Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synes dere om å skyte hunden fremfor å avlive på vet.kontor?


Aya

Recommended Posts

Om det er en jeger eller noe annet så kan det jo gale for det om da :rolleyes: Alle ganger en jeger har bomma på ett dyr :angry:

Må få skyte inn at det skjer uhyre få skadeskytinger blant landets jegere. Du får det til å høres ut som om det skjer stadig vekk.

Selv en veterinær kan bomme grovt på styrken på medikamentet som skal til for at hunden dør. Og det er slett ikke noe en eier har lyst til å se på... eller høre. Bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Created
  • Siste svar

Mente jeg ikke alltid da, men ofte så skjer dette. Jegere kommer hjem skuffa for dem enten bomma eller ikke fant dyret igjenn osv... Ja vetrinærene og bommer det har jeg heller ikke påstått :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund er ingen bruk og kast ting, synd mangen ser på hunden som det.

En som tar hunden sin med seg ut på tur i skogen, finner på noe gøy sammen med den som den liker, gir den noe ekstra godt å spise for deretter å ta den tunge oppgaven med å skyte hunden når den har det som best og aner fred og ingen fare: det vitner om stor respekt og kjærlighet overfor en kamerat og et familemedlem. Det er beintøft.

Så ikke kom å si at en som velger det alternativet ser på hunden som bruk og kast! Det kreves viljestyrke og kjærlighet for å gjøre noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjør det sikkert, men det virker så enkelt for noe å gjøre det jo, og jeg sikta ikke til deg i det hele tatt :angry: Men men alle har sine meninger som sagt står på mitt uansett :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente jeg ikke alltid da, men ofte så skjer dette. Jegere kommer hjem skuffa for dem enten bomma eller ikke fant dyret igjenn osv...

Må få arrestere deg igjen Dog Lover... enten har du ikke peiling på jakt, eller så kjenner du noen dårlige jegere :angry: .

Jeg driver med ettersøk og det har jeg gjort i nærmere 10 år nå, og det er uhyre få dyr som vi blir tilkalt for å søke opp når man ser på mengde dyr som felles gjennom en jaktsesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ett par jegere ja, om de er dårlige på jakt eller ikke aner jeg rett og slett ikke :angry: Jeg mener jo ikke bare jakt folk da, mener andre folk og....! Og ja jeg vet at jegere er knytta til sin hund osv som som vi som ikke jakter.... Men jeg sier bare at dere og kan bomme slik som andre! Og jeg hadde alldrig greid og tatt livet av min egen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant diskusjon!

Jeg er absolutt for å skyte hunden i skogen(hvis hunden gjør noe toppers og har det gøy med den personen den er glad i), eller andre humane måter!

Vi har høner hjemme og en dag jeg var alene kom hønsehauken, Kite jagde den bort, men det lå en splætta høne på bakken, den levde!

Jeg så at den led og at den kom til å dø sakte, så jeg hentet øksa og kappa huet av den(ble dette for grisete for noen?).

Vår elskede katt som fikk kattepest i vinter ble veldig, veldig syk, med skum ut av munnen og en veldig høy puls tok jeg en general avgjørelse(det var min katt), nå skulle hun få slippe!

Kattene våre har aldri fikset å kjøre i bil, de blir helt rabiate, så for at hun skulle slippe dette tok faren min henne med ut, satt og koste med henne(hun var verdens største kjælegris) og ga henne et slag i bakhuet som hun døde momentant av!

Det er kanskje jeg som er litt herdet, men jeg ser ikke det gale i å ikke avlive dyr hos veterinær, er vandt til å se foreldrene mine avlive syke dyr, vi måtte drukne en grisunge en gang(drukning er forresten veldig humant), så jeg er vandt til det.

Hadde jeg klart å skyte Kite? Hvis han led og jeg måtte: JA!

Jeg tenker først og fremst på dyrets beste, hadde jeg tatt han til dyrlegen eller fått dyrlegen til å komme til meg hadde jeg bare vært egoistisk(kite hater dyrlegen og skjønner med engang at det er noe i veien når dyrlegen kommer hjem til oss).

Morsomt: dyrlegen min sa at det var veldig humant å ta livet av dyra selv så lenge man visste hva man gjorde!

p.s kan være en haug med skrivefeil her nå, men skrev litt fort;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tatt stilling til dette før, men jeg vil tro at det er utrolig tøft uansett. Jeg ser både fordeler og ulemper med begge måtene. For hunden sin del så synes jeg det beste er å ta den med i skogen hvor den får være fri og ha det gøy før den får et skudd bakom øret av en dyktig jeger, spessielt hvis hunden er redd for vetrinæren. Det er er vanskelig spørsmål som vekker mange følelser for eier, så til sist og slutt er det eieren som må få bestemme hva som er best for hunden og eieren selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ett par jegere ja, om de er dårlige på jakt eller ikke aner jeg rett og slett ikke :angry: Jeg mener jo ikke bare jakt folk da, mener andre folk og....! Og ja jeg vet at jegere er knytta til sin hund osv som som vi som ikke jakter.... Men jeg sier bare at dere og kan bomme slik som andre! Og jeg hadde alldrig greid og tatt livet av min egen hund.

Det er forskjell på å skyte en elg eller en hjort i fart enn å skyte bikkja si som går ett spor! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke mot det for å si det sånn. Men tror ikke jeg hadde villet gjort det med mine hunder, men det er jo fordi det ikke er så ille å dra på veterinærkontoret.

Men om hunden blir stressa av å være der, så hvorfor ikke gjøre noe den liker: gå tur i skogen/på fjellet først, og så skyte den etterpå- Da opplevde den noe trivelig som (nesten) det siste. Høres brutalt ut, men syns det er greit.

Har aldri hvert med på noen av delene, så kan ikke si hvordan jeg har opplevd det.

Og kan ikke komme med noen for/mot-grunner...

Men som sagt, så er jeg ikke imot dette..

Jeg har ikke tatt stilling til dette før, men jeg vil tro at det er utrolig tøft uansett. Jeg ser både fordeler og ulemper med begge måtene. For hunden sin del så synes jeg det beste er å ta den med i skogen hvor den får være fri og ha det gøy før den får et skudd bakom øret av en dyktig jeger, spessielt hvis hunden er redd for vetrinæren. Det er er vanskelig spørsmål som vekker mange følelser for eier, så til sist og slutt er det eieren som må få bestemme hva som er best for hunden og eieren selv.

Veldig bra skrevet forresten..

Endret av Moderator Scorp. : dobbelpost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at folk er imot det er vel fordi da SER man mye tydeligere at hunden dør og sånt (tenker på blod og at hunden klapper sammen).. Hos veterinærer sovner den jo bare inn og det er mye behageligere for eier å se på.

jeg tror absolutt at du har et poeng der! det virker mye mer brutalt! selv om det kanskje ikke er det!

jeg er fortsatt imot det, men jeg dømmer ikke folk som velger å gjøre det, så lenge det er profesjonelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, trist tema.

På den ene siden ser jeg absolutt at den mest humane avlivningsmåten for Sophus hadde vært å blitt avlivet med et skudd på tur i skogen. Han elsker skogsturer, og jeg kjenner flere habile jegere som muligens kunne gjort jobben. Da hadde han dødd, uten å merke smerte eller stress fra en matmor som oppførte seg merkelig. Men jeg liker ikke tanken blod og gørr og vet derfor ikke helt om jeg vil velge en slik måte om tiden kommer og jeg må gjøre et valg.

Sophus synes det er ganske stas å dra til dyrlegen, han har vært der ørten ganger og stortrives. :rolleyes: Sprøyter merker han aldri, han er for opptatt med å få ros fra vetten og dyrepleieren. :wub: Men erfaring tilsier at det alltid må flere sprøyter til bare for å få han til sove, og det at jeg antagelig hadde sittet ved siden av å grått meg snørrete og hoven hadde ikke gjort at han hadde sovnet raskere. Og jeg liker ikke tanken på at det siste han skulle følt/sett før han døde var en snørrete fortvilt "mamma", for når jeg er lei meg stresser han veldig.

Så jeg tror jeg heller satser på at han dør av gammel alderdom, og at jeg ikke må ta et slikt vanskelig valg. Han er bare 4 år, og jeg satser på vi har mange år foran oss. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Jaktlykke her har et veldig godt innlegg, som ser på denne meget vanskelige saken fra begge sider.

Jeg er jo forsåvidt helt enig, men personlig får jeg grøssninger langt inn i sjelen bare ved tanken av å høre om folk som skyter sine egne hunder. Dette har SELVSAGT noe med at man selv har null jakt-erfaring, og kan ikke se noen som helst positiv ting ved å gå rundt i naturen å skyte dyr. Og da ennå mindre skyte sin hund, følgesvenn, kompis gjennom en (forhåpentligvis) årerekke.

Men slikt som dette er selvsagt også en vane! Hvis man avliver mange nok dyr på en eller annen måte, så blir man selvsagt vant til det, og så lenge det går lynkjapt så lider ikke dyret uansett måte.

Hvis man har en hund som er hysterisk redd veterinærkontor er det selvsagt ikke noen god idè å slepe hunden inn der, og så gi den sine siste minutter i en slik skrekk. Men for de fleste hunder er ikke veterinærkontor SÅ skumle, de har vært der og blitt stukket før, etc. Og man har alltid alternativet å la veterinæren komme hjem til seg og gjøre det hjemme i sofa'n, i hundesengen, etc.

I slike diskusjoner begynner jeg å tenke på hvordan skulle JEG ville dø. Kræsj, boom, bang - i en ulykke uten at man oppdager noe som helst eller forstår hva som skjer, tror jeg. Og DA er jo et nakkeskudd i skogen absolutt innenfor den kategorien.

MEN hvis jeg skulle være sammen med en av mine kjære (familie, venner) som skulle dø - så hadde jeg definitivt ikke villet se noen dø ved hjelp av en kule eller most i en eller annen ulykke.

Og hvis man ser på dødsstraff, eller selvmordsklinikker.. Selvmordsklinikker bruker ikke våpen, men den rolige, fredlige avlivingsmetoden som veterinærer bruker på klinikkene sine - selv om det tar lenger tid.

Dødsstraff er jeg jo imot så mye som det går - men likevel tror jeg det oftere og oftere også her blir brukt gift - istedenfor kuler, sverd, strøm, etc. (Men har ikke noen tall for å "bakke" opp dette)

Ang. Jaktlykkes fortelling om hunder "den føler på seg hva som skal skje og døden inntrer av og til i uverdige former (hunden mister kontroll over blære og tarm, den kaster opp og blir redd)" er en skildring jeg ikke kjenner igjen i det hele tatt.

Jeg har avlivet 11 hunder hos veterinæren, og INGEN har på noen som helst måte vært redd, mistet kontroll på kroppsfunksjoner, og de oppfattet ikke hva som kommer til å skje. Det er akkurat like ille / ikke ille for dem å bli søvd ned av andre grunner (som de fleste opplever at man må gjøre opptil flere ganger i hundens liv).

Den første hunden jeg fikk avlivet fikk ikke engang nedsovingssprøyte - men også denne bare sank sammen i armene mine og var død før den lå på bordet. Men HER var jeg "heldig" iflg andre veterinærer - da en slik avliving (uten neddoping) ofte fører til kramper, til og med hyl, etc etter at hunden er død. Derfor neddopes hunder grenseløst mye før avlivingssprøyten settes nå for tiden - endel riktig gamle og syke hunder dør faktisk allerede av denne dopen.

Jeg synes ikke det er en uverdig måte å ta farvel med sin hund på noen måte. Det er rolig, kontrollert og selv om det kan ta lenger eller kortere tid for noen å trekke sitt siste åndedrag så er hunden likevel så neddopet at den ikke er bevisst eller kjenner noe som helst.

Så personlig er jeg ikke i tvil hva jeg ville ha opplevd som den som skal gå hjem derifra med den mentale helsen i orden - veterinæren.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at hvis hunden synes at vet. er helt ok kan dette være den beste løsningen: sovne rolig i mammas armer, men hvis hunden ikke fikser vet. så synes jeg det er dårlig gjort!

Man skal ikke skyte eller ta livet av noe som helst dyr hvis man ikke vet hva man gjør!

Spør noen proffe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri klart å tatt livet av min egen hund med å skyte den. Eller andres dyr. Jeg har ikke noe imot at feks jegere velger å skyte hunden sin i skogen. Jeg selv ville nok gitt hunden sprøyte. Egentlig ville jeg aller helst fått dyrlegen hjem og så hadde jeg kunne fått satt sprøyta selv. Hvis det gikk an.

Jeg tror at i mange fler tilfeller, at dyr lider mer av å bli skutt, enn å sovne inn. Siden man aldri får 100 % treff hver gang. Ihvertfall på lengere hold. Men har sett det på sau, at de har tatt våpenet mot hodet og trukket av, og sauen dør med en gang. Da er man ihvertfall sikker. I flere tilfeller har jeg hørt folk skutt etter katter, og de har skutt både 2 og 3 skudd. Da er nok en sprøyte bedre. Har jo sett det på hunden når vi har tatt narkose, at hunden bare sovne sakte inn og vi koser med hunden. Virker verken stresset eller redd. Det er få som er så proffe skyttere at de treffer god blink hver gang. Og etter å ha bedømmet elgjaktlaget på oppskyting til den årlige elgprøven, så er det utrolig hvor mye slingringsmonn som er tillatt. Klart det er kjempebra å klare å drepe dyret momentant, men dette skjer ikke hver gang. Ofte skytes det både 2 og 3 skudd på elgen før den faller. Jeg vet ikke om jeg ville ha klart å stolt på at en person skulle klare å treffe et godt skudd, uten å holde hunden tett inntil seg og trekke av. Jeg vet ikke prosedyrene for slikt, og hva som er "vanlig", men vet jo at mange jegere sender hunden ut og så sikter de og skyter..

Så jeg går nok heller for sprøyte ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten brannfakkel kanskje: familiehunden vi hadde fra jeg var 7 til jeg var 15-16 ble skutt istede for å bli tatt med til veterinæren. Det var onkelen min som gjorde det, han har vært jeger i mange mange år. Det var i hovedsak mamma som valgte avlivningsmetode, men jeg var ikke uenig i den. Bonso fikk dø på en flott landlig plass, hvor han fikk løpe løs å snuse rundt før skuddet falt. Dette gjør ikke oss i familien mindre glad i han, og dette gikk fort å smertefritt.

Jeg er for at hunden skal kunne få skytes av en kyndig jeger, mens den får gjøre det den liker best. Det høres selvsagt ut som en brutal måte, men jeg syns alikevel det kan være en av de beste. Jeg føler meg mer komfortabel med tanken på at hunden skal kunne få kose seg i skogen den siste timen/minuttene før den dør. Jeg har ingenting imot å sette sprøyte som avlivningsmetode heller, men jeg føler meg som sagt mer komfortabel med skyting, hvor rart det enn høres.

En av grunnene til at folk er imot det er vel fordi da SER man mye tydeligere at hunden dør og sånt (tenker på blod og at hunden klapper sammen).. Hos veterinærer sovner den jo bare inn og det er mye behageligere for eier å se på.

Dette tror jeg IW har veldig rett i.

Det er og et dyr jeg aldri ville valgt sprøytemetoden til avlivning for, å det er hesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi måtte drukne en grisunge en gang(drukning er forresten veldig humant), så jeg er vandt til det.

akkurat det har jeg mine tvil om..Døden skal inntre fort, uten angst. Tror ikke nasse opplevde det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig debatt det her :angry:

Personlig ville jeg ikke skutt mine hunder, hverken selv eller med hjelp av andre. Det er mulig det er den "blod og gørr"-greia jeg ikke orker, men jeg foretrekker altså at de får ei sprøyte og sovner..

Bestefaren min, en jeger, skøyt sine hunder når de ble gamle og syke, og jeg kan ikke helt se at det var veldig galt? Han kledde på seg jaktklær, hunden ble ivrig og forventningsfull, hunden får løpe i skogen, kanskje få los, og *pang*! Borte.. Hunden lider ikke, den dør mens den gjør noe av det beste den veit om..

JEG har sett et par stygge avlivninger hvor eierene heldigvis ikke har vært til stede (Og akkurat DEN delen kommer jeg aldri til å forstå, hvordan noen bare leverer dyret på veterinærkontoret, betaler og går, uten å være der den siste stunden.. Det hadde jeg aldri klart). En hund fikk sprøyta rett i hjertet, hvilket den burde dødd av alene, men pusta seg gjennom sprøyte nr. 2, 3 og 4 allikevel.. Det var stygt å se på det! En annen hund måtte avlives pga heftig livmorbetennelse, og tømte alt som kunne tømmes, både tarmer, urinblære og verk fra livmor.. Ikke veldig pent det heller.. Ei katte kasta opp helt til den ikke pusta mer.. Jeg tror kanskje det er urealistisk rosenrødt det folk tror foregår på klinikker..?

Jeg måtte avlive 2 hunder ifjor vår, den yngste døde "fint", han bare sovnet og ble borte.. Den eldste prøvde å reise seg når jeg til slutt ble overmannet av sorgen (bare for å være flåsete) og nigrein inne på kontoret der.. Det var vondt, for det var ikke meningen at han skulle trøste meg, det var liksom jeg som skulle være der for han, holde maska og lure han til å tro at det ikke var noe å være redd for..

Jeg hadde forøvrig tilbud om å få eldstemann skutt på tur i skogen, forhåpentligvis lykkelig og glad, men jeg nekta.. Nå, litt over et år etter, er jeg ikke helt sikker på at sprøytevarianten var så innmari mye bedre..

Hvordan man avliver og hvor man avliver, er en personlig ting. Det skurrer litt for meg at man skal hevde at det ene er bedre fremfor det andre.. Det er forskjell på folk, og det er respektløst å hevde at alle som velger noe annet enn en selv, ikke er glade nok i dyra sine eller lignende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker utrolig grusomt å se på hunden sin bli skutt og klapper sammen. Har jo sett på tv hvordan en elg e.l blir skutt, stuper, prøver å komme seg på beina før den går noen skritt før den kneler igjen. Sånn ønsker jeg ikke at min hund skal ha det.

Et utrolig trist tema. Håper det aldri blir aktuelt og at Tussie sovner stille inn som en gammel,men frisk hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit å skyte hunder som skal avlives, så lenge det gjøres av kyndige personer.

Stusser av og til litt over beskrivelsene om hunder som blir skutt etter lang tur på fjellet og slikt, antar at det er forskjell på folk angående når de velger å avslutte hundens liv (og det kan jo være årsaker som ikke går ut over hundens "evne" til å gå tur, men som likevel ikke er til å leve med).

Vi fikk ikke veterinæren til å komme hjem til oss, det var kort varsel, så det er jo forståelig. Vi valgte å gjøre det i bilen, dessverre var det en gravemaskin som stod og jobbet tredve meter unna, så det var særdeles lite hyggelig (bare for å si det, så ville det ikke vært noe hyggeligere inne på kontoret med en hund som ikke er glad i folk og ukjente steder, og lyden ville vi fortsatt hørt uansett).

Det var noen her som sa at gamle og syke dyr ofte dør av innsovningssprøyta, "vår" veterinær fortalte at gamle hunder og hunder som hadde vært syke lenge ofte var "seigere" enn andre - jenta vår brukte laang tid på å sovne inn, og vetten kom og satte sprøyte nummer to - som han rota rundt inni der og så etter blodsvar fem-ti ganger - særdeles lite hyggelig å se på, men bikkja merket det nok ikke. Hun hadde en svulst rundt skulderen, så hjertet var visst vanskelig å treffe nøyaktig.

Likevel var det en "pen" avslutning, bare noen få rykk i forbena, og disse grufulle gispene etter luft, og så var det over. Jeg tror jeg hadde gått i gulvet om jeg hadde sett en hund dø uten muskelavslappende, det må da være traumatiserende?

Hadde vi kjent en kyndig jeger som vi stolte på, hadde vi nok valgt det istedet.

"Nest best" er å få veterinæren hjem til seg, men vi kunne ikke vente - det var gått så langt at hunden ikke protesterte på en fremmed mann som bøyde seg over henne i bilen, og viste ikke tegn til redsel.

Sånt får meg til å undre på hvor mye de faktisk forstår.

Jeg er hellig overbevist om at grunnen til at enkelte mener det er grusomt å skyte hunden, er blodet og hundens "reaksjon". Det er jo egentlig helt greit også, men det hadde vært kjekt om de kunne forstå sine egne begrunnelser, og dermed forstå at andre kan gjøre som de gjør.

Jeg ville aldri klart å skyte min egen hund, eller noen andres for den saks skyld, og jeg tror det hadde vært vanskelig å se på at noen andre gjorde det. Men jeg ville stått ut med det likevel - for hundens skyld.

Jeg tror ikke drukning av gris er spesielt humant, til den som mente det. Det er ikke naturlig for en gris å være under vann, så de har helt sikkert innebygde mekanismer som gjør at kroppen "slår alarm", og det blir det ingen hyggelig død av. Da er det bedre å slå dem ihjel, både katter og griser og annet man kan finne på å drukne (jeg ville nok ikke klart det heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt ikke i mot å få skutt hunden i skogen. Syns det er en veldig fin ting og gjøre. Og ikke minst tøfft gjort av eieren. Men tror ikke jeg ville ha klart det selv.

Om jeg får en hund som er nervøs på dyrlegekontoret en gang og jeg må avlive den så kommer jeg nok til å få dyrlegen hjem til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntest det er helt feil, jeg er en veldig følelses person når deg gjelder mine egne dyr og andre sine! Hadde hverfall alldrig gjort det selv og syns det er vemmeligt å tenke på at andre er villig til og gjøre dette. Kanskje litt lettere for folk som lar hunden sin stå ute hele året og vel så det, men alldrig hadde jeg gjort det og støtter dette hverfall ikke !

De som velger å få hunden skutt/skyter den selv er ikke mindre glad i dyrene sine, hvis det var det du mente? Det er jo noe man velger for hunden, slik at den skal få en så fin avslutning som mulig. Tanken er vel at det siste den skal føle før den dør er ren og pur lykke.

En av grunnene til at folk er imot det er vel fordi da SER man mye tydeligere at hunden dør og sånt (tenker på blod og at hunden klapper sammen).. Hos veterinærer sovner den jo bare inn og det er mye behageligere for eier å se på.

Jeg kan skjønne det, samtidig som at det for noen kanskje er bedre å se det på den "fæle" måten? Da blir man mye mer direkte konfrontert med døden, og vil kanskje ha lettere for å takle tapet og skjønne hva som har hendt i etterkant. På en måte det samme som når folk vil se den døde en siste gang før de begraves. Det hjelper på å virkelig fatte det.

Men dette er nok veldig inviduelt, da.

Om det er en jeger eller noe annet så kan det jo gale for det om da :rolleyes: Alle ganger en jeger har bomma på ett dyr :wub:

Å skyte etter vilt og å skyte hunden sin blir jo litt forskjellig, da? Jeg mener, hunden er jo tam og vil holde seg i nærheten. Man trenger ikke å sikte på 50 meters avstand. Da er det jo lettere å treffe?

Jeg hvet og åssen det er å se på en hund som ligger hos vet full med blod ut av munn og andre plasser og litt av hvert som kom ut av den! Og jeg glemmer alldig heller blikke den gav meg når den dø. Men det er det meste måten og få den avliva hos vetrinæren uansett, ,men alle har sine ulike meininger og det vil heller alldrig endres. En hund er ingen bruk og kast ting, synd mangen ser på hunden som det.

Men da kan du vel også skjønne folk som ikke vil avlive hunden hos veterinæren? Ikke at å gjøre det hos veten er galt, men for noen så kjennes det sikkert litt feil. De vil gjøre det de tror er best for hunden, uansett hvor vanskelig det føles for dem selv. Det synes jeg ikke akkurat er å ha en "bruk og kast"-mentalitet. Synes du? :angry:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ble avliva hos vetrinæren rett etter han ble påkjørt jo, hadde alldrig villet noe annet for han. Synd dette var det rette for han, og tanke på at han skulle skytes på stedet hadde jeg alldrig villet uansett! At hunden er nærme ja så kan det bli enklere å treffe hunden ja men alikevel bomme. Så sier jeg heller ikke at folk er mindre glad i dyrene sine for at det vil at hunden skal bli skytt, men fatter ikke at der orker og gjøre det bare... Men folk kan vel få lov å ha andre meninger enn å skyte sin egen hund vel?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ble avliva hos vetrinæren rett etter han ble påkjørt jo, hadde alldrig villet noe annet for han. Synd dette var det rette for han, og tanke på at han skulle skytes på stedet hadde jeg alldrig villet uansett! At hunden er nærme ja så kan det bli enklere å treffe hunden ja men alikevel bomme. Så sier jeg heller ikke at folk er mindre glad i dyrene sine for at det vil at hunden skal bli skytt, men fatter ikke at der orker og gjøre det bare... Men folk kan vel få lov å ha andre meninger enn å skyte sin egen hund vel?!

Selvfølgelig skal folk få ha andre meninger enn å skyte sin egen hund. Det jeg reagerte litt på hos deg, var bare det at det virket som om du mente at de som var for det, ikke var like glad i hundene sine. Det blir jo også feil. Men nå skjønner jeg at det kanskje ikke var det du mente. Er ikke alltid så lett å få fram alt på et skriftlig forum.

Bommerter kan alltid skje, både hos dyrlegen og på jakt. Hvilken av delene som gir "best" resultat er vel egentlig ingen av oss kvalifisert til å dømme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...