Gå til innhold
Hundesonen.no

Å holde igjen hund som trekker -hardt


Mirai

Recommended Posts

Ok, misforstå meg rett, jeg tenker ikke på sånn "vi-er-på-tur-jeg-stresser-litt-i-båndet"-trekking :)

Men i et tilfelle hvor hunden ser noe den virkelig har lyst på/vil ta og trekker alt den kan mot det, syns du det er lettest å stanse den med et kort kobbel som blir stramt, altså dra den inn igjen og holde igjen i det allerede stramme båndet, eller holder du bedre igjen dersom det er litt slakk på kobbelet og du rekker å spennen armene før båndet blir stramt?

Jeg bare lurer fordi jeg er litt uenig med min mor på dette området, så jeg lurte på hvordan dere andre har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, misforstå meg rett, jeg tenker ikke på sånn "vi-er-på-tur-jeg-stresser-litt-i-båndet"-trekking :)

Men i et tilfelle hvor hunden ser noe den virkelig har lyst på/vil ta og trekker alt den kan mot det, syns du det er lettest å stanse den med et kort kobbel som blir stramt, altså dra den inn igjen og holde igjen i det allerede stramme båndet, eller holder du bedre igjen dersom det er litt slakk på kobbelet og du rekker å spennen armene før båndet blir stramt?

Jo nærmere hunden er fører når slikt skjer, jo lettere er det å få kontroll på hunden. Det er min erfaring ihvertfall. Altså kort bånd, er det slakk på kobbelet så får jo hunden noen cm mere fart og ihvertfall for en hund som er så sterk som min så merkes det godt i armen når det rykker.

Kanskje ikke helt det du spurte om, men jeg legger til at vi som har store og sterke hunder som regel lærer oss noen teknikker for å kontrollere hunden i "har lyst på/vil ta" tilfeller. Jeg pleier å ta kobbelet rundt hodet på hunden, helt opp under haka, og ta tak der endene møtes i nakken. Holder løkken slakt, men om det da skulle være nødvendig så kan jeg vri endene og da har jeg hundre prosent kontroll på min hund, selv om vi f.eks. skulle bli "angrepet" av en annen hund etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nemlig motsatt erfaring :) Går jeg med henne i kort bånd så har jeg ikke sjans til å holde igjen! Begynner hun å trekke da, så er jeg ute av balanse med en gang, og klarer ikke å plante beina i bakken. Men dersom kobbelet er litt lengre (det jeg pleier å bruke er 2 m tror jeg), så lar jeg henne fly ut den ene meteren, setter beina i bakken og rekker å spenne armene og holde igjen. Da har jeg balansen før kobbelet strammer seg, og klarer å holde igjen.

Men det er sant som du sier, det går mye på teknikk også, når man har stor hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nemlig motsatt erfaring :D Går jeg med henne i kort bånd så har jeg ikke sjans til å holde igjen! Begynner hun å trekke da, så er jeg ute av balanse med en gang, og klarer ikke å plante beina i bakken. Men dersom kobbelet er litt lengre (det jeg pleier å bruke er 2 m tror jeg), så lar jeg henne fly ut den ene meteren, setter beina i bakken og rekker å spenne armene og holde igjen. Da har jeg balansen før kobbelet strammer seg, og klarer å holde igjen.

Men det er sant som du sier, det går mye på teknikk også, når man har stor hund!

Det ante meg av måten du skrev innlegget på :D

Men om det fungerer for dere så er det vel greit at dere gjør det slik, bare vær obs på evnt. rykk i nakken til hunden.

I mitt tilfelle vet jeg ikke om jeg hadde klart å holde igjen jeg, om gutten hadde fått rykke til et par meter :) Opplevde ihvertfall å bli dratt overende her i vinter, men da hadde jeg begge to festet i snørekjørebelte rundt magen og seler/lange liner på hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg verken dobbis, ulvehund eller KO, og en nokså liten hund, så jeg må definere det å trekke hardt ned til min egen hund jeg da..om han rykker i, er det jo 18kg muskel rett i armen. ingenting mot de sterke hundene deres, men hardt nok :D Jeg synns det er mye bedre å holde igjenn på kort bånd når det gjelder hvor mye kontroll jeg vil ha på hunden, men det er mer behagelig å la den trekke i båndets fulle lengde for oss begge to trur jeg. evt. halsbåndet som IW sier over her, men da blir jeg nermest gående å slikke asfalt :) må jo bøye meg så langt ned. Snn sett er dere med store hunder heldige :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Leonbergeren hadde jeg best kontroll med kort stramt bånd. Hadde løst bånd i hilsesituasjon som gikk galt en gang og aldri mer, gjett hvem som lå på magen 20 meter nedover asfalten i stor fart :) Trenger vel ikke nevne store vonde kjøttsår? :D Jeg hadde også en teknikk på det og selv om jeg var minst så hadde jeg best kontroll, faren min som sjelden gikk tur med hunden hadde lite kontroll når hunden begynte å trekke.

Med Balder er det ikke stor forskjell på stramt og løst bånd, er sjelden han nykker til og styrken kan ikke måles med Leonbergeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg verken dobbis, ulvehund eller KO, og en nokså liten hund, så jeg må definere det å trekke hardt ned til min egen hund jeg da..om han rykker i, er det jo 18kg muskel rett i armen.

Ja, de kan gjerne trekke hardt nok de små også :) Eksen min hadde en drever hannhund, og jeg var vel aldri så lang i arma som når jeg gikk tur med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk delte erfaringer med kort og langt band.. Men ser jeg noe som jeg vet han vil bort til slepper jeg han jo ikke frem.. Så det strider jo imot seg selv dette..

Og dette med å feste hunden i belte..Har prøvd det og selv om det satt riktig så gjorde det veldig vondt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og de fysiske lovene mine som jeg ikke husker, men rent teoretisk er det lettere å holde igjen en hund i kort bånd enn langt. Kraft x arm osv. Jfr stangbitt til hest feks, bitt med lange stenger skal mindre kraft til for å gjøre stort utslag enn bitt med korte stenger hvor det må større kraft til for å gi samme effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går med mine to foretrekker jeg lange bånd, så surrer jeg heller bånda mellom hånda og albuen, for å få bedre tak. Nå skal det sies at jeg alltid må være i forkant av de og se situasjonen før de, klarer jeg det slipper jeg å holde de igjen med mine hele 60 kg. Ja, det er noen naboer der rundt som har fnist litt av lille meg som går tur med mine to, men jeg tror nok de har sett at det går jo aldri så bra. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å holde igjen en hund som virkelig VIL et sted, er mer teknikk enn styrke - heldigvis - og hvis du syns du har bedre teknikk med langt bånd, IW, så er jo det bare å gå med langt bånd da.. Selv om det strider mot fysiske lover :D

Nå har ikke jeg hatt så diger bikkje som flere av dere andre i tråden her har, men jeg har hatt en alaska husky som virkelig KUNNE trekke, og det var helt utrolig hvor sterk den spinkle kroppen var <_< Med han så syns jeg det var best å ha kort bånd, for fikk han langt bånd, så kunne han nærmest legge seg flat og trekke med alle fire beina godt ut til alle sider.. Og da var det bare å lene seg godt bakover og plante hæla i bakken om jeg skulle holde han igjen.. :D Med kort bånd kunne jeg holde hodet hans noenlunde i normal høyde, og da fikk han ikke helt det samme spenntaket.. Fordelen med Gubbelille var jo at han stort sett trakk rett frem, i motsetning til visse belgere jeg kjenner (skuler mot Zarten), som oppfører seg som Tigergutt i Ole Brumm og "bomper" hit og dit.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at langt bånd hjelper på teknikken, ja! Når du nevner det, liksom. For eksempel om jeg holder enden i høyrearmen, tar båndet bak ryggen og holder andre armen nærmere hunden, syns jeg det er lettere å holde igjen.

De tilfellene jeg tenkte på var vel kanskje mest når man opplever at hunden helt plutselig fyker ut, og man MÅ holde igjen. Det er vanskelig når den ene armen allerede veier 63 kg og står rett ut :D Tjoff sider det da, og så ser jeg vel komisk ut der jeg panisk prøver å få planta beina i bakken.

Har litt mer reaksjonstid når båndet skal ut en halvmeter og jeg rekker å "feste" armene eller hva jeg skal kalle det.

Står man rolig er jo det beste å holde nært hodet, halsbåndet eller noe :D Men kanskje vanskelig for de med små hunder, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har erfaring med både to fra samme kull, beholde helt kull og kjøpe hvalper med noen måneders mellomrom. Nå har jeg ikke oppdrett lenger men hvis jeg drev oppdrett nå, ville jeg ikke automatisk utelukket deg fordi du ønsket to hvalper fra samme kull. Det finnes PLENTY med andre grunner til å utelukke interesserte, som skal bare ha en valp. Det er bare å følge med på Finn, så ser man at ganske mange aldri burde skaffet seg en valp engang. Det er flere faktorer som kommer med i betraktning her, nå skriver du ikke hvilken rase du tenker på men hvis dette er en populær( les lettsolgt) rase og du bestilte to tispehvalper, ville jeg nok forhørt meg ganske grundig om hvorfor du ønsker to og om du planlegger oppdrett . Hvis oppdrett var tanken eller jeg fikk mistanke om det, ville jeg nok vært tilbakeholden særdeles om du ikke hadde erfaring med rasen fra før og har en fornuftig plan med oppdrettet ditt. Mao ikke bare produsere hvalper uten annet mål enn inntjening.    Hva slags erfaring har du med hund, hvis du var av typen som har hatt to hunder og gått kurs, så nå kan du ‘alt’, nope, da blir det hverken en eller to.   Hva slags rase og hva er målet med innkjøpet. Skal du ha to krevende brukshundhvalper fra samme kull og har som mål og oppnå gode resultater, ville jeg nok vært tvilende til om du vet hva du gir deg ut på. Hvordan bor du? Egen hage eller tredje etasje. Førstnevnte gjør det MYE enklere på alle måter, særdeles ved renslighetstrening. Det sier seg selv at to GD hvalper f.eks i 3.etasje er en dårlig ide. Renslighetstreningen blir selvsagt noe mer utfordrende med to hvalper, da har du to og holde øye med så snart de er våkne men er du forberedt på det og ikke minst innstilt på det, så er det slett ikke umulig. ( anbefaler sommerhvalper eller i alle fall ikke valp midt på kaldeste vinteren, enten man kjøper en eller to, det er MYE enklere å renslighetstrene hvalper i levelige temperaturer) (fortsetter senere, fikk besøk 🙂)
    • Har det knekt så langt inn at det er fare for at det har gått til klobeinet er det mer alvorlig enn hvis ikke. Men uansett lurt med sjekk i dag nå som hverdagen har begynt, alternativt videosamtale/telefonsamtale og vedlagte bilder med vet og råd for riktig rensing og hva du skal se etter vedrørende tegn på infeksjon. 
    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...