Gå til innhold
Hundesonen.no

Tollervalper?


hundeboms

Recommended Posts

Hmm. Dere syns jeg er fæl. Ja ja, Anders. Det er du som har støtten her og det er jo et bra tegn! :( Jeg er da ikke noen hurpe og det er da ikke min skyld at Ane har et liv og ikke jeg :devilbanana: . Nei, det er helt klart at så lenge jeg vet at Fibi har fått sitt, er det ikke noe i veien for å gå på kino eller til venner eller hva det nå er, og la bikkja være hjemme!

Men jeg mener fremdeles at det er en livsstil å ha hund! Man må sette seg inn i ulike treningsteorier. Kurse seg selv og bikkja (hvis man ikke kan alt fra før. Hvem kan det?) og trene både det ene og det andre utenom kurser og turer. Klart det tar tid også utenom den faktiske tiden man er aktivt med hunden!

Men nå er det snakk om en ung mann som ønsker seg en rimelig krevende hund og jeg har en godklump i ermet, som jeg må være helt sikker på at jeg skal ta fram, før jeg gjør det.

Stakkars Anders som blir vurdert i full offentlighet :P !

Nei, jeg inviterer deg herved med på en lang tur, der vi kan diskutere hund generellt og toller spesielt og så får vi se om interessen for toller er like stor etterpå! Jeg anbefaler også som tidligere nevnt å stille opp på tollertreff på søndag klokka elleve. Det blir vel ikke førstkommende, men neste, det da! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Ida jeg. Man må tenke seg om før man skaffer seg en toller - eller retriever generelt. Det er mange som undervurderer retrieverne. De har en veldig vilter unghundperiode, hvor de finner på egne ting om de ikke blir aktivisert.

Det er forskjellig hvor mye man gjør utav hundeholdet sitt, men jeg syns at hvis man skaffer seg en såpass aktiv hund som en retriever så bør man gjøre noe mer enn bare en rusletur i nabolaget. Man bør aktivisere den psykisk - enten med apportering, spor, lydighet, agility eller noe annet. Og det tar tid, det tar planlegging og det å ha en hund som man skal trene aktivt går selvsagt utover andre ting!

Selv syns jeg ikke det virker særlig gjennomtenkt av Anders å spørre om hvor han kan få "søte tollere med masse pels" - hvorfor - bortsett fra pelsen og utseendet - er det tolleren du syns vil egne seg godt for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg mener fremdeles at det er en livsstil å ha hund! Man må sette seg inn i ulike treningsteorier. Kurse seg selv og bikkja (hvis man ikke kan alt fra før. Hvem kan det?) og trene både det ene og det andre utenom kurser og turer. Klart det tar tid også utenom den faktiske tiden man er aktivt med hunden!

Hvor mange gjør egentlig dette, sånn regnet i prosent av totale hundeeiere i Norge?

Men ja, toller er ikke den minst krevende retrieveren. Hadde valgt en tispe om jeg skulle hatt rasen, fordom kanskje, men har inntrykk av at mange tollerhanner er overhormonelle (eller kanskje bare uoppdragne?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange gjør egentlig dette, sånn regnet i prosent av totale hundeeiere i Norge?

Men ja, toller er ikke den minst krevende retrieveren. Hadde valgt en tispe om jeg skulle hatt rasen, fordom kanskje, men har inntrykk av at mange tollerhanner er overhormonelle (eller kanskje bare uoppdragne?)

Mamma (Ida) gjør det, og det står det respekt av.. Men jeg tror også at de færreste lever sånn, emn alikevel har både en fin hund og et fint liv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma (Ida) gjør det, og det står det respekt av.. Men jeg tror også at de færreste lever sånn, emn alikevel har både en fin hund og et fint liv...

Jeg har da et fint liv, men det er et hundeliv :( ! Og her er det jeg som er i den "heldige" situasjonen at jeg ble gitt muligheten til å anbefale en hund til en ung mann og en ung mann til en hund og dermed er jeg også i en posisjon der jeg kan stille visse krav!

Aldri i livet om jeg vil anbefale toller til noen som ikke kan mye om rotrening og prinsippene rundt feilfri læring, eller er villig til å sette seg inn i dette! Jeg tror mange tollereiere (også hannhundeiere) har alt for lite kunnskap om rasen og dermed feilstimulerer og bidrar til rasens -etterhvert- noe frynsete rykte! :devilbanana:

Det er ikke så viktig for meg om de fleste ikke bruker så mye tid og krefter på hunden sin, men der jeg har et ansvar, må jeg ta det! :P

Takk, wesminster. Trodde nesten jeg var begynt å bli ei skikkelig bitch, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund er en livsstil uansett hvilke rase man lever med. Hundeholder blir slik man gjør det til selv.

Selvfølgelig er toller en krevende rase, slik som de fleste retriverrasene er! Men dette tenker nok anders igjennom lenge før han evt skaffer seg en valp.

En hund tar etter eieren. Er eieren lat og bedagelig så blir ofte hunden det også (til en viss grad selvfølgelig) og omvendt.

Skaffer mag seg en arbeidende hund så får man et aktivt vesen, og dette tenker han forhåpentligvis over før han skaffer seg en. Men du får det til å høres ut som om tollere er en forferdelig vanskelig rase som nesten ingen klarer å håndtere uten å aktivisere dem hele dagen...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du får det til å høres ut som om tollere er en forferdelig vanskelig rase som nesten ingen klarer å håndtere uten å aktivisere dem hele dagen...........

Syns du? Det er ikke jeg som har sagt at tollerhanner er så vriene, f. eks. Jeg tror heller ikke jeg har et innlegg om aktivisering, der jeg ikke nevner rotrening som like viktig.. Aldri om jeg har sagt at tollerne skal aktiviseres hele dagen, eller at de er så forferdelig vanskelige!

Jeg vil gjerne ikke bli puttet ord i munnen på. Jeg kan snakke selv! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ikke bli puttet ord i munnen på. Jeg kan snakke selv! <_<

Hehe kan ikke du si hvor jeg har satt ordene i munnen på deg?

For det har jeg aldeles ikke...!

Jeg skrev at det høres ut som og dvs det samme som det kan bli tolket som.

Jeg kaller iallefall ikke det å sette ordene i munnen på noen, men det er min måte å tolke innleggene dine på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toller er en fin rase, den ligger på samme nivået som en border collie eller jaktgolden/jaktlabbe når det kommer til aktivisering. Det er ikke "lette" raser å ha (spør Ida), og det finnes mange ødelagte tilfeller av hunder der ute som følge av uvitenhet i oppveksten. Og valper er IKKE noe man har på tispa si fordi det hadde vært koselig eller fordi valper er søte. Jeg ville tenkt på andre raser hvis jeg var deg. Hva med whippet, er ikke det en rase du kjenner og liker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så går vi tilbake til topic, alt annet kan dere ta på PM :(

Jeg fatter ikke at alt skal bli diskusjon/krangel....

Hadde jeg vært 12 år gammel som bare ønska meg hund hadde det vært bra hvis noen tok litt tak i meg, for da hadde jeg nok ikke tenkt meg om skikkelig, men er en voksen "mann" :devilbanana: og tenker meg selvfølgelig om flere ganger, vært rundt diverse hunder og raser i alle år, og veit hva det krever,( noen krever med en andre.) riktig det du sier at man kan ha et liv utenom hunden også, det jeg mente var at jeg iallefall ikke vil bruke for lite tid på hunden eller stenge den inne mer en høyst nødvendig. !

Glad for å høre forskjellige meninger jeg, men å kommentere disse noe mer er unødvendig, ettersom vi alle er forskjellige, og bestemte :P

Men takk for alle tips iallefall... skal ha det i tankene, og ja, skal nok ta en tur til oslo å se litt en søndag jeg :P ( Julie kunne være med som back-up )

Ha en helg full av hundeglede :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er da ikke så fordømt vanskelige? Hvis man ser bort i fra mitt lille røde monster så har jeg møtt mange veltilpassede og glade tollere de senere år hos helt vanlig barnefamilier.Det er jo en toller på hvert hjørne snart og de fleste ser ut til å klare seg greit uten å måtte jobbe fra morgen til kvelds.De aller fleste tollerene er vel ikke akkurat fra jaktlinjer lenger, mitt inntrykk er at de spys ut valper fra alt som har fått en 1.premie på utstilling for å møte etterspørselen.Det jeg vil vært nøye med var gemytt..Hvordan er moren med valpene, hvor kresen er opdretteren på hva h*n avler på etc.. Det ER i ferd med å bli mye dritt der ute og det er nok ikke bare fordi folk har bommet på rasevalget. De lider under sin plutselige popularitet og derav ukritisk oppdrett som så mange andre raser har gjort før dem.

Apropo pels: styr unna ekle beige fluffy tollere *urk*.En toller skal være RØD, neste som en irsk setter,Ikke som en feilvasket golden retriever.Og de har IKKE fluffy pels! Uansett hva utstillingstitteler sier. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er da ikke så fordømt vanskelige? Hvis man ser bort i fra mitt lille røde monster så har jeg møtt mange veltilpassede og glade tollere de senere år hos helt vanlig barnefamilier.Det er jo en toller på hvert hjørne snart og de fleste ser ut til å klare seg greit uten å måtte jobbe fra morgen til kvelds.De aller fleste tollerene er vel ikke akkurat fra jaktlinjer lenger, mitt inntrykk er at de spys ut valper fra alt som har fått en 1.premie på utstilling for å møte etterspørselen.Det jeg vil vært nøye med var gemytt..Hvordan er moren med valpene, hvor kresen er opdretteren på hva h*n avler på etc.. Det ER i ferd med å bli mye dritt der ute og det er nok ikke bare fordi folk har bommet på rasevalget. De lider under sin plutselige popularitet og derav ukritisk oppdrett som så mange andre raser har gjort før dem.

Apropo pels: styr unna ekle beige fluffy tollere *urk*.En toller skal være RØD, neste som en irsk setter,Ikke som en feilvasket golden retriever.Og de har IKKE fluffy pels! Uansett hva utstillingstitteler sier. <_<

Jahh!... Helt enig :( derfor jeg spurte her om noen hadde en kennel å skryte av....., en toller skal være en toller, ikke noe som ser ut som en blanding...., sett alt fra familiehunder til Agility, så ser ut som dem kan brukes til det meste nå...., men selvfølgelig, spørs hvor dem er fra, foreldre ect.... :devilbanana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange gjør egentlig dette, sånn regnet i prosent av totale hundeeiere i Norge?

Men ja, toller er ikke den minst krevende retrieveren. Hadde valgt en tispe om jeg skulle hatt rasen, fordom kanskje, men har inntrykk av at mange tollerhanner er overhormonelle (eller kanskje bare uoppdragne?)

Uoppdragne? aldri hørt om :huh: Når det kommer til hormoner (tispegalskap) så scorer retriever hanner generellt ganske bra der. Hvis det var hormoner i forhold til å være dominante så har dette med at det ikke er en liten golden retriever det er snakk om. En Toller har blandt annet terrier og gjeterhund i seg, altså den må sosialiseres og miljøttrenes mer som en bordercollie enn en golden/labrador.

Hvis man velger tispe, ja, da kanskje man ikke får dette å ha i bakhodet, men man får da heller noe annet. For tolleren er somregel mer myk og reservert enn de andre retrieverene og det kommer oftest tydeligst frem hos tispene. Så der har man en annen vinkel å jobbe med innen sosialisering og miljøtrening.

Vel, litt tilabke til tråden. En kennel jeg vil skryte mye av er oppdretter Marit som har nå flyttet og slått seg sammen med tollerstemmen kennel som har lang erfaring med tolleroppdrett. Marit er utdannet hundeinstruktør ved en 2 forskjellige hundeskoler og jobber som det. Veldig flink dame. Og de fokuserer litt mer på det tolleren burde brukes til , ikke kun utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...