Gå til innhold
Hundesonen.no

Passgang

Recommended Posts

Det kan komme av:

- Fordi de er litt mer bedagelig annlagt, eller late. De sparer energi på passgang. (Passgang er en skångangart. Mindre muskelgrupper er aktiv i pass enn i trav)

- Fordi de ikke er ferdig utvokst enda. (vokse smerter for tyngre hunder.)

- Kan sitte noe i hofter/skuldre (HD AA) (Det kan være smerter som gjør at hunden din passer.)

- Den er veldig kvadratisk i kroppen :) og starter gjerne med balansen på en side, dermed passgang.

- Ryggsmerter.

anatomi og bevegelse

Dette gjelder da alle hunder:

Hos en stående hund ligger tyngdepunktet like bak brystbenspissen i medialplanet og i horisontalplanet ligger det på grensen mellom midtre og nedre 1/3 av hundens høyde.

Tyngdepunktets leie er ikke konstant hos ett og samme dyr. Det forskyves bakover når dyret løfter hode og hals eller strekker ut halen. Det ligger lengere bak etter et måltid. På den annen side forskyves tyngdepunktet fremover når hunden bøyer nakke og hode, trekker halen inn mellom benene o.s.v.

Som følge av tyngdepunktets normal-leie er legemsvekten ikke jevnt fordelt på 4 ekstremiteter. Hos hunden bærer fremre ekstremiteter ca. 2/3 av legemsvekten. Legger vi et plan gjennom de fire ekstremietespoter, får vi hundens understøttelsesflate. Tyngdepunktet ligger i medianplanet langt fortil. Av figuren ser vi at det er lettere å tvinge en hund ut av likevekt ved å skyve legemet fremover og til siden enn bakover. Dette forhold er av meget stor betydning for dynamikken.

Frambena har kun som oppgave å holde hunden i balanse, nesten. Forenklet... Det er bakbena som skyver hunden fremover. (bakhjulstrekk... ) Da hunden ved de forskjellige gangarter kun strekker den ene bakre benet av gangen, blir tyngdepunktet ikke alene flyttet fremover, men også til siden. Sparker leks. hunden fra med høyre fot, blir tyngepunktet forskjøvet fremover og til venstre, og det motsatte skjer når hunden sparker fra med venstre fot, tyngdepunktet forskyves da fremover og til høyre.

Altså jobber hundens fremre og bakre ben diagonalt. Venstre bakben skyver ifra og vekten flyttes til høyrefremben som vil fungere som "støtteben", i det det venstre benet vil stige fremover...

Slik har da det bakre benet tatt et skritt frem og den andre bakre ekstremitets ledd er begynt å strekke seg og vi får et nytt fraspark hvorved kraften følger den andre diagonal. På denne måte får vi en pendling av tyngdepunktet fra side til side for medianplanet og dette er forbundet med rytmiske sidebevegelser av kropp, hode og hale. Disse rytmiske sidebevegelser av hode, hals og hale bidrar vesentlig til å opprettholde likevekten.

Hundens bevegelser består i en rytmisk forskyvning av tyngdepunktet fremover. Denne forskyvning kan skje med forskjellig kraftforbruk og hurtighet og forskjellig samspill mellom kropp og lemmer. Vi skjelner mellom følgende bevegelsesformer hos hunden:

1. Skrittgang (vanlig)

2. Passgang

3. Trav (diagonaltrav, passtrav)

4.Gallopp (kortgallopp, normalgallopp, frigallopp - karriere -)

5. Hopp.

Trav. Dette er den bevegelsesform som de fleste hunder fortrinnsvis anvender. Tyngdepunktet kastet fremover i bevegelsesretningen og vi får ingen uttalt pendlende sidebevegelse. Dette er årsaken til at en hund i rent diagonalt trav ikke skal ha iøynefallende sidebevegelser av kropp, hals eller hode.

Hundens travform er avhengig av en rekke forskjellige faktorer, først og fremst av hundetypen. En Bulldog og en Schåferhund traver etter de samme dynamiske lover, men med forskjellig eleganse. En rektangulær hund traver etter de samme lover som en kvadratisk'hund, men travet blir dog forskjellig.

"Svevetrav" ser man hos rakvinklede hunder, som Pinscher, Schnauzer og Terrier f.eks.

Det er også noe som kalles, canidenes trav, det er ulvens og villhundens trav. Denne travform er kraftsparende, den er derfor også blitt kalt "utholdenhetstrav".

Det finnes også noe som kalles, jordbundet trav og iltrav. Disse former ser en først og fremst hos den rektangulære hundetype med godt vinklede bakre ben. Det jordbundete trav er karakterisert ved fullkomne diagonale, synkroniserte bevegelser, men svevefasen mangler.

Sitat:

En hund som beveger seg i ren passgang, det være seg i skritt eller trav, etterlater seg kun to spor for hvert skritt, nemlig et høyre og et venstre, akkurat som mennesket. Passgang er ikke alminnelig hos hunder, men av og til ser vi at enhver hund kan slå over i passgang. Dette gjør de sannsynligvis for å hvile enkelte muskelgrupper. Hyppig sei vi passgang hos store hunder i utstillingsringer hvor de må følge etter skjødehunder. Dette må dommeren selvsagt, ikke tillegge noen betydning. En Riesenschnauzer eller Schåferhund, en Setter eller Vorstehhund kan selvfølgelig ikke gå naturlig når den i en best-inshow-ring skal- følge en Chihuahua eller en Shih-Tzu.

I utstilling blir hundene vist i trav, fordi dette er den gangarten det er enklest å se anatomiske feil i. En hund kan se veldig riktig ut når den står, men vil avsløre lettere anatomiske feil i bevegelse. Da helst trav, for dommeren sin skyld. Så kan en dommer kunne trekke deg for passgang, eller ikke??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Står det ikke i reglene at de skal vises i trav? Kan ikke si jeg kan reglene på rams akkurat.

Jeg ble trukket for passgang. Etter hva jeg så gjorde hun det ikke, men uansett: Ja, de trekker for det.

Og jeg skal være den første til å skrive under på at det er utrolig vanskelig å få dem til å trave ordentlig når de har vennet seg til å passe :) Eller ringen er knøttliten.. Nå har jeg ikke kommet så langt at jeg har måttet løpe bak noen, men det er mange idiotiske rekkefølger å løpe i, ja.. Ødelegger utrolig mye for en stor hund når den må bare daffe rundt og ikke får vist seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe

en gang jeg stilte gammlefar(faren til Småen) så passet han og dommeren bad meg ta en runde til litt fortere, men hunden passet enda, så jeg måtte ta enda en runde enda litt fortere og da gikk han som han skulle, men vi ble ikke trukket for det og dommeren bare sa at det farten måtte vi holde hver gang vi stiller for ellers så passer han(ja vi fikk hjelp av dommeren vi ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke er fæl til å passe pga ryggproblemer ;) Merkelig nok så traver han i ringen... Sist utstilling fikk han trekk pga begynnende halthet og urene haser.Dyrlegen min var sjokkert over at en utstillingsdommer faktisk klarte å se at hunden var halt, hun har visst sett hunder som var veldig halte blitt BIS ved gjentatte anledninger :P Loke har alltid fått skryt av bevegelsene før liksom, og han har vel aldri vært helt bra <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...