Gå til innhold
Hundesonen.no

Burbruk


Wanderlust

Recommended Posts

denne tråden er ikke for å henge ut noen, men bare lurer: dere som bruker bur, hvor lenge sitter hunden i dette, og evt i hvilke situasjoner bruker dere det?

EDIT: jeg bruker bur av og til, og da er det hele natta, eller deler av natta. Og når vi har gjester, eller han er stresset og har vanskeligheter for å roe seg. (noe som sjeldent skjer nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Vari kennel bilbur som vi (logsik nok..) kun bruker i bilen, og i nødstilfelles må han ligge i det om nettene når vi er på hytta.

Ellers har vi et nokså stort stålbur som er mer egent for overnattinger osv. Det er blitt brukt en del på hytteturer osv. Sammenleggbart og lett og frakte. "før i tiden" brukte vi også dette til Ask om natta, men nå går han ritt i gangen, om det kan kalles fritt :o

Hunden kan sitte i det buret lenge, men ikke uten turer, luftepauser o.l..buret vi bruker i bilen er et oppbevaringssted for hunden, det andre mer et tilholdsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asterix ligger i buret når jeg er på skolen. Men han begynner å bli såpass stor nå at han ikke trenger lengre, kanskje ikke så glad i å ødelegge alt mere nå ;) Men nå som det er ferie ligger han nesten aldri der, bare når han går dit frivillig. Kan hende jeg har han i bur når han er stresset o.l :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Ero er med i bilen sitter han alltid i bur. Hjemme sover kan kun om natta i buret, og da helst med åpen dør. Buret står på rommet mitt slik at Ero kan trekke seg ned dit hvis han ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker alltid bur i bilen, på utstilling og om natta. Må han av en eller annen grunn ligge lenge i bur (lang kjøring f.eks), ligger han ikke mer enn 2 - 2 1/2 time i slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bur i bil, noe jeg mener alle burde gjøre.

Gikk langs en parkeringsplass hvor en bil er på vei ut.. i baksetet sitter en Mastiff og et barn. Hunden utagerer voldsomt på oss, bikkja spretter frem og der sitter plutselig føreren med NOEN kilo sinna kjøter i fanget. Jeg lurer på hva som hadde skjedd hvis vi passerte på andre siden der barnet satt...!

Men tilbake til bruk.. hun elsker bilburet sitt og spretter nesten inn før jeg får åpnet døra. Hun er med meg på jobb og ligger gjerne et par timer i slengen. Hun klarer fint å ligge der en hel natt også hvis vi feks er på tur, kurs og lignende.. hun roer seg med en gang.

Hjemme har hun også bur og døra er alltid åpen. Hun står fritt til å bevege seg som hun vil, men går gjerne å legger seg der. Det er hennes fristed..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bur i bil, noe jeg mener alle burde gjøre.

Gikk langs en parkeringsplass hvor en bil er på vei ut.. i baksetet sitter en Mastiff og et barn. Hunden utagerer voldsomt på oss, bikkja spretter frem og der sitter plutselig føreren med NOEN kilo sinna kjøter i fanget. Jeg lurer på hva som hadde skjedd hvis vi passerte på andre siden der barnet satt...!

Men tilbake til bruk.. hun elsker bilburet sitt og spretter nesten inn før jeg får åpnet døra. Hun er med meg på jobb og ligger gjerne et par timer i slengen. Hun klarer fint å ligge der en hel natt også hvis vi feks er på tur, kurs og lignende.. hun roer seg med en gang.

Hjemme har hun også bur og døra er alltid åpen. Hun står fritt til å bevege seg som hun vil, men går gjerne å legger seg der. Det er hennes fristed..

Har ikke sjangs til å få plass til bur i bilen da, men skulle ønske jeg hadde. Har imidlertid kontroll på dyret også i bilen, og hun utagerer ikke mot andre hunder heller :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som bruker bur om natten, med døren åpen, hvorfor ikke bare en hundeseng? Hva er vitsen egentlig? Store klumpete buret stående med åpen dør på soverommet? Det hadde jeg aldri giddet å ha stående, også så stygt da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som bruker bur om natten, med døren åpen, hvorfor ikke bare en hundeseng? Hva er vitsen egentlig? Store klumpete buret stående med åpen dør på soverommet? Det hadde jeg aldri giddet å ha stående, også så stygt da!

Stygt er det, det er sant, men hunden får jo muligheten til å "gjemme" seg litt vekk. Liksom ingen som kommer ramlende over dem når de ligger trygt inni et bur med vegger og tak :o

Har hundeseng også, men siden buret er i bruk på dagtid, så lar jeg det stå åpent på nattid også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som bruker bur om natten, med døren åpen, hvorfor ikke bare en hundeseng? Hva er vitsen egentlig? Store klumpete buret stående med åpen dør på soverommet? Det hadde jeg aldri giddet å ha stående, også så stygt da!

Hu

Er vel en smakssak :o Har BiaBed til bikkja og jeg, men den er hun ikke videre interessert i å ligge i.. hvis hun trives i buret, så skal hun da få lov til å ligge der.. føler det blir litt feil å tvinge bikkja til å ligge et annet sted bare fordi at en hundeseng er mer dekorativ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som bruker bur om natten, med døren åpen, hvorfor ikke bare en hundeseng? Hva er vitsen egentlig? Store klumpete buret stående med åpen dør på soverommet? Det hadde jeg aldri giddet å ha stående, også så stygt da!

det har jeg et veldig enkelt svar på! Rita (som bruker bur) er 2,5 år og jeg fikk henne nå nettopp! og hun var vant med det å ligge i bur, så hun trives best der! enig i at det ikke er særlig pent, men så lenge hun trives så skal hun få lov til å ligge der! har kjøpt seng til henne å da! så nå har jeg 2 hundesenger, 1 hundepute og et hundebur stående på mitt ikke veldig store soverom! :o;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma ligger i bur om natta.Er vi borte hos noen ligger hun med burdøra igjen,mens hjemme er den åpen.Hun elsker buret sitt,å må liksom alltid en tur innom der i løpet av dagen :o ,men så har hun jo en hel gullgruve der inne da må skjønne ;) ,hun bærer alt hun får tak i inn i buret å ligger å sutter på bamsene sine der inne :o

Hun har også ligget i bur i bilen helt frem til nå,da hun er blitt for stor til bilburet(å jeg bare har en bitteliten bil,så nå skal hun også være baki bak "hundenetteingen"(sånn stopper mellom baksetet og forsetet).

Hender hun ligger i bur på dagen,men det velger hun fritt.

Yaris ligger kun i bur på stevner ,men hender han krøller seg sammen med Emma i buret på dagen bare for å kose og slappe av litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucas ligger i bur om natta. Ei natt han ikke lå i buret da gikk han løs på (nye) senga mi, sånn rammemadrass. <_< Litt surt.

Også bruker vi det i bilen. Men ikke på små turer da. Og dersom han må være hjemme alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte å bruke bur for å lære hunden å ligge i bur. Å putte en hund som aldri har ligget i bur før inn i et bur, så kan hunden bli engstelig og ikke vil slå seg til ro. Dette til fremtidig transport, dyrlege etc. Å ha et bur tilgjengelig gjorde det også enklere hvis vi fikk besøk og gjestene var litt redd, eller hvis hun skulle overnatte hos andre. Dette blir vanskeligere med en hundeseng, da en da må binde hunden fast til sengen, og at hunden er mer urolig på fremmede steder.. Vi hadde også valpen i buret om natten, slik at valpen lærte å si ifra hvis den måtte på do. (vi hadde soveromsdøren oppe i ett halvårs tid, slik at vi hørte hunden.) Itillegg lå vi i gangen sammen med hunden de første dagene hjemme. Vi vente til hunden buret ved å la det stå i stuen også den første tiden. Med dette ble buret, hundens seng. Vi hadde også bur i bilen. Nå har vi burdøren åpen til en hver tid. Også om natten. Hunden går løs i stuen hvis hun er alene, og hun kan trekke seg tilbake i buret hvis hun vil ha ro. Har ikke bur i stuen, kun nede i gangen. Vi har ikke bur i bilen nå, pga størrelsen til bilen, men hvis vi får en større bil tar vi buret tilbake i bruk. Får jeg ny hund i fremtiden, vil jeg også venne til hunden bur.

Men jeg syns ikke noe om å ha en hund i buret hele natten og så hele dagen. hvis mulighet ville jeg aller helst ha hatt et eget hunderom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstilling/stevner, noen ganger om natten, når jeg er på skolen (ikke alltid, nå på sommeren gå han for det meste fritt på rommet for da er det enklere siden han ternger en del vann) og noen ganger i bilen (vi har ikke plass til bur i den bilen vi bruker mest :unsure: ).. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til voksen hund bruker jeg bare bur i bilen og på kurs / konkurranser. Til valpen bruker jeg bur om natta, og eventuellt for å roe ned dersom det tar helt av inne. Skaffer meg som regel valp før eldstemann blir pensjonist, så et fysisk skille kan være godt for begge parter. Enten går da valpen i buret eller lukker igjen en dør for den voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bortsett fra bur i bilen, bruker jeg bur til Zarten når hundene en sjelden gang i blandt må være hjemme alene.. Dinersen trenger ikke å ligge i bur, hun er ikke fullt så kreativ som Zarten kan være ;)

På utstillinger eller lignende så kommer det litt an på hvor lenge vi skal være der og hvor langt det er til parkeringa om hun må ligge i bur eller ikke (Zarten konkurrerer ikke i noe, og blir lagt i bilen når han har fått dosa si med sosialt samvær med fremmede hunder, føler at det er mer skjermende enn et bur midt i "gryta" liksom) Jeg foretrekker å legge henne i bilen for pause/hvil om vi blir lenge, hvis jeg ikke har muligheten til det, tar jeg med tøyburet hennes som hun kan ligge i om det blir nødvendig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...