Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp! Muligens ikke hund!!

Cavalier&Collie

Recommended Posts

Jeg bare lurer på en ting, Border. Hvorfor er det akkurat BC du vil ha? Hvorfor mener du det er den rasen som passer aller best til deg, av alle de rasene som finnes? Jeg bare lurer altså :) Det kan være en fin ting å tenke over i alle fall.

Hvorofr valgte du akuratt papillon da..

det er jo det samme spørsmålet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 108
  • Created
  • Siste svar
Guest Vicky

<Men så kan ikke den som kjøper valp fra hunder som ikke har gjeterhundprøven straffes for det heller da! F.eks, er jo ikke min feil at foreldrene til Eso ikke har gjeterhundprøven, og heller ikke Eso sin feil.

Det blir tatt mange BC kull der foreldrene ikke har gjeterhundprøven, og det blir nok vanskelig å forhindre det.

Man får heller se det positive i det, gjeterhundprøve eller ikke, hunden får det bra hos eieren sin

Men så er det såpass mange som avler kun på BC som gjeterhund (tatt gjeterhundprøven og sånt), så lenge de fortsetter med det, så er det vel ikke noe akutt fare for at gjeterevnene forsvinner med det første.

Sånn er det jo med alle raser og forskjellige typer dyr. Noen avler fram dyr for hobby/familiebruk, andre avler fram for det nettopp den rasen/typen dyr er laget for >

-Selvfølgelig har hunden det bra! Men opprinnelig er jeg imot å avle på BC`er som ikke har gjeterhund prøven. Det frarådes på det sterkeste av dem som har ansvaret for BC avl.

<enig med ina.. Det hadde ikke gjort noe om bc ble 2 forskjellige raser. Sånn som jakt labrador og utstillingslabrador feks. Så kan de som vil ha en bc uten å gjete med den få ha det >

- Ja det ern bedre det, men det beste er om BC`n blir avlet riktig. Det beste er jo å ta vare på både utsendet og gjeter egenskapene. Det går ikke ann å bare avle på gjeter egenskaper, da bevarer du ikke utsendet, og det går ikke ann å bare avle på utstilling, for da mister du gjeter egenskapene. Hvorfor ikke ha en perfekt avl av BC?

<Hvorofr valgte du akuratt papillon da..

det er jo det samme spørsmålet!>

- Nei, det er langt ifra samme spørsmål! Papillion er en helt annen hunde type. Hun valgte sikkert fordi det passet henne best, og BC`n burde velges til det den er avlet for: Gjetingen. Skal man avle på BC, skal man ha gjeterhund prøven... alt annet mener jeg er useriøst [-X Man må tenke på at denne gjeter arven skal bevares i tusenvis av år! Tenke avl, ikke bare om dette blir en god lydighets hund f.eks....

Jeg mener at en BC kan ha det fint hos vanlige folk, men opprinnelig mener jeg den burde være det som er meningen: Gjeterhund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Ja det ern bedre det, men det beste er om BC`n blir avlet riktig. Det beste er jo å ta vare på både utsendet og gjeter egenskapene. Det går ikke ann å bare avle på gjeter egenskaper, da bevarer du ikke utsendet, og det går ikke ann å bare avle på utstilling, for da mister du gjeter egenskapene. Hvorfor ikke ha en perfekt avl av BC?  

Det jeg syns er merkelig, det er at hos noen raser (labrador, golden, schäfer osv) så er det slik at rasestandarden på en måte sier enten eller. Det er jo litt merkelig at en hund som passer rasestandarden perfekt ikke passer så godt til det rasens opprinnelige egenskaper er. Ta f.eks. labradoren. I rasestandarden presenteres den som en egentlig ganske kraftig hund, og i tillegg er det mange eiere som legger på et par kilo selv. Ser du derimot på de hundene som vinner flest jaktprøver, så er jo de slankere og med lengre bein. Jeg skjønner liksom ikke helt hvorfor man lager en rasestandard som på en måte gir en rase et utseende som ikke passer til bruksegenskapene den rasen skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

meningen er at man skal bevare utsendet :) Tenk deg shetland sheepdoggen. Vi vil jo at den skal ha det samme utsendet om 100 år som den har nå. Avl skal gjøres helt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meningen er at man skal bevare utsendet :) Tenk deg shetland sheepdoggen. Vi vil jo at den skal ha det samme utsendet om 100 år som den har nå. Avl skal gjøres helt riktig.

Jeg skjønner jo at man må ha en rasestandard sånn at rasen ikke forandrer seg, men jeg synes den rasestandarden kunne vært slik at en bestemt rase skal se ut på den måten den best passer til de opprinnelige bruksegenskapene. Herregud, for en dårlig setning. :roll: Vanskelig å forklare, men det jeg mener er at når de lagde en rasestandard, burde de jo ha laget den slik at det riktige utseendet for en rase er det utseendet som er best når hunden utfører sine egentlige oppgaver. Sånn som f.eks. labradoren. Dens opprinnelige oppgave var å apportere fugl i vannet og å apportere vilt i skogen. Rasestandarden for labradoren presenterer en kraftig labrador som ikke er like godt egnet til å apportere som det de typiske jaktlabradorene er. Derfor har det blitt sånn at de labradorene som gjør det best på utstilling (altså er mest lik rasestandarden) er ikke de som gjør det best til det labradoren egentlig ble brukt til. Derfor har det utviklet seg til to forskjellige "raser" innen labradoren - den slanke med lange bein som utfører de opprinnelige egenskapene, og den kraftigere som oppfyller rasestandarden. Det ideelle her ville derfor vært å forandre rasestandarden, sånn at det ble riktig å se ut som de typiske jaktlabradorene gjør.

Men selvsagt finnes det mange raser som ikke har sånn "splitting", og hvor utseendet på en typisk "rasestandardhund" er også det utseendet som egner seg best til det rasen opprinnelig ble brukt til. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, Vicky, litt enig der, men en god oppdretter trenger ikke være som deg, en god oppdretter kan jo også bare ale opp utstillingsdyr. Og de mangler ofte endel arbeids-evner som bruksdyra har.. De er jo ikke noe dårligere oppdrettere fordet, men se på schäfer; skal du ha en topp utstillings hund (og være seriøs i utstillingsmiljøet) så nytter det jo ikke å avle brukshunder med rette rygger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

jeg syns mye av schæfer avlen nå til dags er feil. det er helt sørgelig, og jeg vet ikke om det er så mye å gjøre med. Man trenger ikke å være super oppdretter for å klare å lage dyr som egner seg både til utstilling og bruks. Bruk de beste individene så får man best resultat. Jeg er imot å bare avle på utstillings linjer... [-X det har ødelagt mange raser, som f.eks aussien. :P

Jeg mener man skal ha i pose og sekk: utsende, god mentalitet og god helse. :) Det krever jeg når jeg skal ha valp. :D Alle oppdrettere BURDE satse på å ha alt perfekt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorofr valgte du akuratt papillon da..

det er jo det samme spørsmålet!

Var det noe galt i det spørsmålet eller?

Det er i alle fall det spørsmålet jeg spurte meg selv da jeg skulle kjøpe hund, og jeg mener det burde være det for de fleste andre også. Man bør jo tenke over hvilke egenskaper man ser etter i en hund, ikke bare velge rase tilfeldig.

Jeg valgte papillon fordi det var den rasen jeg synes passet best for meg. De er små og lette å ha med seg, men de kan fortsatt gå langt og være med på det meste. Utseendet deres apellerer også veldig til meg. De har lang fin pels, men trenger lite pelsstell. De kan gå lange turer, men de trenger det ikke hver dag. De er spreke og raske, selv om de er små. De er verdens åttende smarteste hunderase, og veldig lærevillige. De greier seg forholdsvis bra i både kaldt og varmt vær. De er enkle og stelle før utstilling. De er veldig hengivne ovenfor eier, og andre hvis den er godt sosialisert. Ja, rett og slett, så er papillon den perfekte rasen for meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det noe galt i det spørsmålet eller?

Det er i alle fall det spørsmålet jeg spurte meg selv da jeg skulle kjøpe hund, og jeg mener det burde være det for de fleste andre også. Man bør jo tenke over hvilke egenskaper man ser etter i en hund, ikke bare velge rase tilfeldig.

Jeg valgte papillon fordi det var den rasen jeg synes passet best for meg. De er små og lette å ha med seg, men de kan fortsatt gå langt og være med på det meste. Utseendet deres apellerer også veldig til meg. De har lang fin pels, men trenger lite pelsstell. De kan gå lange turer, men de trenger det ikke hver dag. De er spreke og raske, selv om de er små. De er verdens åttende smarteste hunderase, og veldig lærevillige. De greier seg forholdsvis bra i både kaldt og varmt vær. De er enkle og stelle før utstilling. De er veldig hengivne ovenfor eier, og andre hvis den er godt sosialisert. Ja, rett og slett, så er papillon den perfekte rasen for meg :D

Var ikke noe galt med spørsmålet. Mente at hun har sikkert spurt seg selv om det samme spørsmålet og synes selv hun passer til å ha en sånn rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke noe galt med spørsmålet. Mente at hun har sikkert spurt seg selv om det samme spørsmålet og synes selv hun passer til å ha en sånn rase.

Ja, jeg er nå bare litt nysgjerrig da :P Jeg lurer bare litt på hvorfor man velger akkurat BC. Synes det er et ganske spennende tema. Det finnes jo så utrolig mange forskjellige hunderaser, og man velger så forskjellig. Så det er ganske interessant å høre hvorfor folk velger akkurat som de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er nå bare litt nysgjerrig da :P Jeg lurer bare litt på hvorfor man velger akkurat BC. Synes det er et ganske spennende tema. Det finnes jo så utrolig mange forskjellige hunderaser, og man velger så forskjellig. Så det er ganske interessant å høre hvorfor folk velger akkurat som de gjør.

Helt enig. Er jo også morro å høre hva folk mener om det. Det er jo Mange raser å velge mellom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste hund jeg skal ha skal være Bc..

Og jeg skal ikke bruke den til gjeting..

Syns Bc'en er en herlig rase, som er lettlært og kan være med på det meste.

Utseende deres liker jeg veldig godt.. :)

Chow chow som jeg har nå valgte jeg fordi den appellerer veldig til min personlighet. Trenger ikke så veldig mye mosjon. Og trenger ikke oppmerksomhet 24/7..

Og som de sier, som hund som eier.. :D

Så det sier vel litt om min personlighet egentligt.. :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste hund jeg skal ha skal være Bc..

Og jeg skal ikke bruke den til gjeting..

Syns Bc'en er en herlig rase, som er lettlært og kan være med på det meste.

Utseende deres liker jeg veldig godt.. :D

Chow chow som jeg har nå valgte jeg fordi den appellerer veldig til min personlighet. Trenger ikke så veldig mye mosjon. Og trenger ikke oppmerksomhet 24/7..

Og som de sier, som hund som eier.. :P

Så det sier vel litt om min personlighet egentligt.. :P:)

Så hvis du skal ha BC så burde du bli mer aktiv ettervært. hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal ha en Bc for jeg vil ha en mer aktiv hund.

Er aktiv nok, selv om det trappet ganske ned etter jeg fikk Diego.. :D

men skal vente til jeg er ferdig med skole..

Så derfor er chow chow genial i skoletiden.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border:

Velg den rasen som du synes passer deg og hva du skal gjoere.

Ta gjerne en lettere foerst eller start med din rase nr. 1 :D

Jeg tar meg en Kooiker ti foerstevalg, da den er lettere aa ha med aa gjoere enn en gjeterhund, som hjertet mitt har falt helt pladask for :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

hehe. Kooikeren er en tøff hund den :D men den har ikke like kraftige gjeter og vokter instinkter heldigvis :D gleder meg til å se bilde av Kooikeren din!! Skal du starte oppdrett med den når den blir eldre???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...