Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase kunne du tenkt deg


Yodel

Recommended Posts

Det var akuratt en interessant diskusjon på et annet nettsted der man skulle si noe om hvilken rase en kunne tenkt seg dersom din nåværende rase ikke fantes.

Er det også noen rase som du absolutt ikke kunne tenkt deg??

Selv synes jeg rasene Faraohund, Whippet, Shiba Inu og Corgi er flotte og herlige. Har også stor sans for Grand Danois, Rhodesian Ridgeback og Dalmatiner, men disse rasene er litt i største laget for meg.

Sheltien (Shetland Sheepdog) er også herlig, selvom den har for mye hår etter min smak. Men skal flytte inn med en slik en nå (min kjæreste har en) så det gleder jeg meg til.

Av raser jeg IKKE kunne tenkt meg finnes det mange. De er alle fine hunder, men ikke noe for meg. For eksempel de typiske store "siklehundene" som New Foundlender og Sankt Bernhard, Schafere, Retrivere (mulig unntak N. S Duck Tolling) og alt som ser ut som om det har "løpt på en murvegg" en gang i livet (Eks mops).

Nei, jeg skal ha en mellomstor, korthåret og elegant hund. Den skal også være "anatomisk riktig" slik at den på best mulig måte skal fungere i hverdagen. Men dette er meg, og det er flott at det er så mange forskjellige meninger her.

Ellers må jeg si jeg er utrolig takknemmelig for at Basenjien faktisk finnes, for jeg klarer ikke å forestille meg et liv uten disse herlige og utspekulerte sjarmørene.

Hva er din mening? Hva vil du ha/ikke ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 103
  • Created
  • Siste svar

Fins det noe andre raser enn Basenji da?? :)

Irsk Ulvehund er topp, men egner seg ikke for meg da...

Dansk Svensk Gårdshund synes jeg er interessant.

Og Dvergpincher kunne jeg for alvor vurdert! Pinchere generelt liker jeg godt :(

Også liker jeg Schäferen veldig godt, men der er jeg fryktelig sær med hva jeg liker/ikke liker ;)

Rhodesian er lekre, og kanskje Thai Ridgeback kunne vært noe...

Edit: Glemte de jeg ikke vil ha:

japansk spisshund, smått er godt hunder som lhasa, pomme osv osv Har ingen god grunn for det: vil bare aldri ha..

Pelshunder utgår også sammen med Setter rasene. Rene jakthundraser generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i fremtiden skal jeg ha en storpuddel, så hvis min rase ikke fantes så har det blitt storpuddel.

Jeg skal aldri ha en renavlet jaktrase(Engels-, gorden- og irsk setter, vorster eller andre jakthunder). De blir for krevende for meg og jeg synes det er urettferdig ovenfor dem siden de ikke får brukes til jakt. Andre raser med høyt aktivitetsnivå(ala Border Collie) ville jeg per dags dato ikke klart å hatt. Jeg har ikke nok erfaring, men kanskje om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle valgt rase etter hva slags behov og ønsker jeg har akkurat nå, og jeg ikke kunne valgt labradoren, tror jeg at jeg hadde valgt cocker spaniel. Senere i livet vil jeg kanskje få meg mer aktive raser, men det må bli når jeg har mulighet til å trene mer aktivt selv. En cocker med kortklipt pels hadde passet hundelivet mitt veldig bra sånn som det er nå.

Om det fins raser jeg ikke kunne hatt? Stående fuglehunder blir bare for interessert i fugler for min del. Og labradoren er den tregeste hunden jeg vil ha, så store og tunge hunder (molosser-hundene) vil jeg nok heller ikke ha. Hverken nå eller seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal også være "anatomisk riktig" slik at den på best mulig måte skal fungere i hverdagen.

Ja, må si at dette må være det viktigste kriteriet for valg av hunderase. Kunne derfor aldri hatt raser som Mops, Bulldog, Dverg dachs osv. Hunder med inntrykte fjes, unormalt lange eller korte bein, bøyd eller for lang rygg er altså helt uaktuelt her i gården. Må si at Corgi er en flott rase, men det er disse beina da.... :)

Ellers syns jeg Parson terrier, Beagle og Kooiker er utrolig flotte raser :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis ikke mine raser hadde vært... hmm...

da er det nok : finsk lapphund, sheltie, hvit gjeterhund, berner sennen som jeg kunne tenkt meg pr dags dato :)

Der sa du det! Hvit gjeterhund skulle jeg valgt hvis ikke "min" rase fantes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg hatt en annen liten hun ville jeg vurdert Norfolk eller Norwich terrier, dvergschnauzer og parson russel terrier.

Av de større rasene står Labrador, Mudi, Staffordshire Bullterrier, Rhodesian Ridgeback, Groenendael og Tervueren på ønskelista.

Edit:

Glemte hvilke raser jeg ikke kunne tenkt meg.

Jeg tror aldri jeg ville hatt en veldig liten hund som f.eks Chihuahua. de blir rett og slett for små for meg. Kunne heller ikke tenkt meg en hund med masse jaktinstinkt som støvere, drever etc. Tror ikke en ren brukshund ville ha passet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff er så mange raser jeg har lyst på, men skulle jeg velge en nå hadde det blitt cocker eller en cairn terrier de som frister mest. :)

har ingen raser jeg missliker pga utseende synest alle er fine på sin egen måte, men hunder jeg ikke vil ha er vel jakthunder da jeg ikke jakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toller, jakt-labb, flat, jakt-golden, Korthåret vorsteh, curley er vel de rasene som står øverst på listen min (satt i prioritert rekkefølge). Jeg vil ha en aktiv rase, som kan brukes til jakt, og best liker jeg gruppen med de apporterende fuglehundene. Toller er neste rase inn, og kommer på samme tid som jeg (antageligvis) tar jegerprøven.

Raser jeg ikke kunne tenkt meg å hatt er de fleste selskapshunder, mastiffer, gjeterhunder osv. Det er ikke noe annet galt med de enn at de ikke passer helt for meg og mitt bruk, og så har jeg jo lagt min elsk på retrieverne - med toller i spissen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, må si at dette må være det viktigste kriteriet for valg av hunderase. Kunne derfor aldri hatt raser som Mops, Bulldog, Dverg dachs osv. Hunder med inntrykte fjes, unormalt lange eller korte bein, bøyd eller for lang rygg er altså helt uaktuelt her i gården. Må si at Corgi er en flott rase, men det er disse beina da.... :P

Ja, Corgien er vel det sorte fåret blant hundene jeg kunne tenkt meg. Jeg måtte bare ha den med, til tross for at den ikke er helt "min type hund" mht anatomi/useende, fordi jeg har truffet et par slike som er så vanvittig sjamerende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins det noe andre raser enn Basenji da?? ;)

Nei, ikke for meg iallefall. Når jeg først har blitt hekta på disse pøblene går jeg nok ikke over til noe annet :P

Men det er jo flott at vi har så stor variasjon i hunderasene da. En verden full av bare Basenjier kunne vært noe stusselig, selv for en Basenjifrelst person som meg. Det er bra vi har raser for enhver smak :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm...Min "rase" vil vel alltid finnes.

Men det er mange raser jeg kan tenke meg ;)

Austalian shepherd er en rase jeg er veldig forelsket i. Den er aktiv, smart og passer ganske bra for meg.

Det er det samme med Nova scotia duck tolling, Golden og Labrador Retriever. iallefall til hva jeg har lest med frem til! Collie korhår er også på ønskelisten, sammen med Curly Coated retriever, Dalmatiner, Rottweiler, Boxer og siberian Husky. Løwchen, Dachs og Corgi er de eneste små hundene jeg liker.

Hunder jeg ikke kunne tenke meg å hatt, er hunder med anatomiske feil, som f.eks engelsk bulldog og mops. Eneste unntak her er Boxere. Jeg ville heller ikke hatt Schæfer. Dette er fordi jeg synes at de har blitt så stygge med årene. Ser jo ut som at de kneler med bakbena. Men en sikkelig bruks schæfer uten bøyd rygg kunne jeg tenke meg.

Hvis jeg skal drømme om en rase jeg ville hatt, som IKKE finnes nå. Måtte det har vært en hund som Geisha. Samme utseende, gemytt og helse. Det hadde vært den PERFEKTE rasen for meg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hmmm om min rase ikke fantes så hadde jeg nok tittet på Schäfer og Belger (Malle/Terv). Skulle jeg hatt liten hund igjen så hadde jeg muligens valgt Welsh corgi cardigan (Kjenner 3 kjempe fine individer)

Hunder jeg ikke kunne tenkt meg: Generelt fugle- og Jakthunder (Settere, Spingere, Retrivere, Elghund osv) Terriere (unntaget er vel Border- og Staffordshire bull terrier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den neste hunden jeg vil ha er golden retriever. Har og sansen for: airedale terrier,cocker spaniel, liten puddel

kunne ikke tenke meg bulldog, shæfer, engelsk setter(og andre settere), BC, rotweiler.

men er fornøyd med min blandings hund pr. i dag. vil ikke byttet ut henne for å si det sånn. skal ha hun så lenge hun lever og er frisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først på lista står vel boxer, flat, labrador, dansk/svensk gårdshund og boston terrier. Greie hunder som man kan få til ting med, men ikke for ekstreme.

Tror foreløpig jeg skal holde meg unna raser jeg ikke har kompetanse til å takle; dvs. de mest intense gjeterne, jakthunder og de røffeste vokterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjerne hatt belger (terv/groenen), aussie, toller, mudi, boxer eller schäfer, og av disse er det vel iallefall et par som kommer i hus en gang. Andre raser? Vel, basenjien er så sjarmerende og utfordrende at det hadde vært morro. Welsh corgi og papillon. Siberian husky og alaskan malamute- den dagen jeg bor sånn at det kan passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo flott at vi har så stor variasjon i hunderasene da. En verden full av bare Basenjier kunne vært noe stusselig, selv for en Basenjifrelst person som meg. Det er bra vi har raser for enhver smak ;)

<_< Det kan du da ikke mene Liv Irene? Tenk så deilig om det bare hadde vært basenjier - alle hunde-eiere var basenji-eiere og ingen ville lure på hvorfor man syntes basenji er best.. :rolleyes:

Når det er sagt, jeg er svak for spisshunder, mynder, noen av terrierne (spesielt fox terrier og JRT, men det er for tøffe hunder for meg) og - schäfere. Størrelsen er ikke så farlig, ei heller pelsmengde. Hunder jeg har minst sansen for eller hva jeg skal si, er slike som mops, boxer, engelsk bulldog (men bullterriere er kuule da..) - sånne som surkler når de puster. Tror det hadde plaget vettet av meg med en hund som høres ut som den har pustebesvær.. Puddel hadde neppe vært så lurt heller, for jeg grøsser når jeg tar på dem - synes det er flotte hunder men jeg ville jo aldri kunne klappe den.. grøss, usj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...