Gå til innhold
Hundesonen.no

Straff og eksteriør


ingar

Recommended Posts

Inspirert av en annet innlegg tar jeg det opp. Det er ikke uvanlig å se at hunden bli straffet fysisk i forbindelse med eksteriør både trening og utstilling. Rykk i bånd, klyp i ører, kinn osv. for å få pelsen til å "skjerpe" seg. Når jeg tar det opp, får jeg høre at jeg får holde meg til lydighet, for eksteriør har jeg ikke greie på. Javel.. greit.. finns det andre regler for "læring" i eksteriør en det gjør til vanlig? Noen som har synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av en annet innlegg tar jeg det opp. Det er ikke uvanlig å se at hunden bli straffet fysisk i forbindelse med eksteriør både trening og utstilling. Rykk i bånd, klyp i ører, kinn osv. for å få pelsen til å "skjerpe" seg. Når jeg tar det opp, får jeg høre at jeg får holde meg til lydighet, for eksteriør har jeg ikke greie på. Javel.. greit.. finns det andre regler for "læring" i eksteriør en det gjør til vanlig? Noen som har synspunkter?

Gjør de virkelig det? Påfører hunden fysisk smerte, såkalt positiv straff, for at den skal bli enda penere? For et skautroll som meg, høres dette helt bortinatta ut! Jeg er jammen glad for at jeg har verdens vakreste bikkje helt naturlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... sraff er ikke aktuelt i ustillingsringen for min egen del. Er ikke blandt de som driver mest med denne "sporten", men får med meg litt på vestlandet.

Selv har jeg trent inn alt med hjelp av shaping, nå er jeg jo så heldig at hunden min selger seg ganske billig for klikk og pølse, han er til tider verre enn labradoren...

Dersom fysisk straff er noe som forekommer ofte i utstillingsringen synes jeg det burde vært slått ned på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har ikke merket noe mer av den slags i utstillingsringen enn i LP-ringen for å si det sånn, heller omvendt. Nå tenker jeg ikke akkurat på i ringen da, men under trening. Så at den slags forekommer i forbindelse med utstilling også, som i all annen hundesport, sjokkerer meg ikke, men det betyr ikke at jeg ikke synes det er usmakelig. For det gjør jeg.

Personlig synes jeg om mulig det er enda viktigere å trene positivt i forbindelse med utstilling enn med lydighet, nettopp fordi poenget er å få hunden til å vise seg best mulig, og det gjør den da så absolutt ikke om den går rundt og er redd. Skjønner ikke hvorfor folk ikke heller kan ta seg bryet med å faktisk lære hunden hvordan de vil at den skal oppføre seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett masse av dette i eksteriør ringen, så noen ganger blir jeg rett og slett dårlig av å sitte på sidelinjen og se på.

Hunder får en fing stikket her og der for å stå penere, blir revet i pelsen for å løfte hodet, aaaltfor stramt bånd så den nærmest mister bakke kontakt, hund som får halen SLÅTT ned pga haleføringen er for høy...Ja that sort of stuff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett mye rart men selv så bruker jeg gjerne å ta et lett napp i båndet om hundene finner ut at lukten på bakken/gulvet er mer innteresang en meg og godbiten.

Men når jeg ser på dem som heiser opp hundene så de ikke er nedpå omtrent med forbeina så lurer jeg virkelig på hva bevegelser dommeren vurderer på de hundene(den som svever finest kanskje?).

Selv har jeg funnet ut at når jeg stiller Aiwa og dommer skal se på tenner så er det en fordel å holde henne litt på siden av halsen(ikke hardt altså) for hun vrir seg unna hele tiden(har aldri likt å vise tenner til andre en mor) men hun blir ikke noe sur eller noe slikt forde om jeg gjør det og står finere om jeg holder henne slik når vi skal vise tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en del av det å heise opp hunden til stående stilling med rykk i pelsen og ryggskinnet i dag på fuglehundutstillingen. Men helt ærlig, dette er ikke straff, men en måte å få hunden til å gjøre det en vil på. istedet for å løfte hunden fra under magen, tok de tak i ryggskinnet. Ikke det at bikkja sto selv om de gjorde dette..De gjør det ikke får å straffe hunden. men det påfører ubehag. Jeg trur slike ting som dette er ting handlerne ikke tenker over at de gjør liksom.tenker ikke over at det faktisk blir å påføre ubehag, og at hunden dermed kanskje forbinder utstilling osv med akkurat dette ubehaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel aldri sett annet enn at de tar båndet høyt på hunden når de løper for at de skal løfte på hodet. For min egen del må jeg gjøre dette for at ikke hunden ska ha nesa i bakken!

Dette andre er kanskje mer aktuelt på andre raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en del av det å heise opp hunden til stående stilling med rykk i pelsen og ryggskinnet i dag på fuglehundutstillingen. Men helt ærlig, dette er ikke straff, men en måte å få hunden til å gjøre det en vil på. istedet for å løfte hunden fra under magen, tok de tak i ryggskinnet. Ikke det at bikkja sto selv om de gjorde dette..De gjør det ikke får å straffe hunden. men det påfører ubehag. Jeg trur slike ting som dette er ting handlerne ikke tenker over at de gjør liksom.tenker ikke over at det faktisk blir å påføre ubehag, og at hunden dermed kanskje forbinder utstilling osv med akkurat dette ubehaget.

Hva med å lære hunden å stå FØR man drar den med på utstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enormt mange som straffer i utstillingsringen!

Jeg stiller en del hunder for andre, og får som oftest beskjed om å nykke i båndet om hunden skulle dra eller lignende. Det virker som om veldig mange gjør det slik i utstillingsmiljøet.

Heldigvis er det flere og flere som benytter seg av positiv forsterkning også i dette miljøet. For emg med labrador er det superviktig at hunden står og logrer så halen nesten detter av, og der scorer Cita høyt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...