Gå til innhold
Hundesonen.no

Mini-husky


Kristina

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Nei, ikke sant Kine Helen. Samme med alle de papirløse chi'ene her i landet, de ligner jo stort sett ikke på chi de heller. Men for folk med et utrent øye, og som ikke kjenner chi'er som er korrekte ifht standard, så ser alt med markert stopp og høytansatte, store ører ut som chi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er nok en fin hund for de som vil ha en husky, men kanskje bor en plass hvor den naturlige størrelsen ikke passer inn?

Nei, vet du hva! Hvis man ikke har plass til en husky så skal man ikke ha en husky. Det blir riv ruskende galt å skulle lage hunder etter størrelse på bolig - da får folk finne seg en annen rase ass...

Jeg synes den var stygg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... den var stygg! Har sett de før, og det er en del oppdrettere av de i usa.. Er alt for mye dvergpreg på de, også er de vist ganske forskjellig i fra gemyttet på sibbe/husky... Nei, fy.. Kan en ikke ha husky, så finnes det nok av av andre raser å velge mellom! Blir vel slik når jeg liker "skikkelig" husky (sibbe og langdistanse al.husky).. hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som syns den var stygg? Jeg skjønner ikke poenget med en "husky" som ser ut som en chihuahua? :(

Nei, det er ikke bare deg. Jeg syns den ser litt.. jeg har vanskelig for å finne ordet.. Det ser bare helt feil ut i mine øyne :angry:

Syns den var helt herlig, mye finere enn en vanlig Chihuahua :P

Er jo greit at de avler frem litt tøffe og robuste småhunder også, kjedelig at miniatyr hunder ofte bare skal være fine damers lekedukker og tilbehør.

Enig i at det er kjedelig at småhunder bare skal være leketøy. Nå vet jeg ikke noe som helst om denne rasen, men "robust" er definitivt ikke første ordet som faller inn i hodet mitt når jeg ser det bilet. SKulle jeg hatt en liten robust hund ville jeg nok heller gått for en terriertype.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. En husky skal ikke ha dvergpreg! Samme om den ligner chi eller lundehund (det syns ikke jeg den gjorde da, lundehunder har heller ikke dvergpreg!), den ligner ihvertfall ikke husky! Mulig jeg er sær på det fordi jeg har hatt langdistanse-AH sjøl, og har lyst på Siberian husky siden, men JEG skjønner ikke poenget med å avle frem en "mini-husky". Har du lyst på miniatyrhund, så kjøp miniatyrhund.. Har du lyst på husky, så kjøp husky.. Ikke noe midt i mellom, det er bare noe som skurrer skikkelig for min del <_<

- Og jeg tviler på at de er mer robuste enn andre miniatyrhunder bare fordi den har "huskylignende" pels.. Og hvis de "standard"-størrelsene veier opp til 18 kg, så skjønner jeg ihvertfall ikke poenget, AH'en min veide 23-24 kg han, og var 63 cm høy.. Da er de største "standardene" like store som tisper, omtrent da.. Why? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig søt/pen hund. Lignet litt på de tyske spitzrasene. Det er vel dvergpreget som gjør at den "ligner på chihuahua"... Ikke at jeg kan si meg enig i den likheten. Ekte huskyer er penere, men denne her var jo absolutt ikke stygg. Så ut som en liten, nordisk spisshund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

De minihuskyene jeg har hatt fornøyelsen av å treffe IRL var vennlige, søte og tilsynelatende velkonstruerte og sunne.

(Og ja - de hadde noe lundehundpreg)

Det er vel ingen miniatyrselskapshunder som er framkommet med annet mål for øyet enn at de skal være trivelige å se på (for dem som velger å ha en slik hund - hva resten mener spiller da vitterlig ingen rolle?!) - og ditto temperament. Noen har likt minibuller og skaffet seg mops - andre har likt minimynder og skaffet seg italienske mynder - nå har noen lyst på minihusky - hva er problemet med det? Er hunderaseproduksjon noe som er forbeholdt historien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hunderaseproduksjon noe som er forbeholdt historien?

Det virker som om de fleste som er interrisert i hunder har negative meninger om "moderne" hunderaser. Er dog enig at hunde"raser" som disse uttalige blandinger av puddel og <tilfeldig rase> blandinger ikke er nye raser da dette ikke er noe som blir gjort skikkelig slikt ekte avling skal gjøre av folk som har peiling på genetikk og slikt.

Syns disse hundene ser søte ut faktisk forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av de var jo fine som bare fy! Selvsagt vil miniatyrer få litt andre proposjoner enn sine større kusiner, og selvsagt vil typen variere en del såpass tidlig.

Denne rasen ser jeg faktisk for meg kan fylle en nisje (i motsetning til alle chihuahua-, bichon- og shih-tzu lignende små raser som popper opp i Øst-Europa og USA). Personlig ville jeg nok syntes det var mer interessant å ha en lundehund, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
    • Første feil var av oppdretter å selge valpen til deg når du har sagt at du vil ha en hund til utstilling. En annen feil var av deg å faktisk ta med deg valpen når du fikk en valp med underbitt og veterinærattest med dette påpekt. Jeg forstår at det er vanskelig når man står der, har betalt på forhånd og reist langt. Men det gjør såklart problemet vanskeligere nå. Når det er sagt må hunder med feil og mangler også ha hjem, og det er mange som ikke synes det er viktig. Vi ville gjerne ha en ridgeback uten ridge for eksempel (men endte av ulike grunner ikke opp med det). Men såklart ikke til folk som skal stille ut for eksempel. Og noen oppdrettere er uærlige og utnytter uerfarne kjøpere, men det er nok ikke vanlig som sådan. Det som er viktig, og som alle som spør her på forumet om råd blir anbefalt, er å gjøre gode undersøkelser på forhånd om helse både hos rasen de skal ha, linjene de skal ha fra, og oppdretter. I forhold til kjøpsloven er valpen en ting, en vare, og følger de reglene som gjelder kjøpt og salg mellom privatpersoner. Om du har fått en vare med feil så har du rett til å levere den tilbake eller få en prisreduksjon. Ellers er det dessverre ikke så mye å gjøre. Du kan jo fortsatt stille ut hunden, men du kan kanskje ikke forvente å få championat eller førstepremier.  
    • Er det flere her som også har blitt lurt av dette til dere som kjøpte valp som var ca. 4 måneder? Hadde skjønt det mere om valpen var 2 måneder men valpen fikk også kommentert underbitt da fra vetrinæren. Bare spør fordi er redd det er vanlig praksis å gjøre sånn.
    • Tennene til valpen står hulter til bulter så lurer på hvordan dette skal gå fremover. Men hun er skikkelig underbitt. Er bare så lei meg for at oppdretteren lurte meg helt siden får ikke stilt hun ut.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...