Gå til innhold
Hundesonen.no

En hundeeiere som er lik deg og ulik deg

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

Hmmm, det var en skikkelig nøtt! Først datt det inn mange navn som jeg umiddelbart tenkte på å skrive ned mtp likhet o.l. MEN, så slår det meg at jeg er absolutt ikke enig i alt de gjør/sier og at dette er jo faktisk hele "problemet" med hundehold (og barneoppdragelse :)).

Man er alle like på noen punkter, men absolutt ikke på alle. Derav tidligere diskusjoner om hvilken guru man oppdro hunden i tråd med.... Det er jo ingen som kjører et helt likt løp, og hverdagen med hunden er jo super forskjellig.. Enten har han en dårlig dag eller jeg har.. Eller kanskje vi har den samtidig DA blir det fest da, hehe... M.a.o. så kan man reagere i situasjoner på en slik måte man aldri ville ha trodd!

Så for å prøve å korte ned svaret her litt (;P) så mener jeg at mitt hundehold er regelrett "unikt", slik som alle andres, og dermed er vi "like"

Hehe, det var dagens merkverdighet fra Vala!

Skrevet

Det var faktisk ikke så lett. Det er lettest å komme på de som er ulike :lol:

En som er lik. Kristina, kanskje? Selv om vi gjør ting litt forskjellig så mener vi mye av det samme, og jeg tror vi gjør ting ganske likt. Det er liksom vanskelig å si noen andre, for man må jo se folk i virkeligheten for å se hvordan hunden er osv.

Vicky er vel en av de som er ulik.

Skrevet

Har lurt litt på om jeg ligner (i hundehold) litt på IW, og muligens Wesminster.. Kjenner igjen meg selv og mitt hundehold i mye av det de beskriver fra hverdagen.

En jeg er ulik... Det tror jeg kanskje må være Marie (med Ask) eller Christine.

Skrevet

Den jeg er likest. Hmm, det må jo bli de med Lundqvist - grunnlag, det. Vil veldig gjerne si at jeg er mest lik en superflink klikkertrener, men det ville vært jug! Dessuten vil jeg like gjene bli en superflink Lundqvist -trener, det er bare så langt til Hellerudsletta!

Den jeg er mest ulik her, må jo samtidig bli den jeg er mest uenig med i ulike tråder og da kan jo lista fort bli lang :lol: ! Når det gjelder treningsmetoder, så er jeg mest uenig med den som bruker korreksjoner og tror at bikkja lærer mer av det enn av "ekstingsjonsfeiling" og repetisjon med mestring! Alle som ikke har feilfri læring som ideal må bli de jeg er mest ulik! :o

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så dette skjer sammen med andre hunder i huset? Det høres jo ut som hun kan trenger litt tydeligere rammer og trening på ro rundt de andre hundene generelt. Alt dette er jo ting som bør jobbes med, og ikke bare avbrytes og unngåes der og da. Hvis dette allerede har vært sånn i snart to år så vil jeg anbefale å få hjelp av en hundetrener som komme hjem til dere og se på rutinene og hjelpe med et treningsopplegg som kan gjøre henne både tryggere og roligere.
    • Hundene er løse inne så de er ikke i bånd. Har merka at hunden er stresset og ikke helt hva hun skal gjøre med all stresset inne i seg så hopper hun på ryggen. Også eskalerer det. Det samme er i bilen og hundene er i bur. Hunden kan ikke se de andre sitter i bur fordi da bjeffer hun og stresser. Hunden har da eget bur med teppe rundt og det fungerte bedre. Hun må dog hentes ut av bilen sist fordi hun kan ikke se at de andre hundene hopper ut av bilen etter hun er på bakken. Da hopper hun opp på ryggen igjen. Hun er alltid sist ut men noen ganger går heller ikke det og hun blir frustrert. Jeg merka at det var noe med valpen da hunden kom hit og har hatt utfordringer med det senere. Men vi fortsetter å jobbe med dette. Prøver å la hun verken bli overstimulert eller understimulert men med akkurat passe aktivitet. Også det mentale og mentaltrening.
    • Generelt sett ville jeg forøvrig kuttet ut all hilsing i bånd. Sosialisering foregår enten med båndtur sammen uten hilsing, eller løs med maks to andre hunder om gangen, helst med en båndtur uten hilsing før de slippes sammen. Økt frustrasjon på grunn av forventning til hilsing er sannsynligvis en av de vanligste årsakene til passeringsproblemer og aggresjon mot andre hunder. 
    • Simira har rett – det er stress, ikke rang. Det du beskriver høres ut som en hund som blir overstimulert i møte med andre hunder, og når du tar henne ned, eskalerer frustrasjonen fordi hun ikke fikk gjort det hun ville. Det viktigste nå er å gi henne mindre mulighet til å øve inn adferden. For hver gang hun ypper og hopper på en annen hund, vil hun gjøre mer av det i fremtiden. Så dere må holde større avstand og starte med møter hvor hun kan være rolig. Lang avstand, korte møter(muligens ingen møter), pause FØR hun når det frustrasjonspunktet hvor hun "mister hodet". Jeg skriver mer konkret om å bygge ro her, om dere vil ha en plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/ At den ikke reagerer på ALLE hunder er faktisk greit – det betyr at hun ikke er generelt aggresiv, men at det noen møter trigges frustrasjonen særlig mye. Fokuser på hvilke møter som går bra, og bygg derfra.
    • Dette har absolutt ingenting med rang å gjøre, det er en ren stressfunksjon. Det handler om situasjonen der og da, hva hunden har gjort rett før og tidligere på dagen, hvem som holder i båndet og hvordan de reagerer, den andre hunden og hvordan den reagerer, og sikkert mange andre ting. Igjen, her må hilsing og lek med andre hunder begrenses. Og hvis dette likevel skjer må hunden såklart uansett fjernes fra situasjonen umiddelbart. Jeg ville fått hjelp av en instruktør til å se på og jobbe med dette, så det ikke utvikler seg. Jo flere ganger dette skjer, jo mer øker sjansen for at det vil fortsette, og for at det før eller senere vil bli en konflikt der noen blir skadet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...