Gå til innhold
Hundesonen.no

Speilrefleks - verdt det?


Mirai

Recommended Posts

Jeg kommer antakelig til å ha en del penger igjen for denne sommerjobben som jeg har nå.. Og mitt forhold til penger er slik at om jeg ikke har noe jeg sparer til, så bare bruker jeg pengene på dritt. Mat, spill, kino, bowling.. Små ting som man ellers uansett kan ta seg råd til (som oftest, jeg bor jo hjemme også).

Så jeg tenkte, kanskje jeg skal kline til med et speilreflekskamera? Det er jo en "ordentlig" ting som er morsomt å drive med (jeg er glad i å ta bilder), samt at jeg har jo foto på skolen og får opplæring på kamera der. Fikk i fjor også.

Så spørsmålet er vel.. er det verdt pengene? Det blir jo masse bra bilder, og da kan jeg kanskje begynne å ta bilder av litt mer enn Mona som står i ro :P Så kan pappa arve digitalkameraet. Jeg har lyst til å kunne ta bilder i fart! Altså av løpende og hoppende dyr.

Blir veldig glad for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spørsmålet er vel.. er det verdt pengene?

Ja, forutsatt at du er smart når du kjøper linse. 70-300 mm blir for dårlig (for lite lydfølsom) i de lavere prisklasser dersom du ønsker å ta bilder i fart. Jeg har en 28-200 mm (digital) som vanlig dødelige har råd til å kjøpe, og den er jeg veldig fornøyd med. Disse bildene er tatt med denne linsa, og som du ser, så får du litt bevegelse på enkelte bilder. Ifht pris så er jeg alikevel svært fornøyd med linsa og kvaliteten på bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er verdt hver krone, så kan du jo kjøpe objetiv når du har råd osv... Nettopp kjøpt mitt og er knall fornøyd selv.. Har en ''billig'' linse nå som noen kaller det men vurdere å kjøpe meg noe mer dyrer senere når jeg begynner på skolen.. Men ja du kommer ikke til og angre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngvil: Hvor mye koster linsa? Har skjønt at jeg kommer til trenge ekstra linse. Og antakelig minnekort :rolleyes: Og veske... og og og :P Hehe.

PS: Er det ikke viktigere at linsa er lysfølsom enn lydfølsom? Morsom skrivefeil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngvil: Hvor mye koster linsa? Har skjønt at jeg kommer til trenge ekstra linse. Og antakelig minnekort :rolleyes: Og veske... og og og :P Hehe.

PS: Er det ikke viktigere at linsa er lysfølsom enn lydfølsom? Morsom skrivefeil ;)

Høh! Ja, der ser du :P

Er ikke sikker på prisen, men under 5000,- et sted. Det har kommet en ny linse som antakelig tar over for denne, nemlig 18-200 mm og den koster nesten 7000,-. Dermed kan det godt hende at kan få 28-200 mm brukt for en rimelig penge. Hvis du har tenkt til å kjøpe Nikon da :P

Hvis du går inn på Foto & Video, så ser du litt hvordan prisene ligger. LySfølsomhet koster penger, masse penger, men det er mulig å korte litt ned på mm'erne og få en rimeligere linse som dekker behovet.

Det er veldig mange som kjøper Sigma 70-300, og jeg har forsøkt to forskjellige (en av dem var APO Macro som vistnok skal være hakket bedre), men jeg syntes det ble dårlig alikevel. På 300 mm blir linsa så lang at du ikke har sjans til å holde det rolig nok til å få skarpe bilder. I tillegg er lysfølgsomheten så dårlig pga den lange linsa, at du må ha minst solskinn for å kunne ta bilder i utgangspunktet. Hvis man gidder å drasse med seg et stativ hele tiden, så hjelper jo det litt, men det gidder ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er definitivt ikke interessert i å drasse med meg stativ, langt mindre kjøpe ett ;)

Jeg får vel kikke litt rundt og se om jeg skjønner noe av dette. Syns vi fikk så dårlig opplæring i det på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heiv meg på her jeg! :P

Hvor "dårlig" er en linse på 18-55 mm?

Har ikke peiling på linser så... :P

Det er jo standard linsa som følger med Canon da. Du får gode bilder av den men zoom er ikke noe og skryte av der nei. Derfor jeg kjøpte meg ei zoom linse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, er heller ikke fornøyd med zoomen, dessuten savner jeg bedre bilder :(

Kitlinsen gir gode bilder den, hvis du bare gjør litt for å få gode bilder. I mange tilfeller behøver man ikke zoom, vi har jo to ben å gå på selv, og kan stå nærmere :angry: Jeg klarte meg fint i over 3 og en halv måned uten ekstra tele, og synes ikke bildene før telen led noen nød av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på linsene får du det du betaler for... kjøper du ei 70-300 linse som er knall billig så får du dårligere kvalitet på bildet når du zoomer helt inn og senere kanskje vill forstørre opp bildet.. pluss det kommer ann på megapixlene på kamera også.. har du en good del megapixler kan det være ei "billig" linse holder.. men så lenge du ikke kommer til og ta bilder av annet enn mennesker/dyr så syns jeg egentlig ikke du trenger annet enn 18-55 eller 18-70 linse.. fordi stiller du kamera på manuellt får du akkuratt like fine bilder som om du hadde 70-300 linse.. bildene kommer jo mest ann på innstillingene og ikke linsa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på linsene får du det du betaler for... kjøper du ei 70-300 linse som er knall billig så får du dårligere kvalitet på bildet når du zoomer helt inn og senere kanskje vill forstørre opp bildet.. pluss det kommer ann på megapixlene på kamera også.. har du en good del megapixler kan det være ei "billig" linse holder..

Ikke helt enig her, har du et bra kamera med mange megapixler, så stiller dette større krav til linsa enn et med lite megapixler. Rett og slett fordi detaljene vil bli dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Ikke helt enig her, har du et bra kamera med mange megapixler, så stiller dette større krav til linsa enn et med lite megapixler. Rett og slett fordi detaljene vil bli dårlige.
Enig med Svein Tore. Et kamera med mange megapixler stiller større krav til ei god linse rett og slett fordi bildet ikke blir bedre enn det den svakeste delen av utstyret er i stand til å formidle.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...