Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan feite opp en belger som IKKE spiser på 7 dager?


Mud

Recommended Posts

Det er varmt i været og Loke tåler visst sånt meget dårlig har det vist seg. Han er umulig å trene, han bare peser, han trekker knapt i båndet på tur og han spiser overhodet ikke...helst..

Det største problemet nå er at han skal stilles ut neste lørdag og han er minst 2-3 kg undervektig fra før. Etter det skal han en uke på sølen og trene bruks før han skal stilles ut på nytt neste søndag..

Jeg har nå brukt et døgn på å få i han en halv skål med frossen vom og litt pasta, tørrfòr kan jeg bare glemme, altså maks ca 1/3 av det han minst bør få i seg i løpet av et døgn.

I går spiste han ca like mye i tillegg til litt godbiter på trening.

Fortsetter det sånn kommer han til å være fryktelig mager innen lørdag og han trenger vel knapt møte opp neste søndag :) Sånt blir det ikke cert av... <_<

Er det noen som vet om noen mirakelkur? Eller har noen gode tips? Jeg drysser frysetørket lever over vomen hans i et siste forsøk på å få i han noe overhodet,jada jeg vet man ikke skal tilsette maten noe og bare ta den vekk etc men det fungerer altså ikke på Loke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har liksom ikke hatt det problemet her i gården.... :)

Men hva med våtfor da? Ellers så syns jeg jo man må kunne friste hunden med litt ekstra godt de periodene de er litt matlei...Fersk kylling er jo alltid godt og sunt! Du kan jo forsøke å blande tørrfor, vann, leverpostei og litt fiskepudding/kylling/fersk kjøtt. Det pleier å gå ned på høykant her :rolleyes:

Men hva er det egentlig som gjør at han ikke spiser, er det bare varmen eller løpetider i nabolaget osv...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ikke akkurat det problemet selv, men en tanke jeg fikk var å dele opp ting i små biter (f.eks. hundepølse eller noe) og blande ut i Biola (eller annen syrnet melk) eller iskaldt vann. Sånn at han kanskje er tørst og tar med maten "i samme slengen." Veit ikke akkurat om det er særlig sannsynlig da men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er varmen og så er han bare tidevis hobbyanorektiker :rolleyes: Han trenger ingen grunn alltid liksom..eller at det passer dårlig er ofte grunn nok :D

Nå er vom det beste han vet vanligvis..Bortsett fra hønseis, men det er han heller ikke særlig keen på for tiden i tillegg til at det ikke er fullt så feitende som vom *sukk*

Jeg skjønner meg overhodet ikke på det dyret.Tenk å ikke ville spise! :)

Jeg har jo ikke akkurat det problemet selv, men en tanke jeg fikk var å dele opp ting i små biter (f.eks. hundepølse eller noe) og blande ut i Biola (eller annen syrnet melk) eller iskaldt vann. Sånn at han kanskje er tørst og tar med maten "i samme slengen." Veit ikke akkurat om det er særlig sannsynlig da men.

Hmm..kanskje jeg skal blande masse tørrfòr i vannet hans? Det blir ikke fullt så ekkelt som hundepølse og biola liksom :o

En idè...Han drikker jo hele tiden.

Vips: seff ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er varmen og så er han bare tidevis hobbyanorektiker :rolleyes: Han trenger ingen grunn alltid liksom..eller at det passer dårlig er ofte grunn nok :D

Nå er vom det beste han vet vanligvis..Bortsett fra hønseis, men det er han heller ikke særlig keen på for tiden i tillegg til at det ikke er fullt så feitende som vom *sukk*

Jeg skjønner meg overhodet ikke på det dyret.Tenk å ikke ville spise! :)

Altså, hvis clouet er å få bikkja til å spise (han er vel frisk??), så er det bare fantasien som må få utløp. Så her er mine tips:

Tørrfor (for aktiv hund) vætet opp og marinert i leverposteivann, temperert, ispedd hvetekimolje. Berre lækkert :o

Eller kanskje han er fysen på litt friske smaker i varmen? Hva med tzatziki (blanding av yoghurt naturell, agurk og hvitløk) ispedd oppbløtt tørrfor, en dæsj olje, + annet som er næringsrikt for en hannhund?

Eller gi han noen dypfrosne lakseskiver som han kan gnage på attåt det vanlige matinntaket?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er varmen og så er han bare tidevis hobbyanorektiker :rolleyes: Han trenger ingen grunn alltid liksom..eller at det passer dårlig er ofte grunn nok :D

Nå er vom det beste han vet vanligvis..Bortsett fra hønseis, men det er han heller ikke særlig keen på for tiden i tillegg til at det ikke er fullt så feitende som vom *sukk*

Jeg skjønner meg overhodet ikke på det dyret.Tenk å ikke ville spise! :)

Jeg har også en som spiser dårlig i varmen. Når det har godt litt vel lenge uten særlig med mat, tilfører jeg leverpostei. Masse leverpostei sammen med tørrforet. Da går det som regel ned.

så lenge hunden din ikke spiser vom engang er det vel kanskje litt optimistisk at leverpostei kan funke, men det er det absolutt beste min hund vet (utenom kokt lever da)

Nå blir det ikke særlig kaldt om kvelden heller, men en lang tur etter at sola har gått ned kan jo og få opp apetitten....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvis clouet er å få bikkja til å spise (han er vel frisk??), så er det bare fantasien som må få utløp. Så her er mine tips:

Tørrfor (for aktiv hund) vætet opp og marinert i leverposteivann, temperert, ispedd hvetekimolje. Berre lækkert :D

Eller kanskje han er fysen på litt friske smaker i varmen? Hva med tzatziki (blanding av yoghurt naturell, agurk og hvitløk) ispedd oppbløtt tørrfor, en dæsj olje, + annet som er næringsrikt for en hannhund?

Eller gi han noen dypfrosne lakseskiver som han kan gnage på attåt det vanlige matinntaket?

:)

:o Jeg klarer ikke koke ris en gang så jeg hadde vel mått leie inn Brimi for å tilbrede det der ;)

Men verdt et forsøk!

Frossen laksefilet er forsøkt og forkastet..Leverpostei har jeg ikke testet :P

Vom og hundemat er snacks tidligere så det skal vi prøve igjenn :P Takk for tips!

P.s Nei han er nok ikke syk..bare sær.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om noen mirakelkur? Eller har noen gode tips?

Nå fikk ikke jeg med meg hva du fôrer med, men hva med høyenergifôr??

Ellers så kan jeg tilby deg og komme hit og få TOkg av Chicka som vi skal slanke vekk :):D

*billlig billig helt gratis!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk ikke jeg med meg hva du fôrer med, men hva med høyenergifôr??

Ellers så kan jeg tilby deg og komme hit og få TOkg av Chicka som vi skal slanke vekk :):D

*billlig billig helt gratis!*

Han går til vanlig på høyenergifòr i spedd litt høns, vom og laks alt ettersom :o Han har alltid hatt problemer med å holde vekten, men nå begynner han å bli ekkel å ta på igjenn ;) Han var direkte mager når jeg fikk han og det var på høsten så det kan ha vært pga varm høst eller noe... *sukk* Chicka kan godt slenge over noen kilo <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll en kong med pølsebiter, eller noe annet godt. Tett igjen hullet med leverpostei. Hvis han liker å leke "tampen brenner", så gjem kongen og be ham finne den. Gjør det litt attraktivt for ham å finne og spise maten.

Han kan godt få et par kilo av Fibi og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonbergeren jeg hadde var også hobby anorektiker, vi gav han geitemelk fra dyrebutikken og kalvegodt fra FK, dette fikk vi han alltid til å drikke nesten helt opp :)

Det som hjalp best var når vi snauklippet han, da kom matlysten frem og han ble helt passe i vekt, men det går vel ikke når han skal stilles ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonbergeren jeg hadde var også hobby anorektiker, vi gav han geitemelk fra dyrebutikken og kalvegodt fra FK, dette fikk vi han alltid til å drikke nesten helt opp :)

Det som hjalp best var når vi snauklippet han, da kom matlysten frem og han ble helt passe i vekt, men det går vel ikke når han skal stilles ut :D

Veldig OT i forhold til tråden, men jeg vil gjerne advare mot klipping av hunder om sommeren.

Pelsen er isolasjon om vinteren og den skjermer for sola om sommeren. Noen raser (individer?) fikser veldig dårlig å bli fratatt pelsen sin.

Jeg har hørt anbefalninger om å lage en "lufte-stripe", men man skal være veldig forsiktig med å fjerne for mye av pelsen. Og husk, de kan og bli solbrendte... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonbergeren jeg hadde var også hobby anorektiker, vi gav han geitemelk fra dyrebutikken og kalvegodt fra FK, dette fikk vi han alltid til å drikke nesten helt opp :)

Det som hjalp best var når vi snauklippet han, da kom matlysten frem og han ble helt passe i vekt, men det går vel ikke når han skal stilles ut :D

Sikkert ikke dumt å la`n drikke mye i varmen, og lure inn litt ekstra godsaker i drikkevannet (geitemelk, leverpostei, oljer og litt snacks), ihvertfall sånn at han ikke går på underskudd i energi. Og kanskje trene minst mulig fysisk, men mer psykisk med konsentrasjonøvelser og sånn (med masse feite og smakfulle godbiter) den siste uka? redigering: var forresten på Sølen i fjor, det var "hot", "hot", "hot", og smakfullt vann var oppskrifta for å holde bikkja oppegående (et tips til Sølen-uka: gi vann med leverpostei i :o )

En annen ting: Mi har mista veldig mye pels den siste tida og er også veldig beinrangel å kjenne på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig OT i forhold til tråden, men jeg vil gjerne advare mot klipping av hunder om sommeren.

Pelsen er isolasjon om vinteren og den skjermer for sola om sommeren. Noen raser (individer?) fikser veldig dårlig å bli fratatt pelsen sin.

Jeg har hørt anbefalninger om å lage en "lufte-stripe", men man skal være veldig forsiktig med å fjerne for mye av pelsen. Og husk, de kan og bli solbrendte... B)

Det var ment mer som en spøk, vi klippet av andre grunner enn varmen men det hjalp på spiseproblemene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En idè...Han drikker jo hele tiden.

Vips: seff ;P

Kanskje har du svart deg selv litt her... Om han drikker hele tiden så fyller han opp magen med vann...

Hadde samme problemet selv med en Groendale eg hadde, løsningen for oss var å røre ut litt leverpostei i varmt vann og slå det over maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje har du svart deg selv litt her... Om han drikker hele tiden så fyller han opp magen med vann...

Hadde samme problemet selv med en Groendale eg hadde, løsningen for oss var å røre ut litt leverpostei i varmt vann og slå det over maten.

Jeg har skummet gjennom tråden, og er litt enig med Ricco her.

Det jeg hadde vært fristet til å forsøke, er å ta fra ham vannet om natten. Da er det kjølig og det er da han trenger det minst. Gi ham skikkelig god mat om morgenen, med vann (f.eks. litt tørrfôr iblandet vom og kanskje litt rester etter gårsdagens middag) slik at det blir en skikkelig fin suppe. Det er om morgenen han trenger mat mest for å holde det gående gjennom dagen (blir som oss og frokost). Gi ham fri tilgang til vann etter dette, for da ar du jo fått i ham den maten du vil.

Ville vært forsiktig med å tilsette greier i vannet og la det stå fordi det kan blomstre opp en masse bakterier i varmen, noe som ikke vil gjøre noe godt for apetitten :)

Det at han drikker så mye vann tviler jeg er fordi han egenltig trenger det, så han vil ikke bli skadet om han blir fratatt vannet om natten. Dersom han har nyreproblemer, vil det derimot være ganske farlig å ta fra ham vannet, så dersom du mistenker dette, så dra til vetten!

Det er vel som oss at han synes vann er godt når det er varmt, men at det meste kommer ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp..det er mulig det har noe med all vanndrikkingen å gjøre..På kurset i dag lot jeg han vasse i vann før hver økt og han drakk bare en halv vannskål i bilen til sammen hele dagen+ noen slurker når han vasset.Godbitene gikk ned på høykant og når vi kom hjem nå så spiste han jammen meg frossen kras og :) (kyllingmage).

Vala: hønseis er frossen rå høne. Skikkelig snadder for de firbene i varmen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...