Gå til innhold
Hundesonen.no

har dere med hunden over alt?

janne&kenny

Recommended Posts

jeg bare tenker på en ting... jeg har jo alltid den hunden på slep!!

når jeg henter posten tar jeg han med meg, når jeg skal på do, blir han med inn!

er jeg den eneste som er helt rar her? :unsure:

når jeg dusjer sover han på gulvet!

noen ganger må jeg gå fra han med vilje så han ikke får det for seg at han alltid skal være med meg! :wub:

jeg må skjerpe meg, men liker så godt å ha han i nærheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samma her men har begynnt å la være å ta han med når jeg skal dusje og gå på do! så nå kan jeg ha døra oppe på gløtt å kan kan komme inn hvis han føler for det men som regel når han hører dusjen så stikker han! :wub: han er også med over alt når jeg skal ut men klarer seg fint alene også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Ero er ikke med meg overalt. Vi er fire stykker i familien + hunden så det er nesten bestandig noen andre i stua. Er det kun jeg og Ero som er hjemme(om morgenen) så er han med meg på do og ellers hvor jeg går. Når jeg henter posten er han nesten bestandig med. Og ellers når jeg skal gjøre noe ute er han med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sean er sluttet å følge etter meg inne i huset. men er vi på besøk skal han være med overalt.. men har han med når jeg henter posten, er på besøk (vennene mine og familien liker at jeg har han med) så har jeg han med når jeg går nattevakt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor går dere nattevakt? jeg skal kanskje begynne med nattevakt, 2 ting hindrer meg: vanvittig dårlig opplæring, så jeg er så usikker at jeg vet ikke om jeg tørr.. og hunden!

djervekvinnen: det er sikkert ikke så domt det!

jeg tror jeg også må begynne å holde litt avstand... men jeg liker så godt å ha han i nærheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går i hjemmetjenesten. han er på kontoret når jeg går rundene. noen har jeg han med inn til, fordi de liker han.

men han er ganske grei å ha med. bruker å gå innom jobben når jeg har fri, sånn at de som bor der kan kose med han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble bare så lettet når jeg så det var flere hunder som blir med inn på do :):wub: Men nå er det slutt på akkurat det her da, gjestene vi av og til har vr ikke helt begeistret for det nemlig ;)

For å svare; Nei, hunden er absolutt ikke med meg overalt. Skal jeg hente posten blir det nesten bare å irritere han om jeg skal ta han med, han rekker jo nesten ikke pisse, eller lukte på noe. Han har ikke fri tilgang i huset, og er ute mesteparten av dagene nå på sommeren, så det å ha han med seg rundt i huset er utelukket.

Det han derimot ofte er med på er uteaktiviteter, som plenklipp, ugressluking, kirkegårdturer, oppheng av klær, ballspill, soling på plenen, dusjing av planter osv.

Er også altfor lite flink til å ta han med oss når vi drar noe sted som butikken osv, men egentlig er det greit, for jeg rur nok han hsr det bedre hjemme utendørs, enn inne i bilen mens vi er på besøk der han ikke får være med inn, på butikken og alt det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teebee er alltid med ut av huset eller inn i huset. Altså er vi ute i hagen eller noe re hun alltid med ut, men skal vi inn vil hun være med inn (selv om vi har spikret gjerde til den store gullmedaljen så hun skulle kunne være ute alene...). Hun er også stort sett med når vi skal på besøk, tror ikke jeg kjenner noen som ikke vil ha Teebee på besøk - de er vel nesten mer glad for å se henne enn oss noen ganger...

Men inne i huset er hun heldigvis ikke i helene på oss hele tiden. Det tror jeg kanskje jeg kunne blitt litt gal av? Hun dilter noen ganger når det nærmer seg mattid. Men hun kommer som en rakett hvis noen sitter i "kose-posisjon" - altså setter seg i den sofaen hun får ligge i :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun er ikke med overalt.. Altså, skal jeg feks hente noe i låven så blir hun jo med ut, da bare åpner jeg døra, men hun er ikke med inn på do :wub: Hvorfor skal hun være med på det, liksom. Badet er hun heller ikke med på, for det er i andreetasje, og der er hun ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for denne tråden :) Trodde ikke at det var flere som var slik som meg. Ja, hundene er med meg alltid. Følger de ikke etter meg, så går jeg å leter etter de. Føler meg ganske naken hvis jeg ikke hører de kommer bak meg :wub: Åja, de er med på do hvis de vil, ligger i sengen, med på jobb, er med når jeg rir osv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei Chica er ikke med meg inn på do og på badet :wub:

Hun diltet mye mer etter meg da hun var valp, men jeg har lært henne at det er noe hun ikke behøver..

Men litt dilting blir det jo, men det er bare koselig..

Tror jeg hadde blitt litt "gal" om hun skulle følge meg overalt! Hun er en selvstendig hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå ligger det en tollerdame på gulvet med snuta på tåa mi. For to minutter siden lå hun ved siden av meg da jeg hadde hue oppi peisen og smugrøkte :wub: . For ti minutter siden satt jeg i sofaen og så på TV med hundehodet i fanget.

Hun er ikke med på do lenger, men hun kan hvis hun vil. Hun er heller ikke med opp når jeg sier godnatt til minstebarnet, men hun er med opp og vekker om morgenen. Dørene står oppe, så hun kan gå hvor hun vil.

Når det kommer noen, må hun vente i stua mens jeg lukker opp.

Hun får sine turer og trening ute, men hun er ikke med til byen, eller på alle besøk. Skal vi på besøk til venner i nabolaget, er hun stort sett med (begynner å bli skikkelig flink til å ligge ved beina mine), men skal vi til søstra mi ute i Bærum, må hun bli hjemme for de har fått seg katt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rambo er mer eller mindre med meg og overalt. Han får ikke lov til å bli med inn på badet, så han venter rett utenfor, er jeg på rommet blir han med, er jeg i stuen så er han der. Bortsett fra hvis han kjeder seg masse, så går han og legger seg i sengen min, siden han får lov til å være der, så foretrekker han den framfor kuren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...