Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispe eller hanhund?


Tina

Hvad foretrækker I og hvorfor?  

19 stemmer

  1. 1.

    • Tispe.
      8
    • Hanhund.
      6
    • Jeg foretrækker ingen frem for den anden.
      5


Recommended Posts

Jeg foretrækker tæver...godt siden jeg lige nu har to stykker. :)

Jeg synes de er mere omgængelige og lidt lettere at træne. Derudover kan jeg godt lide alle nuancerne ved før, under og efter løbetid. Jeg synes de er såå kære når deres humør svinger sådan.

Jeg er mere til de feminine træk og tæver kan på mange måder synes jeg virke mere snu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo valgt tispe, så jeg trykket av på det. Men egentlig har jeg jo ingenting å sammenligne med. Alle dyrene mine har vært hanner. Både katten og hesten er kastrerte hanner. Så jeg vet ikke. Men jeg vil ikke ha en kjønnsmoden hanne! Og siden man ikke kan kastrere hunder uten grunn, så foretrekker jeg tisper. Mye bedre med løpetid hos tisper, enn hanner som har løpetid hele året! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker begge to!

Jeg har hatt 3 han hunder! Har ikke noe imot de!

men ville prøve å ha en tispe siden vi bare har hatt gutter!

Også så jeg tini og hun var en jente! Hadde valgt hun hvis hun var Gutt også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker begge to!

Jeg har hatt 3 han hunder! Har ikke noe imot de!

men ville prøve å ha en tispe siden vi bare har hatt gutter!

Også så jeg tini og hun var en jente! Hadde valgt hun hvis hun var Gutt også!

Ja, egentlig synes jeg ikke det har så mye å si! Det viktigste er hvordan du liker dem ellers. Jeg skulle jo egentlig få gutt når jeg bestilte, men så ble det jente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du slet ikke set på kønnet når du har valgt hund så Milie? :) Altså er det helt irrelevant for dig?

Hmm.. Ikke tenkt på kjønn når jeg/vi har kjøpt hund, nei.

Vi har valgt hunder utifra hvem vi syns er fine, og får best kontakt med av valpene. Og den vi/oppdrettern trodde ville passe best for oss.

Men både St. Bernharden og Jack Russell valpen vi skal hente snart var sistemann igjen i kullet, så der var jo ikke utvalget så stort :wink:

Selvfølgelig kunne vi funnet tisper hos noen andre, men det var nå disse hundene vi falt for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay :) .

Jeg har altid haft en formodning, om jeg ville købe en tæve eller en hanhund inden jeg har valgt hvalpen. Dermed ikke sagt, at jeg ikke ville købe en af det modsatte køn, hvis det viste sig, at det lige var hunden for mig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt av begge kjønn, men må nok innrømme at det er hannen som ligger mitt hjerte nermest...

Men så er jeg av den typen som liker at en hund kan belastes litt uten at den "kryper og piper" Sånn som tisper ofte gjer...

Er mest vant med hanne, og jeg synes de er mer robuste enn tispene. Men for all del, jeg liker tisper og! Må bare tenke litt annerledes med tanke på trening og sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hannhund. Har alltid likt hannkjønn av dyr best. Hest, hund, katt..

Når oppdrettern spurte hvilket kjønn jeg var ute etter, så sa jeg at det var vel helst hannhund, men kom heller til å se på individet enn på kjønnet. Men når jeg kom dit, så sto jo bare Eso der da.. Som den største og tøffeste hunden i kullet, kunne jo ikke bli noen andre :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker hannhunder.

Alle dyrene mine har vel nesten alltid vore hanner.

Kattene, kaninene, hamsterene, marsvin, hund osv osv.

Er noe ved dem som jeg foretrekker.. :)

Men hadde antageligt valgt Diego selv om det hadde vært en tispe.

De hadde bare 2 valper igjen. En svart og en Creme og jeg hadde bestemt meg for fargen creme. Og når jeg fikk vite at den svarte var tispe og Diego var hann, så ble jeg bare glad jeg.. :)

Men så er jeg glad jeg slapp løpetid osv.

Foretrekker heller hannen selv om den har løpetid hele året.

(jeg var vel litt heldig når det gjaldt Balto, han overså tisper med løpetid. Og har aldri likt tisper med løpetid egentligt. han bare gikk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker egentlig hannhunder fordi jeg vil gjerne konkurrere og komme langt i agility og lydighet, og der synes jeg hannhunder som regel passer best. Derfor blir min neste hund (Collie Korthåret) en hann :) Men jeg ser jo klare fordeler med å ha tispe, der er det jo bare løpetid 2 ganger i året :)

Mine nåværende hunder har "løpetid" hele året, men det er fordi vi ikke har trent på at de skal være fokusert på oss i nærheten av løpetidstisper. Neste hund skal det garantert bli trent mye med når det gjelder akkurat det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka er vår første hund, så jeg har ikke så mye erfaring å snakke om akkurat, men vi valgte tispe fordi vi hadde hørt at det var lettest. Vi var ikke ineressert i utstilling og avl, og når hun ble solgt billigere p.g.a. overbitt valgte vi henne. Ei sær, lita tispe fra Sverige - svart var hun også, så da var jo alt perfekt. Hehe.

Når det gjelder at tisper ofte er mer føyelige og roligere enn hanner, så vil jeg få si det at man må sette en stor strek under ofte. Tinka er villere enn de fleste hannhunder, og har vel mer hormoner enn alle hundene her på forumet til sammen. :)

Neste hund velger jeg nok av om hunden passer til meg - ikke utifra kjønn. Har litt lyst til å skaffe meg blandingshund om noen år, og da kommer jeg nok til å sterilisere/kastrere uansett.

Konklusjon: Kjønn spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte tispe fordi jeg har et dårlig minne med en hannhund!! :oops: Har liksom ikke noe bedre svar på hvorfor det ene framfor det andre.. Ikke le, men jeg husker puddelen til en venninne av meg satt i sengen. Da så jeg tissefanten og den dryppet litt gusje ned på sengen... Usj..He he.. :) så har liksom fått for meg at tisper er rensligere å ha!! Vet det gjerne ikke stemmer, men, men.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...