Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase kunne du tenkt deg


Yodel

Recommended Posts

  • Svar 103
  • Created
  • Siste svar
  • 2 weeks later...

Da hadde jeg hatt en groenendael :lol:

Men hvis jeg må utelukke belger helt så hadde det nok blitt, hollandsk gjeterhund, kelpie, australian cattledog eller mudi tror jeg :P

Hvis jeg ikke hadde drevet med agility og lydighet så hadde jeg helt klart skaffet meg en alaskan malamute igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke mine raser fantes,så ville jeg hatt...øøøhh..(ingen spesiell rekkefølge)

Grand Danois,Newfoundlandshund,St.Bernard Korthåret,Boerboel,Dogo Canario,Alaskan Malamute,Jamthund,Boxer,

Am.Bull,Kaukasisk Ovtcharka,Pyreneer,Kangal,Dverpincher,Berner sennen,Samojed,Eurasier og kanskje til og med en Irsk Ulvehund!

Jeg ville ikke hatt alt for langhårede hunder,som Afganer og Collie med fler,selv om jeg syns de er utrolig fine .

Hadde jeg vært millionær og kunne betale noen for å stelle pelsen,så kanskje..hehe..

Jeg er liksom ikke noe fingernem og flink med dill!hihi

Jeg er vel egentlig mer gruppe 2 og 5 menneske..:lol: med unntak selfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skulle et liv uten Sheltie vært? :D Hehe..

Hadde ikke Sheltie eksistert hadde jeg uten tvil hadd Collie langhår. Men det er også flere raser jeg liker uten at jeg nødvendigvis ville eid alle..

i uprioritert rekkefølge (med unntak av collien da så klart :P ):

-Collie langhår

- Australian Shepherd

-Basenji

-Border Collie

- Welsh springer spaniel

-Corgi

-Finsk lapphund (så tidenes nydeligste her om dagen :P )

-Rottweiler

-Papillon

-toller

-Kooiker

-Flat

- Golden retriever

- A. Kelpie

Og disse ville jeg aldri valgt:

-Pincher, hverken dverg eller vanlig.

-dansk svensk gårdshund

-Terriere generelt (Liker Silky da :) )

-Boxer

- Chihuahua

- Puddel, ingen av størrelsene

- Settere (generelt jakt og fuglhunder, liker de men ville aldri valgt det)

-Mastiffer

- cocker spaniel

-cavalier

Er sikkert flere på begge listene, men kommer ikke på flere i farten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange raser jeg kunne tenkte meg utenom sheltien :P Før jeg møtte Phoebe var jo faktisk sheltien helt utelukket for meg, syntes de var for små og lite pene rett og slett :shocked:

Så, hvis ikke sheltien eksisterte ville jeg nok valgt en av disse: (akkurat nå i hvertfall, listen endrer seg hele tiden)

- Riesenschnauzer--> har forelsket meg helt i denne nydelige rasen :P

- Langhåret collie--> Hvis mitt inntrykk av de stemmer, må det være den perfekte rasen?! (en større, modigere og mindre gneldrete shelite!) :)

- Flat coated retriever --> har alltid likt rasen.

- Shafer, langhåret

- Og i det siste har jeg falt for irish soft wheaten terrier og

- toller

Raser jeg ikke ville hatt!:

Golden retriever- Herlige og flotte hunder, men jeg synes på en måte de er litt "kjedelige". Vet ikke helt hvorfor egentlig...

Settere- liker ikke at de har så stort jaktinnstinkt og er heller ikke spesielt glad i utseende på de. Har fått litt dårlig inntrykk av disse. passet på to en gang (ES), og de var heelt hypre på tur, ble helt galne hvis det var katt eller fugl i nærheten. Var nesten skummelt å gå tur med de (men ellers var de herlige hunder altså- kosete stinkbumber). Nabohunden her som er en gordon setter er redd for alt og alle!

Basset hound- ser ut som noen skikkelig late sære hunder:-P

Border collie- De virker så stressa.

Nakenhund- Kunne aldri hatt en hund som er avhengig av klær på vinteren for å ikke fryse i hjel.

Chiuhahua, papillon og andre miniatyrraser- Vil ikke ha hund som er midre enn kaninene mine.

De fleste myndene- kan lite om de, men liker ikke utseende på de rett og slett.

Sikkert mange fler som jeg ikke kunne hatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det ikke så mange andre raser jeg kunne tenkt meg. Hovawarten er perfekt for meg på så mange måter, og en rase jeg kjenner godt etter å ha hatt 3 av de. Har blitt veldig fascinert av bouvieren i det siste, og denne er en rase jeg kunne tenkt meg. Egentlig er det svært få raser jeg kan se for meg å ha i stedet for hoffen, Alaskan Malamute, afghansk mynde og Airedale terrier ligger også på lista, men det er lite trolig at noen av disse kommer i hus. Bouvier derimot, det kan det nok bli om noen år.

Borderen hadde det ikke vært sååå vanskelig å finne en alternativ rase til. Kelpie, aussie (gjeterlinjer), islandsk fårehund og mudi er de jeg kan komme på i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er veldig kresen på raser.. Om jeg ikke skulle hatt Dvergpinscher ville jeg hatt disse rasene:

Dansk/Svensk gårdshund (får mest sannsynlig en valp neste sommer :P )

Om noen år når jeg er ferdig med studier, og har fått egen leilighet (okei, da om veldig mange år) så håper jeg å kunne få enden er BC eller Aussie, tror BC ligger litt forran Aussi på listen..

Er også veldig interresert i Chinese Crested, men foreløpig er det uaktuelt..

Er egentlig ingen andre raser jeg kunne tenkt meg... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte gå gjennom tråden for å se om jeg har svart før, det har jo vært endel sånne tråder, (Flash har forresten svart to ganger :Laugh: ).

Hm, en verden uten wheaten og beardis, ville jeg levd der? Joda, det finnes MANGE raser jeg kunne tenkt meg å ha. Faktisk så blir jeg gjerne veldig forelsket i alle hunder jeg blir litt kjent med. Ville hatt en hund med litt størrelse, Briard står høyt på ønskelista (var på nippet til å kjøpe en for et år siden). Berner Sennen også, de er kanskje de vakreste hundene jeg vet. Hvis jeg først hadde en stor hund, kunne jeg tenkt meg en mindre en som hund nummer to, basenji, manchesterterrier eller parson kanskje.

Hva ville jeg ikke hatt? Har aldri kjent en schæfer, belger eller noen av spisshundene, kanskje det er grunnen til at jeg aldri har drømt om å ha en slik? Storebroren min har hatt fuglehunder, og siden han aldri har sluttet å være storebroren min, så vil jeg iallefall ikke ha noen fuglehund! (Men Christine sine er kjempefine da!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville vært en kjip verden uten engelske springere til å live den opp! :icon_redface:

Men, grøss, hvis de ikke fantes, er raser jeg kunne tenke meg å ha (hvis jeg fortsatt var i god form og kunne drive meget aktivt):

Til lydighet: Jaktgolden, flat coated retriever, welsh springer spaniel, labrador retriever

Hvis vi skulle jakte: jaktcocker, korthåret vorsteher (til jakt ville jeg nok hatt en jaktspringer, men nå later vi som om de heller ikke finnes :( ), settere

Er ellers fascinert av den amerikanske Boykin spaniel, en ukjent rase i Norge!

Jeg er nok et fuglehundmenneske!

Hvis jeg skulle trenge en mindre hunderase en gang, blir det cavalier king charles spaniel på meg.

Jeg kunne ikke hatt: Border collie (liker dem som individer, men gjetingen gjør meg sprø - flott å se på med sau, men uten - nei, takk!)(jeg holdt faktisk på å velge BC, har heldigvis sett i ettertid at jeg ikke hadde klart det).

Spisshunder, polarhunder, molosser, terriere, mynder, gjeterhunder, schæfer, boxer, asiatiske raser, (det var en salig blanding av overlappende beskrivelser ;) ) harehunder, vakthunder, nakenhunder, små selskapshunder. Skal vi se - er det noen jeg ikke har tråkket på tærne nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg jo svart her før men. Jeg vil gjerne ha en tur kamerat. Jeg liker å lære hunden triks å stelle med pels. Også har jeg jo lyst til å starte litt Agility og Lp. Så jeg hadde likt en Puddel. Helst en Standard/Stor Puddel. Vis jeg ikke hadde likt å stelle pels, eller ville startet Agility så hadde jeg valgt Golden Retriver eller Labrador Retriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis sloughien ikke fantes, så ville jeg nok valgt en annen gammel mynderase som ikke var avlet til ugjenkjennelighet i vesten. Kirgisisk Taigan, kanskje? Eller afghansk bakhmull? Tazi? Kinesisk Xiquan? Eller - drømmen over alle drømmer - en rasetypsk azawakh direkteimportert fra Sør-Sahara: http://rarebreed.com/breeders/ifriqiya/ifriqiya.html

Azawakhen er forøvrig den rasen som er genetisk nærmest beslektet med "min" rase, sloughien. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Lenge siden jeg svarte, og ting har jo forandret seg veeldig for min del da :) Jeg leser alltid om forskjellige raser, så jeg kan plutselig "oppdage" en rase.

Hvis ikke phalène (får vel ta med papillon å da. Er jo egentlig samme rase :cool: ) eller storpuddel fantes ville jeg hatt aussie, tervueren eller Groenendael. En av disse blir kanskje min neste hund! (selvfølgelig ikke med det første ;) )

Hovawart er jo også veldig ålreite da, men kan litt lite om dem!

2 andre raser som skiller seg litt ut, men som jeg liker godt er Whippet og Boerboel. Hehe!

Jeg liker maaange raser da. Men papillon/phalène er nok eneste miniatyren jeg ville hatt.. Jeg er egentlig "stor-hund menneske" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker mynder!!!

Har lyst på en som andrehund neste år, eller året etter.

Som minihund syns jeg Phalene og Papillon er skjønne! Jeg skulle egentlig ha meg Chihuahua. men nå har 'alle' den rasen. Jeg liker å ha en hund som ikke vokser på trær her i byen...

Jeg vil IKKE ha:

Terrier.

Dvergpincher.

Chihuahua (elsker de, men det kryr av de for tiden).

Små Fjollehunder med laaang pels.

Rottis/Boxer/Mastiff lignende hunder.

Retriverhunder.

Fuglehunder.

Spaniel.

Hunder med strihåret pels, hunder med krøllete pels, hunder med inntrykt tryne og ikke kraftige (eks Rottis).

Å hærregud. jeg er så kravstor! Mange venner som har hundene jeg har på ikke listen min, men jeg kunne aldri tenkt meg en selv.

Nei det er kun EN rase for meg: GROENENDAEL! eller to da, Tervueren også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...