Gå til innhold
Hundesonen.no

Raser og avel. Få en diskusjon på dette da!


Maria

Recommended Posts

Okey..

Nå vil jeg ha en diskusjon på dette med avel på utseende av hunder. Hva syns dere om for eks. engelsk bulldog? Avel på hunder uten underull, hengeører, stumphale, krøller, osv. Hvilke raser har en funksjon på grunn av utseendet? Mange ulike meninger rundt dette temaet, så jeg tenkte jeg ville høre hva dere meer om dette. Hvilke raser er rett og slett ødelagt av slik utseendeavel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle hunderaser er ødelagt pga avel..

Heldigvis er ikke Chow'en det, da den er den som er nesten nærmest ulven..Da den er ikke avlet på for å få dette utseende.

Syns Chi, bulldogs, kinesisk nakenhund osv er unødvendig avlet på.

En kinesisk nakenhund er ikke egnet til dette kalde været i norge. Så den er avhengig av eier og får antageligt hudproblmer..Chi ser det ofte ut som øyene skal dette ut, og dette er jo ikke bra for dem, da de ofte har inngrodde øyenvipper og har ben som ikke tåler så mye..

Engelsk bulldog har ofte problemer med fødsel, de får fort betennelse i foldene på snuten, du må helst følge etter den og tørke den i ræva for å si det sånn.. Det er en rase som har ganske mangen problemer.

Men selv om jeg sier dette så liker jeg de rasene forde, syns mennesker har gått for langt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle hunderaser er ødelagt pga avel..

Heldigvis er ikke Chow'en det, da den er den som er nesten nærmest ulven..Da den er ikke avlet på for å få dette utseende.

Syns Chi, bulldogs, kinesisk nakenhund osv er unødvendig avlet på.

En kinesisk nakenhund er ikke egnet til dette kalde været i norge. Så den er avhengig av eier og får antageligt hudproblmer..Chi ser det ofte ut som øyene skal dette ut, og dette er jo ikke bra for dem, da de ofte har inngrodde øyenvipper og har ben som ikke tåler så mye..

Engelsk bulldog har ofte problemer med fødsel, de får fort betennelse i foldene på snuten, du må helst følge etter den og tørke den i ræva for å si det sånn.. Det er en rase som har ganske mangen problemer.

Men selv om jeg sier dette så liker jeg de rasene forde, syns mennesker har gått for langt..

Jeg er så enig!

Men er Chow'en nære ulven? Det visste jeg ikke.. :oops:

Den er jo avlet med stor pels og stor kropp osv..?

Syns det er forferdelig at Chow's ble brukt til mat i Kina før i tiden jeg! [-X

Ekkelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at mange hunderaser kunne hatt det fint i dag hvis det ikke var for kravene til utstillingshunder. Engelsk bulldog f. eks. det skulle ikke så mye til før den hadde hatt det mye bedre. Litt lenger i snuten så hadde det vært stor forbedring. Folk avler etter utstillings kriteriene, så hvis noe skal forandres på må det begynne der!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå ikke akkurat si at chow er den sunneste hunderasen da :D

De har jo ofte pusteproblemer pga. den inntrykte nesen, øyne som renner og de er utsatt for HD. Tror heller ikke keisersnitt er så uvanlig på dem. Og chowen blir jo avlet på utseendet de og, akkurat som de fleste andre hunder. De er jo ikke akkurat brukshunder heller. Ikke at det er noe galt med dem for det altså :P

Kinesisk nakenhund hadde vel sin funksjon den og, når den ble avlet frem. Sansynligvis ble den avlet sånn fordi den levde i varme områder, og de ville unngå overoppheting. Uten av jeg vet noe mer om det altså, men regner med at det hadde en praktisk årsak.

Nei, det er faktisk en av hovedgrunnene for at jeg valgte papillon, fordi de er en forholdsvis sunn rase. Det er derfor de er såpass billige i forhold til andre miniatyrhunder (sjelden keisersnitt, flere valper). De er faktisk ikke avlet for å bli små, de er sånn naturlig. Da mener jeg selvfølgelig når menneskene begynte med bevisst avl, stambokføring og sånn. Det er ganske sjelden blant miniatyrhundene, da de fleste er avlet på størrelsen.

Ellers så er jeg generelt i mot avl på utseendet som går ut over helsa. F.eks. er det flere raser som er veldig utsatt for å måtte ta keisersnitt. Rynkehunder er jeg heller ikke begeistret for. De er kanskje søte, men veldig utsatt for hudsykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå ikke akkurat si at chow er den sunneste hunderasen da :P

De har jo ofte pusteproblemer pga. den inntrykte nesen, øyne som renner og de er utsatt for HD. Tror heller ikke keisersnitt er så uvanlig på dem. Og chowen blir jo avlet på utseendet de og, akkurat som de fleste andre hunder. De er jo ikke akkurat brukshunder heller. Ikke at det er noe galt med dem for det altså :P

Kinesisk nakenhund hadde vel sin funksjon den og, når den ble avlet frem. Sansynligvis ble den avlet sånn fordi den levde i varme områder, og de ville unngå overoppheting. Uten av jeg vet noe mer om det altså, men regner med at det hadde en praktisk årsak.

Nei, det er faktisk en av hovedgrunnene for at jeg valgte papillon, fordi de er en forholdsvis sunn rase. Det er derfor de er såpass billige i forhold til andre miniatyrhunder (sjelden keisersnitt, flere valper). De er faktisk ikke avlet for å bli små, de er sånn naturlig. Da mener jeg selvfølgelig når menneskene begynte med bevisst avl, stambokføring og sånn. Det er ganske sjelden blant miniatyrhundene, da de fleste er avlet på størrelsen.

Ellers så er jeg generelt i mot avl på utseendet som går ut over helsa. F.eks. er det flere raser som er veldig utsatt for å måtte ta keisersnitt. Rynkehunder er jeg heller ikke begeistret for. De er kanskje søte, men veldig utsatt for hudsykdommer.

Chow'en er faktisk ikke avlet så mye på..

De så sånn ut når de først kom til england.

Og funksjonen deres var jo egentligt bare å skremme vekk onde ånder i tempel med sitt fryktinngytende utseende..

Så det jeg mener er at det ikke er andre raser i chow'en..

Som foreks bull terrieren som har foreks dalmatiner i seg osv.

Men mangen raser som har Chow i seg. Foreks. eurasier..

De mener Chow'en er stamfar til noen av spisshundrasene.

Og eneste grunnen til at Hd er utbredt blandt rasen er pga Mennesker avlet antageligt på hunder uten å sjekke at de var friske først.

Så Chow'en regnes som en av de rasene som er nærmest ulven.

Men selvsagt har de jo også noen svakheter. Som foreks Hd.

Men de holder på å minke nå.. er ikke så mangen med hd lenger.

En Chow har faktisk ikke pusteproblemer, snuten er jo ikke intrykket.

Keisersnitt har jeg aldri hørt om blandt Chow, da de ikke har for stort hode.. Nei, en Chow er ikke brukshund. for som sagt så er å skremme onde ånder og vakthund var det eneste de ble brukt til i Kina.

Hvis Kinesiske naken hund ble avlet frem for å kunne tåle varmt vær osv, så egner den seg alikevel ikke ettersom den blir fort solbrent..

Shar pei liker jeg veldigt godt.. :D Men hudproblemer er jo veldigt utbredt blandt rasen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en Chow er ikke brukshund. for som sagt så er å skremme onde ånder og vakthund var det eneste de ble brukt til i Kina.

Er vel ikke det eneste...?

ordet chow betyr jo spiselig på kinesisk, og frem til 1915 (da det kom forbud i kina mot salg og spising av hundekjøtt) ble jo hunden brukt til mange matretter på grunn av kjøttet..

Stemmer ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke det eneste...?

ordet chow betyr jo spiselig på kinesisk, og frem til 1915 (da det kom forbud i kina mot salg og spising av hundekjøtt) ble jo hunden brukt til mange matretter på grunn av kjøttet..

Stemmer ikke det?

Navnet Chow kom fra engelskmennene som tok med seg hunden fra Kina..

Alså Chow betyr ikke mat.. Grunnet Chow var hovedsakelig ikke mat.. De tilhørte de høyere klasser. (mandariner og klostre osv) Og de var de eneste som kunne ha disse hundene. Så engelskmennene smuglet hunden ut fra kina.

Men hunder blir jo brukt til mat i Kina. og samt Chow'en også..

Så de har nok brukt den til mat i tøffe tider, men hovedsakelig ble den ikke brukt til dette.

Vet ikke sikkert hva Chow betyr.. (har lest det, men glemte det ut :oops: )

Skal se i Chow "boka" mi senere.. :P Så kan jeg se hva det betyr..

Noen mener jo enda at det betyr mat, men ettersom det var en tempelhund osv, så virker ikke dette helt troverdig.. :P

Rasen var hellig.

Så Skal sjekke.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chow'en er faktisk ikke avlet så mye på..

De så sånn ut når de først kom til england.

Og funksjonen deres var jo egentligt bare å skremme vekk onde ånder i tempel med sitt fryktinngytende utseende..

Så det jeg mener er at det ikke er andre raser i chow'en..

Som foreks bull terrieren som har foreks dalmatiner i seg osv.

Men mangen raser som har Chow i seg. Foreks. eurasier..

De mener Chow'en er stamfar til noen av spisshundrasene.

Og eneste grunnen til at Hd er utbredt blandt rasen er pga Mennesker avlet antageligt på hunder uten å sjekke at de var friske først.

Så Chow'en regnes som en av de rasene som er nærmest ulven.

Men selvsagt har de jo også noen svakheter. Som foreks Hd.

Men de holder på å minke nå.. er ikke så mangen med hd lenger.

En Chow har faktisk ikke pusteproblemer, snuten er jo ikke intrykket.

Keisersnitt har jeg aldri hørt om blandt Chow, da de ikke har for stort hode.. Nei, en Chow er ikke brukshund. for som sagt så er å skremme onde ånder og vakthund var det eneste de ble brukt til i Kina.

Hvis Kinesiske naken hund ble avlet frem for å kunne tåle varmt vær osv, så egner den seg alikevel ikke ettersom den blir fort solbrent..

Shar pei liker jeg veldigt godt.. :D Men hudproblemer er jo veldigt utbredt blandt rasen..

Før den kom til england ja :P Men opprinnelseslandet er jo ikke england! hihi :P Kineserne er rare må jeg si, hvis de synes en chow ser fryktinngytende ut :P De er jo så søte bamser! Det med HD er jo akkurat det samme som andre raser som har HD. Det er jo fordi de blir avlet på.

Neida, jeg vet ikke hvordan det henger sammen med CC, men synes i alle fall ikke det er så ille. De har jo ikke pels, men de er jo friske i kroppen.

Det som var poenget mitt var i grunnen bare at jeg ikke akkurat har fått inntrykk av at chowen var en spesielt sunn rase.

Dette står i en av hundebøkene mine:

Øyne: Små og mørke. Trange øyelokk kan gi synsproblemer.

Historie: Det eksakte opphavet til rasen forblir et mysterium, men den nedstammer utvilsomt fra en spisshundtype. Tidlig på 1700-tallet beskrev historikerne en hund med svart tunge som ble brukt som mat i Orienten. Chow chowen ankom Storbritannia i 1780.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best hunder som er naturlige. Ikke det at min hund er så naturlig med den lange pelsen og hengeører, men den er mer naturlig enn en bulldog feks. Dessuten hadde hunden min greid seg ute i det fri, og det hadde ikke enkelte andre raser. Og sånne raser som ikke greier det syns jeg er unødig å avle på. #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best hunder som er naturlige. Ikke det at min hund er så naturlig med den lange pelsen og hengeører, men den er mer naturlig enn en bulldog feks. Dessuten hadde hunden min greid seg ute i det fri, og det hadde ikke enkelte andre raser. Og sånne raser som ikke greier det syns jeg er unødig å avle på. #-o

Der må jeg si meg litt uenig. For det første så tviler jeg på at Lunah hadde klart seg hvis du forlot henne langt ut i ødemarken, hvor hun ikke ville få mat og beskyttelse av mennesker. Hundene våre er jo domestisert i mange mange tusen år, og mange av dem er jo avlet for å miste jaktinstinktet sitt. Det er også en av grunnene til at jeg har kjøpt en hund i gruppen 'selskapshund', fordi det er nettopp det jeg skal "bruke" hunden til. Da trenger jeg ikke en masse andre egenskaper, som hun uansett ikke får bruke. Jeg synes ikke hundene vi har nå trenger å ha egenskaper som gjør at de kan overleve i det fri, da de ikke skal det uansett! Det er mye viktigere at de er friske, og kan bruke kroppen sin på en normal måte. Jeg synes også de skal kunne føde uten hjelp, selv om selvfølgelig forekommer keisersnitt i alle raser, så synes jeg man bør prøve å avle sånn at man unngår det best mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg trur heller ikke at hu hadde greid seg i ødemarka kjempe lenge. Men hu hadde hvertfall greid seg lenger enn en chi eller bulldog, en bulldog greier ikke løpe eller tygge maten sin engang.

Og nei, lunah har ikke utpreget jaktinstingt, derfor jeg kjøpte rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg trur heller ikke at hu hadde greid seg i ødemarka kjempe lenge. Men hu hadde hvertfall greid seg lenger enn en chi eller bulldog, en bulldog greier ikke løpe eller tygge maten sin engang.

Og nei, lunah har ikke utpreget jaktinstingt, derfor jeg kjøpte rasen.

Det har du nok rett i :D Men det kan hende en papillon hadde klart seg like lenge :P Hvem vet? Tror nok det kommer mer an på tilfeldigheter. Men en jakt- eller polar-hund hadde nok greid seg lenger enn begge våre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hunder skal være funksjonelle, mener, hunder som ikke blir hemmet av utseendet osv. F.eks Japanese Chin bør unngå hard mosjon, da de, i likhet med Pekingneser, Mops og Engelsk Bulldog, har trange og tildels feilutviklete luftveier.. (i følge min hundebok). Derfor valgte jeg Papillon (blant annet), og derfor har vi en Gordon setter hjemme.. Synes hunderaser som Border collien, setterne (for det meste), schæfere, RR osv. har utseender som ikke hemmer de. Synes det har gått altfor langt med for eksempel raser som Engelsk bulldog.. Det betyr IKKE at jeg ikke liker disse rasene, elsker de, men når mennesket fortsetter å avle på "sjarmerende skavanker", og utvikler det til et raseideal som hemmer hunden, synes jeg menneskene har gjort noe veldig galt... Syntes alltid så synd på basseten min, han pleide å leke med en irsk setter, og uanszett hvor mye han ville klarte han ikke løpe noe særlig fort eller leke veldig lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hunder skal være funksjonelle, mener, hunder som ikke blir hemmet av utseendet osv. F.eks Japanese Chin bør unngå hard mosjon, da de, i likhet med Pekingneser, Mops og Engelsk Bulldog, har trange og tildels feilutviklete luftveier.. (i følge min hundebok). Derfor valgte jeg Papillon (blant annet), og derfor har vi en Gordon setter hjemme.. Synes hunderaser som Border collien, setterne (for det meste), schæfere, RR osv. har utseender som ikke hemmer de. Synes det har gått altfor langt med for eksempel raser som Engelsk bulldog.. Det betyr IKKE at jeg ikke liker disse rasene, elsker de, men når mennesket fortsetter å avle på "sjarmerende skavanker", og utvikler det til et raseideal som hemmer hunden, synes jeg menneskene har gjort noe veldig galt... Syntes alltid så synd på basseten min, han pleide å leke med en irsk setter, og uanszett hvor mye han ville klarte han ikke løpe noe særlig fort eller leke veldig lenge...

Enig.

Pekingneseren skal jo faktisk ha korte, krumme bein! Visstnok for at den ikke skal klare å gå så langt avgårde......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, CC er jo ikke en av de rasene som er avlet mest på..

Som er lixom ett krisetilfelle sånn så Bulldoggen..

Så en engelsk bulldog i dag på valpeskuen..

Syns faktisk synd på den.. Hadde ekstremt overbitt, hadde problemer med å ta tunga inn, og hadde problemer med å gå..

En Chow hadde nok klart seg en stund ute i det fri..

Er jo en spisshundrase det.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, CC er jo ikke en av de rasene som er avlet mest på..

Som er lixom ett krisetilfelle sånn så Bulldoggen..

Så en engelsk bulldog i dag på valpeskuen..

Syns faktisk synd på den.. Hadde ekstremt overbitt, hadde problemer med å ta tunga inn, og hadde problemer med å gå..

En Chow hadde nok klart seg en stund ute i det fri..

Er jo en spisshundrase det.. :P

hihi, joda, den hadde nok ikke frosset ihjel med det første i alle fall :P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Det er rart det der med avl... i Norge finnes det ikke en eneste australian shepherd som kan gjete på konkuranse nivå :P Shepherd betyr gjeter, og for mange år siden i texas gjetet den bedre enn BC`n når det gjelder kyr. Helt utrolig at eksteriør har ødelagt så mye.... :P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...