Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte skifter dere vann?

Sirup

Recommended Posts

Skrevet

Flytte vannskålen unna radiusen? :)

Skifter sjeldent vann her, etterfyller når det er behov, en gang eller to for dagen og skyller gjerne av skålen i samme slengen.

Joa, men monsteret flyr jo fritt til tider også, og da tar hun og bader i skålen samt dekker den til med masse papir strimler.. Så uansett, så er det vannet til Sofus mer eller mindre noe Monster betrakter som sitt private "gjørmehull"...

• Svar 93
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Joa, men monsteret flyr jo fritt til tider også, og da tar hun og bader i skålen samt dekker den til med masse papir strimler.. Så uansett, så er det vannet til Sofus mer eller mindre noe Monster betrakter som sitt private "gjørmehull"...

hmm hva med å gi Monsterfugl et eget lite bad, eller er han en slik fugl som mener at alt ditt er faktisk mitt? Eller kjøre ignorering på han :) Eller timeout :) Kan jo klikke og gi frø da.... nei nå tar jeg av litt, sorry...
Skrevet

hmm hva med å gi Monsterfugl et eget lite bad, eller er han en slik fugl som mener at alt ditt er faktisk mitt? Eller kjøre ignorering på han :P Eller timeout :D Kan jo klikke og gi frø da.... nei nå tar jeg av litt, sorry...

Hehe.. Monster har faktisk eget bad.. men kanskje han har misforstått det fakturm at han er en fugl og driver med "vannvokting"? Vet ikke.. Ignorering.. tja, jo.. men det som er greit for meg er vanskelig for Sofus. Han greier nemlig ikke å ignorere monsterdyret... der må det "lekes"...

Klikke og gi frø.. tja, jo.. men altså, har du forsøkt å gi et monster av en Monster frø med fingrene? Altså, det gjør fort vondt. Slik at klikkingen ville neppe bli opprettholdt av positiv assosiering ganske så raskt etter hver økt ;)

Nei, altså, men når det gjelder vannskifte generelt, så tror jeg nok at det er et pluss at man tar i betraktning det miljø som vannet befinner seg i.. om det er hybelkaniner eller monstre av noen fugler... Og ikke minst, tenke med seg selv "ville jeg ha drukket av den"? Overholder man sin egen grense der, så tror jeg nok hunden har det bra :D

• 2 weeks later...
Skrevet

Tror enten min hund er veldig renslig av seg, eller så har jeg dårlig syn. :D Eneste gangen jeg skifter for at det er skittent er når han er i en røyteperiode. Kun da jeg kan se ulumskheteer.

Deco har en fin taktikk og ber pent om vann når det er slutt. Enten så slikker han hard i skåla slik at vi hører det, om det ikke funker står han å graver til vi kommer og gir han vann (skåla på kjøkkenet).. Fyller på når det er tomt, så er vel 1 eller 2 ganger om dagen.

Ellers har jeg en vanskål i buret som skylles og skiftes hver kveld før vi legger oss. :icon_redface: (har hent at jeg har glemt det, og da danner det seg belegg, så er viktig å huske å skifte der).

Skrevet

Vi skifter ikke vann, vi fyller opp igjen. Skulle tro den hunden vår var en svamp...

Hun har så vidt fårr vannet før det er borte. Men, så har hun også en tendens til å bade i vannskåla.... :rolleyes:

Skrevet

Vel , ser hvor mye Argyros måtte svare på etter å ha skapt litt motstrid her men :)

Jeg er klar over at det ikke er mange minuttene å skrifte vann og vaske skåla, men når noen her inne sier at de skrifte vann og vasker skåla 6 ganger om dagen da begynner jeg å lure litt. Når i huleste skal man få tid til det? Enten er jeg på skole eller jobber ca 6-7 timer i døgnet og ca 8-9 timer består av søvn. Og vil tro de fleste av dere har ett ganske likt liv. Altså 9 + 7 = 16timer. Også blir det litt ut på tur eller trening som tilsvarer kanskje gjennomsnitt 3 timer hver dag. Jeg vil da ha ca 5 timer igjen å tilby vannbytting :D

Hvis man skal fordele dette da litt brukbart så må det bli bytting av vann og vasking av skål etter morgentur før jobb, med en gang jeg kommer hjem, etter at vi har gått tur, etter at bikkja har fått mat, etter at vi har gått enda en tur/trent og før jeg legger meg. I den ene perioden vil bikkjene i så fall få vasket skål og nytt vann 3 ganger i løpet av 1 1/2 time :D

Jeg virkelig beundrer de som har ork og tid til å drive med denne type luksus-sport :P Også får jeg være glad at bikkjene mine liker å drikke av regnpytter og friske bekker i skogen :P

Skrevet

Skifter vann ganske ofte fordi Aris lange ører alltid er sandete og når han drikker ligger ørene oppi skåla :D

He he, samme problemet hadde jeg før. :D Men nå bruker vi Cockerskål, der ørene faller på utsiden. Anbefales! :)

• 4 months later...
Skrevet

Som overskriften sier. hvor ofte skifter du vann til hunden din? Er du nøye på at hunden dn skal ha friskt vann, eller bryr du deg ikke om det står noen dager?

Selv så skifter jeg vann hver gang de får mat (2ganger om dagen), og når det ikke er mer igjen selvfølgelig, og noen ganger til. Selv liker jeg ikke å drikke vann som har stått lenge, så da kan jeg jo skifte vann til hundene mine også:icon_redface:

Dobbelpost, bruk Redigerfunksjonen

Skrevet

Jeg er ikke så nøye på det egentlig. Synes det holder me en gang til dagen slik jeg gjorde med kattene. Men, det blir likevel mange ganger til dagen :lol: For cockeren subber ørene nedi bakken på alle turer og dypper dem nedi skåla når hun drikker. Hehe, så jeg bytter vann hver gang jeg ser det er rusk og rask i vannet, ofte med andre ord :icon_redface:

Skrevet

I hovedsak om morgenen når jeg står opp, og på kvelden før vi legger oss. Om han drikker opp, velter det ut eller søler ut masse fyller jeg selfølgelig opp, og om det er mye hundehår og slikt i vannet. :icon_redface:

Skrevet

Jeg skifter vann morgen og kveld. Vannskåla vaskes ca en gang i uka eller noe i den duren.. :) Jeg gjør det sånn mest fordi det er vane fra forrige stedet jeg bodde der det var så høyt kalkinnhold i vannet at det ble tjukt belegg på skålene om de ikke ble vaska over hver dag.

I tillegg fylles selvsagt vannskåle hvis Mikey drikker opp vannet iløpet av dagen. :wink:

Skrevet

Hundene her har ALLTID friskt vann - om det er ute eller inne. Det skiftes om sommeren ute flere ganger daglig og det samme inne. Dette er faktisk like viktig for dem som for oss på to ben <_<

Skrevet

Tsk, her nå så får de nytt vann når det er tomt.. Tull at de må ha helt rent vann fra springen hele tiden...

EDIT; Det bør kanskje nevnes at vi er 5 hunder inne og en ute..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...