,3 AK/UK. Det er vel ca 20% av hundene på en jaktprøve som bli premiert så en 3 premie er veldig bra.

Veldig bra innlegg, men akkurat dette om at en 3.AK er veldig bra er en sannhet med modifikasjoner. Jeg kjenner ikke en eneste jeger (og jeg kjenner endel jegere ja) som ville vært glad og fornøyd med 2. eller 3. AK annet enn på en "fersk" jakthund uten prøveerfaring. På en hund som tidligere kun har konkurrert i unghundklassen vil man kanskje bli hoppende glad for den første ak-premieringen, men etter en stund i gamet vil fort en andre eller tredje AK bli en slik "jaja, det gikk ikke helt bra idag"

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg, men akkurat dette om at en 3.AK er veldig bra er en sannhet med modifikasjoner. Jeg kjenner ikke en eneste jeger (og jeg kjenner endel jegere ja) som ville vært glad og fornøyd med 2. eller 3. AK annet enn på en "fersk" jakthund uten prøveerfaring. På en hund som tidligere kun har konkurrert i unghundklassen vil man kanskje bli hoppende glad for den første ak-premieringen, men etter en stund i gamet vil fort en andre eller tredje AK bli en slik "jaja, det gikk ikke helt bra idag"

mvh

HeliX

Jeg er enig i det.

Ville ikke vært fornøyd med 2 eller 3 AK selv ( det er mer ok liksom, ikke helt dagen vår i dag)

Men for en vanlig jeger som ikke er spesielt intr. i prøver og ikke skal konkurrere videre så er jo 2-3 AK bra. Det er jo tross alt en premie

Men så klart, skal man bli værende i gamet må man jo sikte mot 1 AK og VK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...