Gå til innhold
Hundesonen.no

Klipping av klør


Emilie

Recommended Posts

Uff, nå ser jeg klørne til Venus begynner å bli lange; på tide med klipping av klør! Pleier å være en hard kamp for å få klippet alle de 10 klørne hennes (slipper unna bakbena, de sliter seg selv). Hvordan fungerer hundene deres når dere klipper klørne på dem? Pleier dere å gjøre dette hos vetrinær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi henter klosaksa, setter oss på gulvet og så kommer Buster og legger seg foran oss og så er det bare å klippe. Han er en engel når det kommer til kloklipp :( . Vi trenger ikke si noe, bare han ser klosaksa så legger han seg ned på gulvet og er klar til å stelles med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi henter klosaksa, setter oss på gulvet og så kommer Buster og legger seg foran oss og så er det bare å klippe. Han er en engel når det kommer til kloklipp :( . Vi trenger ikke si noe, bare han ser klosaksa så legger han seg ned på gulvet og er klar til å stelles med :)

Da er du jammen heldig! Når jeg finner frem klotangen så stikker hunden og gjemmer seg i badekaret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du jammen heldig! Når jeg finner frem klotangen så stikker hunden og gjemmer seg i badekaret :)

Ja, og jeg er kjempeglad for vi ikke har problemer med det. Her er en snutt der gubben filmet hvor enkelt kloklipp er her i huset.

Du har ikke prøvd å slipe klørne hennes, og se om det går bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg er kjempeglad for vi ikke har problemer med det. Her er en snutt der gubben filmet hvor enkelt kloklipp er her i huset.

Du har ikke prøvd å slipe klørne hennes, og se om det går bedre?

Åh, sånn flink hund vil jeg også ha. Hehe. Har ikke prøvd å slipe klørne, men det var kanskje en ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine (4 stk) kommer også luskende når jeg setter meg på gulvet med "børstebag'en" ved siden av meg. Denne inneholder børster, kammer, klotang, tannskrape, "ørehår-napper", etc - dvs flere ubehagelige ting..

Måten å få til det er selvsagt å gjøre det til en virkelig kosestund med hunden. Det er selvsagt MYE lettere for oss med flere hunder - men fullt mulig å gjennomføre med "bare" èn også.

Kikke i øret (el på en klo) - kos/klø godt, ta på øret/klørne - kos/klø godt på hunden, holde stille, kikke og kanskje også TA på ørehåret/kloen, kos/klø godt..

Være rolig, sikker på deg selv og samtidig gi hunden et krav om å stå/sitte/ligge stille.

Av og til MÅ man holde hunden rolig for å se på evt. sår/skader - og DA er det selvsagt utrolig mye enklere om man har lært hunden dette på forhånd.

Akkurat på dette punktet har vi med pelshunder selvsagt et enormt forsprang - da vi er helt nødt til å lære hundene våre å være stille selv om vi gjør ting som de synes gjør vondt (børste floker). Og det er trist å høre om folk som har hunder man ikke får inngående kikke i ører, skrape tenner, kikke langt nedi munnene, studere tredeputer, etc.

DET burde være "A til Å" på alle hunder i normale familie-hjem. Men dessverre er det ikke alltid slik.

HUSK - når du klipper klør - hold hundens ben rett vekk ifra den (dvs strukket imot detg, slik at HVIS den rykker til, "sparker" eller annet - så vil den uansett trekke benet VEKK ifra deg, og ikke rett inn i klotangen! På den måten vil i alle fall ikke hunden få noen smerter/skader av det du holder på med - og det er selvsagt mye enklere å føle seg "trygg" på seg selv under DE forutsetningene.

Begynn på "nytt", tren på å la hunden akseptere at du SER på klørne, etter litt så skal du TA på dem, og så klippe litt (minimalt)..

Lykke til!

Suze

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips :)

Må bare si at jeg har en veldig flink hund når det gjelder alt annet enn kloklipping. Jeg får gjøre hva jeg vil med henne og hun står i ro, jeg kan ta på poter, klør og tredeputer. Det er i det øyeblikket hun ser tangen hun med ett blir veldig slukøret og smyger seg hurtig vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen (natteravn du også?).

Jamen, da har du jo kommet godt på vei med hunden! Dvs at den aksepterer at du får ta og kjenne på poter, klør og labber!

Da er det kun DIN sikkerhet som er avgjørende for hvordan hunden oppfatter dette. Er DU usikker vil hunden også bli det, etc.

Sørg for å ha riktig godt lys (så du kan se hvor du kan klippe), gjerne hunden godt fuktet på ben/klør (gjør klørne myke), og helt enkelt bare klipp ivei! Vær sikker på hvor du klipper, og se til at du ikke klipper feil.

HVIS du skulle klippe så blodet renner - lat som ikke noe, klipp resten av klørne på samme pote, og sett på evt bandasje, ha på sk. KlippsStop (har aldri oprøvd det), og ta hele seansen med ro, samtidig som du viser at SLIK skal du oppføre deg!

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært tilhenger av å bare ta tak i labben på bikkja, holde fast og klippe uten å gjøre noe stort nummer ut av det. Men det fungerer dårlig på Loke. Han lot seg hverken børste eller klippes klør på uten kamp den første tiden jeg hadde han i hus, det å bli børstet gikk realtivt fort (han ga seg ikke uten kamp, jeg hadde kloremerker og tydelige tannemerker opp etter armene -drittbikkje..), men det å måtte klippe klør er rett og slett dritskummelt og han blir panisk hvis jeg holder han fast i labben (litt min feil, jeg holdt han feil når jeg burde ha sluppet engang slik at han fikk skikkelig vondt).

Så vi har godis liggende på bordet som han får se på når jeg klipper (han får angst hvis han ser på klosaksa, litt sånn som mennesker og sprøyter :rolleyes: ) og for hver klo så får han ta en godis..

Jepp, jeg vet det er dillete, men tro meg det er nødvendig og det fungerer faktisk. Rare dyret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ned på gulvet, hunden kommer tusslene- men vil helst ikke.. Ligger seg ned mellom bena mine vippes på rygg. Hun er litt stiv, div alle 4 bena rett opp i luften :rolleyes: Men akspterer det som må gjøres og blir kjempe lykkelig når vi er ferdig. Da skal det koses, lekes og fortelle henne at hun var såååå flink :)

Siden hun er lav/liten så er det vanskelig å gjøre som jeg gjor tidligere. Da fikk enten hunden stå eller ligge på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har gjort det til en vane fra hu var liten jeg, så det er ikke noe prob her i gården, toya setter seg ned og slenger ene labben på låret mitt og venter til jeg er ferdi, så kommer neste, bakbeina da står hu pent, og lar meg klippe til jeg er ferdig.

Ruby ligger i fanget mitt og klipper klør, får godbit for annenhver klo nå, skal snart kutte ned til hver labb, men alt i alt så er klo klipp en drøm her i gården, bare fordi jeg har vært konsekvent fra dag en om at dette er noe som skal gjøres.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloklipp er ikke det morsomste her i gården. Når Ero ser klosaksa stikker han under sofa. Bakføttern går greit, da ligger han på magen med føtterne rett bak og koser seg med noe godt. Forføttene er det verre med. Men da bruker han å stå, og jeg tar poten bakover under han for å klippe de. Det går sånn passe greit, men det er en kamp selv om. Jeg har startet å ha klosaksa liggende i huset, og tar den frem når vi skal kose slik at han ser at den ikke er farlig. Det går greit, men når jeg skal holde i foten samtidig som klosaksa er fremme går ikke, men vi jobber med saken. Har prøvd å slipe klørne, men det har vi lagt på hylla en stund fremover(tror han er kilen på potene/klørne)

Alt annet av pelsstell går fint. Tennene får jeg kikke og ta på, ørene nappes uten problem og gre og nappe han går greit. Barbermaskinen er han heller ikke redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å klippe klørne, men det er fordi jeg ikke tillater at det skal være det. Jeg setter meg på gulvet og legger hundene mellom beina mine. (bare en om gangen da :) )

Når de er valper så tar jeg det gjerne i forbindelse med en kosestund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som fungerer best her er om jen holder hde til hunden, og koser og snakker, men jeg klipper klørne :) Kloklipping viste seg å være nermest umulig å gjøra alene på krapylet, da må man sette seg over han :( Og da blir ikke kloklipp noe koselig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla er et mareritt å klippe kørene på. Bakføttene går forholdsvis greit, da legger jeg henne på magen på fanget mitt og tar beina bakover. Hun prøver å vri seg unna, men det går som regel greit. Forbena er nesten umulig.

Lisa er heller ikke så begeistret for å klippe klørne. Hun pleier også å gjemme seg i badekaret, men hvis hun sitter der er det plutselig greit å klippe klørne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter hundene på klippebordet i galgen, Oscar er ikke glad i å klippe negler men gjør jeg det sånn så går det kjempebra. Nena går det greit med uansett hvordan jeg gjør det men tryggst å gjøre det på bordet så har jeg bedre kontroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer veldig bra her. Jeg legger ham på gulvet, på siden eller ryggen, og klipper i vei. Han vil helst leke, men har nå lært at leken først kommer ETTER klippen, og det går greit. Brukte godbiter i begynnelsen, for å skape positive assosiasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss går det også greit å klippe klør. Men jeg har ulike metoder på bikkjene (individualister som de er :) )

Eldstebikkja Sonny ligger mellom beina mine slik det er vist på videoen til Elisabeth og Buster. Polartispa Aika sitter og rekker labb, og Amigo yngstemann ligger strekk ut på gulvet mens jeg sitter på kne ved siden av. Bruker i gjennomsnitt 10 min på alle tre tilsammen så jeg skal ikke klage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter meg på gulvet og får hundene til å ligge på rygg mellom bena mine mens jeg klipper vekk pels mellom poter og klipper klør, ikke noe problem her i huset.

det hender også at hundene står på stelleborde når jeg klipper klør men da er de som regel nybadet når de står på bordet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det å klippe klør er ingen problem her. jeg får hun til å hoppe oppi fanget mitt og så snur jeg hun på rygg.

og klipper i vei. jeg roser hun endel da. går så fint så. kjempe flink er hun..

vi børster annen hver dag og det har hun begynt å like nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter hundene på klippebordet i galgen, Oscar er ikke glad i å klippe negler men gjør jeg det sånn så går det kjempebra. Nena går det greit med uansett hvordan jeg gjør det men tryggst å gjøre det på bordet så har jeg bedre kontroll ;)

Eh, du mener "gangen" her ikke sant? Ellers hørtes det jo super skummelt ut, hihi..

Hos oss går det også greit å klippe klør. Men jeg har ulike metoder på bikkjene (individualister som de er :P )

Eldstebikkja Sonny ligger mellom beina mine slik det er vist på videoen til Elisabeth og Buster. Polartispa Aika sitter og rekker labb, og Amigo yngstemann ligger strekk ut på gulvet mens jeg sitter på kne ved siden av. Bruker i gjennomsnitt 10 min på alle tre tilsammen så jeg skal ikke klage!

Jøss, jeg kan ikke skryte på meg 10 min. iaf. Og jeg har bare Sofus.. Han ligger mellom bena mine, på rygg og med hodet i fanget mitt. Bakbena går kjempe greit, men forbena, tja, han må ha fått en eller annen fobi der. MEN, vi jobber med saken, for å si det mildt. Klør må klippes okke som, uansett hva pelsen mener. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipper alltid klør før leggetid. Da er hundene rolige og slitne etter dagen. Vi har gjort kloklippen om til en kosestund som vi bruker tid på. Legger dem på rygg mellom bena mine, og klipper i vei. Samtidig prater jeg med dem og koser magen (som er det beste i heeele verden). Når vi har klipt 4-5 klør, så sovner de stort sett begge to. (Tar dem selvfølgelig etter tur. Eldstemann først og minsten sist.) Når klosaksa kommer fram så kommer de faktisk til meg, klare for kosestund. Ikke noe lokking og luring. Det har vi aldri gjort heller.

Da de var valper var vi klare på at kloklipp var noe de bare måtte finne seg i, og vi har hatt våre kamper vi og. Men så begynte de altså å slappe av litt etter litt og nå koser de seg altså med å klippe klør. Og deilig er det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, nå ser jeg klørne til Venus begynner å bli lange; på tide med klipping av klør! Pleier å være en hard kamp for å få klippet alle de 10 klørne hennes (slipper unna bakbena, de sliter seg selv). Hvordan fungerer hundene deres når dere klipper klørne på dem? Pleier dere å gjøre dette hos vetrinær?

Vi har en fast type godbit kun til kloklipping, så Odin vetat når den posen kommer frem, er det bare å legge seg på gulvet. ;) Han er ikke helt happy med å klippe klørene,men ligger fint på siden og slever etter godbitene rett foran nesen hans...jeg legger dem slik for da har han fokus der,og så går det kjapt å belønne litt innimellom. trenger kun å skubbe godbit noen cm frem og vips - inn i gapet på dyret. :P

Min erfaring med kloklipping hos vetrinær er at de tar altfor mye slik at hunden begynner å blø og får vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...