Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden min drepte en kanin


Heidihj

Recommended Posts

Jeg, Elwira og resten av familien har vært på besøk hos onklen min i helgen. Onklen min bor på en gård med masse hester, hunder, katter og en kanin. Elwira er veldig glad i kaniner og elsker og jage dem (trodde jeg). På fredag morgen skulle mamma passe på Elwira ute (hun var bindt) mens jeg skulle hente noe inne i huset. Mens jeg var inne kom det en hushjelp som mamma måtte følge inn fordi onklen og tanta mi ikke var hjemme. Hun ba da broren min se etter Elwira. Grunnen til at vi måtte se på Elwira var at kaninen gikk løs på gården, og vi viste den var i n-ærheten av der Elwira vra da.

Plutselig hørte jeg broren min rope "Elwira stop!". Jeg tengte, nå har hun sikkert klart å slite seg, og løpt ned til låven der kattene var. Jeg fortet meg da ut, og ble møtt av en vettskremt bror som sier at Elwira har kaninen inne i munnen. Jeg løper da fort ned til der Elwira står bindt. Mamma står og holder båndet hart og roper på meg. Ingen av dem tørte og ta kaninen ut av munnen til Elwira, så de måtte hente meg. Jeg klare fint å få Elwira til å slippe kaninen. Den er drept. Broren min som så det, sier at elwira tak den veldig fort i nakken og at den døde med en gang.

Jeg trodde ikke Elwira ville drepe kaninen, men hun er jo ett råvdyr hun også.

Det var veldig trist, den kaninen var så snill og den stolte på hunder :D Det var bra den døde fort i hvertfall, men jeg må si jeg ble litt overasket over at Elwira faktisk drepte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansvarlig å ikke holde kaninen forsvarlig da..hunden din var jo i bånd så. Som du sier, de er rovdyr, med en god del instinkter inntakt.

Men var elwira i et bånd noen holdt i, eller var hun bundet i en stolpe osv? skulle ikke tru det var så veldig vanskelig å få med seg hunden, eller gjøre noe raskt nk til at kaninen kom seg unna, før den kom innen rekkevidde av hunden om den var i et bånd noen holdt i..om man er litt uvant med hund kan man jo bli overumplet om hunden plutselig bykser fram også da, men alikevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

uansvarlig å ikke holde kaninen forsvarlig da..hunden din var jo i bånd så. Som du sier, de er rovdyr, med en god del instinkter inntakt.

Men var elwira i et bånd noen holdt i, eller var hun bundet i en stolpe osv? skulle ikke tru det var så veldig vanskelig å få med seg hunden, eller gjøre noe raskt nk til at kaninen kom seg unna, før den kom innen rekkevidde av hunden om den var i et bånd noen holdt i..om man er litt uvant med hund kan man jo bli overumplet om hunden plutselig bykser fram også da, men alikevel..

Ehhh......... uansvarlig å ikke holde kaninen forsvarlig fordi hunden var i bånd?

Altså - hadde det kommet besøk til meg med hund og den hunden hadde drept katten min så hadde det i alle fall ikke vært kattens skyld eller? Tross alt... den bor jo her...

Kaninen bor der og er vant til å gå løs - dessverre er den vant til hunder som er snille og greie - og i motsetninger til katter som da kan lære å skille på hvilke hunder som er greie og ikke - så tviler jeg på at kaniner har den egenskapen.

Synd at kaninen døde - selv om jeg tviler på at den døde fordi hunden din er ett rovdyr - den døde fordi hunden din lykkes i jakten - min ene hund har drept en katt i sin tid, men han er ingen kattedreper - da det skjedde så var det bare ett hendig arbeidsuhell, tror ikke han mente å drepe den, men så fikk han fatt i den og da kan det gå sånn...

Kaniner dør forøvrig ofte av sjokk så om dette var en gammel kanin så er det ikke sikkert at den døde fordi hunden din tok den i munnen men fordi den ble skremt.

Ta lærdom av det i alle fall - bruk "hundevakter" som faktisk tør å gjøre noe annet enn å skrike om hjelp........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, Elwira og resten av familien har vært på besøk hos onklen min i helgen. Onklen min bor på en gård med masse hester, hunder, katter og en kanin. Elwira er veldig glad i kaniner og elsker og jage dem (trodde jeg). På fredag morgen skulle mamma passe på Elwira ute (hun var bindt) mens jeg skulle hente noe inne i huset. Mens jeg var inne kom det en hushjelp som mamma måtte følge inn fordi onklen og tanta mi ikke var hjemme. Hun ba da broren min se etter Elwira. Grunnen til at vi måtte se på Elwira var at kaninen gikk løs på gården, og vi viste den var i n-ærheten av der Elwira vra da.

Plutselig hørte jeg broren min rope "Elwira stop!". Jeg tengte, nå har hun sikkert klart å slite seg, og løpt ned til låven der kattene var. Jeg fortet meg da ut, og ble møtt av en vettskremt bror som sier at Elwira har kaninen inne i munnen. Jeg løper da fort ned til der Elwira står bindt. Mamma står og holder båndet hart og roper på meg. Ingen av dem tørte og ta kaninen ut av munnen til Elwira, så de måtte hente meg. Jeg klare fint å få Elwira til å slippe kaninen. Den er drept. Broren min som så det, sier at elwira tak den veldig fort i nakken og at den døde med en gang.

Jeg trodde ikke Elwira ville drepe kaninen, men hun er jo ett råvdyr hun også.

Det var veldig trist, den kaninen var så snill og den stolte på hunder :D Det var bra den døde fort i hvertfall, men jeg må si jeg ble litt overasket over at Elwira faktisk drepte den.

Uff, dette er trist! Men Elwira gjorde ingenting annet enn det man kunne "forvente" av henne. Om hennes intensjon var å drepe kaninen er umulig å si, hun tok iaf tak i den og ristet som man også forventer. Dermed knekker nakken.

Neste gang så passer dere nok bedre på andre kaniner som løper fritt rundt henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var bindt til en stolpe. jeg var ikke der, men broren min sier at hun lå og ventet til kaninen var innenfor rekkeviddet. Når broren min så det, tok han tak i båndet for at hun ikke skulle komme så langt. Elwira er veldig sterk når hun vil og klarte og dra broren min over ende. Han er bare ti år og klarte ikke holde henne igjen. Dskjedde også så fort at kaninen ikke klarte hoppe unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette var trist, men som mange har sagt før meg: hunder er rovdyr.

Min kanin ble skremt av en hund så vi tror den døde i sjokk.... Vi sjekket kaninen etter vi hadde funnet den ( den hadde stukket av for noen dager siden, så vi fant den død),

og den hadde ingen ytre skader.

Men sånt kan skje alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var trist, men du er en erfaring rikere. Ta med deg denne erfaringen, og ikke la broren din eller en som ikke har kontroll over hunden være alene ute med den når det er stor sannsynligehet at slike ting kan skje. Pass bedre på hunden din når det er småe dyr i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig synd. Men det var ikke akkurat så lurt å la en ti-åring passe hunden når dere viste at det gikk en løs kanin omkring som hunden deres gjerne ville ha tak i. Menmen, gjort er gjort, nå vet dere bedre til neste gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe trist... Det var en hund som drepte med kanin når for noen år siden også. Den gikk rett igjenom buret. Dette var også en golden. Da sa eieren at vi kunne bestemme om de skulle avlive hunden, eller ikke. Vi sa selvfølgelig nei. Hunder er rovdyr, det er ikke noe å gjøre med det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe trist... Det var en hund som drepte med kanin når for noen år siden også. Den gikk rett igjenom buret. Dette var også en golden. Da sa eieren at vi kunne bestemme om de skulle avlive hunden, eller ikke. Vi sa selvfølgelig nei. Hunder er rovdyr, det er ikke noe å gjøre med det :D

Forstår jeg deg rett, når du sier at EIEREN av hunden som tok kaninen, tilbød seg å avlive hunden? Ja, den eieren må da virkelig ha vært glad i hunden sin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg deg rett, når du sier at EIEREN av hunden som tok kaninen, tilbød seg å avlive hunden? Ja, den eieren må da virkelig ha vært glad i hunden sin...

Ja, ikke sant, denne eieren må elske hunden over alt som er på jord :rolleyes: Hadde Rambo drept en kanin, så hadde jeg virkelig håpet at de ikke krevde det! Kan man kreve sånt når et dyr dreper et dyr? Men uansett, jeg ville overhodet ikke spurt dem om noe sånt :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe trist... Det var en hund som drepte med kanin når for noen år siden også. Den gikk rett igjenom buret. Dette var også en golden. Da sa eieren at vi kunne bestemme om de skulle avlive hunden, eller ikke. Vi sa selvfølgelig nei. Hunder er rovdyr, det er ikke noe å gjøre med det :D

Oi.. Sa eieren det :P ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette var trist, men som mange har sagt før meg: hunder er rovdyr.

Min kanin ble skremt av en hund så vi tror den døde i sjokk.... Vi sjekket kaninen etter vi hadde funnet den ( den hadde stukket av for noen dager siden, så vi fant den død),

og den hadde ingen ytre skader.

Men sånt kan skje alle...

Må henge meg på den .Sånt kan skje.Selfølgelig var det trist,men hunder er rovdyr.S¨ånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

belgerpia: Ja, jeg kaller faktisk et kaninhold der kaninen hverken er i innhegning eller i bånd eller bur, uforsvarlig! Det er å be om at et eller annet dyr skal gjøre det Elwira gjorde. Vi har faktisk en del ville dyr ut å å rusler som gjerne tar en så dårlig påpasset kanin. Kan man ikke passe kaninen bedre enn dert, er man liksågodt uten! Og katt og knin er to vidt forskjellige dyr når det kommer til "oppbevaring".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

To blandinger av Rottiser og Schæfere her i nabolaget kom seg inn i en kanin innhegning for 1 år siden. Har ikke tall på hvor mange kaniner de drepte altså.

De ble desverre avlivd :D

Selvfølgelig ikke bare denne episodens årsak, ingen hade kontroll over de, de angreip alle og eieren på 80år ble ofte hengendes etter hundene i full fart fordi han ikke hadde kontroll :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stallen er det en del kaniner, et par pleier og gå løst...de er veldig tamme og er bare i nærheten, pluss d er et gjerde rundt området :D Der pleier det og gå et par hunder, men hundene bryr seg egentlig ikke så mye om kaninene, uten om en islandskfårehund som passer på dem :P Men plutselig en dag var det en liten hund(som pleier og være der) som hoppet foran den ene kaninen og bjeffet :P Kaninen fikk sjokk og døde.... :P Selfølgelig var det eieren av kaninen sin feil, men kaninen og hunden var oppvokst med hverandre og perlevenner..så jeg tror egentlig ikke hunden tenkte og drepe, bare leke. Men kaninen var litt gammel, så den fikk sjokk :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stallen er det en del kaniner, et par pleier og gå løst...de er veldig tamme og er bare i nærheten, pluss d er et gjerde rundt området :D Der pleier det og gå et par hunder, men hundene bryr seg egentlig ikke så mye om kaninene, uten om en islandskfårehund som passer på dem ;) Men plutselig en dag var det en liten hund(som pleier og være der) som hoppet foran den ene kaninen og bjeffet :P Kaninen fikk sjokk og døde.... :PSelfølgelig var det eieren av kaninen sin feil, men kaninen og hunden var oppvokst med hverandre og perlevenner..så jeg tror egentlig ikke hunden tenkte og drepe, bare leke. Men kaninen var litt gammel, så den fikk sjokk :unsure:

Altså, man kan da ikke si at det var eieren av kaninen sin feil? Ei heller hundens eier... Hvis disse to har kjent hverandre lenge (dyrene altså) og alt har gått strålende vel, så må man vel forstå at noe slikt kan skje en vakker dag? Det er jo tross alt dyr vi snakker om :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...