Gå til innhold
Hundesonen.no

Klipping av klør


Emilie

Recommended Posts

*klippet*

Min erfaring med kloklipping hos vetrinær er at de tar altfor mye slik at hunden begynner å blø og får vondt.

Bare lurte på en liten ting her, stemmer det at ikke nødvendigvis alle hunder som får vondt, selv om de begynner å blø? Mener jeg har hørt det (blitt fortalt det evt.), og har vel gått rundt og sagt det selv også. Men i tilfelle jeg driver med "vranglære", så hadde det vært kult hvis noen visste sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurte på en liten ting her, stemmer det at ikke nødvendigvis alle hunder som får vondt, selv om de begynner å blø? Mener jeg har hørt det (blitt fortalt det evt.), og har vel gått rundt og sagt det selv også. Men i tilfelle jeg driver med "vranglære", så hadde det vært kult hvis noen visste sikkert.

Ikke alle hunder får vondt selv om de begynner å blø. Blodåren ligger lengre frem enn nerven, så derfor vil man treffe blodåren før nerven. Jeg har klart å klipt på flere hunder over blodåren uten at de har fått vondt av den grunnen(ikke med vilje selvfølgelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i begynnelsen var det den kampen. prøvde alt, men hunden bare hylte kjempehøyt og vridde seg som en sleip fisk. Vi var ikke borti kloen engang, før hun satt i ett hyl. :rolleyes: Dette var jo bare tull, så vi satte oss bestemt ned tok valpen i fanget og sa ligg i ro bestemt. Så skjønte hunden at det ikke var noe vits i å kjempe, så hun gav liksom opp. Klart, hun liker det ikke så godt, men hun vet at det ikke er noen vei utenom.

Er hun flink og ligger helt rolig, får hun godbit etter hver gang. Hvis hun ligger urolig får hun ikke godbit etterpå. Hun har alltid ligget på rygg så det er ikke noe problem. Hun ser saksa og kommer og setter seg på plass, men du ser at hun ikke har så veldig lyst. Akkurat som øredråpene etter dusjen. du ser at dette vil hun ikke, men hun bare må og derfor legger hun seg på plassen klar.. ;) jeg har aldri kluppet over noe slik at hun blør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å sette meg på gulvet med hunden i fanget på ryggen og klippe bort hår mellom potene først(siden det var noenganger ganske mye) og så klippet jeg klørene. Hunden min var veldig snill når det gjaldt å klippe klør :wub: . Jeg ga han godbiter når en fot var ferdig, og masse ros hele tiden når han lå stille. :P Klipte bare galt en gang, og han merket ingen ting! Begynte ganske tidlig å klippe klør, men han har aldri vært noe imot det, men likte det heller ikke kjempegodt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yaris synes kloklipp er skikkelig kjipt,selvom vi jo har gjort det posetivt fra han var liten. Han kommer luskende,legger seg ned å ser på meg med sånne bedrøvede øyne. Han ligger stille når jeg klipper å etterpå sier jeg "fri" å da får han alltid raptuss rundt bordet :) Som om det var det herligste i verden å bli ferdig med den kloklippinga liksom ;)

Emma er så kilen under potene,så henne holder jeg bare litt godt fast på fanget mitt å klipper så går det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugolille liker å klippe klør, problemet har vært at han har så tykke klør at vi har knukket tre av de tykkeste klosaksene veterinæren selger.. Nå har vi gått over til å file, og det funker like fint, og sliter ikke så mye på musklene våre.

Oppdretteren vår leverte valpene tilvennet kloklipping, så for oss har det bare vært å opprettholde dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste problemet så langt for oss, er at Poppy synes klotangen er så stas! Hun skal absolutt slikke og snuse og bite på den - og det er jo positivt, hadde hun bare blitt ferdig! Kanskje jeg burde kjøpe en ekstra tang til henne, slik at hun kunne få snuse og slikke på den mens jeg klipte klørne hennes. :)

Og denne tråden minner meg om at det er på tide å ta en omgang igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klippe klør er noe av det verste! jeg MÅ snart gjøre det på Bajas men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem.. jeg har øvd litt på å få smøre han litt under potene... han godtar at jeg tar på han , men ingen tang skal få nerme seg! jeg holder jo på å bli kjent med han enda, men klørna må klippes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurte på en liten ting her, stemmer det at ikke nødvendigvis alle hunder som får vondt, selv om de begynner å blø? Mener jeg har hørt det (blitt fortalt det evt.), og har vel gått rundt og sagt det selv også. Men i tilfelle jeg driver med "vranglære", så hadde det vært kult hvis noen visste sikkert.

stemmer det. Hunden begynner å blø før man treffer nerven, så det er ikke alltid det gjør vondt om man skulle klippe "hull" i dem. :P Men vetrinærer klipper gjerne mye mer, for ofte er de hundene som blir klippet der litt "gærne" på akurat dette, så da er det jo best å ta mye med en gang så en slipper gå dit så ofte...

vanligvis klipper man jo klør på hunden en gang i uken eller hver 14 dag.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...