Gå til innhold
Hundesonen.no

Chipping egentlig nødvendig?


ampall

Recommended Posts

Hei!

Jeg er litt i tvil med dette med chipping. Det hjelper jo bare hvis hunden blir borte og IKKE har halsbånd med navn og nummer... For hvis hunden blir stjålet så er det jo med vilje og ingen sjekker chippen da..

Så er det ikke like greit med halsbånd med navn og nummer? (dette kan jo selvfølgelig falle av da...)

"Alle" anbefaler å chippe, men jeg ser ikke helt poenget hvis man har halsbånd med informasjon.

Nå skal det sies at jeg HAR chippet hunden min, og har bestilt time for å gjøre det med valpen min. Men jegf satt og tenkte på det og lurer på hva dere mener om det og om det er sånn at de fleste chipper hundene sine?

Valpen min er en shih tzu og den bruker ikke halsbånd (kun på tur) så da er det jo greit med chip hvis det skulle skje noe. Men ute har hun jo bånd, og vi bor sånn til at hun ikke kan stikke av. Så hvis hun kommer på avveie så er det fordi hun i verste fall skulle bli stjålet. (Uff, fikk vondt i magen bare av tanken :wub: )

Noen som gidder å si meningen sin om dette? For eller mot?

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en trygghet i å ha chippet hunden min. Hva hvis han stikker avgårde uten halsbånd, eller hvis halsbånden faller av? Hvis noen stjeler han og vil selge han videre, så kan ingen ha sjans å oppdage at han er stjålet/har hatt tidligere eier. Jeg har forskjellige halsbånd til Ero, så da er det ikke alle halsbåndene som har navn og nr, og derfor synes jeg det er best å ha han chippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chippen gir en ekstra trygghet om noe skulle skje. Det er også pålagt fra NKK om at alle hunder som skal delta på deres arrangementer og er født i Norge/ Importert til Norge etter -98 Må være ID chippet.. Så om du vil avle/ dra på utstilling/ LG e.l. Har du ikke noe valg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chippen gir en ekstra trygghet om noe skulle skje. Det er også pålagt fra NKK om at alle hunder som skal delta på deres arrangementer og er født i Norge/ Importert til Norge etter -98 Må være ID chippet.. Så om du vil avle/ dra på utstilling/ LG e.l. Har du ikke noe valg..

Hvorfor er det slik, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må si meg enig med de to foregående her. Jeg har chippet Sofus. Litt fordi jeg egentlig bare gjorde det ( :wub: ), men også fordi at hvis uhellet skulle være ute og han ble borte eller stjålet, så ville det være mulig å identifisere ham pga chippen... Føre var og alt det der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik, egentlig?

Vel, for det første gir chippen som sagt en ekstra trygghet. For det andre hender det dessverre at folk jukser med hvilken hund de faktisk har med seg på utstilling e.a. På den måten har folk faktisk fått championatet på en annen hund enn den de i virkeligheten stilte (!) I slike saker er chippen grei å ha..

Derfor er dette lovåplagt; For å bevise at det faktisk er den hunden du sier du har med deg som er i andre enden av båndet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg lurt på. Leser de av alle chippene når hundene skal stilles ut? Hvis ikke er det jo meningsløst.

Kanskje mennesker skulle vært chippet også, så kunne man ikke sende sin intelligente bror for å ta eksamen for seg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, for det første gir chippen som sagt en ekstra trygghet. For det andre hender det dessverre at folk jukser med hvilken hund de faktisk har med seg på utstilling e.a. På den måten har folk faktisk fått championatet på en annen hund enn den de i virkeligheten stilte (!) I slike saker er chippen grei å ha..

Derfor er dette lovåplagt; For å bevise at det faktisk er den hunden du sier du har med deg som er i andre enden av båndet...

Ok, det er jo greit nok, så lenge dette faktisk alltid sjekkes.

Det med den ekstra tryggheten synes jeg ikke NKK skal legge seg opp i. :wub:

Takk for svaret, dette har jeg nemlig lurt lenge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg lurt på. Leser de av alle chippene når hundene skal stilles ut? Hvis ikke er det jo meningsløst.

Nei, men det er vel hvis det er mistanke om juks at de kan lese av chippene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg lurt på. Leser de av alle chippene når hundene skal stilles ut? Hvis ikke er det jo meningsløst.

Kanskje mennesker skulle vært chippet også, så kunne man ikke sende sin intelligente bror for å ta eksamen for seg :wub:

He he.. Nei, det er ikke vanlig å chippe alle hunder på utstilling. Men på enkelte utstillinger hender det at de kontrollsjekker alle eller noen av hundene. Samtlige (iallefall av de større klubbene, og ALLTID på NKK utstillinger) finnes det chip-avleser, så dersom noen henvender seg med mistanke om noe lureri Chipp-avleser de.

----

Chipping er forresten også et krav ved utenlandsreiser, for å dokumentere at det er den hunden du reiser med som har fått de rette vaksiner o.a.

*Endret av moderator Nina, dobbelpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppdretteren min chippet valpene, så jeg hadde ikke så mye å si den saken. Men hadde ikke hunden vært chippet, vet jeg faktsik ikke om jeg hadde gjort det selv. Selv om hunden stikker av, så finner jeg den nok sikkert. Enten hos falken, politiet etc. Klart på større fremmede steder er det kanskje en fordel. Eller i veldig store byer. Men tror forsikringen blir dyrere hvis hunden ikke er chippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokeliten skal på MH i sverige 2 juli og da må hunden være chipset og jeg måtte også oppgi chipsnr på påmeldingen.Dette er sikkert for at det ikke skal jukses med.

I tillegg synes jeg det er deilig å vite at hvis noen skulle finne på å stjele hunden min og å påstå at den er sin (kjennetegn : svart liksom :wub: ) så har jeg bevis i form av en chips i nakken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en ekstra sikkerhet med chip.

Jeg har og brikke med telefonnr, men denne kan lett falle av (evt. kan hele halsbånde falle av) dessuten hender det at vi har på "gå bort bånd", eller ikke har på bånd i hele tatt (feks når han leker med andre hunder).

Dessuten er det ingen som kan påberope seg eierretten til min hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er litt i tvil med dette med chipping. Det hjelper jo bare hvis hunden blir borte og IKKE har halsbånd med navn og nummer... For hvis hunden blir stjålet så er det jo med vilje og ingen sjekker chippen da..

Så er det ikke like greit med halsbånd med navn og nummer? (dette kan jo selvfølgelig falle av da...)

"Alle" anbefaler å chippe, men jeg ser ikke helt poenget hvis man har halsbånd med informasjon.

Nå skal det sies at jeg HAR chippet hunden min, og har bestilt time for å gjøre det med valpen min. Men jegf satt og tenkte på det og lurer på hva dere mener om det og om det er sånn at de fleste chipper hundene sine?

Valpen min er en shih tzu og den bruker ikke halsbånd (kun på tur) så da er det jo greit med chip hvis det skulle skje noe. Men ute har hun jo bånd, og vi bor sånn til at hun ikke kan stikke av. Så hvis hun kommer på avveie så er det fordi hun i verste fall skulle bli stjålet. (Uff, fikk vondt i magen bare av tanken :wub: )

Noen som gidder å si meningen sin om dette? For eller mot?

:P

Vell skal hunden være med til utlandet så er det vell greit å ha den id-merket sånn at hvis en blir stoppet i tollen kan bevise at hunden er sin om de sjekker etter id-merke.

Om hunden har halsbånd med navn og nr vet jeg ikke om er så sykt lurt da en person da fint kan lokke med seg hunden og bruke det eventuelle hundenavnet som står på brikken.

Hunden vil jo da lyde navnet sitt og følge med.

Selv har jeg bare tlf.nr. på navnebrikkene vi har på hundene og det holder lenge.

Skal du på utstilling eller noe slikt så må jo hunden være id-merket det samme gjelder om det skal registreres valper etter hunden. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppdretteren min chippet valpene, så jeg hadde ikke så mye å si den saken. Men hadde ikke hunden vært chippet, vet jeg faktsik ikke om jeg hadde gjort det selv. Selv om hunden stikker av, så finner jeg den nok sikkert. Enten hos falken, politiet etc. Klart på større fremmede steder er det kanskje en fordel. Eller i veldig store byer. Men tror forsikringen blir dyrere hvis hunden ikke er chippet.

Forsikringen blir ikke dyrere uten chip.... Det har jeg sjekket :wub:

Om hunden har halsbånd med navn og nr vet jeg ikke om er så sykt lurt da en person da fint kan lokke med seg hunden og bruke det eventuelle hundenavnet som står på brikken.

Hunden vil jo da lyde navnet sitt og følge med.

Jeg mente mitt navn på brikken :P

Men jeg skal chippe hunden min uansett. Har tenkt meg på hvertfall et valpeshow for å se om utstilling er noe for meg, og det er greit med chip uansett.. Morsomt å se forskjellige meninger.

Best å være på den sikre siden, så jeg har time hos veterinæren kvart over fem idag :P

*Endret av moderator Nina, dobbelpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Nina skriver, hvis hunden blir stjålet og den har halsbånd på med tlf. og adresse, så kan jo bare den som har stjålet hunden bare ta det av og du har ingen bevis for at hunden er din, og antakelig hjelper det også lite og etterlyse den, for folk kan ikke være sikker på om det er din hund. Hvis hunden er chippet får den en liten brikke under huden som kan leses av og fortelle hvem hunden tilhører.

Selvfølgelig hjelper det jo også med halsbånd i tillegg, som gjør det mye enklere for vanlige folk (som ikke har sånn "chipleser") å finne ut hvem som eier hunden.

Dessuten er det jo utstillinger, konkurranser o.l. det er påbudt med chip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...