Gå til innhold
Hundesonen.no

Plassering av valpebinge

bastian

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har en valp som jeg har i valpebinge inne. Dette fordi det er alt for mange ting som han kan bite og skade seg på. Men jeg er uenig med meg selv hvor det baste stedet er å plassere den på?

Er det mest vanlig å ha de i binge eller lar folk de gå løst i huset?

Skrevet

Min valp gikk løs i huset hele tiden. Grunnen var at hun måtte lære seg til hva som var farlig og ikke. Jeg passet på at hun ikke skadet seg, men lot henne utforske huset så mye som mulig på egen hånd. Hun fikk blant annet erfare at det kan være vondt i slå med labbene på en kaktus. Men nå er min hund av typen som fotfølger meg over alt. En binge kan nok være greit til tider, så lenge den ikke brukes for mye. For eks. om dere vasker i huset eller sånne ting. De er jo et godt alternativ til bur.

Skrevet

Vi laget en grind i en døråpning slik at han kunne gå fritt på kjøkken + den ene stua, det var der vi var mest. Da kunne vi sette ting han ikke skulle borti på den andre stua, og kattene kunne få være i fred hvis de ville. Men jeg er enig med Portis at det beste er at den får gå så fritt som mulig i huset, hva som er lov og hva som er lurt å gjøre skal læres før eller siden likevel.

• 3 weeks later...
Skrevet

Jeg har et STORT hus med mange fare for en liten krabat. Har stengt av en del av den ene stua med valpegrind,hvor jeg opphelder meg mest. Da får jeg fulgt med på alt de gjør og får også ganske effektiv do-trening da jeg får fulgt godt med. For meg har det fungert veldig bra.

Skrevet

Har alltid hatt alle hunder helt frittgående, jeg. Stengte av trappa ned, da hvalpene (seks stk) begynte å bevege seg rundt, så de ikke skulle trilletrulle ned og ødelegge seg. De hadde hele stua, kjøkkenet og et soverom til tumleplass!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...