Gå til innhold
Hundesonen.no

Muntlig Eksamen

Com

Recommended Posts

Skrevet

Skal ha muntlig eksamen på onsdag og sliter sykt , oppgaven er språkstriden fra Ivar Åsens tid til dag , Noe som har noen ideer om hva jeg kan ta med?

Skrevet

Ta med det der med "samnorsk" eller hva det het. En blanding av nynorsk og bokmål som skulle presses gjennom slik at ingen måtte lære to typer norsk. De jobbet med det helt frem til ca 2000 før de skjønte at slaget var tapt.

Litt av Ivar Aasens historie må jo med. Han ble ikke akkurat godt mottatt når han kom til Christiania med en samling dialekter og sa at landet trengte "nynorsk". (landsmål, kontra riksmål som var bokmål)

Skrevet

Husk å få med deg at språkstriden foregår ennå. Ellers så har jeg ikke så mange gode råd å komme med(liker ikke språkhistorie, da er litteraturhistorie mye bedre)

Skrevet

Få med litt om hvorfor denne språkstriden oppsto i det hele tatt: Norge hadde ikke noe eget skriftspråk etter unionstiden, og Ivar mente at man kunne sette sammen et skriftspråk av elementer fra de norske dialektene + gammelnorsk. Andre mente at man istedet skulle fornorske det danske skriftspråket, altså flette inn stadig flere norske ord og uttrykk. Disse to synene var utgangspunktene for de to skriftspråkene vi har idag. Dette skjedde i en periode da man var veldig opptatt av fornorsking i alle typer kunst og kultur.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helt enig! Savner mer aktivitet, ironisk nok, siden jeg ikke har vært aktiv her på snart 20 år. Hadde vært moro å hørt hvordan det gik nå med alle «gamle». For min del handler det nok litt om at småbarnsliv og jobb har tatt mye tid, og det at jeg har vært hundeløs i en del år. Å når jeg skriver n innser jeg også at det handler om at jeg ikke sitter å surfer på pcen lenger, forum fra mobil er ikke helt det samme. 
    • Hadde vært gøy med litt mer aktivitet her inne ja. Føler jeg ser det der ute i den virkelige verden også, er synkende aktivitet på mange arenaer. Her går det fremdeles i hund og konkurranser, mest RL.
    • Veldig synd egentlig at det er blitt sånn. For det var himla gildt her en stund.  Lurer også på hvordan det går med de eldre brukerene, og lurer på om de holder på med hund fortsatt. 
    • Det er et helt greit alternativ for hunder som ikke tåler kylling. Man må nesten prøve det på egen hund for å se om det funker. Jeg har prøvd det bare for gøy, hverken eller synes min hund
    • Tror en vanlig golden hadde passet dere ypperlig, bare vær nøye med linjene. En flat coated hadde også fungert bra.  Jeg har jaktgolden, og har hatt , og kjenner flere. Jeg tror ikke det vil passe for dere, de trenger mer arbeid. En god golden er vel så bra. Dere kan vurdere labrador, de har ofte mer futt i ræva:) Men vær obs på linjer med alt for tunge hunder, og noen hannhunder kan være skikkelig hannhunder med mye hormoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...