Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og telt


Djervekvinnen

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med å ta med hunden på teltur med overnatting? Hvordan gikk det de første gangene? Gjerne også de som har litt "pinglete" hunder når det kommer til pels.. Pakket du inn hunden i pledd og sånn? Sov hunden overhodet?

Vi har vært på telttur og det gikk utmerket. Tjora bikkja til et jordanker utenfor og der slo hun seg til ro etterhvert.

Nå har ikke jeg noen "pingle" når det kommer til pels, men vet man får kjøpt en slags pose å legge hunden i.. mye brukt av bl.a jakthunder. Men det er klart, det krever vel en viss tilvenning i forkant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på telttur med forrige hunden, han var 7mnd da. Det gikk veldig bra, det var også hans første telttur. Han sov inne i teltet sammen med meg. Er noen år siden nå, men kan ikke huske det var noen store problemer nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar! :D Skulle det bli aktuelt å ta med hunden på teltur, så må ho ihvertfall ligge inne sammen med oss. kan ikke binde henne utenfor og la henne fryse og bli spist opp av innsekter. Ser jo bare når vi overnatter hos foreldrene mine og det er kaldt på rommet, så pakker jeg henne inn i pledd, men like etterpå snur hun seg rundt og ligger tilslutt oppå pleddene. Dette kan godt skje ute. men uansett. jeg vet ikke helt, men jeg inbiller meg at hunden blir urolig i et telt? Sånn hører alle lydene utendørs og sånn. Men kan jo hende hun kommer i himmelen, siden hun får ligge såååå nært mor og far! ;) hehe. Men får vel bare prøve å se! :imrgreen:

Forresten Ricco: har dere med bur inni teltet? da må dere ha et stort telt da. hehe. Eller har dere buret utenfor?

Håper fler kommer med sine erfaringer! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overnattet i telt med to forskjellige hunder. Den ene hunden er ganske selvstendig, og siden det var midt på sommeren, sov han ute. Gikk kjempebra.

Har også sovet i telt med Lassie, da sov han inni teltet. Var sent på våren, og litt kjølig, men Lassie har jo ganske tykk pels, så det var ikke noe problem. Han var rolig om natten, men når folk begynte å bevege seg utenfor om morgen begynte han å boffe litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok med hunden min på telttur med en venninne. Husker ikke hvor gammel hunden min var, men han var ganske liten. Hundene var gode venner, og når vi skulle legge oss gikk dette greit. Jeg hadde med ullteppe som han fikk ligge med, og han lå helt inntil meg. Han våkna bare en gang og romsterte rundt i teltet, men det var fordi vi hadde mistet litt mat :D Stakkars, ble syk av det på morningen og kastet opp litt(heldigvis bare på teppet og ikke på teltet) ;) Dette var midt på vinteren da...

God tur da! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar! :D Skulle det bli aktuelt å ta med hunden på teltur, så må ho ihvertfall ligge inne sammen med oss. kan ikke binde henne utenfor og la henne fryse og bli spist opp av innsekter. Ser jo bare når vi overnatter hos foreldrene mine og det er kaldt på rommet, så pakker jeg henne inn i pledd, men like etterpå snur hun seg rundt og ligger tilslutt oppå pleddene. Dette kan godt skje ute. men uansett. jeg vet ikke helt, men jeg inbiller meg at hunden blir urolig i et telt? Sånn hører alle lydene utendørs og sånn. Men kan jo hende hun kommer i himmelen, siden hun får ligge såååå nært mor og far! ;) hehe. Men får vel bare prøve å se! :imrgreen:

Forresten Ricco: har dere med bur inni teltet? da må dere ha et stort telt da. hehe. Eller har dere buret utenfor?

Håper fler kommer med sine erfaringer! :P

Vi har burene inne i teltet ja. Jo, det er jo litt stort.. familietelt med to sovealkover. Og vi bruker den ene og hundene den andre :P

Men du skriver at du er redd for at hunden blir uroligi telt, det er ikke våre hunder. kanskje er jeg bare heldig, men nå er det hund nr 4 som er med på telt tur og de har oppført seg på samme måte alle sammen, er ikke urolige ligger bare å slapper av. Ikke er de på vakt og boffer om folk går forbi heller.

Ps: Jeg tørr ikke å ha burene på utsiden av teltet nei, det er på div utstillinger vi bruker telt til overnatting, og da er det mye folk og hunder rundt oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor sommer ønsket 11 (da 10) åringen seg å overnatte i telt! Joa, vi pakket sammen det gamle firemannsteltet (sånt sølvtelt), soveposer, pølser, ved, venninne (også 10), bikkjer og pågangsmot og tok bussen opp til endestoppet! Vi labbet ned til Skraperudtjern (ca 500 meter fra bussen) og rigget oss til!

Da kvelden kom og vi hadde badet og turet og spist fra oss, skjønte Fibi ingenting da vi prøvde å "lure" henne inn i teltet. Det ente med at jeg løftet henne inn! Etter fem minutter hadde hun og Solo lagt seg til som perfekte hodeputer for ungene og vi nikoste oss hele natten.

Neste formiddag fikk vi "besøk" av andre badegjester og Fibi trakk inn i teltet når det ble litt mye styr rundt henne! Vi hadde med langline og sånn krok til å skru ned i gresset som de sto i når de var ute! Det var veldig kjekt å ha!

Lykke til med telttur og hund. Det er bare koselig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg campet i telt i helgen - jeg, min venninne og 5 hunder (2 amerikanske cockere, 2 cavalierer og 1 terv) i et 3mannstelt fra Biltema. Funket som bare søren, de 3 eldste lå løse, mens terven og den yngste cockeren lå i bur. Totalt uproblematisk. På Kongsberg i fjor var det fryktelig kaldt, så da hadde jeg jentene mine inne i soveposen, men nå var det fint :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt gutta med på teltur noen ganger. Lengste var 14 dager i Finland. Begge to storkoser seg i teltet. I Finland hadde jeg og med 8 kompostgrinder som fungerte som "hundegård" rett utenfor teltet, så de slapp å stå i band. De sover selv om tordenvær går rett over campingplassen og.

Skal du sove i telt over en lengre periode, så kan det være lurt å ha med en presenning til å legge over taket på teltet om det regner. Hunder er ikke så flinke til å ikke komme borti teltduken hele tiden, og min erfaring er at enkelte telt starter å lekke litt etter en liten stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på telt-tur med hund flere ganger. Vi kjøpte et telt med et ytter-rom beregnet for bagasje. (Bergans kompakt 3-manns, http://www.bergans.no/sider/start.htm, men det finnes helt sikkert flere av samme prinsipp på markedet.) Et ypperlig telt når man har med seg hunder som elsker aktiviteter som gjørmebad, terrengracing og barnål-krig. Lukket kun igjen myggnettingen mellom rommene, og hadde øyekontakt med de. Hadde med liggeunderlag og fleece-teppene til hundene. (Lett vekt og lite plasskrevende). La bagasjen slik at hundene ikke kom helt borti teltduken. Både hunder og folk har sovet godt etter å ha vært på vandring hele dagen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte med hunden på telt/lavvu tur og det har aldri vært noe problem.

Hunden er med inn i teltet og sover der sammen med meg. Hun ligger som regel inntil meg. Er det varmt går det greit uten teppe/varme, men er det kaldt får hun som regel ligge sammen med meg i soveposen ( dvs jeg drar ned glidelåsen og bruker soveposen som en slags dyne øverst, slik at vi begge ligger i varmen. Dette forutsetter at du har en hund som liker å sove inntil deg da )

Nå har jeg bestilt meg ny sovepose og har da spesial bestilt en som er breiere enn normalt, slik at det skal være plass til hunden i soveposen når den er lukke/glidelåsen oppe ( nå har jeg en hund på 20kg så hun er jo litt mindre enn din da )

Om du er redd for kulde og har en hund som liker å ligge alene så kan du bruke varmedekken eller kjøpe hvilepose som hunden kan sove oppi.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på Gaalaasbanen forrige helg å sov da i telt med våre 2 papilloner.

De sov i bur, med pledd inni, å så pakket vi inn burene med pledd :o

Hadde trodd Miko ikke hadde villet roe seg, men det gikk kjempe fint, etter en dag med masse inntrykk sloknet begge to å sov hele natten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Har hatt hund i telt mange ganger. Jeg pleier å la bikkja ligge i ytterteltet. Jeg har en stør hund med masse pels, så det blir veldig varmt å ha henne inne i selve teltet (på vinter er det jo bare deilig med litt ekstra varme da). Men skal du la bikkja ligge i ytterteltet må du huske å binde hunden for det er ikke noe problem å krype under teltduken. Jeg bruker aldri tepper eller noe sånt. Hun får ett teppe å ligge på hvis vi sover i telt nær bilen, men på langtur i fjellet orker jeg ikke å bære med så mye ekstra, så da ligger hun rett på bakken. Men så har jeg en godt pelsa hund også da. Så jeg har ingen erfaring med korthåra.

Men hvis jeg hadde en korthåra hund ville jeg skjært av en bit av ett liggeunderlag som hunden kan ligge på. Det viktigste er å isolere fra bakken. Det er der den værste kulda kommer fra (prøv å sove ute om vintern så ser du hva jeg mener. Da er godt liggeunderlag + evt granbar e.l. alfa og omega. Legger du soveposen rett i snøen eller rett på bunnen av teltet kan jeg garantere at du fryser uansett hvor god sovepose du har). Så, liggeunderlag til hunden tror jeg er en smart ting. Det er ikke så tungt å bære med seg heller hvis du skal gå langt. Og ett dekken. Det detter ikke av iløpet av natta som ett teppe gjør. Eller du kan sy en liten sovepose til hunden og lære den å ligge i den. Du får prøve deg frem. Men er egentlig kulde noe problem nå på sommern? Selv korthåra raser tåler jo litt. Jeg tror ikke en dobberman vil fryse av å ligge ute på sommern hvis den har ett liggeunderlag å ligge på.

Dette var noen tanker fra meg ihvertfall :o

Lykke til med teltsoving med hund. Det går sikkert helt fint!

Therese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med å ta med hunden på teltur med overnatting? Hvordan gikk det de første gangene? Gjerne også de som har litt "pinglete" hunder når det kommer til pels.. Pakket du inn hunden i pledd og sånn? Sov hunden overhodet?

Campet med fire hunder og fire venninner i et tremannstelt på fjellet, hehe, det var ingen fornøyelse. Det var iskaldt så det var heller jeg som pakket meg inn i hundene :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min shâfer har en enorm underpels, så han blir altfor varm om sommeren. På teltturer elsker han å strekke seg ut utenfor teltet om natten. Han blir for varm inne.

Pluss at han er utpreget vakthund som gjerne vil ha oversikt over alt. Så teltåpningen eller rett utenfor er en fabelaktig plass for han. Han koser seg veldig iallefall, og jeg sover trygt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte kanskje jeg kunne svare litt her, siden jeg har en rase uten hår i det hele tatt... :(

Jeg hadde med meg både min cc puff og min nakne valp på telttur første helgen i juni! Det var litt kaldt om natten ennå, men fugerte kjempefint... Hadde et tynt fleecedekken på valpen min og teppe i buret, inne i teltet! På puffen brukte jeg ikke noe... Kun tepper i bånn! Og som nevnt lenger opp, hadde jeg teppe over burene for å unngå trekk...

Dette var en av mine morsomste hundeopplevelser, og jeg gjentar det så gjerne...

Lykke til og KOS deg.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...