Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase bør bli den neste?


Tonje

Recommended Posts

Ja nå tar jeg meg den frihet å legge ut nok et tema ang rasevalg,jeg har nemlig aldri gjort det før,så det så B)

Jeg driver så smått å planlegger hund nr2,og sliter med rasevalget..For Ike sin del,så hadde vel det beste vært en whippet til,sier de fleste hvertfall..Men det er så mange andre raser jeg også kunne tenke meg,og da gjelder disse kriteriene:

-ikke en miniatyrhund.

-ikke mindre aktivitetsnivå enn whippeten.

-gjerne litt mer arbeidsvilje enn whippeten.

-pelsen må ikke kreve enormt pelsstell.

-ikke for mye vaktinstinkt.

-heller litt reservert enn oversosial.

ja,det er vel så langt jeg har kommet.Også kan jeg nevne at det skal være en hannhund.

da er det bare å komme med råd,tips og erfaringer folkens! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antagelig ville nok HUNDEN din foretrukket en whippet til, eller en mynderaser den kommuniserer bra med - men det vet du jo :D

Jeg synes faktisk det er litt viktig at hvis man skal ha to ulike raser, så bør de være på samme planet - gjerne til og med i samme "land".... Jeg har prøvd begge deler, og det er utrolig koselig å se de to jeg har idag som - selv om de tilsynelatende er veldig ulike - likevel er interessert i de samme tingene, gjenstander, snike litt på hverandre, herje. De gjør ting SAMMEN, og er opptatt av hverandre.

Da jeg hadde det motsatte, ble det stadig vekk situasjoner der den ene ikke skjønte filla av den andre - jeg hadde to "parallelle" hunder, som ikke var særlig interessert i hverandre! Dette har jeg hørt andre si også, og det har med raseGRUPPE å gjøre, tror jeg - hva de ble laget til har ofte noe å si for hvordan de oppfører seg i hverdagen også.

Gjeterhunder går ofte fint med andre gjeterhunder, bullehunder liker å "bulle" litt med hverandre i brytekamp og fysisk lek, mynder liker jaktlek og kanskje ikke mer innbitt forfølgelse av andre raser som blir frustrert over ikke å nå dem igjen...

Og så er det praktiske ting i hverdagen: En noe lettfrossen whippet vil kanskje ikke allverden når det er kaldt, da er det synd om den andre hunden ELSKER å være ute i snøen - enten må du gå to turer, eller være urettferdig mot én av dem.

Lek og hverdag ER viktig, så kan du ikke tenke litt etter på hva slags type hunder som whippeten din har lekt fint med, og som den omgås vel? Da blir det LITT lettere å fundere videre - for lett ER det ikke!

Kom på én - hva med dansk-svensk gårdshund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei lett er det ikke,og det er viktig som du sier at hundene er litt på samme planet,men Ike leker godt med de fleste hunder som liker å løpe,og det er ganske idividuelt blandt rasene har jeg lagt merke til.Noen legger seg rett ned og glor dumt på han,mens andre henger seg gjerne på løpsdansen hans :rolleyes: . Jeg er svak for korthårede hunder,så vinteren blir nok ikke noe problem,og Ike er faktisk veldig glad i snø han,så lenge han får løpe og holde varmen.

Liker ridgebacken godt,og Ike har møtt noen av dem han har lekt godt med.kanskje det kunne vært noe? Har også kikket litt på greyhound,men der faller jo ønsket om en litt mer arbeidsvillig rase bort..Nei det skal ikke være enkelt <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør da ikke mye med mange slike tråder, vel? Det er jo så gøy å prøve å finne raser sopm passer; det er jo så mange fine å velge blant!

Du beskriver jo egentlig Whippeten da... Gjør du ikke? Den passer iallefall alle kriteriene dine. Mine egen rase, Basenjien er match på alt med unntak av pkt om mer arbeidsvilje. (Vel, har du en pølsebit er arbeidviljen på TOPP, men :D )

Er Manchester Terriern for liten? Den kunne kanskje ha passet?

Ellers har do jo Shiba Inu. Søt hund, men disse kan også være litt "sære" har jeg hørt- (også har den jo tykk pels. Kanskje ikke så praktisk sammen med en Whippet)

Så har du jo terrierne (f. eks); Border, JRT, Fox eller dansk-svensk gårdshund. Morsomme, men kanskje litt overenergiske til tider?

Hvis du vil litt opp i størrelse har du jo wheaten terrier eller boxer. Breton kunne kanskje være noe?

Men det er vanskelig å komme med konkrete forslag uten mer informasjon.

Jo flere spesifikasjoner du kommer med om dine ønsker, jo enklere er det å finne DIN match. Hvilken størrelse er ideel? Hvor mye turer går du daglig? Hva vil du bruke den til?Hvilken pelstype tiltrekker deg? Hvilken kroppsbygning (bamse, edel, atletisk, kompakt....?) Hva slags snuteparti (spiss, flat eller noe midt i mellom?)

Det finnes jo også flust av rasevelgere du kan ta. Jeg tok en ganske god en for en liten stund tilbake. Den var engelsk, og kom opp med en "stillbilde film" når resultatet kom. Finner den ikke igjen nå; Noen som har en link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar! har kikket litt på manchester terriern også,men hovedsaklig kunne jeg tenkt meg en hund med litt mer størrelse,og som kanskje er litt lettere å trene med enn whippeten.Jeg har lyst til å prøve meg på litt av hvert(snart agility med whippeten )men både lydighet og spor interesserer meg.Lydighet med han jeg har nå kommer aldri til å skje,han synes det blir for kjedelig i lengden,og jeg strever litt med å få han skikkelig gira og interessert.Han kobler for lett ut synes jeg.Men har hørt om mange som går lydighet med whippet,så umulig er det ikke,kommer vel litt an på treneren og :D Jeg er nok ganske aktiv med hunden,så litt tempo gjør meg ingenting:) Kan jo nevne at det er mange som sier at whippeten har en avknapp som den finner rundt 2årsalderen,og blir rolig som bare det.Da jeg møtte ei som fortalte meg dette,svarte jeg at jeg håper Ike ikke finner den knappen,for noen roligere hund vil jeg ikke ha! Hun fortalte at hun måtte nesten dra med seg hunden sin på tur,og sånn vil IKKE jeg ha det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-ikke en miniatyrhund.

-ikke mindre aktivitetsnivå enn whippeten.

-gjerne litt mer arbeidsvilje enn whippeten.

-pelsen må ikke kreve enormt pelsstell.

-ikke for mye vaktinstinkt.

-heller litt reservert enn oversosial.

etter disse kriteriene er det som faller meg inn en korthårscollie.. Meen da må man jo like utseende deres da, ikke alle som gjør det.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er litt vanskelig med disse rasevelgerne også,når det står høyt aktivitetsnivå osv.hva menes egentlig med det?hvor mye aktivitet trenger f.eks en doberman eller BC? Skjønner at det er individuelt,men sånn generellt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm.. ja vanskelig det der ;) selv har jeg en whippet hann og en whippet blandings tispe og så har jeg en italienskmynde som egentelig bor hus mine foreldre, som ofte er her ,og da sover alle 3 oppå hverandre i hundesengen.. så de koser seg apsolutt sammen som flere ;) men skjønner hva du mener når du vil ha en annen rase også.. jeg selv håper på om ikke så alt for lenge få mulighet og få meg en større hund, og da blir nok en del motseting fra whippeten( selv om jeg kunne tenkt meg flere whippeter da, de er jo så herlige hunder og lette og ha med og gjøre.. drømmer om og bo på landet med en hel liten gjeng av mellomstore mynder :) ) .. men så elsker jeg bullehundene/malossere da. så blir nok en slik ved neste hund.. hvis vi bor riktig til.

men her er en rasevelger som er ganske grei den også

http://animal.discovery.com/breedselector/dogselector.do

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg de fleste slike rasevelgere kommer opp med noen underlige svar, siden det blir altfor "avrundet" til å ha noen vettug bruk.

Kan man endel om hund, slik som du gjør, vil det være enklere å ta for seg en oversikt over de ulike rasene/gruppene, finne en god bok om ulike hunderaser. Den ER ikke så verst, den som kom på norsk for et år eller to siden av Gwen Bailey, "Velg rett hund for deg", det stemmer sånn noenlunde det som står om de rasene jeg kjenner best - i forhold til at det er en bok.

Men siden du skal ha større hund, og mer arbeidsvillig, så synes jeg forslaget om korthårscollie var glimrende. Den har arbeidslyst, i motsetning til ridgebacken, der den TYPISKE ridgeback er nokså sær og motvillig - du velger ikke den for arbeidslysten liksom! Slik jeg kjenner rasene, altså RR og whippet, og det gjør jeg rimelig godt, så er whippetene MYE lettere å få til å trene med :)

Jeg antar at du er klar over at whippettemperament er blitt nokså forskjellig, og at det kanskje finnes mer aktive whippeter på noen linjer også muligens? Vet jo ikke hvor du har fra, men det er som med andre raser - temperamentet varierer endel, ut fra hva man har og hva man ønsker av futt og fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe må jo si meg enig i de der rasevelgerne da.. men mange syntes jo det er litt inspirerende i sitt valg av hund og sitte og se gjennom de forskjellige valgene som kommer opp der også. Er ofte man kommer over en rase man kasnje ikke har vurdert, som faktisk kan passe, er jo fort gjort når man kikke hjennom en hundebok feks at man ser mye på utseende og glemmer egenskapene desverre..

men kan fort tenke meg en slik "velger" kan fort bli en felle for noen førstegangs hundeeiere på leting etter en hund..

Ja det er veldig stor forskjell på whippetene. jeg vil ikke si min gutt er vanskelig og trene med, det kreves jo at man er litt kreativ og bruker belønning hyppig og ikke de lengre øktene av gangen, men det gjelder jo stort sett de fleste raser da. Men kan love deg han blir skikkelig ivrig han også.. men kasnje ikke på samme måte som en bc så klart ;) Men han er morsom og trene med.. Og så er det jo litt morro siden det er litt utfordrene også ;) Men nå sklir jeg vet bare ut av sammenhengen om hva du spør om her da.. var vel en rase du skulle ha hjelp til og finne, ikke bare masse ros om den du allerde har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akela:Jeg har fått inntrykk av at ridgebacken er en ganske lettlært og ok brukshund,men hvis det er som du sier så er den utelukket. korthårs collie har jeg aldri tenkt over,så den kommer jeg til å sjekke ut litt nærmere. :)

Sissi: Joda,whippeten er ikke så værst å trene med,men jeg savner at den(kan bare uttale meg på grunnlag av min da)er litt mer..ehm..førerorientert ;) Og sånn utifra det jeg har sett og dannet meg inntrykk av,så er Ike en whippet som er mer aktiv enn gjennomsnittet,så han er ikke så aller værst klumpen min,men noen lydighetshund blir han nok aldri :P Han synes ikke det er så fryktelig interessant,derfor skal vi prøve oss på agility nå,og se om det kanskje kan være noe for oss(han ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du motivasjonen er lav på en whippet, så er den neppe noe bedre - tvert om - på en RR. De er noen snåle særinger, for å være ærlig - og jeg tror DE liker seg best når de kan få drive med det de har lyst til, eller det som de TRIVES med å gjøre positivt (klikker er bra, har flere RR-eiere jeg har kurset med sagt) men uten å presses for langt - av en fører som ønsker seg noe mer...

Ridgebackklubben sier jo dette på sin hjemmeside i rasebeskrivelse:

"Det står stor respekt av den innsats som ligger bak bare det å ha kommet så langt som å delta i en konkurranse. Ikke fordi det er vanskelig eller umulig å lære en ridgeback de enkelte øvelsene, men fordi det krever mye å finne de rette "knappene å trykke på" for å holde motivasjonen oppe."

Noen trener IPO med sin RR, men klubben skriver dette:

"En ridgeback er ingen tjenestehund og selv om dens fysikk har gjort at flere har forsøkt, er det få tilfeller av bevis på at en ridgeback er en egnet rase for krevende tjenestehundarbeide/politihund. En mulig forklaring er dens bakgrunn som jakthund og dens sterke overlevelsesinstinkt som gjør den skeptisk til farer."

Dette stemmer med de JEG har kjent - de har tenkt seg om, vurdert situasjonen, og langtfra kastet seg uti ting med voldsom entusiasme, heller kommet litt når det passer MED stor ettertanke! Jeg har stor sans for det, men ikke til å jobbe med :)

Og da er vi jo tilbake dit du er med whippet - jepp, det finnes både whippet og RR som har vært med på topplan i lydighets- og andre konkurranser, men de er gjerne unntakene, og det har vel noe med både hundefører OG hund/individ å gjøre. Å tro at "jeg skal få det til" eller "bare starten er riktig og man gjør alt rett" så skal det gå bra, synes jeg er overoptimistisk - og kanskje litt urettferdig mot en flott hunderase med ANDRE spesialiteter også?

Noe som både RR og, har jeg sett av godkjentlister, også en vanskelig trenbar rase som akitaGJD liker, er jo blodspor - og jeg tipper, helt personlig, at det oppfattes som HENSIKTSMESSIG. Typisk for både mynder og endel andre jakthunder, som RR dels var, er jo at de vurderer ting - der førersamarbeidende hunder mer entusiastisk kaster seg uti ting fordi "det er kanskje gøy selv om det er nytteløst"-prinsippet! Og der de sistnevnte er lettlærte nær sagt uansett, så tror jeg andre typer hunder - som RR og endel andre raser - lært raskt det som de oppfatter som nyttig, mens annet "tull" sitter lengre inne.

Da er et bedre andre veien: At man DRØMMER om en ridgeback - eller en annen litt "annerledes" rase - uansett fordi man liker alt annet med rasen, og så heller liker å pusle og trene opp til et passende nivå for hund og fører - som en "ekstrabonus".

Jeg byttet rase da ambisjonene mindre endret seg, fra en noe sær og rar rase a la ridgeback, og til noe langt enklere - og ser at for meg personlig passet det bedre enn å prøve å "presse" gamlerasen til å bli noe den ikke primært var egnet for. Spor? Nei, gjenstander og folk var ikke så interessant. Så prøvde jeg blodspor, og vips var appellen der... å finne døde dyr og blod, det var fint det! Nei, de var noen artige raringer - men det var ikke alltid så lett å bevare humoren!

Så tenk litt på HVOR langt du ønsker å nå, se på de rasene som gjør det brukbart der, og se etter noe som flere har lykkes med - det er alltid nyttig. Det er jo litt spennende, siden du velger nokså fritt - virker det som?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen evig optimist ang Ike er jeg ikke,jeg går ikke rundt og tror at han kan bli en dugandes lydighetshund bare vi trener nok og riktig,og det var heller aldri poenget da jeg kjøpte han.Han skulle bli en tur-og treningskompis.Men etterhvert så har interessen for å drive med en eller annen hundesport meldt seg,og derfor skal jeg nå prøve agility,ikke for å sanke premier og hederogære,men fordi jeg har lyst til å teste ut litt,og kanskje finner jeg ut at agility er tingen,å må velge rase litt ut i fra det(kanskje tilogmed Ike synes det er festlig ;) ). Kan vel nevne at det blir lenge til hund nr2 kommer i hus,og jeg har ikke kommet så langt i "planleggingen",så det er nok derfor jeg tenker nokså fritt ennå.Jeg vet jo ikke helt hva jeg er ute etter,så jeg er åpen for alle tips,råd og erfaringer som andre kan komme med.Og det har dere jo gjort,takk for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hei!

Jeg syns alltid sånne "hvilken-rase-skal-jeg-velge-tråder" er veldig artige å lese når det er gjennomtenkt hva man skal bruke hunden til osv. Man kan jo lære masse av andres letinger etter rase, og kanskje få noen tips selv?

Nok pjatt. Det jeg ville si er at jeg har omtrent samme erfaring som Akela med RR. Jeg har trent mye agility sammen med forskjellige RRer. Og de fleste har gjort det ganske bra (bortsett fra en som alltid var aggressiv når dommern var en mann). Men det har heller vært at eierne har gjort en stor innsats i motivasjonsbiten og lagt opp treninga så det ikke skal bli kjedelig enn at det er en letttrent rase. Uten at jeg har noe serlig kjennskap til mynder vil jeg tippe at du får noe av samme utfordringen med RR som du har med Wippeten. Men RR er veldig flotte og herlige hunder, men de er nok ikke de enkleste å trene lydighet med. Kjenner en som trente blodspor med sin i tillegg til agility. Og da var den vist enklere å motivere (mer i sitt rette element?).

Har du titta på korthårscollie? Syns de høres ut som de kan passe deg utmerket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått inntrykk av at ridgebacken er en ganske lettlært og ok brukshund,men hvis det er som du sier så er den utelukket. korthårs collie har jeg aldri tenkt over,så den kommer jeg til å sjekke ut litt nærmere. smile.gif

Jeg har trent agililty med to RRer, den ene trener jeg med jevnlig, og særere hund skal du lete lenge etter..Har faktisk forsøkt å trene den selv også en gang, og for et merkelig dyr :) Hun er sånn at først er en leke kjempegøy, hun er i hundre, går kjempebra og er helt med..Så plutselig er ikke leken interessant mer, da kan man gjøre hva man vil, men man får henne ikke interessert i den igjen den treningsøkta..Og hverken fører eller noen andre klarer å se noen signaler hun sender ut før hun kobler ut. Av og til er leken morsom før hun går inn på banen og ikke når hun skal trene, av og til er den morsom kun første kastet, og av og til er den morsom lenge..

Det er litt det samme med godbiter, av og til er hun kjempgira på godbiter, før det plutselig er så vidt hun gidder å spise dem, langt mindre gidder å jobbe for dem..Og da snakker vi om de "lekreste retter" som leverpostei, kattemat, barnemat på boks osv...

På konkuranser gjør hun mye rart, av og til går hun bra, av og til nekter hun å starte, og blir sittende igjen på startstreken..

Fører er ekstremt tålmodig, alle ære til henne, jeg hadde aldri taklet å trene en sånn hund...Du har ingen feilmargin, og må takle at det hunden har gjort perfekt i flere måneder, virker det som dere aldri har trent på idag. Og du kan for all del ikke bli iritert, selv om du prøver å skjule det, merker hun det med en gang og begynner å dempe..

Den andre RRer jeg har trent litt med, er relativt lik, kanskje ikke så ekstrem, men har de samme taktene...

Begge disse hundene sliter førerne med å få opp farten på, noe som kan være frustrerende i de fleste hundesporter..

Jeg har også sett unntak, bla er det en RR som går bra og raskt i agilitykonkuranser, men den har også sine sære øyeblikk, hvor det ser ut som den har bestemt seg for noe, og det gjennomfører den uansett hva fører mener om saken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg de fleste slike rasevelgere kommer opp med noen underlige svar, siden det blir altfor "avrundet" til å ha noen vettug bruk.

Kan man endel om hund, slik som du gjør, vil det være enklere å ta for seg en oversikt over de ulike rasene/gruppene, finne en god bok om ulike hunderaser. Den ER ikke så verst, den som kom på norsk for et år eller to siden av Gwen Bailey, "Velg rett hund for deg", det stemmer sånn noenlunde det som står om de rasene jeg kjenner best - i forhold til at det er en bok.

Men siden du skal ha større hund, og mer arbeidsvillig, så synes jeg forslaget om korthårscollie var glimrende. Den har arbeidslyst, i motsetning til ridgebacken, der den TYPISKE ridgeback er nokså sær og motvillig - du velger ikke den for arbeidslysten liksom! Slik jeg kjenner rasene, altså RR og whippet, og det gjør jeg rimelig godt, så er whippetene MYE lettere å få til å trene med ;)

Jeg antar at du er klar over at whippettemperament er blitt nokså forskjellig, og at det kanskje finnes mer aktive whippeter på noen linjer også muligens? Vet jo ikke hvor du har fra, men det er som med andre raser - temperamentet varierer endel, ut fra hva man har og hva man ønsker av futt og fart.

Ville bare si at "velg rett hund for deg" er ikke boka jeg ville anbefalt hvis man skal se på gode rasebeskrivelser. Så vidt jeg kan huske etter at jeg bladde litt i den står det på samtlige terriere "Den kan bite hardt". Alle raser "kan bite hardt" <_< . Det var en av tingene jeg reagerte på.

Teknologisk forlags store hundeleksikon mener jeg er en bedre bok å kikke i, uten altfor mange feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tonje

Måtte bare svare.... Jeg kan si at ut i fra dine krav og ønkser så mener jeg en Whippet til vil passe helt glimrende. Jeg har 6 whippets i hus og de er av 6 forskjellige personliheter. Den liker ditt og den liker datt.

Du kjenner jo mine hunder, Duncan hadde vært en yppelig lydighets hund og en super agillity hund... Han bare elsker å få oppgaver og lærer utrolig hurtig. Whins derimot han er super på utstilling for det liker han, stå der å ta seg ut.. Mulan er en super soffagris, passer hjemme der sammen med masse puter;) Arwen er en Lure Qrsing hund,, kjapp og smidig. Zanto ja hva skal vi si om han?? Klovn. Chapplin han tror jeg også kan bli med på det meste. Så dette kommer litt av dems personlighet. Men at når de blir to år så kan man slå av en bryter... ja, ja.. innendørs ja men ikke utendørs, der er d 100 og 10 bånn gass dagen lang.

Elsker whippene jeg:) Super rase og de går for det meste til alt. Og de andre mynderasene er mye særere- Og Ike ville jo bare elske å bli storerbror til en whippet gutt:) Er sikker på at det ville også Ike satt veldig stor pris på.

Lykke til i ditt valg vænnen

klæm

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kristin! Joda,whippetene er herlige hunder,og jeg kommer nok helt sikkert til og ha flere i fremtiden,men vet ikke om det blir som neste hund.Det er jo som du og Akela sier,det kommer litt an på linjene og individet,og så vidt jeg vet så er det ikke så mange som avler whippets utifra bruksegenskaper?Man kan jo være heldig å finne en whippet som passer utmerket som f.eks.lydighetshund.Men jeg vil velge en rase der det er stor sannynlighet for at jeg får en ok brukshund,isteden for å satse på at jeg får en whippet som ligger på samme plan.Hvis jeg f.eks velger en schæfer fra brukslinjer,så er det større sjanse for at jeg får det jeg er ute etter enn om jeg velger en whippet(som hovedsaklig avles utifra utstillingslinjer?correct me if I`m wrong :P ) som kanskje finner ut at den liker lydighet. ;) Men for all del,whippeten kommer alltid til å ha en spesiell plass i hjertet mitt,og det kommer nok til å være en whippet i hus stort sett hele tiden :P tusen takk for svar alle sammen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent agililty med to RRer, den ene trener jeg med jevnlig, og særere hund skal du lete lenge etter..Har faktisk forsøkt å trene den selv også en gang, og for et merkelig dyr :P

Kjenner igjen beskrivelsen din hos en RR jeg har vært borti.

På agilitytrening var han helt uforutsigbar. Han kunne frese tvers gjennom banen som det var det morsomste i verden - for så å bare legge seg ned foran et hinder og velte seg over på sida for å ta en liten cowboy-strekk. Så et par supre hindre, før han skar ut for å jogge rundt i ring på egen hånd uten noen som helst form for forstyrrelse. ;)

Som underholdningsinnslag på treninger var han helt suveren - men jeg tror nok eieren rev seg i håret mer enn én gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen personlig erfaring med rasen, men synes jo etnahunder er utrolig fine å se på da. Det er også en rase som jeg skulle tro gikk godt overens med whippets.

Det jeg har hørt er at etnahunden har et ganske sterkt jaktinstinkt, og at de nok kan bruke stemmen litt mer enn whippets, men at de også er mer aktive (akkurat som du ønsker). Om du har sans for utseendet deres, går det kanskje an å undersøke rasen nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...