Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere som er i jobb/skole når dere får valp


Aya

Recommended Posts

Bare nysgjerrig her.. Dere som får valp mens dere er i jobb/skole- hvor lenge har dere vært hjemme med valpen før den har vært alene hjemme, og hvordan har dere løst det? Har dere hatt hundevakt, hatt med valpen på jobb, eller hva? Ønsker mange svar her altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan var så heldig at han kunne være med på jobb fra dag en. Han er alltid med, men vi har også lært han å være alene hjemme hvis det trengs.

Søstern min kjøpte seg nettopp en langhåret standard-dachs. Hun tok ut all ferie og hadde 4 uker hjemme med valpen før hun begynte på jobb igjen. Nå har hun fått en av jentene i nabolaget til å gå innom og lufte på veg hjem fra skolen. Det ser ut til å gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Vi skal hente hjem valpen vår 23. juni. De 6 første ukene skal vi være hjemme med valpen. Etter dette så kommer min samboer til å ta han med på jobb. Men ønsker å begynne relativt tidlig med hjemme alene trening slik at dette ikke blir noe problem de gangene han må være hjemme alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kunne bare være sammen med han i litt over en uke. Det gikk ganske fint da, fordi at vi trente masse på å være alene. Men likevell syntes jeg det var for liten tid, men mamma lot meg ikke ta fri fra skolen og hun kunne ikke ta fri fra jobb, ikke var det noen i nabolaget som kunne hjelpe heller, men det har gått helt fint :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk valpen 1 uke før skolen var ferdig, så da var mamma og brodern hjemme med han. Så jeg hadde 9 uker hjemme med Ero før han måtte være alene hjemme, dog ikke så lenge av gangen siden mamma jobber skift og brodern går på universitetet og derfor ikke har så lange dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri bekymret meg for valper her i huset da vi alltid har hatt en voksen hund som valpen har vært sammen med når vi ikke har vært hjemme.

for noen dager siden så var husverten sin bror her for å fikse noe i stuen og både meg og jostein var på jobb så når vi snakket med han noen timer senere så spurte vi om hundene hadde laget noe lyd mens han holdt på oppe og utenfor, men han hadde ikke hørt noen ting så da vet vi at hundene garantert ikke ligger å uler når ingen er hjemme med dem, selv om vi aldri har vendt dem til slikt og det er så deilig å vite akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjellig her ser jeg.. Men tusen takk for svar, ig jeg vil veldig gjerne ha svar fra flere! De aller fleste her inne må da ha erfaringer med dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Buster i juleferien, og da var han ca 12 uker. Mamma å de hadde hatt han fra 8ukers alderen, og hun var hjemmeværende på den tiden så han var ikke mye alene. Jeg var sammen med han resten av juleferien, og når skolen begynte igjen halvannen uke etterpå så var han alene hjemme, først bare en skoletime om gangen. Det var bare 2 min å gå fra skolen å til internatet så det var veldig greit for oss med valper. I tillegg så hadde vi tilnærmet en time lunsj. Når han var 4 mnd så sluttet jeg å komme i pausene, og var bare på rommet i lunsjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk ca. 5 uker (fra vi fikk han, 8 uker) før Gizmo var hjemme alene en hel arbeidsdag (7,5t), men vi begynte å trene på det etter noen dager. Første gang en time alene i buret sitt osv. Nå har vi han løs på badet (setter inn sengen og matskålen) slik at han har mulighet til å gå på do om han må. Orker ikke tanken på at han skal ligge i sin egen urin/avføring fordi han ikke klarer å holde seg. Gizmo er nå 4,5 mnd og han har ingen problemer med å være alene (han sover mesteparten av tiden!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fikk Simba så fikk jeg han en uke før jeg hadde sommerferie, så da passet mamma han. Heldigvis.

Var hjemme med han i to mnd, øvde litt på å la han være alene hjemme i dene perioden.

Når jeg begynte på skolen igjen etter sommerferien så lufte mamma han og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk Elwira to uker før sommerferien, men mamma var hjemme så det gikk fint, så hadde jeg 8 uker med henne før jeg begynnte på skole :P Mamma gikk også på skole da, og det var bare to ganger i uka, så mamma var hjemme med henne tre dager i uka, men hun fikk masse hjemme alene trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ut to uker ferie ved ankomst av valpen. Det gikk greit. Fikk til en gradvis overgang til flere timer "alene-hjemme", mye takket være min samboer som hadde mulighet til å stikke innom en eller to ganger per dag etter at jeg hadde begynt på jobb igjen.

Med en evt neste hund vil jeg tatt minst en måned med ferie. Ikke bare for å venne den til å være hjemme alene, men for å få tid til å sosialisere og miljøtrene. skikkelig. Den første valpetiden er en SÅ viktig tid man simpelthen ikke kan gå glipp av. For meg er dette verdt å bruke alle fem ferieukene på. Det er nesten sånn at jeg hadde vurdert et halvt års permisjon, faktisk... For å få tid til alt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiLi var ikke alene før hun var rundt 5 måneder, dette var med vilje fra min side. Hun er nå en hund som er helt trygg på å være hjemme alene. Jeg visste jo at hun ville komme til å være en del alene hjemme, pga skole og denslags, derfor ville jeg virkelig satse på å gjøre det så behagelig som mulig for henne. Derfor begynte jeg så gradvis, sånn at hun slapp å få store problemer med det. Jeg trente altså frem mot det hele tiden, selv om hun aldri var alene. Rett og slett med bare å vandre rundt, og lære henne at selv om jeg vandrer rundt, trenger hun ikke å følge meg hakk i hel. Det var faktisk helt vilt hvor mye hun var med. Hun var rett og slett aldri alene på flere måneder, var med på do, var på badet når jeg dusja, var med på butikken osv. Dette høres kanskje veldig "skummelt" ut for mange, som mener at man må begynne alene-treningen så tidlig som mulig, men det var altså det jeg gjorde, på en veldig gjennomtenkt og grundig måte :D Jeg er i alle fall veldig fornøyd med resultatet, men det er nok ikke en måte å anbefale for alle og enhver, da det krever en god del planlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Bono for tre uker siden og jeg slutter ikke på skolen før 16 juni. Mamma har brukt å hatt han, hun har fri mandag, formiddagene tirsdag og torsdag og reiser ikke på jobb før kl 2. Vi har løst på den måten at vi legger han i buret når han er trøtt og går fra han da.. Så han er liksom hjemme ålene når han skal sove. Når kl 2 er han alltid trøtt og da legger mamma han i buret og vi har aldri hatt noe problem med det. PÅ onsdag og fredag jobber mamma hele dagen so da tar enten hun eller pappa eller jeg meg fri til å vere hjemme med han. Men nå har min bror kommet hjem (ferdi på skole) så da er han sammen med han. Så nå er han ikke hjemme ålene lenger før ferien. Men det var den måten vi løste det på.

Hper dere forstod hva jeg mente..hehe.. vart litt dårli forklart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk ca. 5 uker (fra vi fikk han, 8 uker) før Gizmo var hjemme alene en hel arbeidsdag (7,5t), men vi begynte å trene på det etter noen dager. Første gang en time alene i buret sitt osv. Nå har vi han løs på badet (setter inn sengen og matskålen) slik at han har mulighet til å gå på do om han må. Orker ikke tanken på at han skal ligge i sin egen urin/avføring fordi han ikke klarer å holde seg. Gizmo er nå 4,5 mnd og han har ingen problemer med å være alene (han sover mesteparten av tiden!)

Det der med badet er en lur ting altså. Tinka eldste tispen vår går i dusjen å gjør i fra seg om hun har muligheter til det(sånn har hun alltid gjort det om hun er lenge alene).

Veldig greit og da er det jo bare til å spyle ned eller plukke opp(om det er bæsj) også skylle gulvet godt med såpe og varmtvann etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med badet er en lur ting altså. Tinka eldste tispen vår går i dusjen å gjør i fra seg om hun har muligheter til det(sånn har hun alltid gjort det om hun er lenge alene).

Veldig greit og da er det jo bare til å spyle ned eller plukke opp(om det er bæsj) også skylle gulvet godt med såpe og varmtvann etterpå.

Helt enig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg tok meg ut to uker ferie da vi fikk valpen i hus, og når jeg begynte på jobb igjen var valpen med samboeren min på kontoret. hun begynte først å være alene hjemme når hun var ca ett år.. Selvfølgelig har vi trent på det, men ikke hele dager og slik. Nå har hun ingen problemer med å være alene:) Synes valper skal få være sammen med folk jeg, men vet at ikke alle er like heldige som vi har vært! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En evt. ny hund(som ikke fåes i sommerferie) kommer til å være med pappa på jobben en god stund fremover, håper selvfølgelig å få hund så nærme ferien som mulig, men er ikke altid det passer gitt :)

Jeg er jo så heldig å ha hund fra før, så det hjelper godt når det gjelder selskap!

Vil også være veldig(!) nøye på alenetreningen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk bikkja da den var valp, var det nettopp blitt sommerferie, og da var jeg jo hjemme med henne absolutt hele tiden. Men når skolen ventet igjen, så måtte hun være hjemme alene. Men nå er jeg så heldig å ha en pappa som har mye fri fra jobben siden han jobber mye om kvelden, og en søster som holder på med skolen hjemme, så hun er aldri hjemme alene lenge om gangen. Men det har hendt at hun har vært hjemme alene i 6-7 timer også. Uten problemer. Dette gikk fint i valpe-tiden heldigvis!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt Sokrates i tre uker nå, og er veldig usikre på å la han være alene. Fikk mange gode tips her, men er der noen som har erfaring lignende min? Sokrates har vel vært alene omtrent 30min * 3 siden vi fikk han. Alle disse gangene har vært når han har sovet, han har da ikke pepet når vi gikk, og pep heller ikke når vi kom hjem. Men om vi prøver å gå ut fra rommet han er i nå, begynner han å pipe med en gang. Ingen av oss orker å høre på dette (er altfor hjerteskjærende), så vi henter han nesten med engang. Vi er begge studenter, så til nå har det gått greitt at han ikke er alene, men nå under eksamenslesing og neste semester vet vi ikke hvordan det vil bli. Noen som har et veldig godt tips for å la han være alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...