Gå til innhold
Hundesonen.no

Snart hundeeier

>Lene<

Recommended Posts

Hei,

Jeg og samboeren skal hente en tollerhann 23. juni.

Har brukt ventetiden på å lese, men jo mer jeg leser mer usikker blir jeg på diverse ting :P

Om du kunne kommet med ett råd, hva skulle det vært? :unsure:

Nå har jeg ikke lest alle de andre svarene du har fått, men etter å ha tenkt en del over dette og særlig opplevd hvordan forholdsvis nye hundeeiere som jeg har hatt til konsultasjon har erfart ting... Komplisert setning... Men Dette er i hvert fall mitt råd: Stol på deg selv og din intuisjon i forhold til deg og din hunds grenser og preferanser. "Alle" nordmenn er eksperter på hunder og vil gi deg mer eller mindre velmenende råd. Ta gjerne til deg det du synes høres bra ut for dere, men forkast alt du ikke er sikker på. Vær kresen og still høye krav til ting i forhold til hunden din; lekekamerater, fôr, kursinstruktører (og metoder), veterinærer osv.

Kort sagt, stol på deg selv og ikke gjør noe du ikke er helt sikker på.

Lykke til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på de som sier at du trenger bur, annet enn til bilen.

Vi har bur til valpen vår. Brukte det en del i begynnelsen som soveplass (valpen følte seg trygg og fant roen der). Hadde han også i bur når han var hjemme alene de første gangene (1-2 timer) tror dette var et godt alternativ da han som nevt tidligere føler seg trygg der. Etterhvert som valpen blir større bruker vi buret mindre og mindre, nå er det vel kun når han går å legger seg i det på eget initiativ. (han ligger som regel i sengen :P ) Nå må det nevnes at valpen vår var vant til å sove i åpent bur om natten før vi hentet han. Vil anbefale dere å kjøpe bur med mindre dere har planer om å sove sammen med valpen, den roer seg mye lettere i et bur en om den tussler rundt for seg selv i mørket!

Lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg vil gjerne anbefale denne liken, synes den er virkelig god. Skrevet av Runar Näss

http://www.wolfdog.no/artikler/valpeutvikl...utvikling_2.asp

Jeg leste bare raskt gjennom, men jeg synes det sosialiseringsprogrammet virket voldsomt stressende! En valp er en baby...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En valp er en baby, ja, men gjort med omtanke og gjennomtenkt... så er en slik liste utrolig verdifull - fordi det valpen sosialiseres på/opplever frem til den er fire-fire og en halv måned, det "sitter" for livet.

Ofte skåner man lille valpen i stor grad, ikke minst etter at Turid Rugaas kom på banen med gospelet om at en valp verken skal gå tur eller knapt komme utenfor den trygge døren. Dermed får man eldre hunder som mangler grunnlaget, og det får man ALDRI til i samme grad senere. Dessverre. Sosialisering er i grunnen alfa og omega. En god oppdretter får lagt et bra grunnlag, det bør man følge opp. Bor man litt øde til, "mister" man mye som en byvalp får naturlig - og det er verdt å tenke etter.

http://www.manimal.no/Artikler/Atferdsprob...sialisering.pdf

Derfor er lure hundeeiere kjappe med å eksponere valpen for ting den bør være trygg på senere. Fra "rare" mennesker til barn, til andre dyr, til ting, miljøer og steder. Har man oppdrettere uten barn, for eksempel, og ikke barn selv, så MÅ man kjapt avgårde og la valpen møte greie barn - ellers er det et "hull" der.

Gjort med omhu, er det greit - man skal være der og være tryggheten for valpen, og det er ikke snakk om store mengder, men det som er nødvendig.

Runar Næss er som oftest "rett på penga", for å si det mildt - han er en kar jeg har stor sans for som fagperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt valp i 17 dager, så vi er nå der du snart vil være. :P

Hvis du har lest mye, så er mitt råd å legge vekk bøkene. La informasjonen få tid til å synke inn, så begynner du snart å se ting litt klarere. Da får du også tid til å kjenne etter hvilken retning som føles mest riktig ut for dere.

Når valpen først er i hus, så er mitt råd å være konsekvent med hva som er lov fra dag én. Jeg følte meg som ei kjeftesmelle de første dagene (da den selvsagt skulle prøve alt og bite på alt), men allerede nå vet valpen vår ganske godt hva som er OK og hva som ikke er lov.

Og selvsagt: kos dere masse! Bare på de 17 dagene vi har hatt valpen vår, kan vi se at hun har vokst og blitt større. Det skjer virkelig fort, så ta vare på øyeblikkene. :P

Jeg leste bare raskt gjennom, men jeg synes det sosialiseringsprogrammet virket voldsomt stressende! En valp er en baby...

Som nybakt valpeeier, synes jeg den artikkelen er flott og en god påminnelse om alt en hund bør få oppleve. Mange av punktene kan jo slåes sammen som ett (f.eks spise av papptallerken i bakgården hvopr underlaget er av asfalt = tre ting), så det er ikke snakk om å lage en fulldagsplan med alle punktene. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Vær snill, konsekvent og tydelig på en gang! Og ta høyde for hvor hyggelig, sosialt, trivelig og positivt det enn er å ha hund så vil det følge med "uleiligheter", skitt, uhell, opptygde sko, vedkubber etc!

Valpen din skal bli et kjært tilskudd til familien, ikke en burrotte som stues vekk/sperres inne når du ikke vet hvordan du skal takle utfordringene!

Bruk oppdretter og rasemiljø for alt det er verdt og vær åpen for ny kunnskap hele tiden!

Og viktigst av alt: Glem aldri hvorfor du har skaffet deg hund!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...